Húha, beletrafáltál. Eddigi autós pályafutásom többségében volt terepjáróm mint személyautóm. A terepjáró meg kettő (három) differenciálművel, amiket kenni kellett (+ a zsírzópontok ugye a többi részen, amelyeket szintén kezelni kellett). A diffiben elég gyakran kell cserélni az olajat. Nem szedi fel a szöszt. Beszívja. Van még kérdés?
A sebességváltó és osztómű kenéséről is lehetne mesélni, az "egyszer feltöltötték többet nem kell cserélni" jellegű dolgokról is. Persze, hogy nem kell, mert mire cserélni kéne szétesik az egész, senki sem fogja cserélgetni....
A kolléga egyébként rosszul emlékszik, nem mozdony volt a bűnös, hanem 4 db Piko tartálykocsi, ahol sajnos én követtem el azt a hibát, hogy túl sok zsírt nyomtam a tengelyvégek és a műanyag csapágyház közé. Erre sajnos szükség van, mert a fém tengelyvégek széteszik ennyi használat során a műanyag perselyeket, ha nincs valami kenés...
"Egy kicsivel több a tengelycsapágyakhoz, és a jármű menet közben szépen kifröcsköli a pályára."
Megfelelő kenőanyag használatával ez nem fordulha elő! A kenőanyagoknak megvannak a tapadási tulajdonságaik amik pont azért vannak, hogy az esetleges forgó mozdást végző elemek ne tudják kicsapni azt magukból. Ha kicsapódik akkor érthető hogy hová tűnik, de ez meghibásodáshoz vezet. Ha nincs kenés, olaj/zsír akkor hamarabb tönkremegy az adott hajtáselem.
Egy ilyen helyen azt hittem nagyobb a szakértelem így ez is hozzájárul a mozdonyok elhasználódáshoz. Még azt is meg merem kockáztatni, ha tényleg ez a hiba akkor TÖBBSZÖRÖSEN megnőhet a mozdonyok élettartama ez ügyben. Érdemes lenne kicsit jobban figyelni erre, és az áramszedési probléma is csökkenhet!
Nem kell sok zsír, a roco zsírja valami szilikon-teflon keverékű szintetikus cucc. Egy kicsivel több a tengelycsapágyakhoz, és a jármű menet közben szépen kifröcsköli a pályára. A sínkoronára került anyagot a többi szerelvény szépen szétteríti (maga a zsír egy vékony filmréteget képez), és meg is van a baj: a legkisebb emelkedőn is elkapar még a tapadógyűrűs mozdony is.
Hogy miért kellett megzsírozni a járműveket? Egy-egy komolyabb tisztításnál általában szétszedtük a hajtást, és teljesen kipucoltuk azt (rengeteg port gyűjtenek a járművek), így minden alkalommal szükséges pótolni a kosszal együtt eltávolított szennyezett kenőanyagot.
Érdekes. :-) Hová tűnik a gyári zsír ami benne van? Meg hogy jön ki az onnan? Elképzelni sem tudom, hogy mennyi zsír kell ahoz hogy egy ekkora méretű terepasztalon gondot okozzon a pályán.
Nem tudom.... nekem úgy rémlett, hogy ott a "képernyőteremben" benzin volt, patikai üvegben, még viccelődtem is ott a személyzettel, hogy milyen jól jár az a patika velük :)))
A simán alkohollal lepucolt sínt ha letisztítod féktisztítóval, akkor meg fogod látni mit hagyott még rajta az alkohol.
Ezért mondtam a benzint...mert az is hasonlót művel a sínnel, mint a fékpucoló de kinek mi vált be :). Azért érdemes megnézni mi van a fékpucolóban, mert azthiszem ott nem feltétel a műanyag védelme a modellekben mintha meg az lenne...de tényleg nem szeretnék vitába bocsátkozni.
Mindenesetre az alkohol nem a legideálisabb erre a célra - ebben valahol egyetértünk :))) Ez a lényeg.
A miniversumban mi alkohollal tisztítottuk a gépeket, a pályát meg sínradírral (legalábbis amig én ott voltam), volt egy eset, amikor a magyar melléket féktisztítózni kellett, egy rosszul sikerült járműkenés után. Az olyan szépen leszedte a koszt, hogy nem hittem a szememnek, és nem bántotta a műanyagot sem. A simán alkohollal lepucolt sínt ha letisztítod féktisztítóval, akkor meg fogod látni mit hagyott még rajta az alkohol.
Anno, 2010-ben Pécsett került megrendezésre az első (és talán az utolsó?) HATEJAMO. Mivel nem nagyon találtam olyan videót, ami a vasútmodell kiállításon készült, ezért összedobtam egyet, bár az akkori fotózási tudásomról nem szeretek beszélni... De találtam jónéhány használható felvételt, így lett ez a kis filmecske. Hát tessék: http://youtu.be/ZRLZqZZmJ0I
Nem árt neki, ha tényleg az. Ha pl. régi pilz sínszálad van, azon futtatott rézbevonat volt, a vason. Ha azt ledörzsizted a sínről akkor rozsda lett. Ugyanez van a piko U-prof sínekkel is. Ha most veszel rendes újezüst sínt pl: tillig. Azt radírozhatod, amíg el nem tűnik, mert anyagában homogén.
A sínradírnak is megvan az előnye: a rágyógyult masszív koszt lehet/kell vele eltávolítani a sínről, aztán porszívózás, mert a lehullott darabok/dörzsszemek ott virítanak a sín között, ami a mozdonyokba kerülve kárt okoznak.
Porszívózás (vagy sűritett levegőzés után) célszerű a maradék, már nem látható olajos izét/filmet leszedni...
BENZINNEL!!! Az alkohol nem oldja fel teljesen az olajat, az visszaragad a sínre egy része. (elfogultan) a patikában kapható sebbenzint ajánlom :) Lehet másikat is, de aromás adalék, vagy micsoda (ugye jól mondom többiek) ne legyen benne... szóval a tuti a patikai. (Igen, a Miniversumban is patikai sebbenzinnel tisztítják a mozdonyokat, így nagyot nem tévedhetek :) Láttam egyszer a patikai szignatúrát az üvegen :))
Eddig alkohollal tisztítottam, most gondolkoztam először radirozásban. Próbáld meg benzinnel, meglátod mennyivel ritkábban kell pucolni.