Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Rezgaras színkód kártyáját összehasonlítottam a képernyőn megjelenő RAL 6005-tel. Élőben, egymás mellé téve. Még csak nem is hasonlított rá. Meg a képernyők sem egyformán adják vissza a színeket. Meg a fényképezőgép is valahogy rögzíti a képet, de annak sincs köze a valósághoz.
Ennek alátámasztására két mai kép:
A kocsi ugyanaz. Ráadásul a bal oldali képen úgy tűnik, mintha foltosra (egyenetlen vastagságúra) lenne festve a kasztni. Pedig nem. Csak a fényes festék miatt különbözőképpen verődik vissza a napfény.
A netes RAL színekkel vigyázni kell, mert ha megnézed a képtalálatokat annyi zöldet látsz, ahány találat! Ezek alapján ez a zöld is lehetne a mohazöld! Akkor most melyikünknek van igaza? :)
Photoshop szerint ilyen zöld, persze ez sem tökéletes reprodukció! A kézi fehéregyensúly állítás a legelső tevékenységem modellfotózás előtt. Minden fényviszony más és más és még ez a módszer sem ad 100%-os eredményt a színvisszaadásban. Tanuld meg a beállítást, minél előbb!
Te, amit én a képernyőn látok, az nem is emlékeztet mohazöldre, hanem valami borzalmas kékeszöld. Tudsz esetleg készíteni egy képet kézi fehér-egyensúllyal?
Kicsit megint haladtam az MSE Da kocsival. Mivel egy táblázat szeront a Revell 62-es festéke megfelel a mohazöldnek, így a kocsi ezt a színt kapta meg. Ha megérkeznek a matricák, akkor nekiesek a hétvégén, és felnyomom azokat is. Kezdek reménykedni, hogy a Fremo-ra elkészül...
Nem tudom, hogy milyen volt, erre vonatkozólag nincs információ. Az MSE csak egy színkódot adott meg.
Mivel nincs színskálám, elővettem egy ROCO csuka ablakát, és azt koppintottam le, ami megegyezett lényegében a pácolt tölgy színével.
Megjegyzem, az MSE ezt a KKStB kocsira írta, arról meg végképp semmi információ nincs, hogy a DV-s kocsinak milyen lehetett az ablakkerete. De ha megnézel egy képet az ABaü 630-asról, ott is valami okkeres árnyalatot láthatsz. Úgyhogy reménykedem, hogy nem csináltam túl nagy marhaságot.
Ez most nekem nem egészen világos. Az eredeti kocsi ablakai csak pácolva voltak, nem festve? A RAL1011 csak a pácolást próbálja utánozni? Vagy valami olyasmire volt befestve? Mert nekem az a benyomásom, hogy a RAL1011 nem nagyon hasonlít az igazi pácolt tölgyfára. A te színed jobbnak látszik.
Majd kidobja az a modellezőtárs, akinek készül... :-)
Barkácsolgatom tovább a DV Da 15384-es kocsiját. Egy apró lépéssel ismét közelebb kerültem a befejezéshez. Az ablakkereteknek a gyári leírás szerint RAL 1011 szerinti barnásbeige színt kell kapniuk. Mivel jelenleg nincs RAL színskálám (bár kölcsönszerzésre tettem lépéseket), így jobb hiányában egy ROCO csuka kocsi ablakkeretének a színével hasonlítottam össze a korábbi csuka kocsim belsejéhez kevert festékemet. Mivel majdnem tökéletesen azonos volt, így ezt használtam ezen ablakkeretek színezéséhez is.
És, hogy mekkora szerencsém volt ezzel a színnel: a múltkor segítséget kértem volt szembe-szomszédomtól, hogy mutasson nekem tölgy pácolású mintát. Ő ott nyomban csinált is egy tölgyfa darabra ilyet, (többféle pácolással is kiegészítve). A vonaltól balra van a tölgy pácos rész; ahogy nézem, a kevert szín elég jól közelíti az alatta levő mintát. Ebből kifolyólag a készülő Bak kocsim belsejét is befestettem erre a színre. (Aztán ott még majd le kell festeni az üléseket, padlót, klozettet.)
Úgy tűnik, hogy a DV-s Da kocsi szerkezetkész lett. A lépcsők kivételével minden felkerült rá, még a madzagtartó kis vackok is, a javítható hibákat talán sikerült orvosolni. Még az utóbbi napokban is találtam cifra dolgokat: gáztartály túl nagy, peronajtókon, az ablak mélyebbre került, mint a többi, első átjáróajtón szintén, ráadásul kisebb ablakot kapott. Szóval még a KKStB kocsihoz képest is elnagyolt darabot árulnak kittként kb. 100€-ért.
Nézegetem a többi DV-s és egyéb személykocsi képét... Ezen a képen tényleg az látszik, hogy befelé volt domború a tartályfenék, de mintha nem szegecseléssel, hanem peremezéssel oldották volna meg a rögzítést:
Nem vagyok abban biztos, hogy a Piko tartályok ideálisak. Azok ugyanis így ránézésre hegesztett tartályokat mutatnak. Azokon nincs szegecs és a végük gömbölyű. A hegesztést megelőző időszakban a tartályokat szegecselve készítették. A palást egy cső volt, leginkább lemezből hajlítva. A két végén pedig szintén lemezből egy-egy kupak volt belül! Ez visszahajlott és körben bele volt szegecselve a palástba. A tartályok végén jól látszik körös-körben a szegecs-sor. Az egész általában két pánttal volt az alvázhoz erősítve.
Kis segítségre lenne szükségem. Nincs vaki(k)nek 2 db régi piko BR 55-ös légtartálya? (A képen látható nagy piros izé.)
( Képet a netről szedtem.)
A gondom az, hogy újabb csontváz borult ki a szekrényből: a MSE kocsi tartályának még a KkStB kocsihoz sincs köze. Az MSE a szükségesnél lényegesen hosszabb tartályokat csinált:
Ráadásul a DV nem is ilyen elrendezésben szerelte fel a tartályokat.
Segítséget kérek. Vettünk egy Marklin mozdonyt és sínt. Összeraktuk, de nem tudjuk, hogy hogy lehet elindítani. A vezérlővel már kiválasztottuk a mozdony tipusát, de nem mozdul:
Urak, feltettem egy pár képet a G-kocsik és a J-kocsik fénykép-oldalára, A G-kocsik közé felvettem a prototípust, a Piko kocsiból átalakított modellt. A J-kocsik közé pedig felkerült a Jh-kocsi, ami az előző fényképezés előtt eltört és ezért újra kellett festeni, feliratozni. Emellett készült egy-egy közös kép is.
Én a létra-forrasztáshoz egy sablont készítettem NyÁK-alapanyagból. Két pici kockát ragasztottam fel az alaplapra, mindkettő pontosan akkora, hogy belemegy a fokok közé. A két hosszanti rudat egy csipesszel hozzá lehet fogni az oldalukhoz. A fokokat a kettő közti résbe lehet betenni és nyugodtan két oldalról beforrasztani. Ha valamelyik elenged, csak be kell tenni a létrát a sablonba és újra forrasztani.
Rettenetes nagy szívás az egész. Ehhez képest a Fuggerth (építőkészlet) egy precíziós világmárka. Tapasztalatból mondom. Az ára meg horror.
Ami a szomorú, hogy bár DV kocsinak készítettem volna ezt a példányt, de a nemrég előkerült képeket szemlélve kiderült, hogy a KkStB-s poggyászkocsi modell hasonlít rá, de van némi eltérés. (Lásd Schicht Y kocsi kontra MÁV-os Y!) Ezek egy része korrigálható volt (gázlámpák helye, tetőn a kapaszkodó), más része nem (kalauzfülke mérete és a budifülke ablakának elhelyezése).
Viszont úgy tűnik, nagyjából szerkezetkész lettem a szekérrel.
Tegnap a tetőfeljáró felső kapaszkodóit forrasztgattam... Mire végeztem, az összes szentet leszedtem a mennyből... Megfogadtam, többé nem forrasztok...
Ma már csak a kutyaól ajtajainak felragasztása volt hátra.
Összeraktam - leszámítva a lépcsőket, ilyen-olyan fény mellett csináltam róla pár képet:
Egy holdvilágos éjjeli kép... :-)
Van még egy-két apró igazítani való, de azt majd csak festés után. A soufflet meg csak ideiglenesen van odaragasztva egy kis faragasztóval.