Furj bele sima furóval, ütvefurás nélkül. Ha ytong akkor szalad bele, ha szilikát akkor nem. Véss ki belöle egy tenyérnyi darabot, az ytong az habkönnyű a szilikát meg nehezebb.
Ebben a témában nem vagyok otthon, de szerintem koszorura tégla, arra talpszelemen nem a legjobb megoldás. Én biztos betonból magasitanám meg a koszorút.
30-as falra elég 20 centi széles és 25 centi magas koszorú 3 szál 12-es vassal? A fal külső részén két sor élére állított (összefalazott) tégla képezné a zsalut + 4 centi szigetelés a kisméretűk belső falán. E-gerendás födém. A koszorúra már csak 1 sor tégla + a szelemen kerülne.
Úgy értem hogy a befejezést nem jó elkapkodni, mert ha bentmarad viz a falakban, betonban, és lezárod müanyag festékkel akkor jön majd a penész és tsa-i a sarkokban.
Szerinted. A frissen gipszelt dobozba rakott konektor is kijön, ha a vezetéket 2 m-ről húzzák ki, csak azt egyszerübb javítani mint egy eltörött alapot. Az egy hetes alapra sosem falaztam. A koszorúra vagy magasítás kerül vagy tető, de ennek már nincs köze az alaphoz. " A falak felhúzása nem szakít alapot 1 hét után, a koszorú is részlegesen --------------------------------------------------------------------------------------------- terhelhető, addig meg lehet átlót mérni, rajzolgatni, téglát pakolgatni, sarkokat ---------------------------------------------------------------------------------------------------- kirakni, előkészülni a falazáshoz. Inkább a vakolás, glettelésnél számít a kötési idő, mert bezárhatod "
Az alap az épület legfontosabb elemei közé tartozik. A leírtakkal egyetértek, de 10-15 év után, amikor már minden szavatosság lejár és esetleg a talajviszonyok vagy átalakítás miatt, a vasalat hiánya miatt megmozdul az alap, akkor már sajnálhatja a megrendelő a spórolást, mást nemnagyon tehet. Nagyon kevés tervező kér talajvizsgálatot, aminek függvényében tervezné az alapot, és presztiskérdést csinálnak a nem tőlük származó, esetleg jöbb ötletekből. Az áthidaló vasalaton nem spórolnak, pedig sokszorosan túlbiztosított a vasalata.
A falak felhúzása nem szakít alapot 1 hét után, a koszorú is részlegesen terhelhető, addig meg lehet átlót mérni, rajzolgatni, téglát pakolgatni, sarkokat kirakni, előkészülni a falazáshoz. Inkább a vakolás, glettelésnél számít a kötési idő, mert bezárhatod a falba, monolitba a vizet. Minden ház mozog 1-2 évig, elkészült állapottól számítva, a falrepedések a nem kellően kiásott alap, beton minőség nem megfelelő, koszorú nem megfelelő, esetleg nincs talajvíz, esővíz elvezetés megoldva és alámossa az alapot, stb.
nem kell meggyozz a statikus szereperol, van par a csaladban.
de latod, Te is azt a fonalat vetted fel, hogy elobb ki kell deruljon ki a hunyo, aztan beoszthatjak hogy ki fizet, stb. az epittetot ezzel baromira nincs kint a vizbol. ha 50000ft pluszkoltseggel jelentosen csokkentheto az alap problemajanak eselye, akkor az az eletben lejobban elkoltott 50ezer forint lesz.
persze lehet a statikussal is egyezkedni, hogy lesz szives tutira tervezni, csak beleszolasnak, kibickedesnek, szakmai lenezesnek veszi.
én sajnos nem ismerem az összes jogesetet ;-) de addig miért is fizetne, amíg nem derül ki, ő a hunyó?
ha van egy terv, és attól bármiben eltérnek a tervező beleegyezése, tervmódosítása nélkül, onnantól kezdve a tervező egy esetleges jogi vita esetén széttárhatja a kezét, hogy sajnálom, nem a tervem szerint készült, nem enyém a felelősség.
ilyen hozzáállás alapján minek egyáltalán statikai terv, majd a kőműves/kivitelező megmondja, hova mennyi anyag kell, aztán az tuti lesz... vagy csináltatunk egy tervet, aztán szólunk a kivitelezőnek, hogy mindenből a dupláját rakja, mert mi nem bízunk a statikusban?
Pár infót osztanék meg az építkezőkkel, hátha jól jön.
Minőségi csempe és padlólap ügyben végül pénztárcánkhoz szabott áron a Baltex kft-nél tudtuk megvásárolni, megjegyzem a burkolóanyag márkák árai között nem volt ritka a különböző üzletek kínálataiban 30-40 % árkülönbség. A cég emellett határidőre pontosan szállított.
Szaniterek, csapok, kiegészítők, tehát fürdőszobacuccok tekintetében is küldtünk mindenfelé részletes jó hosszú árajánlatkéréseket, és azt tapasztaltuk, hogy a fődarabokat bár elég sok üzletből megkaptuk volna, de az ezekhez való kiegészítők, tömítőkészletek, szifonok, kádlábak stb. tekintetében sok helyen nem tudtak segíteni.
Végül egy cég maradt talpon a vidéken, akinél - bár nem gondoltuk volna - de végül az egészet egy helyen meg tudtuk vásárolni, mert elég rugalmasak voltak beszerzés tekintetében, pedig nem egyféle márkából lett rendelve, és a cég láss csodát, határidőre, pontosan szállított mindent, ők pedig a Novitek Kft. Csepelen, a szállító úton.
Most a beltéri ajtókat várjuk, jó árat és minőséget láttunk a Doorland kft-nél, beltéri ajtókra, remélem stimmelni fog a leszállított-beépített cucc is.
Ami meglepő volt nekem, hogy vidéken bizony nemegyszer jóval magasabb árakat kaptunk, mint a fővárosi boltokban, forgalmazóknál.
a tervezésnek pont az a lényege, hogy a leggazdaságosabban érjük el a kívánt minőséget, teherbírást. ha egy statikus terv C12-t ír ki vas nélkül, akkor annak úgy jónak kell lennie. minden iparos elmondhatná, hogy ha az ő területén nem fér bele plussz 50ezer, akor kár belekezdeni, de ha összeadnám a 10-szer - 20-szor 50 ezret, akkor az már nem kevés pénz...
A vasnak akkor van értelme ha nem gyenge betonba rakják. A beton árának külömbségét kérdezd meg, és ha belefér a költségvetésbe, akkor csak rajtad múlik.
A tervezők az épület egyik leg lényegesebb részében spórolnak a C 10-12-es betonont írnak elő, vas nélkül. Én minden esetben teszek bele vasalatot, + C 16os betont javasolok a megrendelőknek. Igaz, nem az én pénzemet költöm, de belátják az igazamat. A betonnál a külömbség kb 1000-15000/ m3. Ha már tudod, látszik, hogy nincs benne a vas, akkor statikailag elég gázos a dolog. Egy 10 millás ( vagy több) beruházás nem bír el + kb 50ezret a vasra, akkor kár elkezdeni.
Ez Pécel, kelő lakópark. Elvileg 30cm után már agyagos, vízzáró réteg van arrafele. Ennél jobban nem értek hozzá (ennyire se), de próbálom begyűjteni, hogy mire figyeljek, nehogy fontos kérdésekben sumákoljanak..
Az alap alja kemény, teherhordó réteg legyen. Jó, ha az oldala sem feltöltés, de ha mindez nem kivitelezhető, akkor vasalással lehet, kell erősíteni az alapot.
A telken, ahova építtetnénk, már ki van ásva a hely egy alapnak, de nekünk másmilyen alap fog kelleni. Ha simán visszatemetik a kiásott alapot, aztán kiássák belőle az új alapot ugyanazon a helyen, az nem baj statikailag?
Nálunk idén nyáron volt ablakcsere. A kőművesek az árajánlataikban 15-25.000 Ft/db között vállalták, ehhez képest az ablakos cég megcsinálta 10.000 Ft/db áron. Ami még meggyőző volt, hogy csak így vállalták a garanciát.