Keresés

Részletes keresés

heted7 Creative Commons License 2019.05.09 -1 0 39198

"ui2: nincs olyan, hogy "túl nagy" betonhorgony :)" :)))

Előzmény: Törölt nick (39197)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.09 0 0 39197

ui: ja, és pár szélirány változással remekül körbe lehet tekerni bóját, ha nincs valamilyen forgószemes megoldásod, ami ráadásul nem rántja le a víz alá.

ui2: nincs olyan, hogy "túl nagy" betonhorgony :)

ui3: a folymatosan víz alatt levő részeket valahogy szemrevételezni kell, bírják-e még?

ui4: a víz alatt a betonhorgonyba való rögzítésnél  szokott leghamarabb elkopni a lánc, sekli, betonvas, vagy ami odakerült.

 

(420-asom annó sokat volt klocnin)

Előzmény: Törölt nick (39196)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.09 0 0 39196

Függ a hullámzástól, medertől, vízmélységtől. Egyébként nem akkora kaland egy fel-le táncoló hajót megközelíteni. Mint minden rögzítéshez, itt is erősen ajánlott rugós tagot beépíteni a kötélbe.

Előzmény: zsivany5 (39195)
zsivany5 Creative Commons License 2019.05.09 0 0 39195

Most eppen horgony bojazas-on toprengek. A horgony betonbol lenne.  Van valami tapasztalat?

(horgonyos boja vagy bojas horgony?)  (horgony bojas kikotes)

heted7 Creative Commons License 2019.05.08 -1 0 39194
Előzmény: Szanya (39193)
Szanya Creative Commons License 2019.05.08 0 0 39193

Hol lehet papír alapú, magyarországi hajós térképet beszerezni? Kérdezi egy ismerősöm. Ajándékba lenne egy friss jogsis kapitánynak. 

Törölt nick Creative Commons License 2019.05.08 0 0 39192

Ráadásul ez egy német hajó :)

A tapasztalat ezek szerint felülírja az elméletet? Zéró korroziót látni az árbocon és a vereten. A zárt szegecsek nyilván eltűntek, illetve forgács formájában vannak jelen a padlón.

 

 

No, betetted a bogarat a fülembe, kénytelen voltam kiszámolni, sinus és cosinus segítettek: A vantni elszakadásának pillanatában 20%-al kevesebb nyíró terhelés jut a 3 szegecsre, mint a néveleges terhelhetőségük. (mert mi van, ha illesztési pontatlanság miatt - ami nem lesz - csak 3-at terhelek).

 

By the way: eléggé nehéz multigrip/polygrip szegecset venni kis tételben.

 

Egyelőre azon törpölök, üzemszerű igénybevétel miatt nyílt meg a hegesztás, vagy szállításkor a helytelen rögzítés miatt? Szálingok árbocon maradtak, végük is le volt kötve.

 

Előzmény: HUN-12214 (39191)
HUN-12214 Creative Commons License 2019.05.08 0 0 39191

A Balcsin sokan felnyomják az inox veretet alu szegeccsel és a gyakorlatban tényleg nem rohad szét egy perc alatt azért. Inkább mechanikailag gyenge, ha olyan a terhelés. Csak csodálkoztam , hogy egy "gyári" megoldás ilyen.

Előzmény: Törölt nick (39190)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.08 0 0 39190

A veret és az alu árboc között sem volt semmi, illetve hacsak maga az eloxálás nem. Az alu árboc és a beléje kapaszkodó alu szegecs együtt már elég nagy a verethez képest, vagy tévedek?

Előzmény: HUN-12214 (39187)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.08 0 0 39189

Mire lefúrtam, nem látszott hogy volt-e festve...

 

Hegesztést másnapra megcsinálták. 

 

Legrosszabb esetben beiktatom az évenként a szegecsek cseréjét.

 

Előzmény: HUN-12214 (39187)
HUN-12214 Creative Commons License 2019.05.07 0 0 39188

korreksön: Duralac (cink?-kromát) helyesen: bárium-kromát

Előzmény: HUN-12214 (39185)
HUN-12214 Creative Commons License 2019.05.07 0 0 39187

Minden lehetséges :-)

Biztosan nem tengeri körülményekre gyártották az árbócot , mert a kis méretű anód (alu szegecs) és nagy katód (inox veret)  a legveszélyesebb kombináció. Ugyanis az anód "fogy el", mégpedig annál gyorsabban, minél nagyobb relative a katód. Fordítva - kis inox szegecs a nagy alu árbócban - sokkal kevésbé gyorsan korrodálódik. Nem lehet, hogy monel volt a szegecs? Le sem volt festve? Ha tényleg csupasz alu szegecs volt az inox veretben, akkor gyanítom, hazai gyártmány lehetett :-)) Nálunk tényleg nem szoktak az alu és az inox közötti korrózión aggódni, gondolom (remélem), megvan hozzá a tapasztalati alap.

Szerencsére az édesvíz sokkal megbocsátóbb, mint a sós. Remélem, jó lesz az árbócod a következő 15 évben is.

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (39186)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.07 0 0 39186

Zárt alu popszgeccsel volt feltéve. Korroziót egyáltalán nem találtam rajta. Legalább 15 éve szerelték össze.

Mindenesetre köszi!

A szegeccsel az a baj, hogy csak roncsolással ellenőrizhető az állapota :( Röntgenem nincs otthon...

 

 

Előzmény: HUN-12214 (39185)
HUN-12214 Creative Commons License 2019.05.07 0 0 39185

Én rozsdamentes acél szegeccsel tenném fel, nem alu-val. A Balatonon ugyan nem szokás (talán nem is indokolt), de a korrekt megoldás az, hogy a különböző fémek (szegecs is) izolálva vannak egymástól, hogy ne alakuljon ki elektrokémiai korrózió. Tengeri körülmények között elengedhetetlen. Én Duralac-ot (cink?-kromát) vagy Tef-Gel-t szoktam használni.Utóbbi egy nagyon jó teflonos berágódás-gátló, ha jól tudom itthon is lehet kapni, csak ajánlani tudom pl. vantni spanner csavarokra, keel csavarra, ilyesmire.

Előzmény: Törölt nick (39183)
heted7 Creative Commons License 2019.05.06 -3 0 39184

Egyébként szar érzés, kb mintha rájössz a szerpentin alján, hogy eldurrant a fékcső és mi lett volna ha...

 

Szerintem mindannyian voltunk így :)

Előzmény: Törölt nick (39183)
Törölt nick Creative Commons License 2019.05.06 0 0 39183

A száling árbócveretem az egyik oldalon szétnyílt a hegesztésnél. (Lemez ráhajtogatva a profilra, erre van két csőcsonk hegesztve, arra ráhúzva az alu szálingok)

Lefúrtam, elvittem hegesztőhöz javíttatni, hamarosan kész lesz.

Visszarakásnál ügyeljek valamire a passzentos szegecseken kívül? Elvileg föl-le, előre-hátra nem mozog, csak nyomó terhelést kaphat. 

 

 

Egyébként szar érzés, kb mintha rájössz a szerpentin alján, hogy eldurrant a fékcső és mi lett volna ha...

 

Szanya Creative Commons License 2019.05.06 0 0 39182

A fedett csarnok évek óta hiányzik nálam is. 

Előzmény: HUN-12214 (39181)
HUN-12214 Creative Commons License 2019.05.05 0 0 39181

Na, az tök jó, ha igy alakul!

 

En festest terveztem a hetvegere, cucc lecsiszolva, kompresszor felfujva, de az eso elmosta , sajna nincs fedett  csarnokom festeni. :( 

 

Előzmény: Szanya (39180)
Szanya Creative Commons License 2019.05.05 0 0 39180

Igazából még tetszene is. Csak minden más előrébb való. Gyakorlatilag áll a munka. De nem azért mert elakadtam volna bármiben. Sokkal inkább megcsinálok 3x10 perces valamit, mint 1x30 perc vakarást a hajón, ami nem látványos. Pedig a rozsdátlanítás és a csiszolás már célegyenesben áll. 

Előzmény: HUN-12214 (39179)
HUN-12214 Creative Commons License 2019.05.05 0 0 39179

En gondoltam, hogy nem lesz végig méznyalás :))

Előzmény: Szanya (39177)
zsivany5 Creative Commons License 2019.05.05 0 0 39178

Hat, nem tudom.  En csak ugy vagyok.  Itt az en kornyezetem talan egyedi, de ilyen is van.

 

Elvtarsak!  Az elet nem egy habos torta.  A nemzetkozi helyzet fokozodik.

Előzmény: HUN-12214 (39167)
Szanya Creative Commons License 2019.05.03 0 0 39177

Ez túl indiszkrét kérdés volt. :-)

Előzmény: HUN-12214 (39175)
Flugzeug Creative Commons License 2019.05.03 0 0 39176

Köszi!

 

Egyetértek a túratervezéssel kapcsolatos aggályokkal, de azért ettől függetlenül is jól jönne egy szélmérő. Esetenként tavaly is próbálgattuk a hajót (a tudásunkhoz mérten) erősebb szélben és volt egy-két olyan helyzet, amiben kíváncsi lettem volna, h pontosan mekkora szél is fújhatott. Szeretnénk fokozatosan tágítani azt a széltartományt, amiben üzembiztosan, rutinizáltan tudunk hajózni, ebben pedig talán segíthet, ha mindig pontosan tudjuk h mekkora a szél.

 

Ami a konkrét választást illeti, a windwisernél kicsit problémásnak érzem a pótalkatrész ellátást (ha letörik a szélkakas, nem vehetsz külön, csak 30e ráfizetéssel becserélheted az egész fejegységet stb), a nasa marinenál viszont van korrekt pótalkatrész ellátás külön, a "fogyóeszközökre" is. Másrészt a nasa marine sokféle kiegészítőt árul, nemzetközileg ismertebb márkának tűnik.

 

 

Előzmény: HUN-12214 (39174)
HUN-12214 Creative Commons License 2019.05.03 0 0 39175

:-)

Egy-két éve egy közeli villámtól elment a szélműszerem, akkor kicsit utánanézegettem a vezetéknélküli kütyüknek. Aztán rendeltem pótalkatrészt olcsón az íbéjről :-)

 

 

Hogy halad a keel?

 

 

Előzmény: Szanya (39168)
HUN-12214 Creative Commons License 2019.05.03 0 2 39174

Magával a projekttel kapcsolatban Deckard mester megelőzött, minden szavával egyet tudok érteni.

 

A konkrét kérdéseidre:

- 0,1 kn pontosságot a B&G millió+ forintos versenyszéljeladói sem tudnak (és nincs is rá szükség)

- az akkutól nem félnék (nyilván lehet cserélni), a vezeték nélküli kommunikációtól én is tartok

- a Windwiser (4 eres)  nem tudom, milyen protokolon kommunikál, a gyártó nyilván meg tudja mondani, hogy lehet-e rá más kijelzőt tenni, Kérdés, megéri-e kavarni (általában nem). Ezek a modernebb tervezésű műszerek egyébként általában maguk is tudnak polárgörbét felvenni, esetleg érdemes rákérdezni a gyártónál ill gyakran már eleve tudnak wifin kommunikálni mobil eszközzel. 

- 2 eres Windwiser: ebben az irányban (wifi-soros-nmea) nincs tapasztalatom, elvileg működhet, de inkább azt látom, hogy az egyes gyártók nmea készülékei sem mindig full kompatibilisek . A végén, ha összeadod a szélműszer+nasa display+ router+konverter+rengeteg szerelés, tweakelés, többszörös hibalehetőség, inkompatibilitás: szerintem jobban jársz egy gyári szettel

 

A Balcsin műszer nélkül is vidáman el lehet hajózgatni, bár én úgy gondolom, hogy egy megbízható tridata műszer (szél/sebesség/mélység) sokat dob a komforton és a biztonságon. A műszerek pontosságán szerintem kár sokat rágódni , hobbi célra kb mind jó. A polárgörbéd nem a 0,1 kn pontosságon fog múlni. A Raymarine 40 és a Nasa egyszerűbb, pontatlanabb. A Windwisert nem ismerem, de csodák nincsenek. Szóval én inkább egy megbízható, komplett gyári szettet néznék (akár a windwisert?) és abból próbálnám kinyerni a polárgörbéhez szükséges adatokat valami módon, akár kézzel, akár nmea kimeneten konverterrel, akár - hátva van neki -  a saját beépített okosságával.

Előzmény: Flugzeug (39169)
DECKARD Creative Commons License 2019.05.03 0 2 39173

Játéknak, kreatív feladatnak tökéletes:) gyakorlati haszna (erre majd rájössz, ha kész lesz és sokat vitorlázol) gyakorlatilag 0. Tervezéshez sokat nem fogod tudni használni, mert az előrejelzés pontatlansága, illetve a szél időbeli/térbeli változékonysága a Balatonon, egy átlagos (nem brutál hidegfrontos) napon nagyobb a túra távlatában, minthogy a polárral megérje sz@rakodni. Egy szezon alatt kb úgyis tudni fogod, hogy kreuzban, bőszélben kb. nagyságrendileg hány csomót mész olyankor, amikor szívesen vagy kint a vizen. De drukkolok, mert ez egy jó kis műszaki hobbiprojekt:)))

Előzmény: Flugzeug (39169)
zsivany5 Creative Commons License 2019.05.03 0 0 39172

Az eloreszamitas kifejezes nem igazan takarja az otletet.

De, hat nincs is nagyon idom.  Megyek a vizre.

Előzmény: HUN-12214 (39167)
Flugzeug Creative Commons License 2019.05.02 0 0 39171

Helyesen: a leírása szerint 0,1 csomó a pontossága

Előzmény: Flugzeug (39170)
Flugzeug Creative Commons License 2019.05.02 0 0 39170

A windwiserben az tetszett, hogy a leírása szerint 0,1 csomó a leírása, már ha ez igaz.

 

A napelemes-akkus változatot egyrészt az akkuk élettartam-korlátozottsága miatt kerültem (nem szeretném, hogy három szezon múlva az akku miatt kelljen kidobni az egészet), másrészt azért, mert ez a modell a bluetooth problémái miatt állítólag nem vált be.

 

Marad tehát a 4 eres kábeles, ami CAN-L, CAN-H + 2 ér a megtáplálás vagy a 2 eres kábeles, amin csak a táp megy fel és NMEA 0183 jön wifin. 

 

Namost, ha jól értem, akkor elvileg két dolgot tehetek:

 

1. Megveszem a 4 eres vezetékes windwisert, de akkor a CAN-L és CAN-H-val nincs tovább, csak a saját kijelzőjét köthetem rá;

 

2. Megveszem a 2 eres WIFIs windwisert, ami NMEA 0183-at szór wifin. A wifi jelet befogom az általad linkelt oldalról ezzel a wifi to serial converterrel:

 

https://en.usr.cn/Wifi-Serial-Server/WIFI-to-serial-and-ethernet-converter

 

utána pedig kapok egy serial kimenetet, amire ráköthetem (?) a Nasa Marine kijelzőt és mellette akár egy usb-s wifi routert is, arra meg telefonról az iregattát.

Előzmény: HUN-12214 (39166)
Flugzeug Creative Commons License 2019.05.02 0 0 39169

Köszönöm a sok infót!

 

Versenyezni nem fogunk, mert ahhoz azért nem vagyunk elég felkészültek meg a hajó se egy versenyhajó. Viszont ettől függetlenül is jó lenne kicsit jobban megismerni a hajót, ezért kellene a szélmérő. Érzésre nehéz megmondani pontosan a szelet, de ha pl. tudom, hogy konkrétan 22 km/h széllel x irányban, y beállítással hogyan megy a hajó, akkor az időjárás-előrejelzésből is jobban tudom tervezni a másnapi túrát itt a Balatonon. Különösen kíváncsi lennék pl. a hajó polárdiagramjára és azzal összevetésben a pillanatnyi sebességre.

 

Raymarineból konkrétan tudom, h jó kis szettet lehet kapni már 700e Ft-ért, de ennél azért olcsóbb kategóriában gondolkodom. :) 

 

A Nasa Marine-t én is néztem, nagyon tetszett, különösen ez a szettjük:

 

https://www.nasamarine.com/product/clipper-tactical-wind-system/

 

Azt mondja, ennél a mérőnél tizedmásodpercenként frissíti a széladatot és lehet rákötni gpst, amivel a valós szelet is kiszámítja. Az egyetlen fenntartásom a Nasa Marine-nal az, hogy nem nagyon írnak a szélmérőik pontosságáról. Egy másik modelljüknél azt írták, hogy +- 2 csomó, viszont amikor rákérdeztem mailben, hogy van-e ennél nagyobb pontosságú modelljük, akkor azt mondták, nincs.

 

Márpedig, ha jól értem, akkor a +- 2 csomó azt jelenti, hogy ha mondjuk mutat a szélmérő 18,6 km/h látszólagos szelet, akkor az lehet 15 km/h is, 22,2 km/h is meg a kettő között bármennyi. Ez meg azért már elég nagy tartomány ahhoz, hogy a sebességkülönbség is jelentős legyen, tehát nem tudom, hogy ilyen pontosságú mérővel van-e értelme polárdiagramot készíteni. Mert, ha mondjuk a felül- vagy alulmérés viszonylag szabályosan történik és nem random módon, akkor lehet, hogy van értelme.

Előzmény: HUN-12214 (39166)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!