Nem fog lejutni a láncon, félrebillen merülés közben, megakad és mindent ránt magával.
Csillagba szokás tenni, a középsőhöz van rögzítve a lánc, és keresztben áthúzva a többi klocni lánca a középső rögzítő fülén. A legjobb, ha alul is össze vannak kötve de az már daru és komolyabb búvárkodás.
Elméletben jól hangzik, de víz alatt szerelni oltári nagy ...pás.
- vagy egymásra helyezhető "lapokat" önt az ember, középen lyukkal (az alsóba beleönteni egy acélcsövet, azon keresztül felvezetni a láncot, aztán a következő lapot a láncon leengedni az előző tetejére), azokat, mivel egyesével nem kell, hogy meghaladják a 100 kilót a hajóról vízbe lógatva a helyére lehet szállítani
- vagy minden darab sarkába önteni a hurkot, a láncon szintén egyesével leengedni, aztán elhelyezkedik ahogy tud. (idővel úgyis bedolgozzák magukat az iszapba)
Télre a Balatonon úgy szokás "eltenni", hogy kötsz rá egy hosszabb plussz láncot a végén súllyal, leszereled a bóját és a part felé elfekteted, amilyen hosszan engedi. Megjegyzed a helyet, és tavasszal egy kötélre kötött gereblyével addig próbálkozol, amíg meg nem találod. Nálad ugyan nem lesz jég, de ha valami miatt nem kell a bója, később nem fogod megtalálni a horgonyt. Kiemelni nem nagyon lehet, csak ipari cuccal.
- A horgonyzás hullámos helyen nagyon megviseli a hajót, bikát, kötelet, láncot, mindent. Láttam már 150 kg-os jollét ami eltépett egy 600kg-os névleges teherbírású kötelet. Más a dinamikus terhelés.
- Van valami előírás, hogyan lehet horgonyozni arrafelé személyzet nélkül?
- Hullámzástól védett helyen lenne? Hurrikánok nem fenyegetik?
Ha már "szegényembervízzelfőz": A kötélre kötsz két hurkot egymás után, a kettőt összekötöd egy szerelvényboltban kapható "ágyneműtartó rugóval" és seklikkel, úgy hogy a kikötőkötél 'lógjon' a két csomó között. Töredéke a gyári rugós csillapítónak és bivalyerős. A kötelet nem rángatja majd, előbb a rugó nyúlik, terhelődik. Nem célom a gagyi kendácsolás terjesztése, de ez ismeretségi (kishajójós) körben bevett megoldás.
Horgony szállítás: Vagy lehet egyszerűbb az egész csónakot elsüllyeszteni...
Mi van, ha több szállítható méretű klocnit láncolsz össze a víz alatt? Snorkelling rulez :) Rángatni sajnos egyet fog, kedvezőtlen esetben ki is emelheti.
Még valami: itthon az autógumi is veszélyes hulladék, kultúrember nem szórja a vízbe. Amikor jó régen csináltuk, még nem tudtuk (és a gyerekülésről még hírből sem hallottunk).
Visszanézve emlékeimben a zsiguli is az oldalsó indexénél kezdett el mindig rohadni, a vas sárvédőlemez, az alu indexház + réz kábelsaru áldásos együttműködése folytán.
az alumínium oxid rossz vezető. Ha kialakul, akkor önmaga megállítja a korróziótt, tévedek?
Az igaz, hogy a levegőben azonnal kialakuló , nagyon vékony oxid réteg meggátolja az aluminium további oxidálódását, (ha nem így lenne, az aluminium elégne a levegőben, olyan gyorsan oxidálódik). Viszont ez a vékony réteg könnyen sérül, savas vagy lúgos közegben, klór jelenlétében (uszoda) ill jól vezető elektrolitban (sós víz) más fémek mellett már nem tudja megvédeni az aluminiumot a további oxidációtól. Már betettem ide ezt a képet, ahol a karbon pár év alatt "megette" az alu idomot (a karbon ebben a tekintetben rosszabb, mint a rozsdamentes acél, sőt , a réznél, bronznál is rosszabb)
de egy csomó helyen látom a korróziót a rozsdamentes acél csavarok mellett is. Ezért kell mindig legalább Loctite menetrögzítővel betenni a csavart aluminiumba.
Szegecshúzó: nekem egyszer az árbóc tetején kínlódva eltört a kezemben a barkácsboltos szegecshúzó, majdnem kiverte a fogaimat. Azóta van egy ipari, majd méteres nyéllel, azzal megy a 6,4-es acél is :-) Elég jól használható még a harmonikás is, de én a hosszú nyelűt jobban szeretem, bár az 2 kezes.
Ha már egyszer szédszedtem, a szálingokat is rendbetettem. Mindenhol saválló csavarokkal van szerelve az alu profil. Pl a laizy csigái is. A végein a vantni vezetője valami fura trabantszerű anyagból volt beleöntve, vagy textilbakelitből beleragasztva. Kezdte megadni magát, kifúrtam. Gyártottam bele alu profilbol végelemet, és őket is saválló cuccal rögzítettem.
Korrózió nem látszott sehol, nálam 10 éve van a hajó.
Kérzedek: az alumínium oxid rossz vezető. Ha kialakul, akkor önmaga megállítja a korróziótt, tévedek?
ui: végül nem keleltt polygrip szegecs, tudtam venni mérethelyeset, ez így erősebb, mint a furatkitöltő. Ha nem kaptam volna, akkor esztergálok. Csak a szegecshúzóm nem bírt vele (vagy én), de rátettem két csövet erőkarnövelőnek és győztem!
Igen, de az egy kis sportvitorláshoz kellett. Oda elég egy autógumi teleöntve betonnal, közepébe egy 10-12-es betonvas omegára hajlítva, a kiálló részhez kapcsolódik a lánc. Bőven 100 kg fölött van egy ilyen is.
Talicskával a partig, belököd a vízbe, onnan a víz alatt kicsit könnyebb, láncnál fogva be tudod vonszolni a helyére, de nagyon kell akarni. Tapasztalatom szerint, ha megállsz, vége van :)
A 400 kg-t hogy viszed be a vízbe majd?
Ötletem lenne, de sohasem csináltam még.
A horgonybillentő elvileg elbírhatja, talán be lehet fuvarozni a helyére hajóval is, ha nem emeli ki a csigát. Vagy csónakra kötve, ha van olyan ami elbírja.
A Balatoni evadnyiton a nevezett 210 hajobol 12 futott be szintidon belul, annyira gyenge szel volt. Pedig palyarovidites volt Tihanynal. B.sza meg, pedig vezettunk az osztalyunkban, de mi sem ertunk be szintidon belul. Ez a mereg, nem a cian :((
Hogy valami pozitívat is mondjak, pótlom egy korábbi elmaradásomat és bemutatom a teak kormány "felújítását". Az Obi saját márkás olaja igazából bevált, könnyű volt vele dolgozni és kis megelőző csiszolás után egész szép eredményt lehetett vele elérni. (Előző kép a vásárlás állapota, ez pedig a mostani)
Köszi az infót, az Ő nevét már mástól is hallottam.
A helyzet az, hogy közben kicsit körbenéztem, aztán felszívtam magam és megrendeltem az új szettet beszereléssel. Szeretek bütykölni, de be kellett látnom, hogy jelenleg nem vagyok abban a helyzetben, hogy bevállaljam a lutrit, főleg mert a szezon már tart én meg még egy métert sem mentem a hajóval. Ez is egy tanulópénz lesz, aztán majd legközelebb igyekszem időben nekiállni az ilyennek, akkor nem szorít majd az időtényező is...
Egy fockrollert összerakni nem annyira bonyolult, főleg, ha valaki csinált már olyat :-) Viszont a konkrét esetedre szvsz elég nehéz látatlanban választ adni. Szerintem kérdezz meg még egy szakit, tudom ajánlani a Király Zsoltit, nekem sokszor adott akár telefonba, ingyen tanácsot, sohasem az jött át, hogy le akar nyúlni valami munkával bármiáron. Az elérhetőségét megtalálod a Raffica honlapján, itt:
Mennyire bonyolult művelet összerakni egy fokrollert+merev forstágot? Jelenleg le van vágva a forstág. Az alapvető probléma az volt, hogy az alu sín toldó része és az összetartó acél pálca el van törve. A szaki széthúzni nem tudta ezért levágta a sodronyt. Most az a mondás, hogy 25 éve nem gyártják a szerkezetet, ezért nincs alkatrész (Furlex). A hiányzó cuccot úgy érzem még le tudnám gyártatni, de szintén a szaki állítása szerint az egész öreg, nem érdemes visszarakni, meg amúgy is visszarakásnál még egy csomó komplikáció lehet, szóval nem is biztos h sikerül. (például az alu profilon belül lévő műanyag csövek (távtartó) is elöregedtek. Ha nekifutunk és mégis sikerül legyártatni + összerakni, akkor úgy látom 150e Huf lesz a vége (ennek jó része munkadíj), az új cucc felszerelve 400e Huf. Érdemes lehet abban gondolkodnom, hogy magam nekiállok, vagy ez olyan szopóroller, amire jobb nem felszállni?
ui: ja, és pár szélirány változással remekül körbe lehet tekerni bóját, ha nincs valamilyen forgószemes megoldásod, ami ráadásul nem rántja le a víz alá.
ui2: nincs olyan, hogy "túl nagy" betonhorgony :)
ui3: a folymatosan víz alatt levő részeket valahogy szemrevételezni kell, bírják-e még?
ui4: a víz alatt a betonhorgonyba való rögzítésnél szokott leghamarabb elkopni a lánc, sekli, betonvas, vagy ami odakerült.
Függ a hullámzástól, medertől, vízmélységtől. Egyébként nem akkora kaland egy fel-le táncoló hajót megközelíteni. Mint minden rögzítéshez, itt is erősen ajánlott rugós tagot beépíteni a kötélbe.