A 81-es vonalon tari kereszt esetén az ütemes vonatot kellene kiszedni az ütemből, és (ha jól számolom) 10 percet állna Taron (vagy esetleg eleve később közlekedne már Somostól). A jelenlegi menetrend szerint Pásztón csak 8 percet áll az 5848.
A 108-as menetrendi javaslatnál esetleg az átzárási időkkel lehet probléma: Poroszlón elég 3 perc a tiszafüredi oldalon? Kb. 150 méterre van a váltó a forgalmi irodától (nincs külön őrhely). Hortobágy ohati oldalán még nagyobb, kb. 200 méter a távolság (ott sincs őrhely), de az 5 perc talán elég.
Nem is kellene a 8721-nek felmennie a Délibe. Lentebb írtam (a jelenlegi forda alapján), hogy szerintem hogy lehetne megoldani:
A "favágó" módszer az lenne, hogy a 4548 két egységét, ami most Székesfehérváron válik szét a 8738 és a a 9758 szerelvényére, már a Déliben szétkapcsolják, az első menne csak vissza Fehérvárra 4548-ként, a másik pedig a jelenlegi 9068 idejében 22.00-kor a Déliből indulva közvetlen vonatként Füredre (vagy Siófokra).
Kérdés, hogy elég lenne-e a 4548-ra egy egység. Ha nem, akkor bizonyára megoldható lenne, hogy a 4546 három egységéből az első Fehérváron maradna (4511-4538 három helyett két egységgel közlekedne), és majd a 4521-gyel közlekedne harmadik egységeként a Délibe, így ha ott lekapcsolják a bak felőli végén lévő egységet (ez lenne majd a 22:00-kor Füredre vagy Siófokra induló közvetlen vonat), és a 4548 a háromból két egységgel tudna a Déliből Fehérvárra visszafordulni.
Péntekenként a Déliben most a 4641 fordul 22:00-kor a 9068-ba, a 4711 pedig 22:40-kor a 4568-ba, de a 4568 meg fog szűnni, ezért lehet, hogy a 4711 fog a 22:45-re átkerülő 9068-ba fordulni, és akkor a 4641 tudna a Déliből 22:00-kor Balatonfüredre (vagy Siófokra) fordulni.
Fehérvár felé az áramon és a kerékkopáson kívül mibe került volna, ha a 8721-et felhozzák a Délibe (indul Fehérvárról 21.06, érkezik Déli 21.54), és onnan 22.05-kor visszafordítják akár Füred, akár Siófok felé?
A 22.00-ás vonat a Déliből elég jó kihasználtsággal megy, a 21.45-ös kelenföldi indulású G43 pedig rendszerint most is kényelmetlenül tele indul Kelenföldről. Utóbbi legalább 2 egységes lesz, vagy lehet állni majd Érd felsőig, rosszabb esetben Martonvásárig?
Igen ezt én tapasztaltam is de ettől még nem lehet a menetrend gyakorlatilag vicc tárgya főleg akkor nemhogyha ez nekem csatlakozások múlnak legalábbis elt benned mert szerencsére például vámosgyörkön legtöbbször az állomási személyzet beavatkozik de az állomási személyzetnek alapvetően nem az lenne a dolga hogy a menetrend fogyatékosságait orvosolandó várakoztatja a vonatokat és ezekkel egyébként az vonaton ülők szenvednek el érdeksérelmet hiszen az ő utazásuk tart annyival tovább...
Ez gyakorlatban nem egyedi eseteket jelent hanem rendszerszintű a dolog és megmondom őszintén hogy a nyolcvanas vonal kisebb állomániái az még egy dolog ott jelent azt még talán szó nélkül is lehetne talán hagyni de ahhoz képest hogy nemrég újították fel az elővárosi részt ahhoz képest alig ha, viszont azt magyarázza már meg valaki hogy a 86-oson vámosgyörk felé miért késik mindig a vonat és érbevámosgyörkre késve a másik irányba mér nincs késés pedig ugyanazon a vágányon halad... és minden második mátrai inter régió ezzel elverődik vámosgyörkön-kapásból vagy pedig futkároztathatják az utasokat...
A vasút tapasztalható hanyatlása ellenére az 1. pótlékkal kapcsolatban az objektivitás érdekében vegyük sorra azért a néhány pozitív változást is:
- a 12-es vonalon késő este egy új vonatpár beállítása (a 22:42-kor Tatabányáról Oroszlányba közlekedő járat tulajdonképpen a 2012-ben megszüntetett vonat visszaállítása),
- a Pécsről 8:10-kor induló 18802-es és Keszthelyről 16:25-kor induló 18803-as számú Fenyves expresszvonat szombaton, vasárnap és ünnepnapokon már április 7-től április 30-ig, és az utószezon végétől november 3-ig is közlekedik, és már a főszezon kezdete előtt május 1-jétől naponta közlekedik,
- a 40a vonalon új G44-es vonat közlekedik munkanapokon Tárnokról 7:33-kor indulva, Kelenföldre 7:57-kor érkezve (ez bizonyos értelemben a Pusztaszabolcsról az összekötővágányon át Érd-alsó felé közlekedő 4197 sz. G40-es vonat beállításakor 2022. szeptemberétől megszüntetett, addig iskolanapokon a 30a vonalon közlekedő 4677-es Z30-as vonat visszaállítása, ami Tárnokról 7:40-kor indult),
- gyorsítja a Budapestről a 81-es és a 82-es vonalra történő esti utolsó eljutást, hogy ezeken a vonalakon az utolsó vonatok Hatvanban a Keletiből 21:30-kor induló és Hatvanba 22:20-kor érkező Mátra IR-hez fognak csatlakozni (bár a 81-esen az 5848-as indulását 22:30 helyett jobb lett volna csak 22:25-re hátrébb tenni, és az 5831-el Taron keresztezve felvinni Somoskőújfalura, így gyorsabb lett volna).
Sokat elárul önmagában az is, hogy milyen rövid ez a lista.
A legszomorúbb és legaggasztóbb negatív változások pedig
- egyrészt azok, ahol a pályaállapotok romlása miatt fel kellett adni az eddigi menetrendi struktúrát (most a 145-ösön és a 108-ason - az utóbbiról, és azzal együtt az Debrecen-Eger közötti IR közlekedés megszűnéséről a mostani összefoglalóban még nem is esik szó),
- másrészt azok, ahol az elővárosban szüntetnek meg járatokat (a 30a-n a 9008-ast és a 4568-ast, továbbá a 9068 Déliből indulásának későbbre tételével megszűnik a Fehárvárról Siófokra és Balatonfüredre közlekedő késő esti vonatok gyors csatlakozása Budapest felől - ami már nemcsak turisztikai vonatkozású kérdés, mióta egyre többen költöznek a fővárosból állandóra a Balaton mellé, akik emellett fenntartják budapesti kötődésüket - munkahelyüket, ottani elfoglaltságaikat).
-------------
A 108-as vonal új menetrendi struktúrájával kapcsolatban az lenne a kérdésem, hogy vajon mi döntötte el, hogy feles tengelyű, a végpontokon a kör-IC-khez aszimmetrikusan csatlakozó menetrend legyen, nem pedig az alábbi szimmetrikus struktúrák valamelyike:
A többek által is hivatkozott veszprémi módosítás kapcsán "üzemidő-bővítést" jelöltek meg okként... Persze lehet, hogy ez a fedősztori arra, amit mondtatok, lehet, hogy nem... Fene tudja...
Ami jobban kiütötte a szememet, hogy valakinek eszébe jutott az íróasztal mögött a Mátra és az Agria Interregiok menetidején 3 percet nyesni... Azon nem nyesni kellene 3 percet, hanem Vámosgyörk-Budapest közt 5 percet bővíteni...
Az meg nem jutott eszébe senkinek, hogy ugyanígy 5 perccel növelni kellene a menetidőt Vámosgyörk felé, illetve előbbre venni Vámosgyörk irányában a 86-os vonalon az indulásokat...
Remélhetőleg a 2. sz. pótléknál eszükbe jut majd, de majd beírok nekik már, hogy lépjenek...
Így pl. azt is megtudhatja a gyanútlan olvasó, hogy a(z egyébként a pályaállapot tartós romlása miatt bevezetésre kerülő) Kecskemét-Szolnok vasútvonal új menetrendi struktúrája ... jobb a fővonali csatlakozások érdekében.
"A Miskolcról Ózdra 22:45-kor induló vonat (5438) 3 perccel később közlekedik, ezzel nő az átszállási idő a Budapest, Debrecen, Nyíregyháza felől 22:44-kor érkező Tokaj InterCityről (IC 588)."
"Elértük, hogy Orbán VIktor és Mikulas Dzurinda Miniszterelnökök 1999. Február 12-én Pozsonyban tartott megbeszélésükön elvi megállapodást kötöttek az Ipolyság-Drégelypalánk vasútszakasz újjáépítéséről"
Volt-van-lesz egy még egy csomó ilyesmi, aztán talán tízből egyszer lehet is valami eredménye, ha más körülmény is kedvet (pl. Szeged-Röszke).
Hálistennek, hogy csak félreértés... De ki volt, az a marha, aki "közlekedési-mód váltást" írt a vágányzári hirdetményben, viszonylag nagy betűkkel, ezzel riogatva a nagyérdeműt!? 😮 ?_?
Hát felettébb érdekes, minimum, de a mai magyar közállapotok tükrében, főleg a közlekedési döntéshozatal terén, már ezen se lepődnék meg annyira... Inkább az lenne jó kérdés, hogy a szlovák félnek ebben, mi az "üzlet" vagy az "érdek"?
Egyelőre papíron még maradnak Kiskunfélegyháza-Lakitelek között a vonatok.
Kérdés meddig, mert a járművek egyre csak fogynak.
Az is lehet, hogy a 127-es lesz a következő áldozat. Az elmúlt napok híreiből:
Március 25. hétfő:
vonatpótló busz közlekedik Vésztő-Gyoma között teljes útvonalon: - a Vésztőről 13:12-kor és 17:12-kor induló személyvonat helyett (37524, 37526).- a Gyomáról 15:15 kor induló személyvonat (37513) helyett. A Gyomáról Vésztőre 19:15-kor induló személyvonat (37511) Gyoma és Szeghalom között nem közlekedik, az utasokat pótlóbusz szállítja.
Március 26. kedd:
Vésztő és Gyoma között a teljes útvonalon pótlóbuszok közlekednek az alábbi vonatok helyett: - Vésztőről Gyomára: 4:26, 7:20, 11:12, 13:12, 15:12 és 17:12 órakor induló helyett (37510, 37512, 37514, 37524, 37516, 37526), - Gyomáról Vésztőre: 5:50, 7:15, 9:15, 13:15, 15:15 órakor induló vonat helyett (37519, 37517, 37527, 37515, 37513). A Vésztőről 5:14-kor induló vonat (37520) helyett Szeghalomtól Gyomáig közlekedik pótlóbusz. A Gyomáról 17:15-kor és 19:15-kor induló vonat (37523, 37511) helyett Szeghalomig közlekedik pótlóbusz, Szeghalomtól Vésztőig vonattal lehet utazni.
Március 27. szerda:
Szerdán Vésztő és Gyoma között a teljes útvonalon pótlóbuszok közlekednek az alábbi vonatok helyett:• Vésztőről Gyomára: 4:26, 7:20, 11:12, 13:12, 15:12 és 17:12 (37510, 37512, 37514, 37524, 37516, 37526), • Gyomáról Vésztőre: 5:50, 7:15, 9:15, 13:15, 15:15 (37519, 37517, 37527, 37515, 37513),A Vésztőről 5:14-kor induló vonat (37520) helyett Szeghalomtól Gyomáig közlekedik pótlóbusz.A Gyomáról 17:15-kor és 19:15-kor induló vonat (37523, 37511) helyett Szeghalomig közlekedik pótlóbusz, Szeghalomtól Vésztőig vonattal lehet utazni.
Mikor fogják már vasvillával elkergetni Lázár-Pafféri-Mosóczi-Kruhina négyesét... Mert addig sajnos számítani kell ilyenekre...
Bezzeg a szlovákok, akik lassan előbb fognak magyar területen közforgalmú vonatokat járatni, szégyen szemre... Bár vannak szkepsziseim, mi lesz a tervekből, amiket most felvetettek...
És miközben a szlovák-magyar fejlesztésekről tirádáznak már a MÁV honlapon is (még munkacsoportot is állítanak fel "a meglévő vasúti kapcsolatok megerősítésének és újabb kötöttpályás határátmenetek megvalósításának, illetve helyreállításának" vizsgálatára),eközben szép csendben belopakodott az újabb közlekedésimód-váltás: https://www.mavcsoport.hu/sites/default/files/upload/page/v18_146_v0407.pdf
Miközben Lázár minisztersége alatt sorban esnek szét a pályák (35, 80, 82, 102, 108, 128, 145, hogy hirtelen csak azokat említsem, amiknek a közelmúltban kellett lassítani a a menetrendjét a pályaállapotok miatt, vagy erre közeljövőben kerül sor), járműhiány miatt pedig egy sor vonalon szűnt meg a közelmúltban a személyszállítás (pl. 38, 47, 78b, 89, 98b, 103, 114, 121), és más vonalakon is mindennaposak a járműhiány miatti pótlóbuszozások, akkor vigyázó szemünket a határátmenetekre vessük? - Ez legfeljebb figyelemelterelésnek jó.
(Tudom, hogy nem ezzel a céllal idézted be, meg hogy szlovákiai a forrás, de a hazai bajok a vasúton jelenleg ezerszer nagyobbak, mint a losonci határátmenet és kassai órásütem kérdése, és nem látom, hogy vezetői szinten bárki is törekedne ezek (érdemi) megoldásra.)
A szlovák elnökválasztás kapcsán odaát vizsgálják a Somoskőújfalu 2 órás (csúcsban órás) és a kassai órás ütem bevezetését. Egyelőre nem várható változás, de a magyar szavazatokra mindenki hajtani fog legkésőbb 3 év múlva, a parlamenti választásokon.