Attol fugg amitol log, es hogy mire kell. Szoval versenyzes jo idoben, vagy turazas kint a nagyvizen tulelni a vihart.
Kint a nagy vizen: keskeny testu(gyorsabban visszafordul a fejreallasbol), rogzitett tokesuly, kis hely a kormanyosnak (cockpit)(gyorsan kifolyik belole a viz es keves viz fer bele, meg mielott a kovetkezo hullam megforgat), hosszu uszonyos( tartja a ziranyt amig megigazitasz valamit),cserelheto kormanylapat, (ha eltorik konnyu a potlapatot berakni),
lapos fedelzetu,( hogy a vitrolat fogja a szel, es ne a hajotestet)
na, es (keel rudder vagy skegg rudder, mer amikor a spade rudder-es hajo visszacsuszik egy hullamrol akkor konnyen eltorhet a kormanylapat es menet kozben nehez azt cserelni) Tokesulyba erositett arboc, de legalabb egy tarto rud a tokesuly es a fedelzetre erositett arboc kozott.
Jo ha van eros drotvago ollo a bovdeneket elvagni ha az arboc kette torik, mert imbolygas kozben a torott arboc a bovdeneken logva atszurkalhatja a hajotestet. Legalabb ket motor. Horgony.
Az is jo egy hajonal, ha konnyu felmaszni ra a vizbol.
Most csak ugy ennyit. Vegul is jo a valasztek. Jo szelet kivanok!
Sziasztok, reményeim szerint idén leteszem a vitorlás vizsgát. Nézegetek közben, hajót is, valami olyant amivel egy relatív kezdő is elboldogul. Eddig a Néva 22, a Balaton25 és a Rebell Seaskipp valamint a Friendship 23 az amit előzetesen jónak vélek anyagi és egyéb megfontolások figyelembe vételével. Tudnátok esetleg ezekről a hajókról írni pozitív és negatív oldalról is?Van még esetleg más hajó típus amit ajánlanátok? Előre is köszönöm:)
Nem szeretek ilyen erős szélben vitorlázni. Csak a te kedvedért mentünk ki. De nem bántam meg. Viszont most nagyobb a nyomás rajtam, hogy állítgassam a cájgot. Jobb lenne, ha könnyebben lehetne működtetni.
Nekem egyszer volt hasonló élményem autóban. Lámpánál majdnem legyorsultam egy ferrarit... mikor már egy orrhossznyival vezettem, eltette a szendvicsét, intett és huss... azért az a néhány másodpercnyi siker örökre feledhetetlen élmény marad :)
Én is tudom :) Tavaly együtt "edzettünk" a fifty-fiftyvel, Siófok és Füred közt kétszer fényképeztem le ahogy mögöttünk van. Csak ők közben megjárták a füredi öblöt mindkétszer :)
Volt már ilyen, tavaly a Balaton átúszás után egy darabig simán tartottam a tempót ezekkel az ultramodern hajókkal (Volvo High Tech Regatta), pedig én egy Jeanneau Flirt-tel voltam. Mondjuk azon a szakaszon majdnem szélcsend volt és ők nem motorral mentek. :)
Gratula a hajóhoz! Sajna nem ismerem, de egy saját hajó mindig nagyszerű! Hogyhogy "úgy néz ki"? Magad sem tudod, vettél-e? :-)) (Jesszusom, itt egy egy hajó!)???
Így van. Általában a legtöbb hajón többszörösen, fölöslegesen túlméretezettek a kötelek. De Sudárokon a 6- 8 mm- es felhúzók dívnak. A túrázók, hegedű művészek, nőgyógyászok a 8 mm- es poliésztert használják. Persze ebből is rengeteg fajta van. Önmagában az alapanyag csak irányt ad. Azon belül még sok paraméter befolyásolhatja a választást. (Manapság már egyre könnyebben beszerezhető 7 mm- es kötél is.) Dyneemából vagy más kisnyúlású anyagból a 6 mm- es simán elég.
Bár én már B18- asra is meg bérkalózra is tettem fel ”drága” kötelet, és ha jó választás, akkor az a tartósságával meg is szolgálja az árát. Rosszul megválasztott kötél hiába drága.
De pl most poliamidot adtam spibum lehúzónak. Kíváncsi vagyok mit tud. Ott pl nem baj, ha nyúlik.
Könnyen lehet, hogy tényleg bowden volt. Mondjuk pont ebből az irányból nehéz megmondani a csigarol ;) Ma már szerintem az ilyen drótköteles megoldásnak nincs létjogosultsága a dyneema mellett.
Egyebkent Szanya is árul kötelet , legalábbis árult, és volt neki jó áras dyneema. Ha a Velencei tó utba esik...
A csigát egy hete cseréltük, akkor néztük, hogy vastag bele a kötél (igazából ez a csiga valószínűleg eredetileg drótkötélre lett kitalálva, a fok fall most is az).
A régi csiga: (kivéve a helyéről, szigetelőszalag csak azért van rajta, hogy el ne vesszen, nem ez az üzemszerű állapot...)
Az optimális megoldás túrahajóra általában valami közepes árfekvésű poliészter kötél, de ha belefér a költségkeretbe, én felhúzókötélnek megfontolnék esetleg egy dyneema magosat. Egy sudár megérdemli :-) Főleg, ha van még valami alakja a nagyvitorládnak, vagy tervezel új vitorlát a közeljövőben. Árban kb 3x annyi lehet. Ha csak túrázásra használod és nem nagyon aggaszt a vitorla alakja, akkor jó a poliészter, akár az is , amit kinéztél. Teherbírásra elég. 8-asnál vékonyabbat nem vennék, bármilyen erős, mert rossz a fogása.
AMit kinéztél, az a leírása alapján inkább felhúzókötél, vagyis kopásálló, de talán csúszós a külseje. Meg kellene nézni a boltban, ill ott az eladók tudnak is ajánlani shottkötélnak puha, tapadóst.
Egyébként biztos, hogy a kötél szurul, nem a csiga blokkolt le?