Az M85-től Sopronon átvezető rész rosszabbul esett (keskeny, kanyargós, körforgalmas, lámpás), de nyilván a Sopronból kiinduló forgalom nem ezt használja.
Ez mennyire súlyos? Nyilván egy péntek délelőtt 10 óra körüli meg egy vasárnap este 6-os mintavételből túl sok következtetést nem lehet levonni, de simán át tudtam menni, pedig horrorra számítottam... Nagyon házak között sem megy az út, van két körforgalom (abból az egyik lámpás) és kész.
Nemzetközi vagy regionális jelentőségű határátkelőhelyek
(1) A Szerződő Felek az alábbi határátkelőknél állíthatnak fel határforgalom-ellenőrző helyeket abban az esetben, ha a belső határokon ideiglenesen visszaállítják a határellenőrzést a Schengeni határ-ellenőrzési kódex 23. és azt követő cikkei alapján:
[...]
f) Fertőd-Pomogy (Pamhagen) közúti határátkelőhelyen az A69 számú határjelnél magyar határforgalom-ellenőrző hely Magyarország államterületén és osztrák határforgalom-ellenőrző hely az Osztrák Köztársaság államterületén;
g) Fertőrákos-Fertőmeggyes (Mörbisch) közúti határátkelőhelyen a B2/4 számú határjelnél magyar határforgalom-ellenőrző hely Magyarország államterületén és osztrák határforgalom-ellenőrző hely az Osztrák Köztársaság államterületén;
h) Sopron-Kelénpatak (Klingenbach) közúti határátkelőhelyen a B9/24 számú határjelnél magyar határforgalom-ellenőrző hely Magyarország államterületén és osztrák határforgalom-ellenőrző hely az Osztrák Köztársaság államterületén;
i) Kópháza-Sopronkeresztúr (Deutschkreutz) közúti határátkelőhelyen a B46/2a és a B46/2c számú határjelek között magyar határforgalom-ellenőrző hely Magyarország államterületén és osztrák határforgalom-ellenőrző hely az Osztrák Köztársaság államterületén;
[...]
2. cikk
Határátlépési pontok az államhatáron átvezető útvonalakon
A gyalogos természetjáró, kerékpáros, lovas és vízi turizmus keretében, mezőgazdasági célból, illetve a kulturális, sport-, vallási vagy egyéb társadalmi rendezvényeken való részvétel céljából az alábbi államhatáron átvezető útvonalakon lévő, a nevezett határjeleknél található határátlépési pontok szolgálnak határátlépés céljára abban az esetben, ha a határellenőrzés ideiglenes visszaállítására kerül sor a Schengeni határ-ellenőrzési kódex 23. és azt követő cikkei alapján:
[...]
f) Fertőrákos (vízi út)-Fertő tó (Neusiedler See)B0/1-B0/2
Mindkét ország (papiron) támogatja a szabad munkavállalást, tehát a szívóhatás nem az égből pottyant ide. Nem lehet hátradölni és széttenni a kezüket hogy az egyébként Ausztriában adózó polgár majd árkon, bokron megoldja valahogy a munkába járást.
Az osztrák állam által illegálisan zsebre vágott családi támogatás esetében is sikerült eredményt elérni Brüsszelben. Itt sem lehetetlen.
Valoszínüleg Bécsből vagy Brüsszelből kéne hatalmi szó jöjjön, elvégre a mindkét ország által támogatott szabad munkavállalás elve miatt alakult ki ez a helyzet.
Hát igen. De mit lehet tenni ha nagyjából ugyanazok a falvak fúrják az A3-at mint akik most akadályozzák a kishatárforgalmat?
Valoszínüket Bécsből vagy Brüsszelből kéne hatalmi szó jöjjön, elvégre a mindkét ország által támogatott szabad munkavállalás elve miatt alakult ki ez a helyzet.
A baj alapvetően nem ez, hanem az A3 körüli tökölés - az az ősbűn.
A somfalvi blokád olyan szempontból érthető, hogy hamarosan elkészül a soproni északnyugati elkerülő (lásd lejjebb), amely egyébként régóta hiányzó harántirányú városi út, így viszont a kelénpataki palacknyak miatt az M85-ről is számottevő forgalmat vezetne le Somfalva felé. Ez egyébként nem csak a burgeszeknek rossz, de Sopron szempontjából is előnytelen: a súlyos milliárdokból elkerülő forgalmat is ellátó M85 Ausztriába irányú forgalmának egy részét átvezetné a városon. Erre az sűrűn beépített Ágfalvi út alkalmatlan, akárcsak a Sopron-Ágfalva bekötőút. Ez utóbbi kanyargós, bakhátas, úgy-ahogy rendbetett, de vonalvezetésében most is igen balesetveszélyes - nem véletetlen rajta végig a sebességkorlátozás. Az északnyugati elkerülő sem erre a forgalomnagyságra van tervezve, ráadásul "ideiglenesen" szintbeli vasűti kereszteződés is lesz rajta. Nem jó megoldás az M85-öt forgalmát mindenféle első- másod- és sokadrendrendű 2x1 sávos úton átvezetni Sógorföldére.
Teljesen új gyorsforgalmi nyomvonalra szerintem még kevesebb az esély, pláne új határátkelőre, ezért itt alapvetően az évtizedekkel ezelőtt eltervezett A3-ra kellene az osztrákokat presszionálni.
Ráadásul az ingázók többsége továbbmegy Alsó-Ausztriába vagy Bécsbe, így Burgerlandnak csak az inázás költsége (plusz forgalom) jut, míg a haszna (a gazdasági aktivitás) máshol csapódik le.
Most az a baj, hogy ravezették osztrák oldalon a somfalvi óvodára, templomra és temetőre a komplett ingázó forgalmat. Ha a két falu közé vitték volna, legalább szétoszlana a forgalom, nem Somfalva kapná az egészet.
De kétség kívül elkerülőket kéne építeni elsősorban.
De Ágfalva elkerülése is megoldható lenne kb 200 méter út építésével a vasút mentén.
És ha a két falu között lenne a határátlépés, az még nem segítene az ingázáson semmit, mert a határ másik oldalán is csak a településéken át lehet bárhová tovább menni:
A vasútállomás térségétől egészen az S4 végéig kellene új nyomvonalon elkerülő utat építeni a helyzet megoldására (és persze a magyar oldalon is értelmes összekötést az Ágfalvi útig.
Én január végén jártam az M85-ön, akkor Győr-Csorna között szokatlanul erős forgalom volt eléggé megkopottnak tűntek az útburkolati jelek (amely burkolt műszaki sáv nélkül elég nagy odafigyelést igényelt), Csornától a 84-es főút csomópontjáig valóban alacsonyabb, de az elmúlt időszakhoz képest valamivel élénkebb volt a forgalom, onnantól megint valamivel erősebb, bár az estére tekintettel nyugati irányban így is mérsékelt forgalommal találkoztak.
Igen, talán Kópháza az irány, bár az M85-re onnan csak kerülővel lehet felhajtani.
Volt szerencsém az M85 Csorna-Sopron szakaszához, sötétben az út nagy részét reflektorral kellett megtenni, mert annyira kihalt az út, hogy sehol nem látszik azonos irányban haladó autó. Csorna és Győr között van látható forgalom, de Csornán túl nagyon álmosító... Annak ellenére nem volt nagy forgalom, hogy Budapestről Bécsújhely/Stájerország felé az útvonaltervezők már errefelé terveznek, nem Hegyeshalmon át megkerülve a Fertő tavat. Ami még feltűnt, hogy nem csak a leállósáv hiányával spóroltak, de mintha benzinkút sem lett volna egyáltalán Sopron és Győr között az M85-ön.
Az osztrákoknál viszont nem teljesen tudtam értelmezni ezt a táblát. Az S4-ről délnyugati irányba kanyarodva jelzi Győr felé az utat (pont az ellenkező irányba, mint Sopron felé). Ez az ismeretlenek megtévesztését szolgálja vagy létezik egy féreglyuk, ami szerint abból az irányból közelebb volt Győr? Vagy Kópháza felé akarták terelni a forgalmat?
A Szent László híd Bajától is 20 kilométerre van, Mohácstól meg inkább 50-re. Van ott annyi lakosság és forgalom, hogy indokolt legyen egy 2x1 sávos híd és új út az 51-esig Mohácsnál.