Nincs albád. Emiatt hacsak nincs teljesen betépve a groszshott, felemelkedik bummod és a nagyvitorla hátsó éle buggyos, esetenként lobog is. Persze ez a korából és a szabásából is követketik. Ez rontja az éles menetet.
Széljelzőt nem nagyon láttam, nehéz nélküle megmondani, jó-e a vitirla állítás?
Ha sebességet vesztesz a fordulásnál, akkor lelassul "a szélhez képest" valódi széllel kell megint megindulnia.
Svert teljesen le van engedve? Ha hátrafele áll az uszony a súlyponthoz képest, akkor hajlamos leforgatni az orrát, kevésbé éles.
A sudárra általában igaz, hogy nem kifejezetten olcsó, de tapasztalatból mondom, hogy az általad megjelölt tartományban is ki lehet fogni ha szerencséd van. Érdemes körbenézni a kikötőkben ahol jársz és ha látsz olyan hajót ami tetszik és látszik hogy régen használták (koszos dekk, mohás kötelek), akkor megkeresni a tulajt egy ajánlattal. Sokan vannak akik megszokásból fizetik a kikötői díjat, igazából már csak nyűg nekik a hajó, de maguktól nem szánják rá magukat az eladásra. Ilyenkor lehet jó vételt csinálni... (A kikötőmestert is érdemes megkérdezni, ismer minden hajót, a gazdáikat és azok lelkivilágát.)Szóval azért sztem nézegess csak sudarakat, akár sudár sportot is, azok is nagyon jók.
Még egy javaslat, bár az is feszegeti a pénztárcád szabta határokat: H-Boat. Sudárral egy kategória és vannak 2millión belül is. (Igaz most szezonban minden drágább...)
A vitorlásvizsga ha minden jól megy Keszthelyen lesz( állítólag indulni fog mostanában ott egy iskola), a hajó helyileg valahol a keszthelyi öbölben lenne, Vonyarc Györök, vagy Keszthely. A cél családi túrázás, igazából nem lakóhajó kellene, mert anyósomék ott laknak a Balaton partján, úgyhogy, ha szeretnénk minden este tudunk aludni rendes ágyban is. A Néva azért került bele a szórásban, mert egy ismerősöm családjában van belle, van nekik egy Balaton 31es is, mindkettőn utaztam, a Néva jóval jobb menetdinamikával rendelkezik. Nem tudom mondjuk a kisebb Balaton hajók mennyire érzékenyek a kis szélre. Az anyagi keret szerintem olyan kb 1.5 max 2 millió forint lenne. A Sudár regattát is megnéztem, nagyon szép kis hajó, de szeritem az általam emlitett összegbe az nem nagyon fér bele. A Scholtz típúsok is gondolom jóval drágábbak. Amiket néztem hajókat, azoknál az ár mellett azt vettem figyelembe, hogy legyen hozzá megfelelő alkatrész, kiegészitő vásárlási lehetőség. Ahogy nézem, van a tó körül elég sok svéd, holland gyártmányú hajó is, de azokat ezen okok miatt nem is nagyon nézegettem. Barátom szerint érdemes lenne olyant is nézni , próbálni(neki volt egy Albin tipusú) illetve azt mondta, ha kicsit sportosabb irányba szeretnék elmenni, akkor jó választás lehetne egy Solaris fantázianevű hajó. Ezekkel viszont még vizuális tapasztalatom sem volt, nemhogy a fedélzetükön lettem volna. Alapvetűen barkácsolós típus vagyok, tehát elég sok mindent meg tudok oldani önmagam is. Köszönöm szépen az eddigi tanácsaitokat!
Apropó, windguru. Korábban itt elég eltérő véleményeket lehetett olvasni róla. Most mi a vélemény? Én egyszer kérdeztem le a Földközi-tenger egy részletét az ingyenes kiviteltől. Két napra előre viszonylag pontos volt, a 3. naptól köszönőviszonyban sem volt a valósággal. Sem a szél iránya, sem a szélerősség. A fizetős jobb?
Hol/kinél fogsz tanulni? (inkább csak kíváncsiságól)
Annyit még érdemes lehet szem előtt tartani, hogy a legtöbb kikötőben 25 láb hossznál van egy ugrás a kikötői díjban. Amúgy ha már kikötői díj: szerintem minden kezdő megkapja azt az instrukciót, hogy az első évben inkább béreljen. A felvetés jogos, hiszen ha csak az az évi kikötői díjat költöd hajóbérlésre, akkor is minden második hétvégén vízen lehetsz és több típust (illetve saját magadat) megismerve sokkal megalapozottabb döntést hozhatsz majd a vásárláskor. Mindezt persze felülírhatja (nálam felülírta) a birtoklási vágy, illetve az, hogy a saját hajódat úgy öltözteted és akkor használod ahogyan és amikor akarod. A hajó bérlést hetekkel (néha hónapokkal) előre meg kell tervezni, aztán vagy lesz szél vagy nem... (Nincs is annál kellemesebb, mint petyhüdt vitorlákkal ringatózni a parttól egy kilométerre napi 40e Ft-ért cserébe...)
Neva 22-t én sem igazán ismerem, de ránézésre egy kicsit kilóg a sorból, sportosabbnak tűnik a többinél. Ez persze azt is jelenti, hogy kényelmetlenebb, túrázásra kevésbé alkalmas.
A többi nagyjából egy kategória, szokták túra/bödön/süllőző hajó névvel illetni őket. Családi fürdőzésekhez, kényelmes túrázgatáshoz jók, sportélmény kevésbé tetten érhető az esetükben. Nagy szélben stabilan állják a sarat, cserébe kis szélben is hasonló mondható el róluk (állnak).
Az alsó árkategóriában, amit Te belőttél szerintem elsősorban az állapot/felszereltség az ami igazán fontos. Nem írtad, hogy milyen célra keresel, de előbb-utóbb valószínűleg felmerülnek majd olyan igények részedről, hogy legyen fokroller, lazy/pelzening, kényelmes fürdőlétra, meglegyenek a kötelező felszerelések, megbízható legyen a motor, számodra használható vitorlák legyenek. Az roppant bosszantó, amikor megveszed a hajót olcsón, aztán erre az olcsó hajóra apránként ráköltesz egy kisebb vagyont és rájössz, hogy ennyiért már a drágább, szimpatikusabb hajó is belefért volna... (ami felszerelésekről írtam, azok többnyire mind több százezres tételek, ami ugye egy másfél millás hajó esetében már nagyon nem mindegy)
Én kb. egy éve voltam hasonló szituban, én is ugyanezekkel a típusokkal szemeztem először, végül sikerült jó áron hozzájutnom egy Sudár Regattához. A sudarat neked is erősen ajánlom, mert kellően univerzális ahhoz, hogy többféle igényt kielégítsen, így hosszabb távon is megfelelő lehet.
Ha leírod, hogy mik a terveid a hajóval rövid illetve hosszabb távon, mennyire van affinitásod a matatáshoz műszaki dolgokban, illetve azt, hogy mennyit szeretnél áldozni rá, akkor szerintem célirányosabban tudunk segíteni.
Attol fugg amitol log, es hogy mire kell. Szoval versenyzes jo idoben, vagy turazas kint a nagyvizen tulelni a vihart.
Kint a nagy vizen: keskeny testu(gyorsabban visszafordul a fejreallasbol), rogzitett tokesuly, kis hely a kormanyosnak (cockpit)(gyorsan kifolyik belole a viz es keves viz fer bele, meg mielott a kovetkezo hullam megforgat), hosszu uszonyos( tartja a ziranyt amig megigazitasz valamit),cserelheto kormanylapat, (ha eltorik konnyu a potlapatot berakni),
lapos fedelzetu,( hogy a vitrolat fogja a szel, es ne a hajotestet)
na, es (keel rudder vagy skegg rudder, mer amikor a spade rudder-es hajo visszacsuszik egy hullamrol akkor konnyen eltorhet a kormanylapat es menet kozben nehez azt cserelni) Tokesulyba erositett arboc, de legalabb egy tarto rud a tokesuly es a fedelzetre erositett arboc kozott.
Jo ha van eros drotvago ollo a bovdeneket elvagni ha az arboc kette torik, mert imbolygas kozben a torott arboc a bovdeneken logva atszurkalhatja a hajotestet. Legalabb ket motor. Horgony.
Az is jo egy hajonal, ha konnyu felmaszni ra a vizbol.
Most csak ugy ennyit. Vegul is jo a valasztek. Jo szelet kivanok!
Sziasztok, reményeim szerint idén leteszem a vitorlás vizsgát. Nézegetek közben, hajót is, valami olyant amivel egy relatív kezdő is elboldogul. Eddig a Néva 22, a Balaton25 és a Rebell Seaskipp valamint a Friendship 23 az amit előzetesen jónak vélek anyagi és egyéb megfontolások figyelembe vételével. Tudnátok esetleg ezekről a hajókról írni pozitív és negatív oldalról is?Van még esetleg más hajó típus amit ajánlanátok? Előre is köszönöm:)
Nem szeretek ilyen erős szélben vitorlázni. Csak a te kedvedért mentünk ki. De nem bántam meg. Viszont most nagyobb a nyomás rajtam, hogy állítgassam a cájgot. Jobb lenne, ha könnyebben lehetne működtetni.
Nekem egyszer volt hasonló élményem autóban. Lámpánál majdnem legyorsultam egy ferrarit... mikor már egy orrhossznyival vezettem, eltette a szendvicsét, intett és huss... azért az a néhány másodpercnyi siker örökre feledhetetlen élmény marad :)
Én is tudom :) Tavaly együtt "edzettünk" a fifty-fiftyvel, Siófok és Füred közt kétszer fényképeztem le ahogy mögöttünk van. Csak ők közben megjárták a füredi öblöt mindkétszer :)
Volt már ilyen, tavaly a Balaton átúszás után egy darabig simán tartottam a tempót ezekkel az ultramodern hajókkal (Volvo High Tech Regatta), pedig én egy Jeanneau Flirt-tel voltam. Mondjuk azon a szakaszon majdnem szélcsend volt és ők nem motorral mentek. :)
Gratula a hajóhoz! Sajna nem ismerem, de egy saját hajó mindig nagyszerű! Hogyhogy "úgy néz ki"? Magad sem tudod, vettél-e? :-)) (Jesszusom, itt egy egy hajó!)???
Így van. Általában a legtöbb hajón többszörösen, fölöslegesen túlméretezettek a kötelek. De Sudárokon a 6- 8 mm- es felhúzók dívnak. A túrázók, hegedű művészek, nőgyógyászok a 8 mm- es poliésztert használják. Persze ebből is rengeteg fajta van. Önmagában az alapanyag csak irányt ad. Azon belül még sok paraméter befolyásolhatja a választást. (Manapság már egyre könnyebben beszerezhető 7 mm- es kötél is.) Dyneemából vagy más kisnyúlású anyagból a 6 mm- es simán elég.
Bár én már B18- asra is meg bérkalózra is tettem fel ”drága” kötelet, és ha jó választás, akkor az a tartósságával meg is szolgálja az árát. Rosszul megválasztott kötél hiába drága.
De pl most poliamidot adtam spibum lehúzónak. Kíváncsi vagyok mit tud. Ott pl nem baj, ha nyúlik.