Persze, hogy nem. Egyáltalán nem összehasonlíthatóak az eltérő talajmechanikai tulajdonságú környezetben épített hidak és alagutak költségei, adott esetben teljesen más építési technológiát, alapozást, stabilizációt, stb. igényelnek. De még tök azonos körülmények között is az alagútépítés nem elhanyagolható része építési hossztól független, állandó költség, tehát minél hosszabb egy alagút, törvényszerűen annál kisebb az építésihossz-arányos költsége.
Olyan apró sallangokról nem is beszélve, mint vadátjárók, szivárgók, zajgátló falak, stb. költségei, amelyek szintén az építési környezettől függenek.
Csak azért tettem ide ezt a képet, mert ezen nincs is befejezve az M35, M9, hiányzik az M85 közepe, viszont rajta van például az M81 és M8 Veszprém megyei szakasza.
Nagyon messze vagyunk még (vagy kerültünk) ettől...
No ez látom betalált,és egyszerre támadásnak veszed. Írj cikket, vagy akármit, de a lényege ne a Ft/km legyen, mert nem látsz a dolgok mögé, nem tudod, egy projekt mit tartalmaz, viszont véleményt alkotsz.
Azon nincs vita, hogy a villamos vontatás a leghatékonyabb, de az áramtermelő kapacitást tovább terhelné
A fájdalmasan csekély utas- és teherforgalom miatt a fejlesztésre váró vonalakon a hatalmasra pumpált beruházási költségek nem térülnek meg.
Erre mégis van uniós pénz... (költség-haszon elemzések vs. "tökfejek"...)
És lesz is pénz. A zöldenergia prioritást élvez Brüsszelben, igy arra számitok hogy ebben az évtizedben nagyon sok villamositás és pályabővités lesz (mondjuk én nem bánom ezt sem). Mindenesetre jó hogy kiépült az autópályahálózat, most már nehezebb dolgunk lenne.
Sőt, még -- az osztrák kamionforgalom és az "E65"-szerepköre(!) miatt! -- a 86-os főút istovábbi fejlesztésre és részleges kiváltásra szorul, már most is... !!
Persze hogy az osztrákok nem építenek autópályát Sopron felé... .. .
Viszont: Amióta az A2-esről letiltották a kamionforgalmat, azóta a kamionforgalom a vele párhuzamos magyar 86-os főutat terheli le, ill. túl!!! -- Azaz, a 84-es kiváltása az M9-86-M76 nyomvonallal -- !ésszerű módon! -- nem lehetséges!!
Másfelől közelítve pedig: A Balatoni Régiót nemcsak az osztrákok látogatják, hanem a Sopron-környéki magyarok is a 84-es úton közelítik meg azt, ill. a szlovákiai turisták egy része is ha Győr vagy Mosonmagyaróvár meglátogatása után úgy dönt, hogy megnézi a nagycenki kastélyt és Sopron nevezetességeit is megnézi, és csak ez után megy le a Balatonhoz, akkor az autós turistaútjának a nyomvonala Dunacún-Rajka-Mosonmagyaróvár-Győr vagy Medve-Vámosszabadi után a [85]-Győr-Csorna-Kapuvár-Nagycenk-[85]-[84]-Sopron-Nagycenk-Sárvár-Sümeg-Balatonederics [84-es főút] útvonal lesz, tehát a Balaton vidékét végeredményben ők mind a 84-es főúton fogják megközelíteni.
Tehát a 84-es főút fejlesztését és részleges kiváltását akkor is meg kell oldani, ha nem jönnek az osztrákok, mert a belföldi forgalmi szerepe is igen jelentős!
Ha rájönnek hogy össze kellene kötni a két autópályát mert akkora a forgalom Cinfalván a körforgalomban hogy a határig ér az egyik sor a másik meg az A3-asig.
Mert gondolom majd tiltakozni is fognak a nagy forgalom miatt.
"Luxus, hogy a balatoni (osztrák) forgalom 2 hónapos jelenléte a 84-esen 2x2 sávot igényelne...
Az pedig tény, hogy az 84-est nem lehet kiváltani a 83-as átkötésével.
Kőszeg - M9(86) - Körmend - M76 a kulcs..."
Szerintem azonban ez téves megoldás lenne. Ez ui. a "Kőszeg - M9(86) - Körmend - M76" nyomvonalra épít, márpedig a 86-os főút a rendszerváltás kora (1990) óta maga is nagyon túlterhelt(!!) lett, mivel az osztrákok az A2-es teherforgalmát forgalmát a magyar 85-os főútvonalra passzolták át, még a 2000-es évek elején. Ha még több terhet rakunk a 86-os útra, akkor ott hamarosan egy tartósuló közlekedési káosz(!!) alakulhatna ki. Az M75-os pedig még csak épülőfélben van, tehát még nem teljesen forgalomkész állapotú. De ha az lenne is, akkor is csak a 86-os főutat terhelné túl, mert a "Kőszeg - M9(86) - Körmend - M76" nyomvonalnak a 85-os főútvonal is része(!).
Ugyanakkor a 84-es főút a Sümeg-Balatonederics szakaszon nem vagy csak nehezen lenne 2×2 sávosra bővíthető, mivel ez az út ott egy aránylag szűkebb völgyben fut végig.
A 84-es főút egyik legfőbb feladata: Sopron környékének Tapolca és a Balatoni Régió összekötése, és ezen keresztül a Magyarországra Sopron könyékén belépő osztrák turistaforgalomnak a Balatoni Régióba történő zavarmentes célba juttatása, és az onnan történő hazajuttatása (az oda-vissza irányú idegenforgalmi igények kielégítése).
A helyes megoldás tehát: Egy olyan új főútvonal kiépítése, amely a 84-es úttal párhuzamosan, ahhoz aránylag közel fut, és nem jelent jelentős többlet-úthosszat a 84-es főt nyomvonalához képest. Ezen új főút aztán a 84-es főút forgalmát azzal kb. fele-fele arányban megosztva és azzal közösen viselné, és így ez a két főt egymás kiegészítője, tehermentesítője lenne.
Ennek nyomvonalát a Kópháza - Pinnye - Csapod - Beled - Rábakecöl - Kenyeri - Kemenesszentmárton - Mersevát - Nemesszalók - Dabrony - Noszlop - Devecser - Nyirád - Tapolca - Badacsonytördemic nyomvonalú összekötő útvonalnak a főútvonallá történő felfejlesztésével lehetne elérni (útszélesítés, útfelújítás, a települések többségének elkerülőzése, az új útvonal főbb célpontjainak teljesen új kitáblázása Sopron környékétől Tapolca és a Balatoni Régió környékéig, ill. az út főútvonal új számozásának kitáblázása végig, új és korszerűbb útkereszteződések és csomópontok kiépítése, a vasúti átjárók felújítása, stb. ...). (Az új nyomvonal balatoni végpontja, Badacsonytördemic nagyon közel esik a 84-es főút balatoni végpontjához, Balatonedericshez, másik végpontjuk pedig mint közös pont, Kópháza.) Az új nyomvonalat lásd itt!: --->
A 84-es főútvonal kiváltásának egy lehetséges terve, ill. módja:
(Valamikor régen, kb. 1973 után néhány évvel a 86-os főútnak a Körmend - Rédics szakaszát is egy fontosabb összekötő útvonalnak a főútvonallá történő felújításával és átépítésével fejlesztették ki.)Az ezt igazoló régi térképeket lásd itt!: --->
Magyarország Autóatlasza (1973) -- [Itt a Körmend Rédics szakasz még összekötő útvonal-rangú!]:
Magyarország Autóatlasza (1994) -- [Itt a Körmend Rédics szakasz már főútvonal-rangú!]:
Köszi a helyesbítést, de MAV-ot akartam írni. A focival együtt az ország egyik nagy szegyenfoltja az a társaság. Az Ects2 kiepitesenek megtervezese az ő feladatuk lenne, ebben Dimelonak igaza van.
Amennyire értem, erre az államiazgatás karcsúsítása és hatékonyabb működése érdekében lehet szükség, hogy lehetőleg az ügyek zömét a járási központokban intézzék az állampolgárok: tehát mind egyéni, mind tömegközlekedéssel jól el tudják érni ezeket a központokat. Persze nem csak államigazgatás létezik, ott a privát szektor is, ezzel együtt általánosságban országos szinten látok rációt a megközelítés mögött. Konkrét egyes esetekben lehetnek jó érvek az eltérésre, de ez a gőgre való hivatkozás őszintén elég soványnak tűnik.