A metró sínjei közvetlenül a betonra vannak rögzítve, ezáltak sokkal nagyobb zajhatás keletkezik, mintha zúzottkő ágyazatra lennének fektetve. Érdemes kipróbálni mondjuk a millfavon a különbséget a Széchenyi fürdő és a Hősök tere között, vagy a 14-es villamos metrópályáját Káposztásmegyer előtt. Ezen kívül bejátszik az is, hogy az alagútban a falak visszaverik a hangokat, ezért jóval nagyobb hanghatás éri az utazót.
Alapban a metrók mindenhol hangosak. Ezzel együtt kell élni. A metró akkor is zajos lesz, ha új szerelvények lesznek, maximum nem annyira, mint a mostaniak. Én speciel megszoktam a hangzavart, általában nem zavar.
Nem szorosan a zajjal kacsolatos, de valaki azt állította, hogy a metrókocsikban van légkondi. (Persze nem a korábban említett elől bejövő levegőre gondolok...) Az egy más kérdés, hogy én még sosem éreztem, hogy lett volna, de a kérdésem az, hogy: Van vagy nincs légkondi a kocsikban?
Azért hangos, mert bejön a zaj. És nem csak az ablakokon sajnos. Az orosz metrók szellőzése végtelen egyszerű: Van egy nagy luk a tetején, és ott bejön a levegő ... meg a zaj is. Az persze más kérdés, hogy az a luk egy kis rés a kocsi teljes hosszán, és egy rács is takarja. A hang bejön. Normálisabb metrók is hangosak, csak ott a zaj kint marad.
Egy fenét csak a kocsikban, rolling. Az Arany János utcai metrómegálló k. zajos. Ott a múltkor egy folyamatos zakatolást hallottunk, anélkül, hogy közben jött volna szerelvény. Meg még több más állomás. Próbáld ki, ha nem hiszed.
Nagyon hangosak. :-(((((((((((
A földalatti ráadásul az állomáson állva is hangos, iszonyú csikorgás után ér be a Vörösmarty térről a Deákra, majd onnan a Bajcsyhoz.
A metró kék vonalán a leghangosabb rész a Kálvin tér és a Ferenc körút között van, aztán jön a Felszab-Deák tér viszonylat, de igen hangos a Nyugati-Arany J. u. szakasz is. Az is elég zajos, amikor a KöKi-től lemegy a föld alá a Határ útnál.
A vörösön a leghangosabb a Batthyány-Moszkva tér közti rész szinte elviselhetetlen, de a Kossuth tér-Deák tér is jó hangos tud lenni.
Én mindig befogom a fülemet ezeknél a részeknél, és csodálkozom, hogy mások csodálkoznak rajta... Valahogyan még mindig nem ült be általában az agyakba, hogy a zaj is lehet környezetszennyezés, méghozzá olyan, ami a többinél gyakorta sokkal közvetlenebbül, észrevehetőbben károsítja a szervezetet.
Mivel nem vagyok szakértő, eddig én azt gondoltam, hogy a kanyaros részeknél erősödik fel a zaj jellemzően, meg hogy talán "elkoptak" a kerekek... :-)), de ezek szerint a lejtők meredeksége (is) ludas. Viszont, ha jól tudom, a meredekségre más okok mellett a bp-i altalaj helyről-helyre eltérő minősége miatt is van szükség :-((
Igaz ami igaz, hangos. Hadd idézzem a Földalatti történet című könyv szavait(Benedek István Gábor írta, 1982-ben): A motorzaj felerősödésének oka a vasúti pálya lejtése. Sokszor 30 ezrelékes lejtőn ereszkednek és emelkednek a vonatok, és a villanymotor túlpörgése többletzajjal jár. (Nem szó szerinti idézet volt.) Ha arra figyeltek, hogy hol erősödik a motorhang, el tudjátok képzelni a vonalvezetést, és ez elvonja a figyelmet a zajhatásról.
Másrészt a huzatról: Az építők az átadás előtti héten vették észre a dugattyúhatást a próbafutásokon. Ekkor szerelték be az óriás ventillátorokat, és így 30 %-kal csökkentették a szélerősséget. ( Ha a mi metrónknak is akkora állomásai lennének, mint a moszkvainak, akkor nem lenne huzat, de hogy nézne ki????