Most így hirtelen nem találom az ezzel kapcsolatos infót a prezentációban, de simán el tudom képzelni, hogy az az osztrákoké. Mint ahogy Pamhagen állomástól délre az egész vasúti pálya Magyarországhoz tartozik, csak azért, mert a trianoni szerződés egyik pontjában így van leírva. (A tényleges országhatár csak a Hansági-főcsatornánál van.)
A lengyel-némethez: ez a német vasút vonala, mentem rajta Zittauból Görlitzbe. Érdekes volt, jópárszor vátott országot, figyeltem végig a határköveket...
Hamár ezeknél a peage vonalaknál vagyunk: a cseh 292 vonal Krnov és Jesenik között jókora szakaszon Lengyelországban halad Gluholazyn még irányt is vált. Kétszer is mentem rajta, a lengyel szakasz kriminális volt....
Utóbbi, enklávé jellegű. Sopron - Harka országhatár között van az említett szakasz. Ha jól értem, még nem rendezték azóta sem a helyzetét, tisztán magyar tulajdonba tervezték venni területtel, felépítménnyel, felsővezetékkel együtt.
Ebben a prezentációban látható, 13-15. slide környékén:
Ezt nem igazán értem. Albertirsa-Cegléd között is az osztrákok újították fel a pályát, de csak mert a magyar állam bízta meg őket. Itt is erről lehet szó? Hol van ez a szakasz pontosan?
Vagy arra gondolsz, hogy enklávé, azaz az a műtárgy/alépítmény az osztrák állam tulajdona, de teljesen magyar területen fekszik?
Akkor ezek szerint nem a csehek végzik a karbantartást, mert akkor megváltozna azon a szakaszon a pálya állapota (eltérő életkora), és feltűnt volna. :)
Ott mentünk el autóval a hasonlóan rövid úton, de messze volt, hogy feltűnjön.
Openrailwaymap-on viszont látszik, hogy volt egy iparvágány kiágazás korábban, tehát szolgálati helynek is kellett lennie:
Viszont most feltűnt egy szintén hasonló rész, ott a lengyel vasút lép át Németországba. Ez meg azért is külön érdekes, mert a folyót így kétszer is metszenie kell, két komoly műtárggyal: https://goo.gl/maps/H1akAFoCZiVgfATA9
Sopronnál is van egy szakasz az osztrák vonalban magyar területen, ahol osztrák a felépítmény, magyar a felsővezeték. Sőt, egy részen még a terület is az osztrák államé, magyar határon belül. Tudtommal az osztrákok fizették a fenntartást.
A hétvégén és is ezen a vonalon mentem Varnsdorfba és vissza, Porajównál nézegettem is menet közben a lehetőséget, hogy hol lehetett az állomás, mert felltételeztem, hogy a "boldog békeidőkben " volt....
Konkrét választ erre nem tudok adni, de a közelben van egy hasonlóan fura helyszín. Az egyik cseh vonal Varnsdorfnál megy ki Németországba, átmegy Zittaun, majd Porajów településen áthaladva előbb még lengyel területet is metsz, mielőtt Hradek n/ Nisounál visszalép cseh területre.
Ott a lengyel területen fekvő pályáért a PKP a felelős, azonban a határon lévő híd esetében a fenntartásba a német és a cseh vasút is beszáll. A teljesen elszigetelt jellege miatt a lengyelek csak a szükséges minimum szintjéig tartják karban a pályát - ebben a videóban ez elég jól látszik is. https://www.youtube.com/watch?v=8A_CX82Cyzw
Egy forrás szerint a település lobbizott is a vasúti megálló visszaépítéséért, ezt azonban elvetették, mert onnantól a teljes vonalszakasz (műtárggyal együtt) lengyel fenntartásba kerülne, és egyben formálisan határállomásként is kellene megépíteni.
A hétvégén voltam Észak-Csehországban. Van egy olyan érdekesség, hogy Németország egyik vasútvonala, az Oberoderwitz–Wilthen egy szakasza Csehországon megy keresztül, a volt Fugau (Fukov) falun át, kb. 1 kilométeren keresztül, ahol összesen 1 db műtárgy, egy vasbeton híd van. A falut az 1960-as évek környékén kitelepítették, és az összes építményét lerombolták, a temetőt sikerült valamennyire megmenteni.
Sajnos az esős idő miatt nem tudtam a vágányokat megközelíteni egyik határpontnál sem, mert oda nem vezet még földút sem.
Szóval ez a rövidke szakasz teljes egészében a DB kezelése alatt áll, vagy a CD felügyeli? Minek hívják az ilyen jellegű infrastruktúrát? Passage/peage?
A regionális kishatárforgalom tekintetében sajnos nem előre megyünk, hanem hátra. Hogy elkészült a magasperon Fertőszentmiklóson, kissé módosult a menetrend, az órás átjutás továbbra is álom, de emellett a csatlakozásokat is elrontották. Az ingázásra kiváló 7906-ra nem lehet átszállni, mivel egy perccel korábban elindul Bécs felé mint ahogy Győrből a vonat beérkezik. Gyakran lehet látni ahogy megy ki a peron mellől, miközben a 9910 meg épp megáll.
Mostanság mintha fogyatkoznának a nemzetközi vonatok.
A Covid óta nem járnak Mátészalka és Nagykároly között.
Pécs és Pélmonostor között megszűnt a délelőtti járatpár a 3. számú módosítással.
Szeptember 12-től megszűnnek a Kelebia-Szabadka vonatok.
A VPE menetrendábrái alapján a menetrendváltástól Hódosra kevesebb személyvonat lesz, a Gradec se megy Zágrábba és Biharkeresztesnél is megszűnik egy vonatpár (ez utóbbi most éppen a vágányzár miatt nem jár).
Kár, hogy csak nyáron megy. Legalább már június elején elindulhatna és szeptember közepéig is közlekedhetne. Az egyre fogyatkozó járműállománnyal lehet jövőre már nem is lesz? Ez a heti csupán háromszori közlekedés júliusi indulással már nagyon nem ideális. Mindenki aki lent jár, azt mondják idén szó szerint tele van magyarokkal ez a rövidke tengerpart. El nem tudom képzelni, hogy nem lenne nagyobb igény sűrűbb közlekedésre. Ülőhelyes kocsikkal ez a táv még pont belefér ilyen árfekvésben.
Csak azért nem írtam az összetolhatóságot, mert pl. 2-en végig tudnak feküdni, de ha fekvőkocsi van, és 6-an vannak, akkor simán meg tudnak ágyazni is maguknak (4 főnél meg még kényelmesebben).
Nem akarom védeni a MÁV-ot, de a szlovén kocsik, amik az Istriában mentek, mitől voltak jobbak, mint a magyar kocsik? Sem zárt WC, sem klíma ott sem, még az ülések is ugyanúgy szövetek, nem műbőrösök voltak. Egyedül az róható fel, hogy nem 6, hanem 8 férőhelyesek a fülkék, de minden más adott a másikban is.
Egyébként igazad van, szégyen ez, mindkét félre nézve...
Vissza úton jellemzően órás késéssel, a horvátoknál nagyon nem megy a menetrendszerű közlekedés. Gyakran vissza úton már indulásnál késik, mert nem ér le az indulási idejére. A szerda/csütörtöki vonat Szombathelyen nem állt meg. Egy órás késéssel. :-)