Van egy fogtechnikus fórumozó, aki még számlatömböt használ, és nem tudja, hogy kezelje le a tavaly kiállított számlájának stornózását az onlineszámla-rendszerben. Ha nem számlatömböt használna, akkor ez nem is lenne kérdés, mert az általa jogszabályi garanciával használt számlázó megoldaná helyette.
Igen, vannak ingyenes számlázók, annak minden korlátával. Pl. az általam ismert számlázz.hu ingyenes verziója az előző évi számlák hozzáférését letiltja. Teszi ezt azért, hogy legalább az első fizetős verziót használd. A számlázz.hu ingyenes verziójával előző évi számlát ezért nem lehet helyesbíteni, stornózni.
A NAV számlázóját ebből a szempontból nem ismerem, cserébe van két, szerintem kritikus hibája azon kívül, hogy rettentő fapados, lásd 109554. Ha az onlineszámla-rendszer bedugul, akkor a NAV számlázója is használhatatlan. Ekkor egy normális számlázóprogram, vagy felhő alapú számlázóval a számla kiállítható, és az adatszolgáltatást majd valamikor begyötri. A másik, hogy az NGM rendelet melléklete szerinti adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatást nem képes létrehozni, bármennyire is úgy csinál, mintha. A 109552-ben az általan nagyra nem becsült budi illatosító keverte össze a NAV számlázóját az onlineszámla-rendszerrel, nem én.
Az NGM rendelet melléklete szerinti adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatásból be lehet importálni a vevőszámlákat egy könyvelőprogramba, az onlineszámla-rendszerből pedig nem, mert sérti a számviteli tv. valódiság elvét. Fillérbaszó és számlatömbös vállalkozók sajnos még mindig vannak, még nem haltak ki.
Az NGM-rendelet 2018.07 óra nem követeli meg a régi formátum használatát:
„adatexport: az adóalany által elektronikus adathordozón tárolt adatoknak az állami adó- és vámhatóság rendelkezésére bocsátása a 2. melléklet szerint és a 3. mellékletben meghatározott adatszerkezetben vagy a 13/A. § (1) bekezdése szerinti közleményben meghatározott adatszerkezetben.”
Megértem, hogy nektek nem felel meg más célra az újabb formátum, de eddig nem ezt írtad. Egyébként tartalmilag ugyanúgy teljes körűnek kell lenniük formátumtól függetlenül az adatexportoknak, így pl. a magánszemélyek adatainak is szerepelniük kell. (Én nem tudom ellenőrizni: nincs hozzáférésem számlázóhoz.)
számlázóból importálok évek óta, szinte kizárólag szamlazz.hu-s ügyfelekkel állok szóba, az a két NAV-ot használóm meg mondjuk nem fogtechnikus, de fogorvos :)))
Én ebből az ellenőrzési adatszolgáltatásból importálom be a vevőszámlákat. Egyrészt azért mert, ez régebb óta létezik, mint az onlineszámla-rendszer. Másrészt azért, mert ebben a magánszemély vevő neve is benne van. Harmadrészt azért, mert nagyobb valószínűséggel teljeskörű, mint az áttétel során az onlineszámla-rendszerből letöltött.
A számlázó programok az NGM rendelet szerint működnek, a NAV-é nem. Hasonlítsd össze az xml-eket, értesz hozzá. És itt nemcsak a mező nevének nyelvéről van szó.
Az Art. (vagy AIR, lényegtelen) szerint nem vagyok köteles olyan nyilvántartást vezetni, vagy kimutatást készíteni, amire jogszabály nem kötelez. Nekem durroghat a revizor.
Azon ügyfeleim, akik nem felhő alapú számlázót használnak, bekérem, és elküldik. A felhő alapú számlázót használók közül ketten használják a NAV-ost. Ők azért, mert fogtechnikusok. Cserébe alig van számlájuk, azt bekopogom. A többiek számlázz.hu-t használnak, azokat letöltöm magam.
Bővebben? Mire nem jó? Nem fogadja el a NAV? :) Azt még az adatexport bevezetésekor kinyilatkozta a NAV, hogy nem a 23/2014. NGM rendeletben lévő XSD-nek kell megfelelni, hanem az ő ötleteléseiknek. :) Így aztán az ügyfelek kérésére kétféle XML-t kellet készítenünk. Eztán is egyszer fordultak hozzánk valami olyan zavaros problémával adóhatósági ellenőrzéskor, hogy „nem nyitható meg a DTD”, de hogy miféle DTD-ről volt szó (mivel sem a jogszabály, sem az XML nem hivatkozott DTD-re), arra sosem válaszoltak.
Konkrétan mi nem működik (amikor éppen nincs váratlan fennakadás:))? Az Online Számlázó Felhasználói kézikönyvA linkre kattintva a tartalom új oldalon jelenik meg.ben szerepel ilyen funkció: „NAV adatexport”.
Maradjunk annyiban hogy kell még néhány év mire ez jó lesz. Addig pedig az a protokoll, hogy könyveljük az online adatokat és aztán összevetjük a beérkező bizonylatokkal és nincs olyan hónap, hogy ne lenne eltérés. Szóval aki csak arra van szocializálva hogy az on-line adatokból dolgozzon, annak egyszer problémái lesznek majd egy áfa ellenőrzésnél. Szakmai jellegű problémái.
Ha vár a vevő a számlára, akkor ciki. Nincs évi 10 ezer forintod rá? A minimum bankköltséget kifizeted? A kamarai adót? Nem muszáj vállalkozónak lenni. Senki nem kerget késsel a konyhaasztal körül, hogy márpedig legyél vállalkozó.
Kiallitasz a szamlatombben egy módosító vagy érvényteleníto számlát, amelyen hivatkoznod kell arra a számla számára amelyet sztornozni kívánsz, majd ezek után fogod és feltoltod ahogy az eredeti számlával is történt.
Arról én annyit tudok, hogy ha bedugul az onlineszámla-rendszer, akkor nem tudsz számlázni sem. A normális számlázóprogramokkal, onlineszámlázókkal igen, és majd begyötrik az adatszolgáltatást, ha az kidugul.