Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
A szivattyú még az nap át lett helyezve. A hidrováltót mi is beszéltük, nyilván át tudom építeni, de ezzel szintén az a bajom, hogy meg kell várni mire a puffer elég meleg lesz. Próbáink során ez kb 1-2 óra. A tervező azt mondta, hogy ez így jó. Most másik tervezővel beszélgetünk és én szeretném 60/40 re átépítettni. Összes radiátor le és jöjjön 3 soros. Illetve az is baj, hogy van fali temro és termoszelep a radiátorokon. Concept gyártmányú, szerintem sz@r. Van olyan helyiség, ahol 2 radiátor van és az egyik 3-on jég hideg, a másik 3-on tűzforró. Illetve jövőt illetően a 60 fok elmenő sokkal jobb a temperálás időszakában.
Nem tudom ezt mindenki eldönti magában mi a jó. Én is gondoltam, hogy lassan fokozatosan lejebb veszem a termosztátokat, de az a napi kb 5kg fa amivel több kell nem vág földhöz.
Mi tavaly újítottunk fel egy 30 éves házat 100nm 260m3 tettünk 5 cm padlószigetelést. 10 cm eps van a falakon, 5cm a lábazaton (a fő tartó falak 38-as ikersejt tömör tégla vegyesen a többi fal 30-as tömör tégla tehát sz*r) van álmennyezet 10 cm légréssel majd a födémen 20 üveggyapot, ablakok a most kapható mondhatom legalapabbak (5 kamra, dupla üveg). Így nekem ilyen időben éppen elég 24 órára az 1000 liter. Hozzáteszem, hogy januárban babánk született, azóta állandó 23 fok van a házban. Elötte 20-22 fok volt napszaktól függöen akkor azért tovább bírta.
Lehet, hogy a füst hőmérsékletét a huzatszabályzó után kellene mérni hiszen azt a hőmérsékletet engeded ki valójában a kéményen, én legalább is így vagyok vele nem foglalkozok a füsthőmérséklettel igaz nincs is eszközöm amivel mérni tudnám.
Egy 250 fokig mérő kapilláris termosztát indítja nekem a puffertötltő szivattyút ami a kéménybekötés elött van a füstcsőre erősítve kb 1m-re a kazántól, s így is néha közel 200 fokot mér, ilyenkor biztos van a füst legalább 350 fokos, de nem érdekel mert látom, hogy a huzatszabályzó legalább annyi levegőt ad a kéménybe mint amennyit a kazán beszív.
Lehet ,hogy megint rosszul fogalmaztam,de te jól érted a gondomat (nincs Vtc) helyete egy a csöre szerelhető kapilláris érzékelős termofej kever az elöremenöből a visszatérőbe.Ezt az érzékelőt helyeztem hidegebb csöre,hohy tovább és talán többet is keverjen vissza.A minimális kátrányképzödés elkerülése miatt.Jól gondolom vnem??
Szerintem Lala a Te VTC-re gondolt, és talán Honeywell lehet neki, vagy valami hasonló kapillárcsöves termofejes vezérlésű keverőszelep. Aztán lehet, hogy tévedek:)
"Az alsó mindig hidegebb lesz, mert a visszatérőd kever bele hideget is, és mivel a kazán felülről tölt és az előremenőd is onnan fogy, így mindig egy kicsit feljebb kerül a víz a tartályban."
Ha azt mondom, hogy nincs igazad, azt kötözködésnek veszed ? :-))
Puffer felfűtés közben, ha megy a fűtés a fűtőkör felé, ebben az esetben egy csepp hideg víz nem megy a pufferbe a fűtőkör felől !
nem ? :-)
"Az alsó mindig hidegebb lesz, mert a visszatérőd kever bele hideget is, és mivel a kazán felülről tölt és az előremenőd is onnan fogy, így mindig egy kicsit feljebb kerül a víz a tartályban."
Újabb kérdés....milyen puffer bekötésnél történhet meg ez az eset ??
úgy, hogy a szivattyú a kazán előtt, ROSSZ helyen van...
Mert ha a váltószelep átvált , hogy csak a fűtőkörhöz menjen a meleg, akkor arról nem is szív(hat) semmit, mert a szivattyú UTÁN van kötve a visszatérő !
A "kivitelező úr" meg megépítette így ebben a formában ??
Mikor lett megvariálva, átrakva a szivattyú a bekötés utánra ? (mert azt írtad át lett rakva ..ugye ?)
És mit szóltak, szólnak, hogy nem működik jól ? Csak várnak, hogy hátha megjavul ?
Mondjuk nem is igazán ezelen gondolkodtam, de ez is érdekel .. :-)
Hanem azon, hogy első körben én (mivel nem jár rombolással, hisz a rajz szerint a puffernek 2-2 csonkos a bekötése )megpróbálnám azt , hogy :
A váltószelepeket úgy beállítani, vagy oda "kapcsolni", hogy :
- a vegyeskazán-puffer közötti a kazán-puffer felé legyen NYITOTT, és a fűtőkör felé meg ZÁRT !
- a fűtőkör vissza és puffer alsó közötti meg a puffer felé legyen NYITOTT és a kazánvédő-vegyes felé meg ZÁRT !
-A kazán-puffer körben lévő kazánvédő szelepbe VISSZA kéne rakni a betétet. ÉS megnézni, hogy JÓL van-é BEKÖTVE ? :-))
Így a puffer mint egy nagy hidrováltó lenne bekötve, és legalább az kiderülne, hogy a kazán-puffer rész működik-e rendesen !
A puffertöltő szivattyút egyenlőre lehetne kézzel indítani a begyuttás után...
A fűtőköri szivattyúk indítását tiltani kéne .
Ha ebben az esetben a kazánvédő termosztátjának megfelelő hőmérskletű víz megy vissza és egy idő után melegszik a puffer, akkor ez a kör JÓ.
Ha már valamennyire meleg a puffer , kézzel el kéne indítani az 1ik fűtőköri szivattyút..megnézni, hogy melegszik-é az a kör...
Majd sorba a többi is ...egyesével....
A puffer hidrováltós bekötésének csak az lenne a hátránya, hogy begyuttás után a fűtőkör, csak egy bizonyos idő után 10-15-20 perccel kapna csak meleget, de mivel elég nagy a kazán, lehet annyi idő se kéne neki ..
Szóval első körben ezt kéne kipróbálni.... még bontani se kell semmit...csak a fent leírtakat beállítani , betétet berakni kazánvédőbe, és bekötést ellenőrizni..
Csak most értem haza ezért nem válaszoltam. A hideg visszatérő a puffertatály visszatéröje a szivattyú elött. Eddig az érzékelő a szivattyú utan volt és az elöbb melegedett mint ahová most szereltem az érzékelőt.Arra gondoltam hogyha hidegebb acsö akkor tovább nyitva van a termikus szelep és az a kis kátrány sem keletkezik a kazán belselyében.JÓL gondolóm???
Ha sikerült beállítanod a hőmérőket hogy ugyanazt mutassák ugyanolyan hőmérsékleten, akkor igen, látható hogy szépen rétegződik. Az alsó mindig hidegebb lesz, mert a visszatérőd kever bele hideget is, és mivel a kazán felülről tölt és az előremenőd is onnan fogy, így mindig egy kicsit feljebb kerül a víz a tartályban. Ha csak töltés van (nem kér a ház) akkor kerülnek közelebb egymáshoz a hőfokok, de különbség akkor is lesz, csak kisebb. Ha megy a fűtés a ház felé, akkor nagyobb lesz a különbség (gondolom ezzel mindenki tisztában van). Nekem eddig legközelebb 2 fokra volt a felső és alsó, de akkor nagyon kiéleztem és ott lihegtem a kazán mellett :) Amúgy 5-10 fok szokott lenni. A hőmérőimet 80 fok körülre állítottam egyformára, mert ott kell a pontos vezérlés.
A hőleadók össz teljesítményét nem tudom pontosan. Ami biztos hogy az épület energia igénye -15 fokban 55,6 KW. Előre menő 80 fokra van méretezve. Ebben az értelembe temperálásra nem tudom használni a pufit, csak kazán védelemre. Abból meg van egy jó pár. Felrobbanni biztosan nem fog.
Felső sor képekből balról a 3. kép. Ott "láthatod mind a kettőt. A ferde szelepek alatt vannak. Az egyik a függőleges vezeték tartó mögött van. Úgy van bekötve mint egy fordított T. A függőleges szára van a ferde szelep felé, balról jobbra megy a hidegebb/visszatérő víz. Mina kettő így áll. A második, a kép jobb alsó felében bújt meg.
Már szerettem volna kérdezni, hogy az normális, hogy a pufi 3 hőmérője majdnem ugyanazt mutatja? Az alsó kb. 2-5 fokkal alacsonyabb, ha tele van, mint a másik kettő. Már cseréltem őket próbaképpen.
Megmondom őszintén, hogy az ESBE működését nem értem. A lényeg az, hogy ameddig az ESBE teljes volt, addig nem volt keringés, hiszen a visszatérő 40-50 fok.
Mondom mégegyszer nem értem hogy hogyan működik. A "mérnök úr" és a kivitelező így döntött. Ahogy ki lett herélve egyből elindult a keringés.
Bocs, régi beírásod, de erre reflektálnék. Én a vészhűtést a puffer alsóra és a puffer középre is beállítottam (relék párhuzamosan), amelyik feltétel előbb teljesül, az indítja a keringtetőt. Persze a középsőnél kisebb a hiszterézis, mint az alsónál. Az ok az, hogy sokszor látom (nálam), hogy a pufi teteje már 90+, közepe 87-88, alja meg 80, a kazán előremenő meg 94-96, a termikus lefújó meg 97+/-2-nél oldana... Nálad lehet, hogy nem ennyire dinamikus a vége, a tegnapi hőmérsékleteid szerint nem :) de lehet másnak jó ötlet lehet ez is.
Megpróbálom leírni a kazán működését. Tehát az első begyújtás után az első ESBE szelepet ami a visszatérőben a puffert kerülő ágban van kiherélték a kivitelezők a tervező mérnökkel megbeszéltek után. A felette található ferde szelepet elzárták. Ekkor indult meg a keringés.
Itt mondanám el azt is, hogy mi lenne az én elvárásom: Ha begyújtok a kazánba, akkor először a radiátorokba menjen a fűtés. Majd ha ott már nem kell meleg, akkor fűtsem a puffert, még akkor is ha újból rá kell tennem tüzelőanyagot. Illetve ha van meleg víz a kazánba, akkor a HMV tárolót is ezzel tudjam fűteni.
Amikor elindult a keringés, akkor a radiátorokba ment a fűtés, de nagyon hamar leesett a hő és nem alakult ki a 80/60 hő lépcső. A puffer előtt van egy csőtermosztát, ami akkor kapcsol, ha a kazánból érkező víz 70 fokos. Ekkor a motoros 3 járatú átvált direkt ágra és nem enged a pufferbe semmit és beindulnak a keringtető szivattyúk. Ez azért vált át, mert a kazánköri szivattyú kikapcsolásakor a rendszer kinyit puffer ágra, hogy abból fűtsön tovább, ha kell. A 3 járatú szelep ettől fogva nem vált vissza, csak ha ismét 70 fokos víz jön a kazánból, vagyis majd a következő begyújtáskor. De begyújtáskor soha nem bírom felfűteni, mert ez nyitva van illetve Ekkor kézzel átállítom. Ha már sikerült felfűtenem 70 fokra, akkor bezár a puffer felé és elkezdhetek végre fűteni. Ekkor viszont az lesz a baj, hogy kézzel el kell zárnom az osztónál az összes gömbcsapot, mert egyszerre nem tudom fűteni az összes radiátort, mert egy pillanat alatt visszahűl 40 fokra a kazán. Ha csak a keringtetőt kapcsolom ki az nem megoldás, mert a kazánköri szivattyú belenyomja a meleg vizet a radiátorokba mindenhogy. Még a pufferen keresztül is. Szóval soha nem tudok fűteni. Most a másik ESBE-t is kiheréltem és a felette lévő ferdeszelepet elzártam. Most már tudom csak a puffert is fűteni. De csak úgy, ha az osztónál elzárom az összes csapot, mert még így is benyomja a kazánköri szivattyú a meleg vizet a radiátorba. A másik probléma az, hogy 100 literes a kiegyenlítőm, ez pedig kevés a csak a puffert fűtöm verziónak. Arról már nem is beszélek, hogy ha a kazánköri szivattyú kikapcsol, akkor mit fűtök ugyan a még 60-70 fokos vízzel?
Újabb tetteim:
Kazánba bekerültek a felső víztáska fölé az U vasak
Felkerült a huzatkiegyenlítő
Változás: 50-150 fokkal visszaesett a füstgáz, ha jól mér a hőmérő.
A pontos választ nem tudom, de nekem 2000 literes pufival - 70 fokra volt felfűtve -, 430m2 (6m belmagas) csarnokot és 110m2 (2,65m belmagas) szociális blokkot egy 12 óráig simán temperálta. Ehhez az is hozzátartozik, hogy -6 fok volt csak és az éjjeli temperálás a csarnokban is 15 ről 10 re, a szoc blokkban 22 ről 19-re vissza van állítva. A számítás azt hozta, hogy csak 1,5 óráig fogja temperálni. Elgondolkodtató.
Sajnos most ezt a videót kihagyom mert külföldön vagyok és a mobilinternet nem éppen a legkedvezőbb feltételekkel van ,a videók csak úgy zabálják a biteket,ráadásul olyan helyen vagyok ahol szinte csak 2g van....amint otthon leszek megnézem.Addig is valami betűbe öntött infót szivesen magamba szívnék:)
Tegnap este sikerült kiégessem az analóg füsthőmérőmet (500C 30cm hosszú), így módosításra kényszerültem. Levágtam róla a merülőtokot (réz) és megbuheráltam egy Rex-féle csavaros K-hőmérőt, lepattintottam a végét és beletoltam a hüvelybe, a csavaros részével meg rögzítettem, szigeteltem a hüvelybe. Az eredmény sokkal gyorsabb reakció mint a meglévő füsthőmérőm (az csak 7cm-re nyúlik be), többet mutat mint az kb 30...75fokkal (hasonlóan az analóghoz). Erősen gondolkodóba ejtett, hogy annyira gyorsan reagál, hogy ez bizony nem lesz alkalmas a pillangó vezérlésére, valószínűleg fel kell cserélnem a két szondát, a lassúbb lesz a vezérlő a gyors pedig amelyik indítja/állítja a kazánkörit.
Na fussunk neki mégegyszer:a h.fokozó egy gömbalakú lamellás forgómasina.Az enyém nem ilyen!5 db tányér alaku forditott koranyagu venturi lap egymás tetején fix rögzitéssel.A Grox-nál huzatszabályzónak hivják de hivhatjuk kakasülőnek is tökmind1,a lényeg hogy a kazán jól üzemel vele.Reggel begyujtáskor berakok 1nagyvödör /diszperzites/gömbfát,1v keményfa forgácsot,tetejére gyujtós és tűzet neki.Amikor leég/2óra/ a feleségem 1-1.5óránként lök rá 2-3db karika fát.Naponta 4-6diszp.vödör fa megy el külső hőm-től függően.Este8körül teszek rá utoljára.Ez a -5-+2 között optimális21-22fokot tart a lakásban.
A terelolemezrol szeretnek velemenyeket(gyari beepitett)megeri bent tartani a kazanban de akkor nem feheredik ki szepen a kazan belseje de viszont takarekosabb a tuzeles vele hatasfokat javitja gondolom,ha kiveszem akkor nagyobb a huzat de viszont a kemenyen tobb meleg levego tavozik .Lehet hogy csak ha faval tuzelek akkor hasznos a terelo lemez, szennel pedig kevesbe mivel nem kap eleg levegot az egeshez? (fustgaz merom nincs)
Értem,tehát van egy huzatfokózod és ezzel sikerül igy rendbe tartani a rendszered. A lakás paraméterei hasonlóak az enyémhez,de nekem v még egy 1m3pufi is.Hányszo raksz a tüzre egy átlagos napon és mennyit?
A huzatszabályzó a kéményben és a kazánban visszatartja a meleget,ezáltal hamarabb éri el mindkettő az üzemi hőfokot.A kérdésed remélem csak viccnek szántad,mert én nem ezt mondtam!!Nagy szélben nincs visszadolgozása a kazánnak,bármikor lehet ajtót nyitni ,nem tódul füst az arcomba.Bizony előtte előfordult nyomott légköri viszonyoknál,hogy ki kelett nyitni az alsó ajtót mert döglődött a tűz.A tűzifám 2éves zárt helyen tárolt .A 2"rendszeren van 1db Grf25-40szivatyu,és az elmenő-visszatérő össze van kötve 1"pybass ággal+golyóscsappal.Nincs kazánvédő szelep,ez pótolja.Remélem érthető volta?!Ja a ház 186m2 tetőteres.
A mai napon (remélem nem csinálltam hühyeséget) de egy szerintem hidegebb visszatéröre tettem a kapilláris csöves temófejes (nálam ez a Vtc) kazánvédömet,mert van egy minimális kátrány képzödés a kazánomban.Ezzel remélem tovább és legföképpen magasabb höfok lesz a kazánomba ,és ezzelegyütt eltünik az a kevés kátrány is. Jól gondolkodtam ???Elöre is kössz minenkinek aki válaszra méltat
Biztossan félreértem a dolgot ,de neked egyszere kell huzat leszabályozás és huzatfokozás? Amugy ha igy tudsz füteni akkor jól müködik a rendszered.Mekkora légm3 -t fütesz igy egyszeri megrakással.Nagyon jó fád kell,hogy legyen ha ezzl a technológiával nem kormoz a kazán.
Igen a huzatszabályozo növeli és optimalizálja az égést! Nekem már 2-ik éve van felrakva tehát megalapozott a vélemény.Tavaly egy kétaknás GF-35H kazán volt rákötve,most október óta egy DEMRAD Solitech 35 üzemel.A kéményem 4.5m magas ,6téglás.Korom és a kátrány ismeretlen számomra!!A begyujtás után kb1 órával beáll a 70-75fok előremenő 45viszatérő.Itt zárom a kéményt és primer levegőt is zárja az automata.Gravitációs rendszer ,pufi nincs és nem is lesz mig igy tudom üzemeltetni.A tüzelőm száraz akác és olajfa vegyesen.Tehát elmondhatom ,hogy megérte a Grox-ot feltenni,bár aaaaaz igért megtakaritás csak szvsz 10-15% jó esetben.Remélem segithettem,mert én is sokat tanultam az itt fórumozóktól.A huzatfokozót szerintem sem érdemes vegyestüzeléshez felrakni.Jó tüzelést mindenkinek.
Nem kevertem össze a kettőt. Ma voltam a kereskedőnél, ő is mondta, h magyarországon még nem lehet hivatalosan felszerelni, de nagyon sokan viszik tőle füstkéményre is. Rendes volt az eladó mert nem akart rábeszélni, elmondtam neki mi a helyzet erre azt válaszólta jó dolog de nekem annyit nem segítene hogy megfelelő huzatom legyen. Marad a magasítás az idény után, addig meg csak kihúzom vhogy vele.
persze erre én is gondoltam ,hogy meg kell oldani . a terv az ,hogy a gázkazánt kiveszem és a helyére menne a pufi ott már megvan a szivattyú helye is ,és természetesen a 2" csap is. ha nem lehet mondjuk keresztmetszet csökkenéssel szabályozni akkor beteszem a szivattyút. a gázkazánt+ valahogy felül elhelyezem,vagy lecserélem egy falira (vésztartaléknak azért kell ) .
az még változatlanul foglalkoztat 1000 literes pufi mennyi időt hidal át ??!
Ha már beruházol egy puffere érdemes a lakás (ill.)rendszeredet is korszerűsíteni.
Tehát a puffer kör legyen gravitációs de a lakás felé menő ágat érdemes keringetővel és termo keverővel (mert ugye felesleges 80°os vízzel fűteni) és egy szoba termosztátott be szerelni. Vagyis megszűnik a lakásban a hő lengés, nem fűtöd feleslegesen a lakást és a pufferben tárolod a keletkezett + energiát. Ha hagyod gravitációsan a lakást nem sok értelmét látom a puffernek. (költségeket nézve töredéke egy keringető és egy termo keverő a pufferének)
És akkor még létezik a ventilátoros megoldás. Ebbe nem hiszem, hogy bele tudnának kötni, létezik nyomó (vigaszféle meg egykét vegyes) lényeges a jó tömítettség, és van még a szívó. Persze ezekhez be lehet szerezni elektronikát amivel a fűst hőmérséklete szerint változtatható a ventilátor teljesítménye. Csupán pénz kérdése.
Mivel puffer beépítés előtt vagy létezik egyszerű megoldás is ami bevált másoknál.(Kiss úr tervezése és kivitelezése.) Persze ehhez a kazán közelébe kell elhelyezni a puffert, (feltételezem min. 1000L. es lesz). Vagyis a kazánt és a puffert 2 os csővel kell a leg kevesebb töréssel összekötni. Tehát gravitációsan töltődik a puffer, nincs gond ha áramszünet van. Az 1000L.-t nem egyszerű hip hoppra felforralni, de ha már alul eléri a 80-90°ot (mert még az utolsó fázisban még rápakoltál a kazánra és az már sok lett) egy alulra beépített termosztáttal a szobatermoszától függetlenül bekapcsolja a lakás fűtését. Számtalan helyen így telepítette a Ligno kazánokat. De ha már van v. akarsz kazánvédőt használni az sem akadály csupán a bypasz ágat (nyelves visszacsapóval) kell min. 2 méretre készíteni. A Laddomatnál hasonló kép működik ez az önkeringetési dolog, ki próbáltam és működik pedig csak 28as csövekkel van szerelve.
De ettől függetlenül az új kazánt amit rendeltem külön kértem bele vészhűtő kört (+10e.Ft) ezen már nem spórolok, a rendszerem zárt.
Igen, ezt én is olvastam de mégis sok házon látok ahogy autóval megyek a házak kéményein és látszik, h füstöl. Ezek szerint mégis sokan használják füstkéményekre.
Érdeklődnék, mivel nekem a fő problémám az, hogy kicsi a huzatom a kéményben. A kémény egy kör keresztmetszetü téglakémény(6 téglás) belső átmérő 250mm, kazánbekötéstől a valós kéménymagasság az 4m. Magasítani kell a kéményemet szerintem 1,5m rá kellene rakni és akkor talán megfelelő lenne a huzat de közben találtam ezt a huzatfokozót.
Azt szeretném kérdezni valaki használ e ilyesmit, van e tapasztalata vajon elég lenne egy ilyenre beruháznom és akkor nem kellene magasítanom a kéményt???? Vajon ez hogyan fokozza a huzatot ha szélcsendes idő van, vagy csak kamu ez az egész????
Meg kell találni a rendszeredhez illeszkedő helyes beállítást.
Csak egy példa, más a beállításom azóta mióta a kazánvédő szelep patronját kicseréltem 60 fokról 75 fokra.
Másképpen kellett állítanom a lengyel szén utáni antracit használatra.
És megint másképpen kell beállítanom a rendszert ha csak fával tüzelnék.
Nekem a lényeg a kazán belső képe. Ha kiégett fehéres (a széntől rendszerint fehérre ég) akkor jó a beállítás.
Figyelem a füstgázhőfokot (ez is rendszerfüggő) azt nem engedem túl magasra, de nagyon alacsonyra sem (ezt megoldja a Belimo).
A szekunder ablakom fix, ott van a levegő előmelegítőm. A primer ablak nálam huzatszabályzóval van szabályozva, és úgy van beállítva hogy többb levegőt kapjon a rendszer mint amennyi szükségesnek látszana.
Szóval nehéz ügy. Neked kell belőni kísérletezéssel.
Nekem van lánvos huzatszabályzóm is és pufferom is. No most már huzatkiegyenlítőm is. Secunder és primer ablakom. Szerinted ezeket figyelembevéve mi a helyes használat?
Igen jól gondolod,de most akkor mi értelme van egyenletesebb lesz a hőmérséklet és elbaszom a kazánt,vagy csak annyit szabad rátenni ami éppen elég amikor lezár primer?
Az enyém is a proschorn-tól van. Csak egy fűtéstechnikai boltban vettem mint maradék raktárkészletet, amit ráadásul meg is nyomtak. emlékeim szerint 4eFt-ért.
De nem olyan helyen sérült ami a működését befolyásolta volna.
Egy hete vettem egy huzatszabályzót,öt éve fűtünk kazánnal idáig huzatszabályzó nélkül,én szabályoztam a levegőt,valamennyi kátrány leletkezett,de most sokkal több látható és a szagán is érződik hogy nem tökéletes az égés.Gondolom lezár a huzatszabályzó és csak piszeg a tűz.Valaki segítsen mit rontottam el...
Ebben teljesen igazad van. De attól is félek, hogy ha nem akarom telerakni fával ezt a hatalmas tűzteret, akkor meg az aljában ég közepes lánggal és a vizteret és a víztáskákat nem fogja felmelegíteni. Vagy tévedek?
A füstcsőbe. Nekem itthon is van. Nem rögtön a akzán után tettem, mert ott a hőmérőm van, utána egy 45fokos törés. Ez után kb 20cm-rel szereltem fel. Futár hozta és így volt 31e Ft.
Tegnap vettem egyet. 400 fokot bír, 150mm az átmérője, és 10-35Pa között állítható. Az ellensúly helyzete határozza meg, hogy mennyi Pa-nál nyisson be. Szuper.
Kösz, közben én is átmentem és láttam. A barometrikus neked hova van beépítve, mert a leírásából úgy olvastam, hogy a kéménybe?Ilyen közel van a kazánhoz?
Igazából ez nem terelő lemez, hanem hőelnyelő, majd hőtartó és hőleadó. Ha benézel a felső ajtón akkor a víztér és a kazán teteje között olyan mintha zártszelvények lennének bedugdosva. Csak ezek "U" profilok egymáshoz hegesztve.
Ez nem terelő lemez és e miatt még a láng nem marad bent. Szalmával és venyigével tüzelek. Ezért nem is igazán tudom, hogy mi lenne a helyes megoldás. Ha hagyok huzatót, akkor felmegy a láng a kéménybe, ha lezárom 200 foknál, akkor füstől de nagyon és csak izzogat.
A mai napon felkerült a barometrikus huzatszabályzó. Amikor ég a tüzelő, akkor 32 Pa ra állítva nem nyit a huzatszabályzó. A kazánnak 15-20Pa huzat szükséges. 15Pa ra állítva szinte 98%-ban nyitva van, Most 19 környékére állítottam és így billeg, de ha benyit akkor az drasztikus. A hőfok 400 ról, talán 350 re csökkent.
Szóval ez sem hozott igazából sok megoldást.
Valakinek még ötelet?
A kéménybe szerelt huzatcsappantyút ha bezárom, akkor szerintem megint az lesz, hogy csak izzogat, meg füstől. Esetleg tévedek?
Ja és mind emelett ebben a 6 fokban nem képes jobban felfűteni mint 50 fok. Ha felmegy 80 ra az csak egy pillanat, de max 10 perc.
Találtál akkor róla valamit? Én nem tudtam megnézni, mert nem tudtam a pontos tipúsát. Teljesen rátok hagyatkoztam és jól tettem.
Ha már itt vagy, kérdezlek. A barometrikus huzatszabályzó a német ebayon a Zuggrenzer?
Barometrikus huzatszabályzó pedig azért van a rendszerben hogy a kazán-kémény körben azonos /előre beállítható/ huzatot tertson. Ha vihar van, akkor is szépen csendesen ég a tűz a kazánban, nem szakítja le a lángot a tüzelőről, nem húzza ki a kéménybe hogy ott szintén a varjak segge alá tegye.
Ez egy korábbi hsz-odban van.Azon lehet állítani? nem láttam rajta, jobban megnézem.
Helyesebben három csonknak kéne lenni. 1db ¾ es a TS 131kapiláris hő érzékelőjének, valamint 2db a hűtőkörnek (bemenő és kimenő). Milyen kazánvédőt használsz?
A tartalék vízre gondoltál, csakhogy ha a kazán felforr az egyben nyomás növekedéssel jár (hiszen ezért nyit ki a biztonsági) vagyis a tartalék víz ott marad ahol van, legfeljebb hozzá megy még egy kicsi. Majd ha vissza ál a rend és a nyomás mérséklődik na akkor van szerepe a tartalék víznek. Egyébként a puffer aljába kell kötni hisz a kazán úgyis onnan szív, és a rendszer is onnan. Ez azért lényeges mert ha be indul a fűtési kergető a szívó ágán azonnal kompenzálódik a nyomás esés a tartalék vízzel így nem alakul ki kavitáció.
ehhez a biztonsági hőcserélőhöz kellene lenni egy + csonknak a kazánon? vagy hogy néz ki ez? nekem sajna nincs ilyenem, és sztem érdekelne a dolog. ha már a nyáron meg lesz a puffer beépítés, akkor egy ilyet is be kéne iktatnom, ne kelljen utólag mókolni
Semmi gond;-) Viszont a tágulásit közvetlenül a kazán elé a visszatérőbe ajánlják, mert ha megforr a rendszer, vagy csak eléred a lefújási nyomáshatárt és a biztonsági szelep dolgozik, akkor a tágulási pótolja vissza a vizet, ezzel hűti is a kazánt.
A terelő lemez az égéstérben Lignonál nálam nem vált be. Kétségtelen csökkenti valamit a húzatott de azt hatékonyabban lehet végezni a pillangóval.
Viszont láttam a Gunamatikban egy terelő lemezt a függőleges víztáskák közt, ez hasonló hatást ér el mint a csővesekben a tulbulátor. Egyszerűen be volt lógatva kb. 0,5 lemezből volt. A Lignonál ill. a Totyánál a két felső víztáskák közé kéne tenni, csak mivel itt vízszintesen lenne ezért gondolom legalább 1-1,5mm es lemezből kéne csinálni, hogy öntartó legyen.
A terelolemezrol szeretnek velemenyeket(gyari beepitett)megeri bent tartani a kazanban de akkor nem feheredik ki szepen a kazan belseje de viszont takarekosabb a tuzeles vele hatasfokat javitja gondolom,ha kiveszem akkor nagyobb a huzat de viszont a kemenyen tobb meleg levego tavozik .Lehet hogy csak ha faval tuzelek akkor hasznos a terelo lemez, szennel pedig kevesbe mivel nem kap eleg levegot az egeshez? (fustgaz merom nincs)
Ha a padlás feljáróba rakod a puffert, hogyan fogsz utána felmenni a padlásra? (1,5m széles) Egyébként ha a födém beton azaz monolit (bevan vasalva) 1,5m en kell, hogy elbírja.
Csupán kérdés, hogy be van e vasalva, mert minek akkor a boltív? A vas sem mindegy hogyan helyezkedik el a monolitban, ezt saját káromon tapasztaltam (pedig volt kőműves aki segített) a végén mi is alá falaztunk. Tehát inkább támaszd alá egy két sor tömör téglával. (huzó erőnek kell kiteni a vasat)
A mai napon történt egy kis változás a lignomban. Ugyebár, jeleztem hogy 450fok körül van a füstgáz hőmérsékletem. A mai napon a felső viztáska és a kazán tetején lévő víztér közé beépítettük az "U" profilokból álló "hőelnyelőt". Ettől azt vártam, hogy a füstgáz hőm lejjebb megy, majd amikor a kazá hül ki, akkor ez még tud átadni hőt, ezáltal lassabb lesz a kihülés. Illetve a felfűtési időben gyorsabb és magasabb a vízhőm. A fűstgáz hő max 50 fokot esett. Ez nem sok. A víz talán tovább meleg, de 50-60 körül mozog. Eközben a beépített eszköz képes vörösen izzó állapotra hevülni. Szóval szerintem nem hozta az elvárt változást. Holnap felrakom a barometrikus huzatszabályozót. Nem akarom egyből a kazán után a füstcsőr, már annál is inkáb nem, mert ott a füstgáz hőmérőm van. Egy picit távolabb rakom. Mondjuk a kazán és a kémény közé félútra. Ettől szintén csodát várok. Elvárom azt, hogy a láng a kazán melegítse, ne pedig a kéményt. Jelenleg a láng a füstcsőbe is kimegy.
Ez azért furcsa mert milyen jogon változtathatnám meg én az autó biztonságát. Honnan tudjam pontosan hova kell rakni az övete ha még előkészités sincs. Civil emberként felülbírálom a mérnökök munkáját? Kiépitem elől,hegesztek stb,szerinted baleset esetén ha kiszakad akkor ki viszi el a balhét? Egy vizsgáztató se ál majd oda,hogy én mondtam,hogy hegesszenek be egy csavart és rögzitsék az övet.
A pillér a boltív alá szerintem felejtős,ha alárakod megszűnik a boltív teherviselő képessége.Kapsz egy 3támaszú tartót ami szerintem szinte semmi terhet nem tud viselni.
Kérdés a régi rutinos vegyeskazánnal fütökhöz.A kazán szerintem jól dolgozik,csak takaritásnál a táskákon levö vékony pór olyan mintha kissé harmatos lenne.Szerinteteküzemeltetési gond v csaak én képzelödők??Nálatok milyen ez a pórszerő anyag.
A boltív elég sokat bír, de erre egy statikus/építész tudna megnyugtató választ adni. Ha apósod javaslatát csináljátok meg, akkor még annyit tennék hozzá, hogy ne csak fúrjátok be a vasat, hanem a téglából ki kell szedni mindkét falon(ha van rá lehetőség) kb. 5-7 cm szélességben, illetve olyan magasan, amilyen vastag lesz a beton, hogy az új betonréteg már erre a kivágott csíkra terhelődjön rá.
Szerintem az utólagosan befúrt betonvas nem fog együtt dolgozni semmivel, továbbá a födémet még jobban megterhelnéd az új betonnal is, de kérdezz rá itt, hátha lesz jó ötlet.
Fűtés rendszer szempontjából jobb volna ha fordítva lennének elhelyezve. Csak a gond az, hogy pl: 1000L. puffer több mint 1 tona, kérdés a födém bírja e. Az új Ligno tulaj (akinek eladtam) az is egy szinttel feljebb szándékozik rakni a puffert, és mondtam neki ezt a súlyt el gondolkodott (koncentrált kis felűletett terhel). (monolit talán bitja)
A terelolemezrol szeretnek velemenyeket(gyari beepitett)megeri bent tartani a kazanban de akkor nem feheredik ki szepen a kazan belseje de viszont takarekosabb a tuzeles vele hatasfokat javitja gondolom,ha kiveszem akkor nagyobb a huzat de viszont a kemenyen tobb meleg levego tavozik .Lehet hogy csak ha faval tuzelek akkor hasznos a terelo lemez, szennel pedig kevesbe mivel nem kap eleg levegot az egeshez? (fustgaz merom nincs)
Ez egyértelmű csak az eredeti terven azért különleges mert a puffer lejjebb van egy szinttel mint a kazán. Nem a leg jobb megoldás de nyilván a kényszer szülte ezt. Ez nem gond csak pl.: ön áramoltatást nem lehet megvalósítani (Laddomat v. ESB-nél a bypasz ág)
Kösz. Egyedüli aggodalmamat meg említettem a gyártónak mégpedig a 10mm rácsot. Még nem volt negetiv visszajelzés. Bár könnyedén ki lehet venni ill. cserélni ha van mivel. Nem lehetetlen de nem szándékozok szénnel tüzelni.
Annyi előnye van a Lignohoz képest, hogy nagyobb a hő átadó felülete, ha pedig vegyesben használom ua. Viszont a raktere lényegesen nagyobb. A 34kW ost rendeltem.Az ára 270e. + áfa.
Megfeleően működik, igaz a puffer nagyon hiányzik. Gyorsan eléri a 70-80 fokot és utána folytani kell...ezzel pedig a belsejének nem igazán teszek jót. A lakásban a meleg megoldódott..még a padló is kellemes.
A huzata kiváló, működése egyszerű. A füstgáz nem túl magas (talán 150-nél kattant a Lad füstgázteermosztát legmagasabban) Minden evő, az elgázosító funkció érdekes - dübörög. Lignittel is fütünk (ami bánya nedves, a fa amit kaptam egy jó havertól, 3-4 éves bükk...attól 10 perc alatt 20°C ról 80 °C. Mivel sosem fűtöttem még vegyessel, ezért nem tudom összehasonlítani...de 1-szer aludt ki teljesen reggelre.
Szabályozás, hát lesz mit ha megkapom a B-steelt. Mert azon aztán semmi kütyü nincs. Igaz a Lignonál is külön felárért kaptam a hőmérőt, termosztátot, és a huzatszabályzót. Tapasztalatok-ról még sok infót nem kaptunk. (legfeljebb képeket)
Üdvözletem a Fórumtársaknak! Egy ideje már követem a hozzászólásokat, gyüjtöm az infókat a meglévő rendszerem továbbfejlesztéséhez.
Jelenleg egy téti 40 Kw-os Carborobot kazánnal fűtök, de a biztonság kedvéért rendszerben van és marad is az előző 30 Kw-os öntvény vidra kazánom is. A rendszer többö eleme sem mondható elavultnak, 2008-ban építettük, lemezradiátorok, réz csövezés, osztó-gyüjtős rendszer. Azóta csupán annyit változott hogy 2 éve a kazán kikerült a műhelybe, innen 32 es ötrétegü megy át a pincébe (kb 2x 15-20M)
A ház még szigeteletlen, 2 ablak cserélve a többit tervbe vettük.
Fűtésrendszeremet tovább szeretném fejleszetni a szezon végén, elsődleges cél a további fogyasztáscsökkentés!
Olvasva a hozzászólásokat felvetődött bennem hogy a Carborobotot leválasztanám a rendszerröl egy lemezes hőcserélővel, és ide egy laddomatot is betennék. Ezt azért gondolnám jó lépésnek, mert így a kazánkörben magasabb hömérséklet is elérhető (ez elvileg jobb a Carbónak) , ezzel együtt pedig jobban szabályozhatnám a lakásba átmenő fűtővíz hőmérsékletét.
Érdekel minden jobbító szándék, ötlet, tapasztalat , érv és természetesen ellenérv is.
Azért nem ennyire egyszerű a történet. Amikor ezt a szabályt kitalálták, egy sima 4 téglás kéményre gondoltak, tehát a falvastagság valahol a 13 cm körül van. Még ez sem valószinű hogy a tetőtérben annyira fel tudna melegedni, de az okoska, a téglák közti vakolat esetleges hiányára gondolt,ahol bizony ki tud jönni forró füst is. A mi vegyes kéményünk kb 80x80 cm tehát sok téglás valszeg ilyen szempontból gáztömör. Ezt elismerte a seprő is de a szabál ez szabál.
Ma megint megmértem a kéményben a huzatot. Begyújtás elött hideg kéménynél 0,12mBar mértem, üzemeleg állapotban ebből lett 0,23mBar. Két helyen is mértem, az egyik a kémény alsó tisztító nyilásánál a másik meg a kazán alsó ajtaján a primer levegőnél. Nagyából megegyeztek az adatok mindkét helyen begyújtás elött és üzemmeleg állapotban is.
Így van, most éves szinten 3-4e ft- az még bírható, de persze mindenkinek a saját pénztárcája határozza meg a lehetőségeit. De azért azt se felejtsük el, h a keringető szivattyúk is elég szépen fogyasztanak, és ott nem hüledezünk, számolgatunk.
Bocs,hogy belevau,de ha gyárilag nem szerelték bele akkor téged senki nem kötelezhet rá,hogy beszereld. Mivel nincs is hova. Ha pl,te hátra beszereled az oké,szólni nem fognak érte,de kötelezni se.
Teszel egy plusz termosztátot, ami figyeli a kazánhőfokot. Ha mondjuk 60 fok alatti a kazán, akkor lekapcsolsz vele mindent. Ha több, akkor meg bekapcsolod. Ezt írtam már délután. De egy-két sör áráért ako' nem fogok kapcsolgatni, egy tizedesjel balra meggyőzött, hogy bacok rá! :)
Ok. De mivel ha van puffer nem muszáj napi 24órát bekapcsolva lenniük. Ez nálam nagy hidegben max 4-6 óra. Csak még meg kéne oldani, hogy au. lekapcsoljon ha nem tűzzelek. (de érdemes?)
Én a szünetmentes után mérem (az kb plusz 20W) 1 rex, 7 sestos, 1 htronic, 1x5W mágneskapcsoló, min 3 kontrol lámpa (az épp semmi) összesen 23-25W, 37-37VA. Ha megy a Laddomat, akkor összesen kb 105-210W (amikor higeről indul egy jó 20 percig sokat fogyaszt), amikor minden üzemben van (grundfos 26-60 1-es fokozaton kb 45W) akkor 175W, hidegen max.240W. Szerintem valós a 2-3W/műszer.
én is arra gondoltam rakatok rá a nyáron mégy 1métert. Az nem baj ha nagyobb lesz a huzat abból lehet kisebbet csinálni, de a kicsiből nagyobbat már nehézkesebb. Enyhe időben nem nagyon akar lobogni a kazán.
Ha már ennyire belelendültünk lementem megmértem univo-val. A kazán most nem megy, és ilyenkor a relék bevannak húzva (3 kim. a 4 est zár) és nyilván nagyobb a fogyasztása hideg füstnél. De hát ki lehet kapcsolni ha nem megy a kazán minek mérjünk.. Tehát a 4db. 25mA a felvétele, ez 5,75W, 1db:1,4W
Ma sikerült megmérnem a kéményben a huzatot. Sajnos befütés elött nem mértem csak üzemmeleg állapotban kinti hőmérséklet +5 fok szélcsendes idő és a huzatom 0,23mBar Nem túl kevés ez egy picit???? Kíváncsi leszek hidegen mennyi lehet. A kémény tavaj lett rakva, egy kör keresztmetszetü téglakémény átmérő 250mm, kazánbekötéstől a valós kéménymagasság az 4m.
Igen a szokások rabja vagyok, én 220-al vettem. Egyébként digit mérővel mértem, és 0,01-0,02 A közt volt, tehát 10-20mA volt a felvétele, tehát a vég összeg az jó csak nem 200mA. de ha precízen akarod megmérem univo-val.
De ha nem lennék lusta ki lehet kapcsolni, mert csak addig van rá szükség míg ég a kazán, ez naponta max. 2 X 2óra, v. 1 X. Ilyen időben.
Baaaze akkor veszek egy 3. REX-et, ami ha a kazánhőfok leesik 50 fok alá (tuti qrvabisztosnemégmátűz) lelövi mindkét REX-et (kazánvíz + füsthő), plusz ezt a REXet is... 24 órából max. 5öt megy a kazán, 19 óra készenlét. Simán behozza fél szezon alatt a 3. REX az árát.
Látom felvetődött a REX téma megint. Van már 2 db, jövőre mennek szolgálatba, idén már nem bactatom a rencert. Viszont mindkettő "fordítva" működik, pont akkor húz be a relé, mikor alacsony a hőmérséklet. Ezért többet is fogyasztanak "üresjáratban" majd. Veszek 2 digitális termosztátot is, ott lehet majd állítani, alapból hogy működjenek. REX-en nem lehet? Leírásban nem rémlik, láttam volna utalást erre.
A férjem ács volt, ő is néha dilemmában volt, hogy mennyit hagyjon el a szarufa és kémény közt. Az én akkori munkahelyemre(raktár) negyedévente jöttek szemlére, köztük volt tűzoltó is. Mikor felvetettem ezt a kérdést, azt mondta, nincs meghatározva, de a 15 cm biztosan elég, Így ehhez igazodott a férjem.(hogy azóta van-e már róla jogszabály, nem tudom)
Nekem a szaki beszereléskor megszorította a szekunder szabályzó csavarját, azt mondta, ez mindig maradjon zárva, így én csak az alsó ajtóra szerelt láncossal tudok feljebb csavarni. Ilyenkor attól tartok, hogy kimegy a meleg is.
Ezért lesz az első, hogy füsthőfokmérős sestost rendelek, lássam,mi a helyzet.
Beszéltem a sepergetővel, és kiderítettem, hogy ez a tűztávolság csak a szilárd-illetve folyékony tüzelésre vonatkozik. Nekünk a bélelt részen van a gerenda ugyhogy maradhat, de du. itt lesz a faluban és feljön. Én ritkán vagyok itthon főként hétvégén, ezért szeretném letudni a dolgot.
Feldobtad a labdát, mivel nálam 4db van. Az is igaz egy kapcsolóval áramtalanítani tudom őket, és nem felejtik el a beállításukat. De ehhez újból le kéne mennem a pincébe ha leéget a rakat.
Szóval a 4db Rexi 200mA fogyaszt, ez 4,4W azaz 1db Rexi 1,1W-ot fogyaszt (50mA)
Nálam meg még különösen problémásabb a dolog. 92-93-ben kezdődött a ház építése. 95-re szerkezetkész lett, azaz már tető is volt rajta. Ekkortájt ugye teljesen más szabályok voltak, az akkori szabályok teljes betartásával készült el szerkeztkészre a ház . Aztán kis szünet, építkezés folytatva 2000 környékén, fullosan kész lett 2004-re. Már ugye itt is teljesen más szabályok voltak. Majd haláleset miatt beköltözés elmaradt. Majd 2012-ben egy kis módosítgatások után költözés.
Na azt képzeld el, hogy a 20 év alatt mennyi minden minden változott, ami miatt egyes dolgok nem felel meg a mostani szabályoknak. Ugye én nem tehetek arról, h az építés kezdete és a használatbavételi engedély megkérése között cirka 20 év eltelt. Belekötöttek mindenbe: ahogy már mondtam a gerendába. Megcsináltam. Vagy abba, hogy nincs a vegyes kémény kibélelve. Megcsináltattam. Vagy hogy a kémény melletti kis kibúvó ablak szerintük kicsi, azon nem nagyon férnek ki, ha gyorsan ki kell menni. Mondom, hogy az én 110kg-mal simán kiférek rajta. Vagy abba is, hogy a kazán kéménybe való becsatlakozása és az alatta lévő tisztítónyílás távolsága nem 80 cm, meg a tisztínyílás ajtaja sem jó. Meg még sorolhatnám. Nem sok hiányzott már, h olyat teszek, amit később megbántam volna. :) Végülis megadták az engedélyt, de semelyik szolgáltató nem szívózott annyit, mint a kéményesek. Tigáztól féltem a legjobban, és ők szarták le legjobban. Megnézték, hogy fizetve van-e a gáz és kész.
"Ezt én is meg tudnám oldani, de mintha azt mondta volna az apósomnak hogy a szilárd tüz. vonatkozik a dolog."
Nekem is az van, ill. duplakéményem van, egyik fele gáz, másik vegyes. A vegyes miatt nem lehet gerenda a közelben. Erre mondta, hogy gerenda leszigetel és jó lesz.
Tessék az egész mondat: " A kémények az eredeti állapotuk szerint is kerülhetnek szabálytalan kategóriába pusztán a megváltozott előírások miatt, de leggyakrabban az épület mellé épített (vagy megmagasított) ház miatt kell a kéményeken magasítani."
DE ha hozzáadják az adott helyiségben tartózkodó(k) számához a házban, lépcsőházban, utcában,és még esetleg helységben tartózkodókat IS ! Mert ugyi a katasztrófavédelmet is bevontuk....
Akkor elég szép szám kijön....hangulatkeltésnek, címlapra kerülésnek, egyeduralkodó piaci szerelővé váláshoz kiváló ! Semmi befektetés, busás haszon...
Most ahogy nézegetem a szabályokat, mielőtt felhívom a majszert, ezt találtam: " A kémények az eredeti állapotuk szerint is kerülhetnek szabálytalan kategóriába pusztán a megváltozott előírások miatt, de ". Na ez milyen jó duma.
Szia. Tudom, hogy igazad van, de én mégsem ebből az irányból közelítem meg a dolgot bár hajlok a másikra is.. Összebútoroztak a katasztrófa-védelemmel, és a sok CO mérgezés miatt minden meg van engedve nekik. Két éve pl. kitalálták hogy kevés a levegő a (gáz)kazánházban, de egy fürdőszobai ventillátor fordítva beszerelésével megodottam. Azt nyilván nem várhatja, hogy februárban szétszedjem a tetőt több százezerért, de ha lezáratja a gázt nyilván az sem lenne jó megoldás.
Mit nem tudsz megoldani? Gondolom ha kazánt akarsz oda, akkor a fűtéscsövek ott vannak vagy úgy is oda kell vinned. Kémény van, remélhetőleg megfelelő. Esetleg egy égési levegő csatorna kellene még (a fürdő falában hoznám be), de azt meg lehet oldani máshogy is (légbeejtő). Mi a gond?
Arra a falra építenék egy szépséges vízteres kandallókályhát. Sk. Samott tűztér, hatalmas panoráma üveg, brutál nm csöves felső hőcserélő:DDD
Ha szigeteled az építményt, akkor nem fog túlfűteni. Amit az ablakon sugároz, azt meg ellensúlyozza majd, ha termo fejet teszel a közeli radikra.
2014-es fűtési szezonra. Idén a hitel előtörlesztés előnyt élvez. Fát is vennem kell április-májusban és 2 hónap mulva születik a fiam, így arra is kell lóvé.
Szia. Ezt én is meg tudnám oldani, de mintha azt mondta volna az apósomnak hogy a szilárd tüz. vonatkozik a dolog. A padlásra felnézve állapította meg a gondját, szerintem nem tudta hogy az az oldal mit takar. Nekünk egy baromi nagy kéményt csináltak, két téglalap van egymásba csúsztatva. Az egyikben 2 bélelt cső van a gáznak (kazán és melegvíz) a másik a kandallónak bélés nélkül. Jelzem 17 éve még nem kellett bélelni a vegyest.
"tekintve hogy ezek a cuccok folyamatosan üzemelnek"
Akinél úgy van bekötve, annál biztos !
DE nálunk nem... :-)
Külön "körön" van "főkapcsolóval" a puffer felfűtéséért felelős rész, és külön körön, a fűtőköré....a puffer-gáz "választó" termosztát meg sima kapilláris...
Ha azokra a fogyimérőkre gondolsz amik közvetlen konnektorba dughatók azok ilyen kis teljesítményen nem adnak jó eredményt. Inkább valami minőségi multiméteres árammérés lenne a jobb.
Nálunk most van folyamatban a ház használatba vételi engedélyezése. Ugyanezt a problémát vetették fel. Nálunk a kémény két oldalán 2 cm távolságra vannak a gerendák. Bár nálunk ha jól emlékszem 8 cm-t mondott, mint min. távolság. Azt javasolta ill. írta elő, h kőzetgyapottal burkoljuk be a gerendát és onnantól kezdve elfogadja.
Szép napot az uraknak. Gondom akadt a kéményseprővel, mert az egyik tetőt tartó gerenda közvetlenül a kémény mellett van a padlástérben. Megjegyzem 17 éve így van, így is kaptunk rá engedélyt. Jó tudom változnak a szabályok. Valami 12 cm-es távolságot emlegetett (apósom volt itthon). Kérdésem, ez minden tipusú berendezésre igaz, vagy csak a szilárd tüzelésre. Köszi.
nekem is azt mondta az erdész amikor voltam az ágfáért, h kb. 10q van egy kupacban /erdei m3/ abból amit árulnak /80%-a tölgy, a többi akác meg celtis/ ezt adják 14.000,-ért. elvileg egészségügyi vágásból.
A huzatot az alsó tisztitó nyilásnál mértem a kéményben. A primer ajtó be volt csukva csak a huzatszabályzó volt picit nyitva. Az automata huzatszabályzó 70 fokra volt állítva és a kazán 60 fokon tartotta a vízet.
A huzatot testo 510-es differenciál nyomásmérővel mértem.
Nekem minden fát csak 1x sikerült eddig eltüzelnem ! :-)
Amúgy meg ugyi a huzat a mindenkori légköri viszonyoktól függ ! inverz meg miegymás, majd aki ért hozzá ír róla hosszabban..
Lényeg, hogy mindíg más !
Nálunk hétfőn ??, volt az, hogy enyhébb volt az idő, az istennek se akart "égni" a jól megszokott beállítással a kazán!
Faelgáz...ott a primer-secunder arányát lehet állítani egy karral.
A lényeg, hogy a kazán csak "dohogott", rángatta a huzatszabályzó láncát, vissza vissza lőtt a huzatszíbályzónál, és néha még előrefelé is, és a kémény tömítettlen résein füstpamacsok jöttek néha...
A lényeg állítottam rajta, valamelyest (több primer ) megnyugodott...Mikor feljöttem pinecéből láttam, hogy a kéményből a füst egyből "lenyomódott" a földre..
Ma sikerült megmérnem a kéményben a huzatot. Sajnos befütés elött nem mértem csak üzemmeleg állapotban kinti hőmérséklet +5 fok szélcsendes idő és a huzatom 0,23mBar Nem túl kevés ez egy picit???? Kíváncsi leszek hidegen mennyi lehet. A kémény tavaj lett rakva, egy kör keresztmetszetü téglakémény átmérő 250mm, kazánbekötéstől a valós kéménymagasság az 4m.
2db fabrikettel nem lehet tüzelni. Ahol veszem, ott mesélte az eladó, hogy ők ógy tüzelnek a fabrikettel, hogy egyszerre beraknak a kazánba 1 csomagot, ami tíz kiló.
Én a begyújtáskor rakok be egyet és a hidegebb időben 2-t a tűz végén már csak hőntartásra (50 fokos vízhőfok pl).
Felnyomatni csak brikettel nem próbáltam, de biztos fel lehet.
21,5 erdei köbméter tűzifa leszállítva 380.000.-Forint semmi egyéb költsége nincs, súlya 22-23 tona körül van. Fuvar nélkül 260.000.-Ft a fennt emlitett mennyiségre vontakozóan.
Lenne egy olyan problémám, amiről nem tudom eldönteni, hogy valós-e...
Adott egy Totya S18-as vegyestüzelésű kazán, fa elfogyott január közepén, kísérletképpen vettem a családnak 30 kg-nyi tölgyfabriketett, hogy próbálják ki. Arra panaszkodnak, hogy nem fűti fel a kazánban levő vizet, merthogy a "láng nem éri el a vízteret, és a füst nem képes felmelegíteni". ESBE VTC 511 (60fokos) beépítve, de még a szivattyú se indul el nekik, amit a füstcsőre szerelt termosztát indítana.
Ez szerintetek előfordulhat? Nem volt időm még kimenni hozzájuk megnézni. Mi a tapasztalatotok a brikettel?
te felvágva kisebb helyre össze tudod rakni mint amilyen méteresbe volt OK a darabokat összeforgatod még a vágásnál is keletkezik hulladék de hogy ennyire?
ja és 44m3 felfér egy 12m-es kamionra, ami 2m széles?
akkor majdnem 2m magasan van megpakolva és az szerintem súlyra se lehet ennyivel pakolni egy kamiont talán 24t a max raksúly
Én román bükköt hozatok mindig kamionnal. A pilisi erdészet telepe 50m-re van tőlem de hihetetlen drágák... egyszerűen nem versenyképes még Pest megyében sem. Keletre meg szerintem csak román fát vennék...
Viszont ha más is vásárol fát akkor megint megkérdem:
Amikor megmérem a kamionon a hasított méterfát és kifizetem kb 470.000 akkor elvileg kifizettem 10.600 ft-os áron a fát. Amikor lepakolom fűrészelem elrakom akkor már jelentősen kisebb a rakás... kb 12.500-ra jön ki m3-e. Másnak is ez a tapasztalata hogy a méterfa ennyire helyigényes?
A kamion teljesen korrektnek tűnik pakolás szempontjából.
A rostélyra visszatérve: Ennél kevesebb levegőt már nem adhattam neki alul... többen a több levegőt ajánlották hogy akkor nem izzik annyira... most így t0üzelek vele.
Ha ez is szétég akkor inkább áldozok én is valami komolyabb vasra....
A jövő héten érkezik bükk, egy fuvar 50q, méteres, hasított. Meglátjuk mennyire gazdaságos, megosztva olyanból vehetnél, vagy van erdészeti rönkben a hóvégén.
Bükk kugli 2000 Ft/q a helyi fakereskedőnél, akác 2200 Ft/q. Normálisan felhasogatva még nem találtam.
Vettem egy Scheppach Ox t500-as hasogatót, sk talán jobban megfelel.
"van a pincébe egy 15cm Bükk szelet amit 1 éve vághattak az 4-6% :)"
Jó kis műszered van:) Nem baj, így legalább a jó kedv megmarad.)
Múltkor szétütöttem egy kb. 15 éve garázsban lévő akác tuskót, azt amikor megmértem az volt 12%-os, ami kb. valós is lehet, mert a légszáraz fa 15-20%-os nedvesség tartalmú.Hozzáteszem nem labor műszerrel, hanem az Aldissal. :)
amivel tüzelek fa tavasszal hozták tekézve -szerintem 2011őszi vágás lehetett- 14% max 16%
van a pincébe egy 15cm Bükk szelet amit 1 éve vághattak az 4-6% :)
ugyan ezen fából ami kint van teke 30% körüli ez félig fedett de időnkén tveri az eső
tölgy tavasszal hozták szintén kinti teke a bükk melet van 32% széthasítva a belseje is annyi.....
szóval fát felhasgatva fedett helyen kell tárolni
hívtam a fakitermelőt sajna élő erdőt vágnak bükköt :( lenne ősszel vágott bükkje, de a helyett inkább szenet veszek, illetve elindítottam egy másik vonalat hátha onnan lenne száraz fa igaz 100Km-re, de ha fuvarral eljön 19-20e-t még mindig jó
Elfelejtettem írni, hogy poroton 30-as falak vannak, 5 éve cserélt soproni fa ablakok, 7 cm-es EPS szigeteléssel.
Amin még javíthatunk, a padlás 4 cm-es kőzetgy-al van leterítve és 5 cm-es perlitbeton van rajta.Továbbá a felső szinten a "koporsófedél"-en már 25 éves a 20 cm-es kőzetgyapot van, ki tudja, milyen állapotban.nyáron felmászok és megnézem.(akkor a férjem nem sokat foglalkozott vele, 7,80 Ft volt a gáz/m3.)
Még a puffer körül is van szigetelni való:az 5/4-es csapok szabadon vannak, az eldugott keverőágat sem tudtam teljesen körbe szigetelni, mert nem mindenhol fértem hozzá.Nem kell unatkozni nyáron sem a fűtés kapcsán.
A kis fekete kocka a kémény és mellette a kazán. De nevezzük inkább vizteres kandallónak mert sokan kiakadnak a kazán szó hallatán,igaz az okát nem értem. A fa és tűz ugyanaz,ha kandalló van az nem gond,de a kazán igen. Mindenképpen szép lesz kívülről mint a lentebb linkel látvány kazán is elég mutatós darab.
Akkor vízteres kályha. Nem rábeszélni akarlak, de ha már úgyis lakáson belül gondolod elhelyezni a készüléket, legalább legyen szép. Nálunk TV helyett az van a nappaliban:D
nem elég merev zárt rendszerhez. de megfelelő merevítéssel ahhoz is jó. ha meg hőcserélővel veszed ki a fűtést, akkor meg lehet nyitott a kazán-puffer köröd, zárt pedig a fűtés kör /ahogy pl. én is szeretném csinálni/
Tudsz adni elérhetőséget, hogy hol szoktál vásárolni? Szüleim is ott élnek, nem tudom, ők honnan szerzik be a tüzelőt, hátha nem ismerik ezt a forrást.
nálunk az erdédzetnél is 14000/m3 a rönk /vegyesen tölgy-akác/, de itt meg kell oldani magadnak a fuvart, kimenni, felpakolni, otthon meg lepakolni.
na nekem ebből a hétköznapi munkaidőben való szabadidőből van a legkevesebb, mivel vállalkozó vagyok és van egy üzletem, amiben én vagyok az eladó, így többet bukok ha egy nap zárva vagyok, mint ha esetleg kicsivel drágábban lepakolják az udvaromban a fát.
Mert egy egész lakást kel befűtenem alsó szint és egy szoba a tetőtérben. Nincs hely körbe épiteni és túl meleg lenne abban a helységben ahol van. Átnézek oda is.
Nekem is ez az első teljes telem, karácsony óta 1000 l-es pufival.
Majdnem elfogyott az 5 erdei m3 vegyes keményfa 80 000-Ft
3 m3 kalodás tölgy, 40 000-
1 q fekete diószén (ebből fele még meg van) 5200-
Fogyott 690 m3 gáz (ez ápr. 9 , a leolvasás óta) Napi 2 m3 fogy a főzés-zuhanyzásra. A pufi elkészülte előtt néha bekapcsolt a gáz hajnalban. Ez kb. 103 000- Ft.
Tehát össz. eddig 228 000-
Az utolsó teljes gázszámlánk 2 éve 377 000- volt (ez ütötte ki a biztosítékot nálam) Ebben benne van a 11200-ft-os nagycsaládos kedvezmény. Ez a nagy parasztvakítás, sokan nem is tudják, hogy a 61 000 MJ ennyit tesz ki. Én rákérdeztem az E.ON-nál.
Még nem tudni, mennyi van vissza a télből, de kb. egy százassal olcsóbb, mint a gázzal.
még annyit hozzáteszek, h a 100nm ahol a radiátorok fűtenek, ezen kívül van még egy 12m2-es folyosóm + egy 10m2-es kazánházam, amit a szigeteletlen kazánnal és a 1,5m-nyi füstcsövével fűtök annyira amennyire
pedig hidd el, megkapom, rönkben, még tél közepén is házhozszállítva, és még a mérlegelésnél is ott vagyok.
legutóbb decemberben vettem gyertyánt, 1650ft/q árban és lepakolták az udvaromban, akkor nyúltam hozzá először amikor elkezdtem fűrészelni.
nyáron átl. 1500ft/q árban megy /gyertyán, bükk, tölgy vegyesen/
akácot nem veszek, mert nem jobb mint az előbb felsoroltak, de drágább
100m2-t fűtök átlag 2,6m belmagassággal, 55-60cm vertfal + némi b30 /szigetelés egyelőre szinte semmi/ műanyag osztrák és német ablakok.
reggel és este gyújtok be, általában 18-19fokra, 23-24ig fűtök fel. és igen, egy -5fokos reggelre, ha éjfélkor még van 23fok, akkor reggelre csak 19van. beszéltünk is már itt róla, mértem a dolgokat infrással, van 60m2-em ahol az idén gipszkarton álmenyezet projekt lesz 10cm kőzetgyapottal első körben, mert itt megy el a legtöbb melegem.
"A fentiekből következik az állítás: aki ma hazánkban akác tüzifát árul 22.000.-Ft/em3 ár alatt, az biztosan lopott, vágási engedély nélkül kitermelt fát ad el !"
A Pilisi Parkerdő ha jól emlékszem kb 18.000 Ft-ért árul 1 erdei m3 akácot. Kitől lophatják?
Miért kazánt szeretnél üvegajtóval? Miért nem teszel be egy vizes kandallót? Gyári betét, körbeépíted, kész. Vagy építhetsz magad is ilyen "vizeskályhát". Épp indítottunk egy topikot a témáról (itt).
"Fontos infó : az akác víztartalma a legalacsonyabb, frissen vágva is csak 25-30 %. Szemben a tölggyel,bükkel,cserrel , melyek víztartalma eléri a 60 %-t is.
Az akáccal frissen is lehet fűteni, de 3 hónap szárítás után viztartalma lecsökken 10 % alá. A többi keményfa szárítási ideje min 2 év."
"Vagy tényleg ennyire gagyit vettem vagy túlizzik a fa és több levegőt kell adjak neki alul. Most ezt próbálgatom. De mégis mennyi rést hagyjak?"
A rostélyok túlhajtása szokott gond lenni kandallókban is. A túl nagy huzat/túl heves égés miatt. Ha több levegőt adsz neki még jobban fog pörögni, nem? Vagy arra gondolsz, hogy az alsó levegő hűti a rostélyt? Igen és nem. Persze, hűti, de a közvetlen felette lévő fát nagyobb ütemben égeti el, ezért a lefelé sugárzó hő izzítja a rostélyodat...
Nekem is izzott. A régi öntvény már eléggé el volt fáradva, töredezett, hajlott. Kicseréltem 10-es hőálló anyagra. Talán izzani sem láttam még, deformálódni meg különösen.
33 cm hosszú, 8-15 cm vastag hasábban tölgy-bükk szorosan pakolva 550 kg/ m3-re jött ki nekem. Pontos mérlegeléssel kb négyhónapos vágásból. Egészen friss vágásból kb. 620 kg/ m3.
Méterfa 10-25 cm vastag, 1650 Ft/q, hasogatva 21325 Ft/ em3.
Átlagban olyan 25fok körül van. Légköbméter kb 280-300 van. Aösszes nyilászáróim ki lettek csrélve 5 éve(fa ablakok, ajtók). A ház régi 50-es falai vannak azokra úgy gondoltam nem kell szigetelés. Szerintem nagyon rossz hatásfokkal tüzelek egy Totya VR28-as kazánnal.
Nekem is ez az első telem vegyeskazánnal.100m2 fütök. Nekem eddig októbertől elfogyott kb 8 erdei méter tölgyfa+mivel nagyon fogyóba van pár hete vettem 2q cseh herkulesi dió szenet (1q 4850Ft). Amitől többet vártam. 12-14kg kb 2,5-3 őrát bírt. Most megint vennem kellene vmit, mert még nincs vége a télnek. Van kalodás nem ömlesztett szépen összerakott tölgyfa 1x1x1,7m, 23000Ft-ért, de nem tudom mennyire lehet száraz. Vagy esetleg keményfa brikett??? Valami jó tanács??? vkinak tapasztalata a keményfa brikettel vegyeskazánba???? A gázt nem szeretném bekapcsolni.
ált. 200-300között ajánlott, kazán-kémény-tüzelőanyag stb. függő.
én úgy tapasztaltam, h nálam 250körül melegíti a vizet a legintenzívebben, 150től már jó. de igazából majd akkor lehet tutira belőni, ha meg lesz a puffer sztem.
Köszönöm az infót. Nálam átlagban 140-170 fok között méregettem a füstcsövet. Akkor nem lehet vmi magas a füstgáz hőmérsékletem. Az baj? Mennyi nek kellene lenni optimálisan. Mivel gondolom nem jó a túl magas de a túl alacsony sem.
Ne is mondd, nekem a felső fürdő nincs kész, a csatorna kiszellőztető ott van félkészen egy ronggyal letakarva, és bizony a kazán onnan szivja az utcáról a szennyivizcsatornán keresztül a levegőt! Ezért ki kell billentenem a pince ablakot, sz@rszag volt az egész felső szinten.
Ezért fogom tavasszal a lábazatot áthiltizve egy 100-as gégecsövön, közvetlenül a kazán beömlőire a levegőt szállítani. Ennek az is az előnye, nem a felmelegített légtérből lop el 100-200 m3 levegőt a kazán, hanem kintről.
Ezért irtam,hogy megoldható,sajnos annyira nem tudom elzárni,de ez van. Mekkora lakást fűtesz vele,hány radiátor és kb,hogy alakul a tüzelőanyag fogyasztásod egy átlagos télen? Nekem alapterületre kb 80nm2 és 2.80-as belmagasság.
Értem,normál esetben ott a helye,de azért nem olyan vészes az por tekintetében mint sokan gondolják. Persze jobban kel figyelni mindenre,hogy ne legyen annyi piszok,de sokan fűtenek kandallóval szobában,hatalmas cserépkályhával. Számomra ez a legjobb megoldás minden téren.
Ha vizteres kandallónak nevezem akkor jó lakószintre tenni? Így ezzel sincs semmi gond szerintem,nem látom hátrányát. Semmi cső a pincében,felesleges hőveszteség kizárva,édesanyám 71éves,nem igazán szeretem ha télen a lefagyott járdán járkál stb.
felém sajna a tüzépeken csak ez az egy fajta szén van, arra gondoltam most kipróbálom a keményfa brikettet. hátha ér annyit mint ez a vízes szén és nem kormol annyira. Mivel sajna a fát nagyon elszámoltam és fogyóban van. Száraz fát meg főleg most venni lehetetlen. Gondolkoztam a kalodás fán is de szerintem nagyon drága 23000 ért van 1x1x1,7m szépen összerakva.
Adott helyre menne lakószintre,ezekkel a méretekkel nem tünik teljesen kazánnak. 3-4 sor cső a tűztér felett,,de a magasság szélesség változhat kandalló ajtóhoz mérten. Bocs mindenkitől ha nem pont szakmailag megfelelően irok dolgokat.
Meg még csalodtam is bennt. Először begyújtottam fával és miután felment a vízhőfok 60 fölé akkor raktam meg szénel kb 12-14kg. Az igaz, h tartotta a hőfokot 70 fokon de 2,5-3 óra alatt leégett. próbáltam kisebb huzattal de akkor meg el akart aludni, meg jól kormol is. többet vártam tőle.
csak azért kérdeztem hátha unatkozott vki és ezt méregette pl130oC-os füstcső akkor a füstgáz kb280, 180 fokos füstcső akkor kb 350 a füstgáz vmi ilyesmire gondoltam
ha jól gondolom az enyém olyan ~15 év körüli lehetett.
a víztér legalja rohad szét szét körbe. szerintem a fals levegő beszívása miatt jelentős vizlecsapódás volt és az vitte szét. szerintem a tied is ezzel a problémakörrel küzdhet, mert annyira csak akkor tud szétrohadni, ha folyamatosan jön rá a lé :-/
a kéményt azért említettem, mert a huzat hiánya is füstölést okoz. mondjuk ezt egy ujságpapír begyújtásával tudod tesztelni. a lángot erősen kell befelé szívnia.
19fok volt amikor begyújtottam 16kor most raktam meg fával a kazánt
szóval nem hozta az elvárt eredményt, csodák nincsenek
ja és 21,5-nél nem volt melegebb ugyen ezt orosz barnából vigyorogva produkálom mind időben, hőfokba meg odaver 1,5-2 fokot. Szóval nem tudom hogy lehet ez 20Mj=5eKcal?
Annyit megért, hogy kipróbáltam
Azért kap+1 esélyt, holnap veszek +1 zsákkal és felfűtés után dobom be a kazánba mit mutat reggelig
holnap hívom a favágót nem vágot/vág mostanába tisztítót, abból lenne száraz fa, ha nem :( marad a barnaszén
Sajnos nem tudom mérni a füstgáz hőmérsékletét, érdeklődnék meg lehet e határozni a füscső hőmérsékletéből? Mivel tapintóhőmérőm van a füstcsőnek a hőmérsékletét tudom csak mérni. Esetleg valakinek tapasztalata e téren?
hétközben megjött a hővezető pasztám. vmivel javult a csőtermosztát használhatósága, de még így is gatya. mellétettem egy digit hőmérő érzékelőjét, és figyelgetem mit produkál. ha normál ütemben melegszik a víz, akkor kb 7fokot késik a digithez képest, ha intenzívebben, akkor kb. 10et. a kikapcsolást még nem volt alkalmam kifigyelni.
másik fejleményem, h találtam egy tüzépet a lakhelyemtől 15km-re, ahol "olcsó" a vaslemez /3x1000x2000mm tábla 11.132,-/ uh spórolhatok 17e-t majd a pufferen.
még egy tapasztalat: mióta samott van, rászoktam, h elég sokáig hagyom a parazsat dolgozni, és már csak akkor teszek rá pár hasábot mikor a végét járja. ezt kb. óránként megteszem, így kevesebb fám fogy. ezt ebben az időjárásban /-5 +5 között kb./ sikeresen lehet alkalmazni. efölött elég egy rakat elégetése, ez alatt intenzívebb tüzelés szükséges.
ma pl. megraktam a kezdő rakatot, begyújtottam 17:45kor, és kb. 20:45kor fogok újra rakni rá, így mára be is fejeztem. most +1 van, reggelre -1et jósolnak. bent 22-23fok
Én igen, sajna felejtős. Hosszan ég, az igaz, de nekem alacsony a hőfok, amit produkál (pufferes rendszer, a kazánnak 70-80 között kell dolgoznia) mert gyakorlatilag csak izzik. A hamuja kb ugyanannyi, mint amennyi brikettet beraksz, ha nem több :) Liszt finomságú, a legkisebb érintésre felszáll belőle fél vödörnyi, belep mindent a kazánházban. A száraz keményfával sokkal többre megyek, az áráról nem is beszélve. Szükségmegoldás, ha nincs fa.
Én is csak a saját tapasztalataimra hivatkozhatok, nekem több mint 30 éves Vaillant láng modulációs kazánom van, Ez uj korában 92% os hat. van. Mindig a körülményeknek megfelelően lehet szabályozni ill. önszabályzó (tehát az előremenőt szabályozza az igénynek megfelelően). Ezzel felfűteni 1500L vizet feleslegesnek tartom. De még egy Fég C sorozatúval is (86%-os) talán felesleges bár az örlángas. Minden esetre a puding próbája az evészet, próbáld ki. De várd meg míg stabilabb lesz az idő.
Szerintem ez csak akkor működik, ha a keringtető csak a pufferből szív és a gázkazánnak saját kergetője van. Mert ha közös kergető van, pl. szívó ágban pl VTA miatt, akkor az biza meg fogja szívni mindkét kört. Nálam a szerelő azt javasolta, hogy mivel a gázkazán egyszerű ÉTI25 (szivattyú nélkül) hasznáhatunk 2 motoros szelepet vagy 2 mágnesszelepet. A váltókapcsolást a pufi tetejének hőmérséklete vezérli.
42tibcsi azt írta, hogy "a puffert felesleges gázzal fűteni".
Ez biztos hogy így van?
Nekem úgy van, hogy a puffer felső részét, kb. 200 litert tud fűteni a gázkazán, ha nagyon muszáj. Ez akkor van, ha 55 fok alá hűl a puffer teteje. Ilyenkor elindul a gázkazán és addig fűt, amíg a puffer teteje a 70 fokot el nem éri. Én is azért csináltam így, hogy a szobatermosztát ne kapcsolgassa 5 percenként ki-be a gázkazánt.
További fejlemények vannak a rostélyommal kapcsolatban. Az év elején (3 hete) megvettem az új 6 db totya rostélyomat.... és mi a fejlemény? Elkezdtek meghajlani :S
Kizárnám a hőtágulást mint lehetséges okot mert nerég tisztítottam ki a vas vállakat amikre felfekszenek a rostélyok...
Kizárnám a másik indokot miszerint izzó fára dobtam volna súlyos friss fát...
Két lehetséges ok maradt:
Vagy tényleg ennyire gagyit vettem vagy túlizzik a fa és több levegőt kell adjak neki alul. Most ezt próbálgatom. De mégis mennyi rést hagyjak?
Most úgy van hogy 80 foknál lezárnak az ajtók. Az alsó kb 2-3 mm volt a felső meg kb 5-6 mm
Most az alsó 4-5 mm kb. Vagy ez nem elég?
Tudom hülyeség de mi van ha megfordítom a rostélyokat úgy hogy a púpos fele legyen felül. A púpot nem a deformáció okozta hanem gyárilag ilyen bár akinek totya rostélya van úgyis tudja...
Ötleteket kérek mert nem akarok 15-20 ezret kidobni félévente...
42tibcsi azt írta, hogy "a puffert felesleges gázzal fűteni".
Ez biztos hogy így van?
Éppen most terveztem a fűtésemet úgy átprogramozni, hogy ha már nem elég meleg a puffer, akkor azt nyomja fel az ősrégi ÉTI 25 gázkazánom. Ugyanis ha a gázkazánról fűtöm az immár jól leszigetelt házikómat amikor a szobatermosztát igényli, nagyon sokszor kapcsolgat a gázkazán. (Víz felfűtés indítás -> felfűtés megáll -> víz hűl -> újra felfűtés -> ...) Úgy hallottam egy kollégától, hogy az amúgy sem túl nagy hatásfokkal üzemelő gázkazánnak ez még jócskán ront plusszban a hatásfokán.
Mi a véleményetek róla? Érdemes módosítanom a gázzal való fűtésen, vagy nem?
Azaz a puffert fűtsem a gázkazánnal úgy hogy az nem kapcsolgat ki - be, vagy pedig a házat fűtsem úgy hogy a gázkazán ki-be kapcsolgat?
Én is ilyen "rétegrenddel" gyújtok be szénnel éjjelre. Használtam már herkulesi diót, orosz barna diót, de a legjobban a "janina" lengyel dió vált be. A herkulesi nem tartotta olyan sokáig a parazsat, az orosz meg elég salakos. Este 9-kor begyújtom, reggel 6-kor még parázs van. -3 és +5 közötti kinti hőmérséklet mellett.
Bp-en 1 helyet találtam ahol lehet venni mázsára szenet, a többi tüzép csak zsákos "zsákbamacskát" árul.
Qmkiev kolléga nem szokott itt tanácsot kérni hogy mit hova kössön.
De semmi baj!
Szóval:
Itt a fizika nem fog segíteni, mindenképp aktív eszköz kell.
A szünetmentest írták előttem. A szünetmentes kapcitását mindenképp a kandallóba berakható töltet menniysége határozza meg. Biztonságra törekszel, ha úgy számolsz hogy közvetlenül a begyújtás után elmegy a betáp. Az égési folyamat alatt ahőelvonást biztosítani kell.
Viszont ez a megoldás nem felel meg az MSZ EN 303-5 követelményének.
Mivel gondolom nem magadnak építed, hanem megrendelésre, ezért mindenképp (ha zárttá teszed a rendszert) kell biztonsági hőcserélőt beépíteni.
Nyitott rendszer esetén szabvány szerint kell kialakítani a tágulási tartályt, és gondoskodni kell az automatikus pótvíz betáplálásról.
Ez is egy elég hatékony módja az üzemzavari hőelvonásnak.
Ha a radiátorok magasabban vannak mint a kandalló, akkor azokat is felhasználhatod biztonsági "hőelvonóként". Egy szünetmentesről nyitó golyóscsap vagy egy rugós működésű belimo kell hozzá.
A fent leírtak kombinációjával ki tudod alakítani az üzemzavari hőelvonást.
Arra vigyázz hogy a kiépített rendszer a szabványi követelményeknek megfeleljen, és a beüzemelés során dokuemntáltan megtörténjen a megrendelő kioktatása.
Egy esetleges baleset során így kevésbé vonszolnak meg.
Természetesen egy ilyen nagytakarításkor a kéménybekötőt is kitakarítom. A kémény tisztítása nélam annyi, hogy beleteszek egy gázolajos rongyot és begyújtom. Brutális sűrű fekete füst az eredmény. Egyszer rám fogják hívni a tűzoltókat. :)
A te kazánod kb hány éves korában lyukadt ki? Gondolom, valamelyik víz-zsák. Ha ilyen bekövetkezik, be lehet foltozni? Érdemes? Csak hogy mire készüljek.
A "befalazást " egyenlőre elhalasztottam, mert a begyújtást nem számítva most megállt a füstölés. Tehát remélem, kibirja a tavaszi javításig.
Mivel nagyon fogyóban a száraz fám, ma vettem kis boszniai diószenet. 5000 kalóriás, 5250 / q. Akit érdekel Pécs környékén, megírom a tsz-ot. Fiam már ősszel vett belőle, dicséri.
Hozattam 2 erdei újat, de friss vágás volt, az szárad jövő évre. Hallgattam rátok, hogy inkább fekete szenet, mint a nedves fát.
Szünetmentest, én is filózok rajta.Azt már kiszűrtem az eddigi hsz-ból, hogy színuszos kell.(megkonzultálom az elektronikus szomszédommal, hogy mi az)
Javaslatokat elfogadok a tapasztaltaktól.Mindkét szivattyút rá lehet kötni? A kazáné GR, a lakásköré VILO STAR-RS 25/ 6.
Az idei megspórolást ( a korábbi gázoshoz viszonyítva) visszaforgatom, nemrég a rönkhasítót vettem, most rendelem a sestosokat, azután a kéménycuccokat, aztán a szünetmentest. Következő télre komplettra szeretném rakni.
Diószenet használok, 2500-3000 kcal/kg. A baj az, hogy eddig ugye gázzal fűtöttünk, tapasztalatom nem nagyon van, életemben nem csináltam ilyet. :)) Köszönöm a válaszokat, próbálkozom.
140nm szigetelés nélkül egy totya mintájú lemez kazán
10-12Kg orosz barna szén 4500-4800Kcal -merthogy azért nem mindegy mivel butyantod meg a kazán 2 netán 5,5eKcal szénnel- ez durván egy 16L tipusedény
ezt belapátolom a kazánba rá 4-5db 5-8cm tőlgyfa arra 3-4cm keresztbe közé 1 begyújtós kocka és egy marék gyújtós szál gyufa 4-5órát nincs vele gondom :))
huzatszabályzót a kívánt hőfokra állítom 50-80fok attól függ milyen hideg van kint illetve milyen gyorsan akarok meleget odabent :)
Fiatalként találkoztam a szénnel utóljára, akkor a vinyisztót ajtóig raktuk jófajta lengyel szénnel, majd fával jó parázzsal fölülről degyujtuttunk, nálunk semmi probléma nem volt a begyujtással,
milyen szenet használsz, esetleg vegyesen fával kellene megpróbálni
Most télen álltunk le a gázfűtésről, vegyestüzelésű kazánnal fűtünk. Eddig fával, most viszont szenet vettünk. Most ott tartok hogy kínszenvedés a begyújtása, azt sem nagyon tudom hogy mennyit érdemes belőle pakolni a kazánba, szóval szívesen venném a tanácsokat a begyújtásra és a gazdaságos tüzelésre vonatkozóan. Előre is köszönöm. :)
Ez így van. Elválasztja a két rendszert csapok tekergélése nélkül.
Nekem a gázkazán visszatérőjében van egy rugós visszacsapó és a vegyeskazán visszatérőjében egy rzugós a szivattyú után és egy nyelves a vastag csőben, hogy keringhessen gravitációsan, ha szükséges.
pufferrel valószínűleg nincs előnye a samottnak, sőt hátránya van, de puffer nélkül egy nagyobb kazánban mint a hát hőigénye, tud segíteni. ezt a szezont már én is úgy fűtöm végig h bent hagyom, azóta kevesebb a kátrányom mióta bent van, bár ehhez nyilván köze van a vizes rostélyra tett +rácsnak is. amig viszont 1óra után teljesen fojtanom kell a tüzet, mert elértem a 80fokot, még úgy is h legalább 2 fokot fűtöttem a házon, addig csinálhatunk akármit, a kátrány sajnos jelen lesz, mert 100fokos a füst :(
nekem is szokott ilyen füstölős problémám lenni nagyritkán.
mindig a cső volt eltömődve.
az előző kazánnal olyan is volt, hogy a cucc elérte a csőbecsatlakozást, mert fharokk volt aki csinálta és nagyon kicsi volt a bekötési pont magassága a tisztítónyílástól....
1baj van vele 20-25-30Pa nejéz vele mérni 2-2,5-3mm elmozdulás
ezért találták ki a ferde csövest ahol eldöntöd az U szárát így víz magassága ugyan úgy 2-3mm változik, de sokkal nagyobb utat tesz meg így pontosabb a mérés csak itt számolni kell
A huzat csökkentésre két dolog is van a fejemben. Nálam már sem a primer sem a secunder ajtó becsukása sem segit.
Először teszek rá egy barometrikus huzat kiegyenlítőt, után a felső vizterem és a kazán teteje közé betologatok "U" szelvényeket, nyilván vasból. Ha szembe nézel akkor a viztér ferdén van a kazánodban (legyalánis a lignoban igen, de a gőzösödés miatt az összesben igy van), ezért több féle "U" szelvényre lesz szükséged. A kazán teteje és a betolt "U" szelvény teteje között maradjon 10-15mm. Betolod a kb 60-as U-t után csökkenő tendenciát fogsz alkalmazni. Ezeket az "U"-kat összepöttyinted, hogy takarításkor egybe ki tudd húzni. Ha bent vannak az "U"-k akkor szemből azt látod, hogy a felső füstjárat, (mielőtt a kéménybe jut a füst/láng) olyan mintha egy egy kockán menne a füst. Szembő, csak negyzet alaku réseket látsz.
Ez tutira fel fog melegedni. Tehát ezz hűtöd a füstöd, amitől a huzat is visszaesik, illetve a felhevült "U" szelvények sugározva fogják a viztérnek leadni a hőt.
Amint azt már korábban is irtam, minél jobban fűtöd a kéményt annál nagyobb a huzat. Pláne ha a Leier vagy egyéb kémény kereskedő tervezi meg. Lásd az enyémet. 250mm a füstcső. A Kis úr 20 Pa huzatot kért. A Leier btervezett 8,5m magas 300mm es kéményt. Még fűtés nélkül is nagy a huzat. Ha betüzelek, akkor az összes láng a kéményben van. Ha fojtom előlről akkor 450 fokos. Ez igy nem, hogy nem jó, hanem Sz...r. Bőven elég lett volna 7m magas 250mm-es kémény is. No meg nyilván sokkal olcsóbb is lett volna. Ezek a mérnökök úgy számolnak hogy a nyári 40 fokban is be tudj gyújtani! No de kérem, ki az a balga aki nyáron betüzel egy 100KW-os kazánba??
Szóval némi kitérő után, paraszti, de a legpontosabb huzatmérés:
Fogj 2m 6-os pvc, gumi csövet. Lényeg, hogy átlátszó legyen. Az egyikbe tegyél bele egy 6-os réz csövet, amilyet a klimások használnak. Majd a csö két végét fogd egy kezedbe, ugymond U alakba legyen. Töltsél bele vizet, ugy majdnem tele. Jelöld meg, nyilván a két csőben egyformán van. Majd a rézcsövet dugd be a kéménybe és abba a cső ágba amibe a réz cső van a viz szinted felfelé eé fog mozdulni. Minden egyes 1mm=10Pa.
Hát ez érdekes. Eddig a többségnek bevált, aki próbálta a samottozást. Az tény, hogy a lenti hőcsere (ahová a téglák kerültek) nem túl hatékony. A samott lassítja a hőcserét, de visszafelé is igaz, hiszen a víz nem tudja direktben hűteni a tüzet. Ha elég nagy egyébként a kazán hőcserélő felülete ill. ha a samott felett jól meg tudod tekergetni az égésterméket ilyen-olyan terelőlemezekkel, akkor elvileg jobb hatásfokot (kevesebb tüzelő, tisztább üzem) kell elérjél. Hogy pontosan nálad mi lehet a hiba, talán senki nem fogja tudni távolról megmondani. Mindegy is. Alapvetően a kazánok nem samottozottak. Ezt tudjuk. Persze azt is, hogy azok lesznek, ill. nem sok idő múlva már nem fognak olyat gyártani, aminél a víztérben ég a fa. Ez a múlt. A faelgáz meg a jövő. Előbb elégetjük a fát aztán vesszük ki az égéstermékből a hőt.
A vizes rostély viszont határozottan rossz ötletnek tűnik. Szerintem. Legalább egy hely maradna ahol kedvére izzhat a cucc. Te tudod.
A saját samottos tapasztalatomról írtam már, lehet olvastad. Igazából csak próba volt 3cm kővel. Az égés tökéletesebb, minden poros és hamus, sehol korom és kátrány, persze van így is elég hőcserélő felület (a takarás miatt 3,7m2 helyett 2,5). Kicsit lassabb felfűtés, de hosszabb szivattyú működés.
Most, hogy összetört és kiszedtem, gyorsabban reagál a rendszer, de csak addig veszek ki hőt, amíg ég a tűz és újra szutykos minden. Na mindegy. Igazából megint azon vacilálok, mint pár hónapja, hogy telibe öntöm a csőregiszter csöveit vagy két oldalról, kétféle anyaggal feltöltöm, hogy hőátadás is legyen megy a tűztér hőmérséklet is magasabb legyen. Nem lesz ez már tökéletes, de remélem jobb lesz, mint eddig:D Itt olvashat a folyamatról, akit érdekel.
KB 10-12 év gázfűtés után az elején rossz volt :), bár a gáz előtt is ez volt, csak szénnel.
Meg lehet szokni, egyelőre ez van. Két éve fatárolót csináltam, tavaly kémény magasítás volt, idén talán kazán csere, idővel majd remélem lesz pufi és elektronika is:)
Tiszteletem a Fórumozóknak! Kiokósítottatok a VTA szelepről, most ha a VTC szelepről is ezt megtenétek akkor azt megköszöném.Naggyából gondolóm ,hogy mi a dolga,de azt mindenképpen szeretném megtudni ,hogy pl a 60 c-s VTC ha a kazánban60 c alá megy a höfok akkor csak magába kerigtei tti a vizet v valami hasonló?Lehet hogy megint rossz a kérdés feltevése de bizok a rutinotokban ,hogy azt is jól elmondjátok.
Amióta mérem a füstgáz hőmérsékletet én nem használok.
Felfűtési szakaszban huzatszabályzóval a kéménybe 400 C°-feletti hőt engedtem.
Most huzaszabályzó nélkül: begyujtok, primer levegő maxra, amikor a füstgáz hőm eléri a 300C° fokot /megvárom, nem több 5-6 percnél/ a primért és a szekundert beállítom a már kitapasztalt állásokba, és megyek vissza aludni.
Amig nem kezd leégni, a füstgázom 220-280C°-on van a huzatszabálzó meg emelgeti az üres láncot :)
A második rakat már alacsonyabb füstgázzal megy mert elég a ház hőn tartásához.
Persze a fentiekhez közel hasonló szárazságu /nedvességtartamu/ fa kell, különben más más huzat beállítás kell :)
Igazából én is valami ilyen fejreállítós-javítós megoldásra készülök fel lelkileg. Ma reggel beszabtam egy vaslemezt, valamennyire meg is hajlítgattam és felszorítottam néhány zártszelvény darabbal.
És ugyanúgy füstöl. :( Gondolom, hogy mivel nem tökéletes az illesztés, ugyanúgy fals levegőt tud szívni.
Most azt találtam ki, hogy a hátsó-alsó részt telirakom téglával és bevakolom. Kvázi lefalazom, hogy ne szívjon falsot. ( Nem, nem vagyok kőműves. ) Úgyis a múlt héten tisztítottam, remélem, már kibirja a fűtési szezon végéig.
Akkor indulna ha a víz a kazánban kellően magas hőfokon van, pl 70C°-on. Ha csőtermosztáttal vezérelhető a szivattyú 50-60C°-on kikapcsolja a szivattyút (termosztát függő.
Persze a csőtermosztáthoz kell, hogy minimálisan meginduljon a gravitáció.
Ha nincs gravitáció valamilyen merülő termosztát megoldás lehet.
Ez nem olyan elegáns mint a kazánvédő stb, de kifejezetten olcsó :)
Azért van az előremenő ágon, mert a fűtésszerelő úgy oldotta, meg, hogy 2 db csappal kilehet zárni a szivattyút, ha elmegy az áram, és akkor elvileg működne gravitációs elven is, de végülis nem működik.
Értem, szóval egy termikus keverő szelep kellene nekem, ami a visszatérő vizet az előremenő melegből felmelegítené, és így hamarabb melegedne a rendszerben a víz!?
az enyémet úgy kaptam a házzal, hogy ez a rész TELJESEN hiányzott!! még a nyoma sem volt felfedezhető a táskákat elválasztó lemeznek. na a fűtés az kész katasztrófa volt, gondolhatjátok.a komposztban láttam az előző tulaj fűtési vergődésének előző évi termését.
nyoma sem volt annak a jó kis szürke cuccnak. félégett szenes moslék volt.
a kazánban meg folyt a kátrány és a víz begyújtáskor.
nekem mint társasházi gázfűtéses mókusnak elsőre..... :-D (szokjadparaszt...)
lényegalényeg azt találtam ki első mentésnek, hogy egy kellő méretű vaslemezbe hosszú drótokat fűztem és ezeket behúztam a táskákon át. a drótokat megfeszítve nagyrészt elválasztotta a két teret. na ezzel kezdett már használható lenni, és a hamu is hamunak kinéző lenni.
szerintem neked is ezt kell tenni. azzal vagy szerencsésebb, hogy még megvan a keret, így egész jól is meg lehet ezt csinálni erre a fűtési idényre. persze takarítani nehezebb lesz.
a javítás. nos csak bruti módszer van! kazán kiszerel és fejreállít, aljalemez leflexel.
ekkor hozzáférsz a tetthelyhez és kiokoskodhatsz valami tuti újrázást.
nekem nem jött össze a történet, mert mire ide kerültem volna a kazán kilikadt és bár megejtettem ezt a felfordítósat, megcsinálni már nem sikerül lévén teljesen el voltak vékonyodva a lemezek.menthetetlen volt az én hegesztő tudásommal..
egy fórumtárshoz került vasáron tartalékalkatrészbányának
és lett helyette maximus, ami azóta is kiválóan teljesít. ha majd lesz rá egy kis zsém, lehet ráfejlesztek egy kazánvédőt, mert most full gravitációsan megy és néha meg kell takarítani a kazánt. mondjuk nem vészes, inkább a hőcserélő részét szoktam csak tisztogatni...
A fával nem lehet gond, mivel rendesen ki van száradva,( tavaly március óta fedett, szellős helyen van) ég is rendesen, de akkor is sok idő mire a vizet felnyomja .
A fűtésrendszeremben sok a víz régi bordás radiátorokkal és egy szintén nem mai gyári Simplex 04-es kazánnal amiben ha jól tudom 150 liter víz van.
A rendszerbe be van építve egy Wilo keringető szivattyú, ami 1*es fokozaton 107w a teljesítménye 4-es en 220 w tehát nagy teljesítményű, a mérete is legalább 2* akkora mint egy átlagos szivattyújé.
A szivattyút 1-es fokozaton használom, de így is rengeteg idő, amíg a víz eléri 60-65 fokot.
Mi lehet a gond? túl nagy a szivattyú, kisebb kellene, hogy a vizet lassabban forgassa, és így a víz gyorsabban melegedne? vagy nem is tudom! Vagy ellenkezőleg feljebb kéne vennem a szivattyút?
Ha kevert (padló és radiátoros) körök is vannak, akkor a gázkazánhoz is szoktak hidraulikus váltót tenni. Persze nem pufferméretűt, csak egy pár lityósat.
Az eloremenobol jonnek le a radiatoros korok, majd utanna az esbe. A kevert vizbol kapnak a padlo korok.
Kulon nem tudom szabalyozni. 40 fok koruli viz megy a padloba 50-60 fokos eloremenonel. Ha padlokorok mennek, akkor barmit csinalok, az eloremeno nem megy 60 fok fole. Ha lecsavarom a padlokoroket, akkor azonnal 80 fok fole szalad a viz.
Kazanvedo nincs sajnos.
Puffert szeretnek, remelem jovo telre meglesz.
Ma megint okosabb lettem. :) Ha mégis szeretne huzatot mérni, van rá megoldás. Nem kell csilliárdokat rákölteni ilyen olyan műszerre. Elég egy 6-os PVC cső kb 2m hosszban és kb 20cm hosszú 6-os rézcső. Ha valakit érdekel elmesélem.
Illetve a lognomnál és a barom nagy kéményemnél is van megoldás a 450 fok csökkentésére, kazán hatásfok növelésre. 250mm a füstcső, de a gépészmérnök és a LEIER szaki is 8,5m magas 300mm es kéményt tervezett. A huzat akkora hogy "beránt" Ezért nincs hatásfokom.
Alakul a kazánrendszerem no meg ezzel együtt a fűtési köröm is. A vezérlésre sok időt kell szentelnem. Nem egyszerű. Mindent figyelni kell.
Nos ebbe piszkosul belegabalyodtál, először is van neki Laddomatja, másodszor ahova raktad az alfát soha nem lesz neki a radiátorokban fűtés.
Tehát mindenkép 2db keringető kell, a gázkazánját (cirko) nem tudjuk van e külön keringetője v. nincs, ez lényegesen át variálja az egészet. (a visszacsapókat hova rakjuk?)