Keresés

Részletes keresés

sr1 Creative Commons License 6 napja 0 0 104769

SK, vagy kalákába nem tudod megoldani?

Tavaszig nem fogsz kapni kivitelezőt, jó idő van és aki meg fog tudni egy kőműves kanalat, az biztos, hogy dolgozik valahol.  

Előzmény: Mohawks (104764)
JAMIE222 Creative Commons License 6 napja 0 1 104768

Számolni kellene, azért adtam a linket. Kell valami leírás az épületről, felírni a külső határoló szerkezetek típusát, méreteit. Ha van tervrajz a házhoz, akkor arról nézed a méreteket, anyagjellemzőket, ha nincs, akkor fogsz egy mérőszalagot meg az asszonyt, és mérsz, aztán felírod. A4-es lapra rajzolsz egyszerű vonalas alaprajzot és az oldalakhoz odaírod a méreteket.

Egyszerű felület-számításokra van szükség. Lábazati magasság járda vagy talajszinttől a tégláig, téglafal hosszúsága, magassága az ereszdeszkázatig vagy ami ott van, kívülről, saroktól sarokig. Mondjuk ha bedeszkázott-bedobozolt ereszalj van, azt le kell szedni a fal hőszigetelése miatt.

Végül megkapod az épület bruttó alapterületét, falazat, lábazat felületét négyzetméterben, így tudsz majd saccolni magadtól is anyagmennyiségeket, munkadíjakat.

 

Előzmény: Mohawks (104764)
botsinkai Creative Commons License 6 napja 0 0 104767

Van a "félig ingyenes" falszigetelés, ahol ingyen kapod a szigetelőanyagot, számlásan kell fizetned a munkadíjat, ez kb bruttó 15.000 ft/m2. Ugyanezen programban ingyenes a padlásszigetelés (anyag+munkadíj), 30 cm gyapot.

Előzmény: Mohawks (104749)
peterch Creative Commons License 6 napja -1 0 104766

Hidegebb időben a fal belső felületén azokon a pontokon párakicsapódás várható . Azért írtam első lépésnek az alapvakolat felvitelét , hogy a belső oldalon a fal felülete elméletileg azonos hőmérsékletű legyen , akkor nem fog kicsapódni a pára és penészesedni a fal . 

Előzmény: Mohawks (104764)
Töck Jenő Creative Commons License 6 napja -1 0 104765

Csak többet kell fűteni attól függően, hogy mekkora a légcsere.

Előzmény: Mohawks (104764)
Mohawks Creative Commons License 6 napja 0 0 104764

Akkor így hogy még csak nem is légtömör, valószínűleg lakhatatlan lesz télen?

Előzmény: sr1 (104760)
peterch Creative Commons License 6 napja 0 0 104763

Mint írtam , felhasználó vagyok ! Nálam ilyenek vannak szerelve , de 230V-ra  : https://www.nemsemmi.hu/24V-motoros-szelep-3-jaratu-zonaszelep-keveroszelep-DN32

 

" A 3 utas  motoros szelep egy olyan eszköz, amelyet általában folyadék vagy gáz áramlásának irányítására használnak egy vezérelt motor segítségével. Ez a szeleptípus képes háromféle útvonal közötti átáramlást szabályozni, amelyek általában "zárva", "nyitva" és "köztes" helyzeteket jelentenek. "

 

Ezeknél van az az alternatíva , hogy egyszer az egyik ágat , máskor meg a másik ágat nyitja . Viszont , ha lecsavarom a motort a szelepről és fogóval 180 fokkal elfordítom a szelep belsejét , akkor mindkét irányba engedi a vizet áramlani és átkapcsoláskor csak azt az ágat tartja nyitva , amelyiket alapból mindig nyitottnak szántad . Természetesen  ahhoz ,  hogy így működjön , ahhoz szereléskor jól kell megválasztani a szelepcsonkokat . Írtam múltkor , hogy menj el egy üzletbe , ahol árusítják és ott nézd meg .

Előzmény: Alf56 (104761)
Gyurco78 Creative Commons License 2025.10.30 -1 0 104762

Új házakat se nagyon vakolják már le kívülről (pedig nem ártana).

De a pont-peremmel felrakott EPS segít a légtömörségben is.

Előzmény: Mohawks (104758)
Alf56 Creative Commons License 2025.10.30 0 0 104761

Ezt a szelep közepét elfordítom nem értem.

Itt van egy "T" idom, középen jön és erre <- vagy arra -> nyit a motor.

Reméltem, van olyan motor, ami középen megáll, amikor mindkét irány még/már nyitott.

De lehet, szelepet is kell cserélnem.

De még mindig nem tiszta az elnevezési káosz, hogyan is hívják az ilyet.

Előzmény: peterch (104757)
sr1 Creative Commons License 2025.10.30 0 1 104760

A külső vakolat a légtömörségét biztosítja a falnak. Az azt jelenti, hogy a belső meleg levegő levegő ne tudjon átjutni a külső falon. 

Ha az a cél, hogy a megold a ház energetikai problémáit, akkor nem csak a külső falakat kell kívülről leszigetelni, hanem az külső nyílászárókat is ki kell cserélni (és az újakat úgy beszerelni, hogy ne legyenek hőhidasok), a padlót is le kell szigetelni, valamint a födémet is, ami a külső térrel érintkezik. De mindezt úgy, hogy a hőhidakat is meg kell szüntetni- ami azt jelenti, hogy kívülről be kell csomagolni egy összefüggő hőszigetelő burokkal a lakóház összes határoló felületeit. 

Nagyon fontos a lábazat hőszigetelése is. 

A gerendás födémet is kell kell látni felbetonnal. 

Ez sok munka és költség, de hosszú távon megtérül és élhető lesz a ház.    

 

 

 

 

     

 

 

Előzmény: Mohawks (104758)
JAMIE222 Creative Commons License 2025.10.30 -1 0 104759

Halottnak a csók.

Előzmény: Mohawks (104758)
Mohawks Creative Commons License 2025.10.29 0 0 104758

Köszönöm!

Igen, nagyon hiányosak és ritkábban rakottak a téglák, kevés malterral. 


Csupán egy külső vakolat mennyit számítana?

Előzmény: JAMIE222 (104752)
peterch Creative Commons License 2025.10.29 0 0 104757

Nálam a 3 utas váltószelepnél nem a motor adja meg , hogy mit zárjon , vagy nyisson . Gondolom nálad sem . Magában a szelep közepét kell 180fokkal elfordítanod és akkor megváltozik a felállás . Ha szerencséd van , akkor egyik esetben minden ág nyitott , a másik állásban pedig kettő egybe van nyitva , a harmadik irányban zárt . Ha nálad arról az oldalról van a megtáplálás , akkor nyert ügyed van . Ha nem , akkor sajnos át kell alakítani a bekötéseket . 

Csak egy felhasználó véleménye ! Nálam úgy van , ahogyan írtam . 

A szakemberek majd megírják , hogy mi a valóság . 

Előzmény: Alf56 (104756)
Alf56 Creative Commons License 2025.10.28 0 0 104756

Üdv!

Adva van egy fűtési rendszer, ahol a radiátor / padlófűtés átállást egy Honeywell VC4013 motorral szerelt váltószelepre bízták.

Szeretnénk, ha a két rendszer egyszerre is tudna dolgozni.

Meg lehet ezt csak a motor cseréjével oldani? Van olyan, ami középen is megáll?

Ha nem, akkor mi a csodát keressek?

Kicsit elvesztem a 2utú, 2/3 járatú stb elnevezések között.

Köszönet!

János

JAMIE222 Creative Commons License 2025.10.28 0 0 104755

Ne siess:)))

Előzmény: peterch (104754)
peterch Creative Commons License 2025.10.28 0 1 104754

3 lépés kell !

1., letisztítani a téglákról a ragasztópontokat 

2., egy réteg alapvakolattal homogén felületet létrehozni , mert amint látom , ott a téglák közei nagyon hiányosak , vannak ahol mélyen tátong a rés .

3., Számítások ( elvárásaid ) alapján megválasztani a hőszigetelő vastagságát úgy a falakra , mint a lábazatra és a gyapotot a födémre .

 

Előzmény: Mohawks (104749)
JAMIE222 Creative Commons License 2025.10.28 0 0 104753

Saccolni kellene egy hőigényt-hőveszteséget, éveset is, csúcsot is. A csúcshőigény a fűtőberendezésed teljesítménye okán kell. (ugye nem mindegy, hogy 5kw vagy 15kw.)

Nem bonyolult, meg tudod csinálni, vannak netes kalkulátorok. Előbb csupasz tégla-betonfelületekre, aztán hőszigeteltekre. Nyílászárókkal, szellőzéssel ne foglalkozz első körben.

 

Kiindulásként:

 

https://energiamegujitas.hu/blogs/tudastar/hoszukseglet-hogyan-szamitjuk-ki-az-epuletek-energiaigenyet?srsltid=AfmBOoqLS_lcbtiV9cmzHkLEnDO7W8hSvhQ4XVso5hrUOGbvp01sj_kb

 

https://www.pannonmuhely.hu/energetika/hoszigeteles-kalkulator.php

 

 

Előzmény: Mohawks (104751)
JAMIE222 Creative Commons License 2025.10.28 0 0 104752

De neked nincs semmi meglévő szigetelésed, csupasz falaid vannak. Az lehet csak kérdéses, hogy milyen vastagságot ragasszatok fel. A kiindulási alap egy nulla hőszigetelésű energetikai katasztrófa évi egymillió forintos gázszámlával, ebből tudsz megtakarítani, innen a indul a megtérülési számításod.

Előzmény: Mohawks (104751)
Mohawks Creative Commons License 2025.10.27 -1 0 104751

Nyílván a saját magam által készített a legolcsóbb, de azért a dryvit nem olyan egyszerű. 



"Sok használt ház vásárlás előtti szemléjénél, vagy éppen rezsicsökkentéses szemlénél mondom azt, hogy a meglévő 5 cm hőszigetelést ENERGETIKAI és PÉNZÜGYI szempontból nem érdemes bővíteni, mivel a jelenlegi is megfogja a hőveszteség 80%-át, ebből fakadóan a megtérülés 35-40 év lenne."

 

"Ha 5 cm EPS lenne a falakon, ami természetesen már nem elégíti ki a minimális követelményeket sem, akkor a mintaházunk maximális hőigénye 6177 W lenne, azaz 6.2 kW.
10 cm EPS-el (ami 8 cm grafitos): 5,7 kW
15 cm EPS-el (ami 12 cm grafitos): 5.44 kW
20 cm EPS-el (ami 16 cm grafitos): 5.28 kW
20 cm grafitos EPSel: 5,16 kW

 

"

 

 

5cm megfogja a veszteség 80%-át, nade nekem vakolat sincs.  Nekem így hogyan alakulnának a számok?

Mert ha lenne 5cm akkor itt azt írja nem éri meg semmilyen bővítés:
https://komkel.hu/2022/10/31/mennyi-ido-alatt-terul-meg-a-hoszigeteles-a-homlokzati-falnal/

Előzmény: JAMIE222 (104750)
JAMIE222 Creative Commons License 2025.10.27 0 0 104750

Elméletileg a homlokzati szigetelés jelenlegi árakon sosem térül meg.  Hogyan lehetne mégis a legolcsóbban valami külső réteget tenni rá?

 

Szar az elmélet, ami alapján kalkulálsz.

Amúgy meg DIY.

Előzmény: Mohawks (104749)
Mohawks Creative Commons License 2025.10.27 0 0 104749

Sziasztok!


Adott egy ilyen meghámozott családi ház, szigeteletlen téglafalak.




A födém E gerendás födém, a béléstestek és gerendákra nem került felbeton, csak hungarocell és annak a tetejére 1cm-es betonréteg került. Igen, ahogy lépkedünk süpped. Low cost ház, csóró tulajjal. 


Elméletileg a homlokzati szigetelés jelenlegi árakon sosem térül meg.  Hogyan lehetne mégis a legolcsóbban valami külső réteget tenni rá?



A klasszikus dryvit tehát EPS +háló, színezés mellett vannak  esetleg vannak jobb, költséghatékonyabb rendszerek?

Köszönöm!

trebront Creative Commons License 2025.10.27 0 0 104748

ja, olyan ami nem lesz gombás-mohás

Előzmény: trebront (104747)
trebront Creative Commons License 2025.10.27 0 0 104747

EPS+háló+ragasztó.. ez kész van. két épület közti északkeleti "sikátorban". senki nem fogja látni. a nap faleveleken keresztül éri reggelente. 

van valami olcsóbb anyag amivel ezt le lehet festeni/vakolni, mint a szokásos anyagok?

Töck Jenő Creative Commons License 2025.10.21 -1 2 104746

Az építész az ahoz ért, hogy szép és kényelmes legyen az épület. Statikus meg ahoz, hogy ne dűljön össze.

Előzmény: Atis57 (104745)
Atis57 Creative Commons License 2025.10.21 0 0 104745

Szia!

 "Pont a költségek"    mindenki szeret meghagyni x  m vgy m2  régi valamit. 

Na az okozza a galibát --nem együtt mozog az épülettel, vizes,salétromos lesz stb.

 

 

Szakembert? Akkor csak a jogász jöhet szóba --az mindenhez ért/jobban ért .

Lehet épitész, gépész, vizügyes, banki , vasutas   stb .......mig az épitész csak épithet --esetleg !

Előzmény: Pironi_ (104742)
Töck Jenő Creative Commons License 2025.10.21 -1 0 104744

Statikai kérdésekben építész az finoman szólva nem igazán szakember...

Előzmény: Pironi_ (104743)
Pironi_ Creative Commons License 2025.10.20 0 0 104743

Köszönöm.

Tartófal is bontva lesz részben.

Azt hiszem mindenképpen hivatunk egy szakembert, építészt és jogászt is.

Előzmény: trebront (104741)
Pironi_ Creative Commons License 2025.10.20 0 0 104742

Igen ez igaz de azért a költségekre is figyelnünk kell.

A jogi szempont érdekel inkább.

Előzmény: joevagyok68 (104738)
trebront Creative Commons License 2025.10.19 0 2 104741

nem írtál házméretet, födémnyílástávolságot, stb... de ilyen munkáknál tényleg a statikus a legfontosabb.

az alábbit úgy olvasd, h a meglévő falra épített külső hőszigetelés (asszem 12 vagy 15cm-ig) nem számít külső alapterület-bővítésnek.

valahol 50% körül van a részleges felújítás/korszerűsítés és az újraépítés közti jogi határ (falak hány%-át építed át).

 

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a2400281.kor

Egyszerű bejelentés: 16. §

e) a bejelentett építési tevékenységtől eltérő és
ea) az épület külső alaprajzi méretét megváltoztató,
eb) az épület beépítési magasságát megváltoztató vagy
ec) az épület telken belüli elhelyezkedését módosító építési tevékenység, vagy
f) a lejárt hatályú egyszerű bejelentéssel rendelkező, használatbavételre nem alkalmas épület befejezéséhez szükséges, tartószerkezetet érintő építési tevékenység.

Építési engedély alapján végezhető: 17. §

a) az új épület építése, ha annak mérete a 35 m2 összes hasznos alapterületet vagy a 4,5 méteres gerincmagasságot, lapostetős épület esetén a 3,5 méteres párkánymagasságot meghaladja, kivéve a növénytermesztésre szolgáló üvegház, a növény- vagy gombatermesztésre szolgáló fóliasátor, valamint a felvonulási épület építését,
b) a meglévő épület bővítése, ha az így elkészült épület az a) pontban meghatározott méretet meghaladja, kivéve a növénytermesztésre szolgáló üvegház, a növény- vagy gombatermesztésre szolgáló fóliasátor, a felvonulási épület, valamint a meglévő épület kizárólag külső alaprajzi méretet érintő, hasznos alapterületet nem növelő bővítését,
c) a zártsorúan vagy ikresen épített épületen minden olyan építési tevékenység, amely az épület szomszédos épülettel határos falát, alapozását vagy tetőszerkezetét érinti,

l) a hatályos építési engedéllyel rendelkező építmény
la) külső alaprajzi méretét,
lb) beépítési magasságát,
lc) telken belüli elhelyezkedését vagy
ld) szomszédos épülettel határos falát, alapozását vagy tetőszerkezetét megváltoztató építési tevékenység.

 

az építőipari értelemben vett "belső aljzat" (tehát nem a tartószerkezeti lemezalap) és a "belső válaszfalak" átépítése/bontása semmilyen engedélyt nem igényel. de hogy az válaszfal-e, vagy tart-e valamit???

Előzmény: Pironi_ (104737)
Töck Jenő Creative Commons License 2025.10.19 0 0 104740

Szerintem is egyszerűbb és jobb lenne a fölösleget elbontani. Meglévő alapokra egy új vb. lemezalapot csinálni (becslésem alapján 20 cm vtg) Erre jöhet bármilyen szigetelés és mindenféle fal. De ehez nem árt tervet csináltatni. Főleg statikai terveket!!! Szerintem az általad vázolt átalakításhoz kell használatbavételi engedélyt kérni és akkor kérni fogják a terveket. Ez már nem kőműves szintű átalakítás.

Előzmény: joevagyok68 (104738)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!