Az utóbbi időben eléggé meghhalt ez a fórum. Pedig témában nem lenne hiány. PÉldául mit gondoltok a ez elmúlt hetekben bekövetkezett ezarmillió alapkőletételről? Vagy például arról, hogy a leendő szocialista kormány milyen autópályapolitikát fog folytatni? (Mert azt elismerhetjük, hogy a Fideszének nagyobb volt a füstje, mint a lángja). Bár az is lehet hogy csak idő kellett volna, hogy beérjenek. Na mindegy. Téma felvetve.
A mai Népszabadság 5. oldalán újra sikerült megjelentetni azt a térképet, amelyen az M8-M4 gyorsút sok város közepén áthalad és folyton keresztezi a Tiszát.
Gyanús volt, mert megszoktam, hogy néz ki egy új útszakasz építése munkagépekkel, sárfelhordással, korlátozó táblákkal meg minden velejáróval. Itt a felsoroltak egyike sem látható, csak a dicsőségtábla. Titkon reméltem magamban, hogy a választásokra összehozzák ...
Az m8 hivatalos tervi vonalvezetése a kérdéses szakaszon: Északról kerüli el Kecskemétet, közvetlenül Nagykörös keleti szélén keresztezi a tiszakécskei utat, majd egy ív után áthalad Törtel és Köröstetétlen között, így éri el Szolnokot.
A 2*1 sávval kapcsolatban: A törökszentmiklósi önkormányzatnak köszönhető.
A balai úthoz (cca. 100 jármű/nap) megszavaztak egy különszintű csomópontot, s ennek az ára vitte el a másik 2 sávot.
Mindenesetre így legalább nem kell átépíteni, ha kibővitik autópályává. (mert az egyik változatnak része)
A valóság Törökszentmiklóssal kapcsolatban: Az alapkő letételekor nagy hacacáré, a kamerák kereszttüzében megindulnak a földmunkagépek, majd stop.
A rákövetkező nap óta csak a szél és a nyulak mozogtak arra.
Propaganda. De elindult 2001-ben hivatalosan, javitva a statisztikát. :))
Mondjuk ez inkább:((
A Világgazdaság című napilap mai címlapján ismét ”érdekes” térkép jelent meg a gyorsútépítési programról. A jelmagyarázatban ”csak” az ’ekkor és ekkor indul’ az építkezés helyett írtak ’ekkor és ekkor készül el’-t. Jópofa. Például jövôre elkészül a teljes M7 és M71, az M6 Sztálinvárosig.
Jogos, nincs az több 12-13-nal. Kb. 103-104 lehet az eleje, 109-nel van Szajol, es 116 körul lehet a vege, fene se nezegeti. Ha arra jarok, akkor a közeperöl indulok v. erkezem, talan egyszer mentem rajta vegig. A miklosibol ket tabla latszik a vegen, meg minimalis földmunka, azt hallottam, nem sokkal a fagyok beallta elött kezdtek hozza, aztan gyorsan le is vonultak.
Ha most annyi felest innék, ahány km ott a 18-ig hiányzik, elég jó kedvem lenne :-) szóval az szerintem inkább 10-12 körül adódik. De jövő hétvégén megyek arra és lemérem, meg a szelvényeket is leszámolom. Talán a 104-nél kezdődik? A törökszentmiklósi elkerülőből már látszik valami (csomópontok)?
"Egyébként bonyolultabb a helyzet. Egy 2X2 sávos, korszerű vezetésű, településeket elkerülő, keresztforgalom nélküli, azaz különszintű csomópontos út sok helyen jó, de ha hosszú, erősen számít, hogy milyen sebességet engednek."
Az én tapasztalataim szerint az eljutási időt az utazási sebességen kívül a haladás "stílusa" is lényegesen befolyásolja, azaz a megállások száma és gyakorisága, valamint az egyenletessége. Ha kiszámítod, 200 km-t 100, illetve 120 km/h átlagsebességgel megtéve 120, illetve 100 percre van szükséged. A különbség 20 perc, amit egy kávéra megállva már agyon is csaptál.
"Borzalmas volt a 8-as 4 sávos szakasza, amíg 80-nal kellett menni (fájt!), ráadásul gyakran mértek. Már szerencsére egy szakasz autóút, úgyhogy előbb 100, most 110 a max. (Tényleg, miért is nem M8 az a szakasz?)"
Szerintem azért nem M8, mert nincs mellette párhuzamos "régi út".
"De az új 2-esen most is (igaz, néhol csak 1 sáv van irányonként) csak 90. Megjegyzem még, nagy az M marketingértéke. Egy csomó büfé, kocsma, bolt pl. "M2", "M11", "M8" néven fut."
Sőt jónéhány csavar mérete is M4, M6, M8 stb. :-)
Fölvázoltam, hogy én kb. hogyan vezetnék néhány "gyorsforgalmú" utat:
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
A térkép alapja a Népszabadságban megjelent, korábban már beidézett rajz. Nálam sem feltétlenül pályák, egyes szakaszok 2X2 sávos gyorsutak, sőt esetleg 2X1 sávos, de keresztezés nélküli, az új 2-eshez hasonló, településeket elkerülő főutak. Szerintem nem kéne a 7-es tranzitforgalmat közvetlenül a Balaton térségébe vinni. A tó mögötti, most az M7-nek tervezett nyomvonalon épülhetne valamilyen gyorsút, csak a regionális forgalom számára (nem jelöltem). Az M6-M7 közös nyomvonalon vezetése kb. Dombóvárig szerintem nem drágább, bekapcsolja Kaposvárt, Pécset. Gondolom, még az előbb említett Balaton déli part alatti főút, a 6-os gyosúttá építése (ezt sem jelöltem) Dunaújvárosig is belefér ugyanabba a költségvetésbe, mint az M6 és M7 külön-külön kiépítése a mai 6-os és 7-essel nagyjából azonos nyomvonalon. Az M8-ba beépülhetne a jelenlegi autóút szakasz, a veszprémi elkerülő déli pontjától viszont nem a 71-essel párhuzamosan vinném, hanem keletre, Fehérvár alá, hogy a Balaton északi partjára menő forgalmat is "egyenesen" vigye (Fűzfőnél válna le). Utána Dunaújváros fölött át a Dunán, Kecskeméthez és Szolnokhoz is közel haladna el. (A térképen nem jelöltem az M0, M1, M5-öt sem).
miért kell az érintett útvonalak egyébként szükséges bővítését hangzatos "M8" jelszóval eladni
Ha jól követem újságolvasóként az aktuális "hivatalos" terveket, az Mn ma már nem jelent feltétlenül autópályát, csak valamilyen "gyorsforgalmú utat". Volt idő, amikor S8, S9 neveket használtak (talán "sebes" esetleg "schnelle"). Aztán kiderült, esetleg a régóta sztrádaként elképzelt "kereszt" egyes részei (M3, M7 vége) sem feltétlenül pályaként épülnek, mert nincs rá pénz. Gondolom ezért (is) lett egységesen M a jel, ami nekem személy szerint tetszik.
Egyébként bonyolultabb a helyzet. Egy 2X2 sávos, korszerű vezetésű, településeket elkerülő, keresztforgalom nélküli, azaz különszintű csomópontos út sok helyen jó, de ha hosszú, erősen számít, hogy milyen sebességet engednek. Borzalmas volt a 8-as 4 sávos szakasza, amíg 80-nal kellett menni (fájt!), ráadásul gyakran mértek. Már szerencsére egy szakasz autóút, úgyhogy előbb 100, most 110 a max. (Tényleg, miért is nem M8 az a szakasz?) De az új 2-esen most is (igaz, néhol csak 1 sáv van irányonként) csak 90. Megjegyzem még, nagy az M marketingértéke. Egy csomó büfé, kocsma, bolt pl. "M2", "M11", "M8" néven fut.
Köszönöm a kivételezést :-) Már csak az a kérdésem, hogy miért kell az érintett útvonalak egyébként szükséges bővítését hangzatos "M8" jelszóval eladni? Egyébként éppen ma jártam Debrecen felé (pontosabban most is a környéken vagyok) és megállapítottam, hogy a 2x2-sávos kiépítés már tökéletesen megfelelne, erre élő példa a Szolnok és Törökszentmiklós közötti rövid szakasz, ahol egészen emberhez méltó módon lehet autózni.
En meg ugy tanultam rendkivul-sotet-bunko-de-azert-szakmailag-jo Benyei proftol, hogy a fak optikai vezetest biztositanak, ezert az ut mellett hasznosak. Tenyleg osszevontak az ut es a vasut tanszeket? Mikor?
Na ez az, nálam papírból csak egy lap fordul elő és az nem a Népszabadság ...
Na akkor csak Neked és csak most! :-)
(A többiek pedig pokolra kívánnak engem, mert ez egy kicsit "szétfeszíti" a topik kereteit):
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]
Persze hagymázasan összekevertem a dátumokat, szóval tegnap és ma az 8. és 9. ma a térkép az 5. oldalon, az Online-ban nincs, csak a cikk a Hazai hírek között Megépülhet az országot átszelő sztráda - Feltűnően rövid határidők – A Pénzügyminisztérium számításba vette az előkészítés költségeit címmel.
Tegnap (július 4., szerda, 4. o.) még elengedtem a szemem mellett, de ma (júlis 5., csütörtök, 5. oldal) is megismételte a Népszabadság az M8-asról készült borzalmas térképet. Így hát már nem hagyom szó nélkül, hátha egy kicsit ezzel is élet kerül ebbe a mostanában nem túl pörgő topikba. A legjobb ezekben a rajzokban, hogy az M8-as Szolnokot hatalmas déli ívvel közelíti meg, kis jóindulattal háromszor, de akár ötször (!) is keresztezve a Tiszát! Namost vagy nagyon jó üzlet valakinek Tisza hidat építeni ( :-) ), vagy már megint olyanok rajzolták, ellenőrizték a térképet a Népszabóságnál, akiknek nemcsak hozzáértésük (ez valjuk be, elfogadható - én is firkász vagyok), de affinitásuk, sőt mondhatnám természetes intelligenciájuk sincs a térképekhez. Az egész nyomvonalról az látszik, hogy a fent jellemzett emberek szóbeli vagy írásbeli forrás (tegnap az MTI, ma a Híd Egyesület szerepel forrásként) alapján rajzolnak, tehát nem kapnak térképvázlatot. Annyi eszük meg nincs pl. maguktól, hogy a gyorsforgalmi utat ne a városok közepét jelentő pöttyön vigyék keresztül, vagy, hogy ne rajzoljanak értelmetlen kunkorokat. Ez az eljárás egyébként rendszeres a Népszabiban (is), és a tegnapi térképen meg a szövegben ezen kívül is van számos hiba.
A cikkek érdemi része persze sok érdekességet tartalmaz, az M8-M4, M6, M7 nyomvonaláról pl. szívesen értekeznék itt, ha akad partner...
Aki még nem ismerne, más közlekedési topikokban (pl. városi és elővárosi közlekedés) elő szoktam fordulni.