Az autópályafejlesztésekrôl írtam cikket, ezért beszéltem Fleischer Tamással, az MTA Villággazdasági Kut.Int. tud. fômunkatársával, aki szerzôtársaival igen érdekes és kritikus tanulmányokat követett el a tárgykörben. Megengedte, hogy ide is betegyem, amit nekm írt a webhelyekkel:
(ha érdekel benneteket, a cikket is berakom...)
ti
A következő helyen érhető el a hosszabb tanulmányunk:
Fleischer T - Magyar E - Tombácz E - Zsikla Gy (2001): A Széchenyi terv
autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti
hatásvizsgálata. 109 p. A Budapesti Közgazdaságtudományi és
Államigazgatási Egyetem Környezettudományi Intézetének tanulmányai, 6.
szám. Sorozatszerkesztő Kerekes Sándor és Kiss Károly. Budapest, 2001
december (Megjelent 2002 január)
http://korny10.bke.hu/kti/kiadvanyok.html
(Ez a Közgazdasági Egyetem Környezettudományi Intézetének a honlapja, a
6. számú füzetet, egy elég nagy, (6Mb) file-t kell letölteni.)
A tanulmány összefoglalása megjelent a Közlekedéstudományi Szemle 2002
októberi számában, (Fleischer T - Magyar E - Tombácz E -Zsikla Gy (2002)
Beszámoló a Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai
környezeti vizsgálatáról. Közlekedéstudományi Szemle, Vol. 52. No. 10.
pp. 377-390.); ennek nincs honlapja, de ugyanez a szöveg elérhető a
Világgazdasági Kutatóintézet honlapján:
http://www.vki.hu/muhelytanulmany.shtml
Ha a transzeurópai hálózatok, TINA folyosók ügyeivel akar foglalkozni,
az nagyobb súlyt kapott ugyanennek a témának egy másik feldolgozásában,
ami a Magyar Tudományban jelent meg:
Fleischer T (2002) Néhány gondolat a Magyarországot átszelő közúti
közlekedési folyosókról. Magyar Tudomány, 47. évf. 10. sz. pp.
1354-1367. http://www.matud.iif.hu/02okt/fleisch.html
Az újonnan átadott 33-as úton (Hortobágy) miért hepehupás az aszfalt és miért érződnek az egymás után elkészített aszfaltdarabok közötti illesztésnél a határok??? (Olyan, mint a régi M7-es betonlapokból "kirakott" része volt. Na, jó, annyira nem durva, de mégis...) :-( Ha már az Alföldön sem tudunk egy síma utat építeni, mi lesz itt a sokkilométernyi ótópályával?
Nem is kell egy fél évet várni... Talán, ha egy hete vagy tíz napja nyitották meg a II. ker. Gábor Áron utat, és már újkorában rosszak (voltak) a fedők. (Nekem nehogy azzal jöjjön valaki (beleértve a T. kivitelezőket), hogy azért, mert ez egy meredek utca és a csatornafedők csak vízszintesek lehetnek, mert vagy leharapom a fejét vagy belepusztulok a röhögésbe! -- És ezek közül bármelyiket nyugodtan lehet fenyegetésnek tekinteni! :-))))
Hasonlóan a nemrég felújított Kacsóh Pongrác felüljárón a dialtációs hézagoknál is elég nagyot döccen a kocsi. Jóval nagyobbat, mint egy vadiúj útnal elvárná az ember.
Itt is ugyanez a kérdésem: lehetne jobb, vagy ilyen a technológia?
Ezt én is több új úton megfigyeltem abban a változatban, hogy amikor megépítik az utat, akkor még síkban vannak a csatornafedelek/rácsok, fél év múlva aztán kb. 5 cm-t besüllyed a csatorna. Ez van minden magyar útépítésnél.
Miért?
Ezt bizton allithatom, hogy elcseszes. A geodeta kimeri a szinteket, a melos meg oda teszi a fedlap ala kerulo betont, ahova o akarja. :-( en arra kerdeztem ra, hogy az illeszteseknek (tehat ahol az egyik fektetes utan jon a masik) mieret kell huplisnak lenni, miert kell dobalni 100-as temponal egy autot. (Felujitott gyorsforgalmi, by Strabag.)
Sziasztok!
Meg szeretnék ismételni egy kérdést, mert Csokis olvtárs hasonlójára még nem jött válasz - vagy csak vak vagyok:
Miért van az, hogy mostanában minden új úton lejjebb vannak a csatornafedők 3-5 cm-rel?
Van ennek műszaki oka, azaz direkt van így, vagy csak el van csesz?
B-A-Z megye 26-os főút. Olyan 8-10 éve elkezték átépíteni 2*2 sávosra, majd megálltak Sajószentpéter előtt. Keresztapám szerint (úttervez Ő) 8 éve azon vitatkoznak, hogy a hegyen kerüljék meg, vagy a Sajón építsenek 2 hidat (az hiszem mind a kettő kb +2 milliárd lehet, hogy több). Minden választásnál megigérik néha csinálnak is valamit. Állítólag még a Katona Kálmán volt közlekminiszter (ózdi) is lobby-zott.
A legújabb bili, hogy a nagyon régi terveknek megfelelően úgy ahogy van marad az egész és a folyó mellett (Az M30-as körbevezetése után!)építik meg.
Szerintetek van esély arra, hogy 5-éven belül elkezdik valamelyik változatot.
Azt még hozzátenném, hogy kevés olyan balesetveszélyes helyet ismerek az országban mint Sajószentpéter, meg kezd az ottani átmenő forgalom a Budapestire hasonlítani(na jó ez azért túlzás)
üdv Cs (Molnár Csaba)
ui.: Mért Abony előtt mit csinálnak, kitettek egy táblát, hogy útépítés aztán azóta is csoki.
ui2.: Azon a részen ahol(Albertirsa előtt a dombon) építik a 2*2 sávot, mettől meddig fog tartani (4-40-405 - körforgalom)?
"az M3-as autópálya eléri majd Miskolcot és Nyíregyházát, ahonnan az M35-ös út vezet majd Debrecenbe"
Most a miniszter mondott ilyen marhaságot, vagy csak az újságíró hülye?
Amúgy meg volna egy kérdésem:
Kik fogják ezt a 800 km-nyi autópályát megépíteni? Mert az tuti, hogy a magyar (pontosabban: Magyarországon tevékenykedő) útépítőiparnak még fele ennyi kapacitása sincs.
ba***a meg, ezeknek teljen az agyukra ment valami. Egyik nap ezt mondják, másik nap azt mondják:
Az SZDSZ 800 kilométer autópályát akar
NSZ • 2002. október 7. • Szerző: Hírösszefoglalónk
Az SZDSZ vezetői ismertetik elképzeléseiket (kép: Népszabadság – Bánhalmi János)
Az SZDSZ szerint teljesíteni kell azt az autópálya-építési programot, amely értelmében a kormányzati ciklus alatt 800 kilométernyi autópályát és gyorsforgalmi utat kell megépíteni, amivel azonban még messze nem érnek véget a közlekedési fejlesztések. Ezekről egy 2015-ig előretekintő összegzést adtak a szabad demokrata politikusok.
Csillag István gazdasági, Kóródi Mária környezetvédelmi miniszter, Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke és Demszky Gábor főpolgármester az M0-ás autóút és az 5-ös főút találkozásánál vasárnap tartott sajtótájékoztatóján ismertette a program egyes elemeit.
A gazdasági és közlekedési miniszter a 2015-ig tartó Sztráda Expressz elnevezésű útfejlesztési program ismertetése során elmondta: az M3-as autópálya eléri majd Miskolcot és Nyíregyházát, ahonnan az M35-ös út vezet majd Debrecenbe. Közölte: az M5-ös megépül Szegedig, illetve az országhatárig, és a 6-os út gyorsforgalmi úttá történő fejlesztése is megvalósul a déli határig. Csillag István elmondta: Románia felé, Békés megye érintésével gyorsforgalmi út épül, és ugyanez történik Salgótarján irányába is. Beszámolt arról is, hogy a jövő évtől öt helyszínen folytatódik az M0-ás autóút továbbfejlesztése. Megjegyezte: erre a következő évben 60 milliárd forintot, míg a körgyűrű teljes kiépítésére 400 milliárd forintot szánnak. A körgyűrű befejezése mellett az M0-ás déli szakaszát, az úgynevezett halálutat kétszer háromsávosra bővítik.
Kuncze Gábor úgy fogalmazott: ez az autópálya-építési program nem szalámizható, és azt ebben a kormányzati ciklusban – az eredeti terveknek megfelelően – végre kell hajtani. Rámutatott, hogy az utak megépítése „európai kötelezettség”, gazdasági érdek, illetve ezáltal komfortosabbá válik a hazai közlekedés is.
Demszky Gábor úgy vélte: az M0-ás autóút megépülése jelentősen tehermentesíti majd Budapest belvárosát. Ismertetése szerint az M0-ás autóút környezetében úgynevezett P+R parkolókat kell létesíteni, amelyeket elővárosi vasúthálózat köthet össze a belvárossal. Kóródi Mária elmondta: az M0-ás autóút befejezésével nagymértékben csökkenhet Budapest levegőszennyezettsége.
Ma már sehol nem építenek szintbeni kereszteződést vasút és főút találkozásánál, így csak a felüljárók jöhettek szóba.(már csak a forgalom nagysága miatt is)
Sajna semmiképpen nem lehetett megoldani, hogy ne keresztezze a vasutat, mert a város teljesen ráépült az állomásra.
Így már értem, de semmi esetre sem lehetett volna olyan nyomvonalat megalkotni, hogy ne keresztezze kétszer a vasutat?
Úgy tudom, hogy nem szintbeli keresztezések lesznek, ami nagyon megdrágítja a beruházást.
A hajdúszoboszlói azért keresztezi kétszer a vasutat, mert a várostól északra egy védett terület miatt a környezetvédelmi engedély elbukott. (nagyon helyesen).
A déli viszont nagyon el lett húzva, sok-sok plusz kilométer kerülőt okozva.
Lassan azt is megérjük, hogy a Budapest -Debrecen táv nem 235, hanem mondjuk 250 km lesz az elkerrülő tak miatt.
Hát igen, az elkerülő nyomvonalak nem mindig a legszerencsésebbek.
Most nincs előttem a nyombonal, de úgy rémlik, hogy a hajdúszoboszlói kétszer is keresztezi a vasutat. Ez szerintem marhaság.
A mezőkövesdiről meg annyit, hogy itt szokott feltorlódni a forgalom. Ilyenkor személykocsival a városon keresztül gyorsabb az út, ezt már többször kipróbáltam.