igazándiból megtévesztő az "elkerülő" megnevezés, mert nem a várost kerüli el, hanem csak a centrumot...
(A térképcenrumos térkép 2000-es kiadású, itt még a vasútvonal látható - ennek helyén épült az út)
Na nem mintha az elkerülő révén felszabadult volna a belváros:
A centrum felszabadult:
úgy van kitáblázva, hogy az észak felé igyekvők is a "centrumelkerülőn" jutnak ki a 6osig. Persze, ha valaki ismeri a "járást", akkor az rövidíthet a centrumon keresztül, de a nehézgépjárművek 3,5 v. 12t korláttal ki vannak tiltva a belvárosból...
idén nyáron volt dugó földvárnál? (nem a felújítás alatt?)
mert a megszüntetett vasút nyomvonalán megépített, a belvárost elkerülő utat már 2004ben átadták:
Dunaföldvár városa nagyon megszenvedte és megérdemelte az elkerülő utat, mondta 2004. október 14.-i útavató ünnepségen Nagy Gáborné polgármester. Elkészült ugyanis az egykori vasúti pálya helyén a Duna-híd jobb parti lejárója és a 6-os főút közötti, a Tolna megyei kisvárost délről elkerülő 2,8 kilométer hosszú új út.
Javítsatok ki, ha tévednék, de sem a bajai, sem a dunaföldvári híd nem egy új szerkezet, mi van, ha fel kell újítani? Dunaföldvárnál nyáron a dugó sem éppen ismeretlen fogalom volt, a város külön élvezte ennek az áldásait. Elég viccesen nézett ki, hogy a fél Dunántúl Bajára vagy Földvárra autózott, ha át akart kelni a folyón. Lehet, hogy nem volt elsődleges prioritás egyik sem, de azért kár lenne ablakon kidobott pénzként kezelni a hidak árát.
az biztos hogy 2x1-ben is bőven elegendő lett volna a következő 30-40 évre.
itt meg a dunaújvárosi lobbi volt eredményes...
mindenesetre a térségfejlesztő hatása nem lebecsülendő, a balparton lévő településeken élő 20-30e (potenciális) munkavállaló könnyeben tud eljutni a dunaújvárosi munkahelyre, meg a dunaújvárosi mentő is gyorsabban kiér ezekre a településekre...
rémlik olyasmi is, hogy a földvári hídon súlykorlátozás van, ezért a vasműből vasárut szállító kamionok kénytelenek az M0-ig felmenni...
(de lehet, hogy ez a súlykorlátozás csak a elújítás idején volt érvényben...)
Az se tiszta miért a déli nyomvonalat választották, így aztán télleg qrva közel van a földvári hídhoz... (a komp is északon van)
valami olyasmi rémlik, hogy azért, mert így közel van a vasműhöz....
ez ok, de azt mondd meg nekem, hogy akkor minek kellett most 54 milliárdért egy hidat építeni, amin még minimum 10 évig nem lesz forgalom, ráadásul ettől délre 20 km-re van egy célnak megfelelő híd (ugyanez a kérdés feltehető a szekszárdira).
Nagy Attila, az ÁAK vezérigazgatója - aki egyébként Rozsda becenéven ismert, és a Magyar Vitorlás Szövetség társelnöke - a messzibe tekint a céges, jobbkormányos! (némi képelőhívási problémák) A6-osából és azt mondja: "Az útnak lelke van!"
de valóban alacsonynak tűnik (valam 1 mrd-ra emlékszem), de akkor meg önmaguk beszélnek hülyeséget.
én nem autópályáról beszéltem, hanem gyorsforgalmi útról (2x1 sáv, különszintű).
szerintem komoly forgalmat terelne el ez a szakasz a túlterhelt M0 déli gyűrűről, de persze hogy nincsen forgalombecslésem. de ez a toldozgatós, mindent megbonyolítós magyar ötletrohamok nekem már elég régóta nem tetszenek. lásd: 8-as út fehérvári elkerülő, most pedig hogy a dunaföldvári hídra terelik rá a forgalmat. akkor mi a fenének épül a dunaújvárosi híd? és mi a fenének épült a szekszárdi-híd, ha nem épül tovább semerre sem az M9? annak az ezer autónak, ami naponta áthajt?
azzal abszolút egyetértek egyébként, hogy az új megaberuházások nem kellett volna hogy a alsóbbrendű utak fenntartásának rovására valósuljanak meg. más kérdés, hogy itt is lehetne azonos keretből többet karbantartani, de ezeknél a fenntartó munkáknál is ugyanaz a mutyizás megy, csak nem milliárdokban, hanem milliókban számolva. én egyébként minden állami céget és intézményt vagy tőzsdére vinnék vagy a pénzügyi jelentések transzparenssé tételére kényszeríteném őket és minden évben auditálnám a működést multinacionális könyvizsgálókkal. mert jöhet itt az ÁSZ, hogy így vizsgálódik, meg úgy vizsgálódik, általában oda-odaszólnak, de nagyon éles véleményre sosem ragadtatják el magukat, és engem spec. zavar, hogy az egyik legrégebb óta hivatalban lévő (közel tíz éve) vezető az ÁSZ elnöke..
ezt a 0,61mrd/km-t honnan veszed? (mert irreálisan alacsony)
szerintem nyugodtam számolj 200-300Mrd-t a 200km-re
van forgalombecslés adatod erre a 200km-es szakszra? igencsak kétlem, hogy ez ap-t indokolna...
A 63-64-61/62/52 feltuningolva bőven elegendő lenne, a fenti összeg töredékéből
(ráadásul a 11,5t program keretében amúgy is költenek rá M8-tól függetlenül)
Nem az a probléma, ha ap-t építenek: minél több van annál jobb.
a baj az, ha a fő és mellékúthálózat fejlesztésének (sőt: karbantartásának) rovására teszik. sajnos itt is jelentkezik az állami beruházásokra annyira jellemző "tékozló koldus" hozzáállás.
A közút.kht jelentésében olvasom, hogy a 2007-es üzemeltetési/karbantartási keretüket nemhogy növelték volna (legalább az infláció mértékével), de 17mrd-vel csökkentették 2006-hoz képest...
az, hogy az elmaradt karbantartások, már középtávon nagyobb kárt okoznak, mint amit most "megspórolnak" már nem izgatja a döntéshozókat....
Az autópálya tervezés és építés itt is (M3) szakaszokra bontva történt. Mikor a Füzesabony-Polgár szakasz építése megkezdődött a Görbeháza-Nyíregyháza csak tervezés alatt volt. Az akkori tervfázis szerint valóban egy északabbi nyomvonal került volna építésre. A részletes környezetvédelmi feltárás során (egy további tervfázisban) azonban a Hortobágyi NP Igazgatósága nem engedélyezte az északi nyomvonalat. A nyomvonallal "szemben" egyébként a Nagykapros nevű legelő található, mely fokozottan védett és érintetlensége prioritást élvezett. Összefoglalva mi is boldogabbak lettünk volna, ha a nemzeti park igazgatósága a tervezés korai fázisában tudott volna olyan hasznos és alapvető információkkal szolgálni, melyet csak a későbbi felmérések (autópálya finanszírozta) igazoltak.
Ez a 2×1 sáv igen veszélyes dolog. Mert a lüke autós ugye elkezd előzgetni, a másik meg csak úgy simán jön szembe... Megmondom, én a falusi bekötőkön kívül lakott területen kívül más nem engedélyeznék 2×1 sávos utat (hídon, alagútban persze igen, de ott is fizikai elválasztással).
Polgártól észak-keletre van a láp, valóban, ezért is kerültek kidolgozásra újabb nyomvonalváltozatok. és szerintem csak ezt követően indult be a debrecen-lobby..
Természetvédelmi okok miat került ekkorát a nyomvonal emlékeim szerint, valami védett láp, mocsár, vagy valami hasonló van arra. Nem teljesen tiszták az emlékek, (én még rajzoltam ezt variánsként) de már a láptól messzebb is lábakra állításról beszéltek.
szerintem meg első lépésben ki lehetne építeni az M8-at kétszer egysávosként, különszintű csomópontokkal (úgy mint a 2-es út Vácig). szerintem jelentős forgalmat generálna az út, pláne, ha Szolnokig megépülne a teljes 200 km-es szakasz. ugyanis így az M0 déli szakaszának elkerülésével tudna eljutni a 8-as út, M6, és M7-es azon forgalma, mely Kecskemét, Szolnok, továbbá Erdély, Szerbia irányába tart.
Veszprém-Dunaújváros szakasz: 86 km
Apostag-Szolnok szakasz: 97 km
Ha a Balatonszentgyörgy-Nagykanizsa M7 szakasz áraiból (0,61 mrd/km) indulok ki, és azt mondom, hogy a 2x1, különszintű költsége kb. 75%-a a 2x2 különszintűnek (tipp), ráadásul talán ezen a síkvidéken kevésbé kell teletűzdelni a nyomvonalat műtárgyakkal, akkor ez a szerintem fontos, csaknem 200 km-es viszonylat kiépítésének költsége kb. 80 mrd forint alatt van. ez már-már nagyon közelít a dunaújvárosi top-kosárka 54 mrd-jához, a magyar millau-ról (kőröshegy) már nem is beszélek.
az albertirsa-cegléd-abony szakasz már a leendő M4 nyomvonalában van, a tervek szerint szolnokot az M4 északról fogja kerülni..
(bár mestska 2470ben írja, hogy lehet, hogy mégis déli kerülő lesz)
Igen, az abonyi elkerülő az M4 része lesz egykor majd, úgy kerüli el Szolnokot északról. (Szolnok északi elkerülése akkor is megmarad szerintem, ha Szajol és Törökszentmiklós délről lesz kerülve - holnap majd megnézem)
szerintem a főirányokon (M1-M7-M5-M3) kívül nálunk nemigen van szükség máshol pályára...
meglévő főutak településelkerülősítésével, nyomvonalkorrekciójával, szélesítésével (2x1-ben) ua. pénzből 5-10x hosszabb útvonalon lehetne megfelelő kapacitást biztosítani...
A dunaújvárosi a kategória fesztávrekordja mellett valószinűleg a legkihasználatlanabb híd díjat is el fogja nyerni... :-(
Se a cartographia-s atlaszom, se a belinkelt (http://terkeptar.elte.hu/autotk/) térkép nem a guglimepsszel egyezően ábrázolja a tó elhelyezkedését...
Abony-szolnok:
az albertirsa-cegléd-abony szakasz már a leendő M4 nyomvonalában van, a tervek szerint szolnokot az M4 északról fogja kerülni..
(bár mestska 2470ben írja, hogy lehet, hogy mégis déli kerülő lesz)
a 95ben(?) elkészült déli 4es kerülő a szentistván híddal a délen található iparterületek kiszolgálását végzi, ezért kapott elsőbbséget az északi nyomvonallal szemben... (ha jól tudom)
a legszebb ebben, hogy így a dunaújvárosi híd mindkét végén nem lesz semmi, muszáj volt ehhez egy kétszer két sávos, 53,6 milliárd Ft-ba kerülő "rekordhidat" alkotni. nem is beszélve arról, hogy a mostani tervekben szereplő 52-es út négysávosításával gyakorlatilag a kétszer egysávos dunaföldvári hídra terelik a forgalmat...
megnéztem, hogy milyen egyszerű ez a fejlesztés új koncepciója egy veszprém-kecskemét viszonylatban:
- 8-as út Fehérvárig
- Fehérvár nyugati elkerülőn végigszenvedni néhány körforgalmon
- M7-esen 62-es útig
- 62-es úton végig dunaújváros északig
- M6-oson M8-ig
- M8-on át a Dunán
- 51-es útra rá Soltig
- 52-es kibővített úton máris elérkezünk Kecskemétre
ugyanez az M8 eredeti terv szerinti kiépítésével:
- M8: Veszprém-Dunaújváros
- M8: Dunaújvárosi híd
- M8: Apostag-Kecskemét észak
hát gratulálok nekik az új koncepcióhoz, nemhogy sokkal egyszerűbb és átgondoltabb, bizonyára sokkal de sokkal olcsóbb is.
Az ezermilliárdos nagyságrendű források ellenére több gyorsútfejlesztési program csak később, vagy egyszerűbben valósul meg - mondta Remenyik Kálmán. Így háttérbe szorul és határidőre nem valósul meg az M9-es fejlesztése, az M8-as "helyenként egyszerűsített verzióban" készül el, és az M4 kétszer kétsávúsítását is csak "egy határig" lehet megoldani - sorolta a vezérigazgató.
Az M8 nem kétszer kétsávos, új gyorsforgalmi út lesz - az eredeti tervek szerint az új pálya az M7-es polgárdi csomóponttól vezetett volna Dunaújvárosig -, hanem a jelenlegi 62-es főutat fejlesztik egyebek mellett új elkerülőkkel a dunaújvárosi Duna-hídhoz vezető gyorsforgalmi úttá. Ennek, akárcsak az M9-es és M4-esen tervezett fejlesztések visszafogásának, pénzügyi okai vannak - ismerte el Remenyik Kálmán.
Eszembe sem jutna védeni a fõutas kacskaringókat(*), de egy gps-es térképen nézve az a piros egyenessel helyettesĩtendõ cikkcakk ott sokkal közelebb megy az itt jóval távolabb jelzett tó partjához, az egyenesítés egy másik vízhez, illetve Folyáshoz menne talán túl közel, én laikusként legfeljebb a fordított V felsõ részén tudnám tompítani a helyzetet.. Lásd még: google maps
(*)Nekem a kedvencem az abonyi-szolnoki elkerülõpár, ha bármelyiket fordítva helyezték volna el, szinte egyenes lehetne a teljes szakasz. Biztos ennek is van oka, de ezt a kritikát látva valaki biztos elkezd gondolkodni, hogy lehetne mindkettõt megfordítani :)