nos, elárulom, én is szoktam biciklizni. Volt, hogy a XVII. kerületből mentem el túrázni Leányfaluba. Első kis TT-m volt, ami a Békásról ment Leányfaluig és vissza. És bizony végig bicikliúton mentem. Szerencsére arra már volt hálózat, de itt a külső kerületekben még nem volt. Sajna most sem összefüggő még, de legalább valamai már elindult itt is. És ez szerintem jó.
Bocs, de a millenárist le akarták bontani, és oda nem épp sportépületet terveztek. Így már jobb a helyzet, mint egyébként. És szépen lassan fel fogják újítani. Mellsleg már az is elönye a CM-nek, hogy most már a biciklisekkel is számolnak!
"csak arról nem vagyok meggyőződve, hogy BP-en van-e rá akkora igény, hogy megérje kiépíteni, ill. ha van is, célszerű-e támogatni a vázolt szilikózis problemma miatt"
Szerintem van értelme. Elég csak elnézni a Batyi és a MHB között rendesen megépített bringaúta. Indukált akkora forgalmat, aminek köszönhetően az ottani 2 méter szélesség kevés is lett. Ha egy megfelelő(en kivitelezett és karbantartott) hálózatnak van jövője Budapesten.
Amúgy nem szeretem, ha Amszterdammal jönnek az emberek. Amszterdam mindig is egy kirívó példa. De ott van Bécs, mint legközelebbi példa, de lehetne mondani oszrták vagy svájci nagyvárosokat is.
szokok. (autó nélkül) de ezt a a kifejezést még frankón nem hallottam.
"Nincs igény városon átmenő közforgalmú közlekedésre." Nem ezt mondtam.
hanem ezt: "ezeken a viszonylatokon direktjáratokra (szerintem)nincs elegendő igény"
mind-mind akkor működik jól, ha hálózatot alkot, de a bicikliút, az nem
de az is.
csak arról nem vagyok meggyőződve, hogy BP-en van-e rá akkora igény, hogy megérje kiépíteni, ill. ha van is, célszerű-e támogatni a vázolt szilikózis problemma miatt. Persze ha a nagykörúton belül egy nagy autókorlátozott övezet lenne nagyrészt sétálóutcákkal, akkor más lenne a helyzet. de nem az.
Jelen körülmények között (BP-en!) szerintem úgy kell támogatni a kerékpározást, hogy tömegközlekedéssel könnyen el lehessen jutni a zöldbe (a kerékpárral együtt) és legyen sok kerékpáros turistaút...
Az a baj, hogy ez (is) feltételezés, ilyenről semmiféle tanulmányt nem láttam, így nem tudok ellenkezni vagy egyetérteni.
Abban igazad van, hogy sokkal jobb kint tekerni a Pilisben, mint Budapesten lámpától lámpáig sprintelni (kár, hogy a pulzusmérőm nem regisztrál, érdekes adatok jönnének ki). De gyalogosként, tömegközlekedőként ugyanazt szívod, főleg ha beállsz egy dugóba.
a metró fórum valamiért a melegágya ezeknek a néha érthetetlen megjegyzéseknek. Nagy is ott a moderációs aktivitás :((
Sajnos azonban tényleg azt kell mondanom, hogy az utóbbi időkben a vekének köszönhető, hogy megvalósultak egyes dolgok, és hogy pár vekés szakmailag képzettebb bizonyos dolgokban, mint pár bkv-s.
Na pont azt sikerült említened, akik a legnegatívabb példát jelentik! Olvass csak bele a közlekedésfórum szaktopikjaiba mi például a BKV-sok véleménye azokról a kölykökről!
Én nagyjából több ezer hozzászólást ejtettem ezekben a szaktopikokban, sőt bkv-st is ismerek jópárat, mégsem jött le nekem az, hogy ők lennének a negatív példa. Persze, lehet, hogy egyes begyepesedett bkvsnak nem tetszik, hogy mások jobban csinálják amit igazából neki kellene.
A téma itt tényleg off, de szerintem áss a témában mélyebbre, mielőtt ilyeneket nyilatkozol.
Nekem is vannak gondjaim a vekével, de azok a legkevésbé sem szakmai alapúak.
Ne haragudj, végképp messze álljon tőlem, hogy besoroljalak valahová, de úgy nagyjából összegyűjtöm, amit eddig mondtál, kérdeztél (biztos fogok hibázni:))
"Mi az a közforgalmú közlekedés?" Viccel indítottam, de biztosan autó nélkül is szoktál közlekedni:)
"Nincs igény városon átmenő közforgalmú közlekedésre." Biztosan nincs, nálunk nincs, Barcelonában, Madridban, Berlinben, Varsóban, Bécsben, Párizsban van, nálunk nincs. Ez egy ilyen hungarikum.
És most ez:
"....A kirándulóhelyeken, de akár a falvakban, falvak között, kisvárosokban abszolút indokolt. Azonban erős kételyeim vannak, hogy egy milliós nagyvárosban is összefüggő hálózat kellene..."
Megint csak hungarikummal van dolgunk. Az már látható, hogy a közút, a vasút, a metró, a turistaút, mind-mind akkor működik jól, ha hálózatot alkot, de a bicikliút, az nem. Persze a fentebb említett városok (kivéve Varsót és Párizst, ezeket nem tudom), biztosan kivételek, hogy kurvára jól használható, összefüggő bicikliúthálózatuk van minden főútvonalon, de biztosan ők csinálják rosszul.
Tudom, demagóg a szövegem, de most fáradt vagyok cizelláltabban érvelni. Nagyon-nagyon felidegesít, amikor a bicikli csak arra jó, hogy az edei parkolóhelyen elő lehet venni a csomagtartóból, arra a 10 km-re. meg a szegény diák, meg a szegény falusi nyugdíjas, akinek nem telik buszjegyre, menjen azon a boltba! Tudod, én is csodálkoztam, amikor Barcelonában kitűnő, koncepcionálisan is átgondolt, minden részletében kicsiszolt kerékpárúthálózatot találtam (elég dimbesdombos város), amit nagyon erősen használtak is. Ki hitte volna az őrült spanyolokról. És nem, vagy nem csak azért volt jó, mert sok pénz volt benne, hanem ami ennél fontosabb, ráadásul ingyen van: FIGYELEM. Ott nem derogál biciklivel menni a munkába, meg az iskolába.
vidéken nagyon jó a kerékpár közlekedésre is, meg szabadidős tevékenységre is (bár itt is ésszerűbb az országút helyett a földutakon tekerni)
viszont nagyvárosban szerintem többet árt, mint használ:
ha az autóktól fizikailag elválasztva is - így a kilapítás esélyét jelentősen csökkentve - de mégis a nagyforgalmú utak mellett kerékpározva, annyi - az autók által felkavart - port és egyéb szennyezőanyagot tüdőz le a kerékpáros, hogy az szinte garancia a jól fejlett szilikózisra...
Amszterdamban azért működik jool a rencer, mert ott a belvárosban nagyon korlátozott az autósforgalom, így a fenti probléma nem jelentkezik...
A városi forgalomban egyrészt szerintem jó alternatíva főként rövid távra ( <10 km). Több külöldi városban elég nagy az arányuk (5-10%), pedig a példák között vannak olyan városok, ahol jóval hidegebb az éghajlat és/vagy dombosabb a vidék.
Sajnos az idei "tél" nem jó referencia, de azért jól látszik, hogy a reggeli fagyok ellenére többen bringáznak, mint 1 éve.
A városi kerékpárutakat én sem szeretem, mert a legtöbb nem jól sikerül. Ha megfelelően tartanák karban, akkor a jól elrendezett kerékpársávok jók lennének (külső Bartók, Karinthy - Andrássy nem) vagy az olyan utak, ahol a szélső sáv szélesebb (4 méter). Főként ilyenekből kéne szerintem tudatosan kiépíteni egy alap hálózatot, nem a mostani "Hova fér be, hogy legyen?" módszert erőltetni.
A bringautak meg főként két település összekötésére vagy egy nagyobb forgalmú út mellé (Szerémi) való. Érdemes rájuk költeni, ha csak az évi több ezer német, osztrák és holland bringázni vágyó túristára gondolunk.
És mi a konkrét kapcsolat. Tehát mi szerepel a 2006-os költségvetésben egymilliárddal, ami a 2005-ösben nem? Mi történt az útépítési szabályozásban a CM hatására, stb. -->érdekel a téma, de itt válaszolj: http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9142034&la=59311001
ui. Az utolsó pont, a Millenáris kapcsán nem örömhír. Nincs semmi megmentenivaló azon a romhalmazon, helyette egy új csilivili bringapályáért kellene küzdeni, de ahhoz egy kicsit konstruktívabb hozzáállás kellene mind az ész nélküli tiltakozáshoz.
A kirándulóhelyeken, de akár a falvakban, falvak között, kisvárosokban abszolút indokolt.
Azonban erős kételyeim vannak, hogy egy milliós nagyvárosban is összefüggő hálózat kellene:
Az igaz, hogy egy ilyen CM szervezvényen szép számmal jelennek meg emberkék, de szvsz ezek nagyobb része csak a buli kedvéért megy el. ezek sose fogják napi szinten munkába/oskolába járásra használni a kerékpárt.
csak egy nagyon szűk réteg az aki ezt komolyan gondolja, de még ezek nagyrésze is leteszi a bringát, ha bejön a rossz idő...
Ebben igazad van, ha a demokratikus hatalmi mechanizmusok révén felül lehetne bírálni az infrastruktúra fejlesztése érdekében bármilyen helyi döntést országos szinten, akkor meg lenne oldva a probléma. De ezt egyenlőre nem lehet. Ugyanakkor amit írsz, az megoldás lenne!
Na pont azt sikerült említened, akik a legnegatívabb példát jelentik! Olvass csak bele a közlekedésfórum szaktopikjaiba mi például a BKV-sok véleménye azokról a kölykökről! De ez itt OFF és én se akarok velük foglalkozni.
A civilekkel kapcsolatban abszolute nincs igazad. Két pédával jönnék:
1) VEKE. Ha nincsenek civilek, akkor nincs éjszakai hálózat, ellehetlenül a 41-es villamos, jelentősen csökken a járatok száma (így nő az autóké) csúcsidőben, stb, stb.
2) Magyar Kerékpárosklub, Bringaút Egyesület, Critical Mass megmozdulások. Ha nincs két hatalmas CM, akkor nem kap pénzt a kerékpározás, nem szigorodnak az előírások, nem kapnak a civilek szerepet az országos döntőbizottságokban (így ugyanolyan szar utak épülnének, mint eddig), stb, stb
Igaz, ellenpéldának ott van a Levegő Munkacsoport (bár nekik is volt olyan eredményük, aminek örültem), a SZIKE és még sorolhatnám.
1. nem a civilekkel van itt a főgond, hanem az önkormányzatokkal: erősen korlátozni kellene a belepofázási jogukat.
asszem most úgy van, hogy a parlament 2/3os többséggel felülbírálhatja az önk. vétóját, de ugye a jelenlegi politikai felállásban ennek gyakorlati esénye erősen konvergál a 0hoz. Ha csak egyszerű (kormány) többség elegendő lenne, akkor ez sok helyzetet megoldhatna...
2. a civilek megakadályozni csak az önkormányzaton keresztül tudnak: azáltal, hogy azok beszarnak, hogy ha engedélyezik a terveket, akkor a következő választáson repülnek... Az 1es pont ezt is megoldaná...
3. Az esetek többségében nem az érintettek "lehetetlenülnek el": pl: Hamzsabégi u., köröshegy, csömör, stb...
Három alapvető törvényszerűséget lehet az elmúlt tizenX év tapasztalataiból levonni:
1. Nem szabad a civilekkel szóbaállni.
2. Ha meg tudnak akadályozni valamit, akkor azt a dolgot abba kell hagyni, nem szabad alternatívákat nyújtani.
3. Néhány év múlva, amikor teljesen ellehetetlenülnek a helyiek úgyis rájönnek, hogy a jó megoldás az volt amit eredetileg is ajánlottak nekik és akkor civilek ide, vagy oda de meg fog épülni.
(az alagutas változatról olvastam olyan cikket - asszem a zindexen - hogy hosszú távon megéri, mivel 10ed akkora a karbantartási költség a zalagútban....
csak tudnám, hogy ezek az önjelölt műszaki zsenik honnan vesznek ennyi faszságot???)
amúgy a nyomvonalrajzok továbbra is titkosak? merthogy még nem láttam egyet sem...
illetve egy másik topicban van egy link a 7 nyomvonalváltozatra, de ott már nincsenek meg a rajzok...