De nem kell. Egy kicsi EV eleg, ha (normalis körülmenyek között) 60-80 KW-t tud atvinni ... annak a gyorsulasa (legyen 1,3-1,4 tonna suly) biztosan ~10 mp alatt van ... ami manapsag is eleg az ICE-töl is ...
Ez azért nem jó amit írsz mert nem átlag teljesítménnyel kell számolni hanem csúcs teljesítménnyel.
Azert jo, amit irok, mert nem a generator teljesitmenye szamit, hanem az, amit a ~20 KWh akkubol kivehetnel (plussz a generator teljesitmenye) ... (ami könnyeden lehet összesen 60, esetleg 80 KW is). Különben volt mar ilyen. A BMW i3 REX-es valtozata.
(Ha egy atlaghaztartasban tarolni tudnad az energiat (mondjuk egy 10 KWh-s akkuban), akkor eleg lenne, ha kivülröl es folyamatosan ~400-500 wattot kapsz ... az ugyanis evente ~3500-4000 KWh, a villanyrezsot pedig akar ~30 KW-tal is üzemeltethetned. Igaz csak ~20 percen eresztül.).
Egy gond van: ha lemerült az akkumulátor akkor csak 20 kW benzinmotor teljesítményed van a második esetben, az első esetben pedig 70-80 kW-os ICE.
Ennek az ellenszere az, ha "indulaskor" (ugye tudod, hogy hova mesz, meg, hogy az milyen messze van) mar beinditod a generatort.
Egy ~10 KW-s generator duplazza a hatotavot, ... mig egy ~20-25 KW-os (az ~35 LE) "vegtelenitene".
Wankel sokszorosan megbukott, ...
Azert nem bukott meg, mert müködnie csak a menetidö ~5-10%-ban kell (pl. a Mazda megiscsak +probalkozik vele). Ha egy "atlagauto" ~200000 km-t m1 eleteben ... es azt atlagban ~50 km/h-val teszi, ... akkor mindössze ~4000 orat üzemel. A generator ennek az ötödet ... ami mindössze ~800 üzemora lenne ...
Ez azért nem jó amit írsz mert nem átlag teljesítménnyel kell számolni hanem csúcs teljesítménnyel. Egy 1.4-1.5 tonnás autónak 100-110kw az igényelt teljesítménye amit néha igénybe is vesz (és még ez is harmatos a mai világban) .
Vagy teszel egy 100Le körüli ICE-t és 50 le- körüli villanymotort 1-2 kWh-s akkupakkal VAGY teszel egy 100kW-os villanymotort 10-20 kWh-s akkupakkal + egy 20 kW teljesítményű benzinmotort.
Egy gond van: ha lemerült az akkumulátor akkor csak 20 kW benzinmotor teljesítményed van a második esetben, az első esetben pedig 70-80 kW-os ICE.
Ezért használják az első megoldást.
Wankel sokszorosan megbukott, a műszaki megoldások hátulütőit ne is vegyük, rendkívül rossz a hatásfoka.
Ez lenne az ICE vonal legyökölesenek a modszere ... amit persze az autogyarak, az olajipar kezzel-labbal ellenez ... miközben az EV iparag szinten nem szereti, mert nem szeretne keverni a hajtaslancokat. A független EV ipar inkabb a 100% elektromos iranyt valasztja (akkor is, ha az altalanos attöres nehany evvel kesöbb törtenik) ... pedig beledobhato lene generatorkent (masodik, harmadik, negyedik ... ~20 KWh-s akkukent) ... es egy ideig meg kivaloan szolgal(6)na ...
100 km-re valo akkuval (az ~20 KWh) pedig az utaskm-ek >95%-at lehetne megtenni ... ICE-motorbol pedig max. ~30 LE-re lenne szükseg ... ami szinten max. 2 sovany hengerke (mondjuk ~2*300 cm3) ... vagy egy wankel-tarcsa ... oszt az auto mindent tudna ... tudna gyorsitani, varosban EV modban (gazkibocsatas nelkül) maszkalni, autopalyan tetszöleges hatotav ...
Halkan jegyzem meg: 1.4 kWh-s akkupakkal szerelt hibrid távolságban 60% időben 70%-ban árammal megy. (nyilván nem autópályás 130+ tempónál hanem város országút)
még anno a félelmetes Tesla időre gondolok, amit egy újságíró állítólag stopperrel mért, de azóta se adtak ki erről semmit Tesláék, csak hagyták ,hogy terjedjen, hogy elverték a Porschét
Te megis mi a bubanatos lofuttyrol beszelsz, komolyan?
Olyasmiröl, amit te nem tudsz megerteni. Az pedig nem mas, mint ennek az evtizednek az elerhetö eredmenyei (ilyen lehetöseg meg nem volt az emberiseg ~12000 eves törteneteben). Ha valaki a regivagasu elvek alapjan taksalja a jövöt (te azt teszed), akkor akkorat teved, hogy majd a fal adja a masikat.
Freemont mar nagyon regen nincs teljesen kihasznalva. A jelen szamok szerint a berlini gigagyar gyakorlatilag teljesen felesleges kapacitas szempontjabol. Egyeb elonyei nyilvan lehetnek. Kina megyeget, de ott sincs semmi vilagmegvalto, a Szajberizerol meg nem tudunk semmit jelenleg, azt majd meglatjuk 1-2 evvel a piaci bevezetes utan.
"Akkor miért nincs EV modellpalettája a "100 évesek"-nek?"
Folyamatosan no a kinalat, ahogy a gazdasagossag megengedi.
"mindegyik gyárnak vannak rétegmodelljei amelyek önmagában nem gazdaságosak"
Nem jellemzo. A veszteseget termelo retegmodellek mar vagy 10-15 eve kimentek a divatbol, egyszeruen nincs ra penz. Ha be is csuszik egy-ketto, az sem szandekosan, csak egyszeruen nem hozzak az elore kalkulalt darabszamot.
Es akkor van aki allitja hogy az EV az aztan nagyon mas... LOL.
Akkor miért nincs EV modellpalettája a "100 évesek"-nek?
A kézenfekvő válaszod az, hogy "mert nem gazdaságos", holott mindegyik gyárnak vannak rétegmodelljei amelyek önmagában nem gazdaságosak. Oszt mégis vannak...
De pont az van, hogy letezik. Igy összessegükben tudjak gyorsan lenyomni a ~100 evesek velt privilegumait ... (es maguk talpon maradhatnak, ha mar maskent az nem sikerülhetne).
Valami attól lesz drága, ha a tervezettnél kisebb mennyiségben lehet eladni.
Ez igaz. Viszont a hybrideknel az lesz a helyzet (ha az akkugyartas mennyisegben elöbbre jut), hogy bele lehet rakni többet is ... es az ICE-motor akkor egyre kevesebbet üzemel (mondjuk csak az idö ~20%-ban ... ezert igenytelenebb is lesz). Vagyis igyis, ugyis kiszorul az ICE. A kerdes csak az, hogy meddig lehet uj autokba meg "belecsórni". A kedves vasarlo ugyanis (mondjuk 2023-2025 utan) nem ohajt olyan autot (dragan) vasarolni, amelyben "minden van, mint a bazarban ... (elektromos meghajtas is, ICE-motor is, gaztisztito is, üzemanyagtank is, benzinpumpa is ...)". Ha egyszerübb lesz "atterni" a tisztan elektromosra (mert pl. mar olcsobb, mint az ICE-s es ismet el is lehet adni a hasznaltauto piacon), akkor az "esszerüen kalkulalo" 1en szamara az ICE, vagy a hybrid mar erdektelen lesz.
De azert hagyjuk + az olajbüz fanatikusainak, hogy ha nagyon akarnak, sok penzert, meg ~2030-ban is vasarolhatnak környezetszennyezö autot.
Persze, es nem csak osszerakni kell, hanem megtervezni, letesztelni, logisztikat biztositani, gyartast tervezni, a komplett minosegbiztositasi lancot uzemeltetni, a penzugyeket szervezni, marketinget mukodtetni, az autokat kiszallitani, szervizelni, potalkatreszt biztositani, es meg kismillio dolgot ami hirtelen nem jut eszembe.
Es akkor van aki allitja hogy az EV az aztan nagyon mas... LOL.
Volt olyan kijelentese is hogy a Model 3bol evi 700, Model Ybol pedig egymillio a potencialis darabszam. Persze egyik sem fogja ezt megkozeliteni sem soha, sot osszesen nem fog elmenni a kettobol evente egymillio.
Egy új drónvideó tanúsága szerint javában zajlik a Tesla fremonti üzemének bővítése, ami tulajdonképpen egy új gyár felépítését jelenti a régi mellett. A bővítést még júniusban jelentette be Elon Musk, a Tesla alapítója és vezérigazgatója.
A Teslának azért van szüksége a gyárbővítésére, mert a cég szeretné magának előállítani az akkumulátorokat. Egyelőre sok részlet nem ismert a projektről, annyit tudni, hogy az akkumulátorok egy teljesen új technológiával készülnek majd. Azt sem lehet még tudni, hogy mennyi akkumulátort lesz képes előállítani a fremonti üzem.
Hamarosan kiderülhetnek részletek
Sokak szerint szeptember 22-én, a Tesla Battery Day nevű eseményén derülhetnek ki részletek a projektről, igaz, számos spekuláció létezik már arról, hogy mit jelenthet be ezen a napon a Tesla. Szintén nem tudni még, hogy lesz-e egyáltalán partnere a gyártásban a Teslának, és ha igen, akkor ki lesz.
A Tesla jelenleg modelltől függően CATL, LG Chem és Panasonic akkumulátorokat is használ az autóiban, de a cég célja, hogy csökkentse más vállalatoktól való függőségét írja az electrive.com.
"No de a 40% nem esik ki az autóiparból, hanem más meghajtású lesz."
Valami attól lesz drága, ha a tervezettnél kisebb mennyiségben lehet eladni. Egy szint alatt meg annyira drágává válik, hogy nem éri meg venni és ennek folyományaként nem éri meg gyártani sem.
Ez vár a belsőégésű motorral hajtott járművek kb. 99 %-ára.
No de a 40% nem esik ki az autóiparból, hanem más meghajtású lesz.
Ha marad a lecsökkent eladási szint, akkor az gyakorlatilag mindenkit érinteni fog. Lehet hogy új Tesla üzemben is lehet majd kosármeccseket tartani...
Mennyivel egyszerűbb 3 autógyárat felépíteni, mint évi 1 millió Model3-t legyártani.
"Musk optimizmusa nem alaptalan: a Tesla idén elkezdte gyártani - mondhatni - népautóját, a Model 3-at, amiből 2018-ban már félmilliót, 2020-ban évi egymilliót gyártana. Ehhez már önmagában kell egy Gigafactory, de ott vannak még Tesla más autói, arról nem is beszélve, hogy Powerwall néven a cég gyárt háztartásoknak való szünetmentes tápokat, és ellátnak olyan projekteket akkumulátorral, mint például a nemrég bejelentett világrekorder akkumulátor-telep Ausztráliában. Így már nem is tűnik szükségtelenül soknak két-három új óriásüzem."
Azert a nemet ipar remekei is kemenyek voltak (az olomakkus go'f es a zebra csodas bmw e1). Amit probaltam Ecocraft/Ecocarrier az is inkabb erdekes volt, mint jo. (autonak is kicsit eros nevezni)
Mia nem volt nagy csoda, mivel az a Heuliez csinalta, ami a PSA fele elektromosokat is elotte. En meg is lepodtem, hogy majd' 20 ev tapasztalattal csak ennyi sikerult.
Franciáknál is volt ilyen, MIA néven, meg volt egy másik, aminek nem ugrik be a neve, de olyan volt, mint egy ugrótoronnyal (=vezetőfülke) ellátott kád négy keréken.
Ezekhez képest az olasz Estrima Biro egy tömegtermék volt.
Az autogyartas akkor is autogyartas ha villany hajtja a jarmuvet meg akkor is ha benzin.
Aha, persze.
Az óragyártás is ilyen: rugós órát gyártani, vagy kvarcórát- az szinte ugyanaz - csak annyi a különbség, hogy az egyiket rugó hajtja - a másikat meg elem.
Aki 100 éve gyárt rugós órát - az egész biztos, hogy jobb kvarcórát is gyárt - mint az aki csak 10 éve kezdte.
Annyiból igazad van, hogy óraszíj az kell mindkettőre.
" az lenne a legjobb megoldas, ha szetvalasztanak öket. Minden nagyobb gyartonak lenne egy ICE gyarto resze (Resz A) ... es lenne egy EV resze (Resz B). "
Marhasag. A jelenlegi gyartok versenyelonye az ujakkal szemben pont a meglevo strukturak. Az autogyartas akkor is autogyartas ha villany hajtja a jarmuvet meg akkor is ha benzin. A kulonbseg a teljes cegre es az osszes folyamatra tekintve kisebb mint 10%, de ettol joval nagyobb aranyban ujulnak meg a cegek evrol evre, ugyhogy igazabol ezt eszre sem fogjak venni.
En nem drukkolok semminek, te teljesen be vagy borulva.
"az iden el tudnanak adni ~60 milliot. "
Iden valsag van.
"Talan a ~70-75 millio lenne a koronamentes elvars."
Nem eppen. A csucs 100 millio korul volt.
"Nem lesz igy (majd korrigaljak a ma szült abrakat). ~2030-ra,"
Ja ertem :) Beraksz egy abrat nagy lendulettel, aztan amikor kiderul hogy nem az kovetkezik belole amit te szeretnel, akkor mar nem is ervenyes az egesz :) LOL.
Fogalmam sincs. Ha nem fognak tudni akkor nem fognak gyartani sem. Amikor aranyokrol beszelek akkor automatikusan feltetelezem hogy profit is lesz mellette.
Ez nem kerdes, nagyjabol ugyanazok fognak 10 ev mulva is autot gyartani akik ma.
"Majd meglátjuk ki invesztál milliárdokat belsőégésű hajtásláncok fejlesztésébe"
Mindenki. Ami most latszik 2030-ig, az az Euro 7. Ez legkesobb 2025ben lesz kotelezo, nade a 2025-os modelleket sokan meg el sem kezdtek fejleszteni... Azutan nem jon semmi 2030ig.
"nem rég még sláger volt az E-busz a fővárosi tömegközlekedésben, ma pedig már vidéki városok is szinte csak E-buszokat szereznek be"
No de pont ezzel kellett volna kezdeni sok évvel ezelőtt. 12. kerületben lakom és itt az utcában 10-ből 9-szer csörömpölő szarok másszák a hegyet, nem villanybuszok...
"35 év alattinak már most is baromi nehézICE járművet eladni, ha amúgy annak van pénze EV-re" A vastagított részt kiveheted, akkor reálisabb. Valós többségnek semennyire nem lesz pénze autót venni, főleg újat tizenvalahány M Ft-ért.
Leírtál egy szót (IS). Na ezt IS kéretik figyelembe venni.
A reálgazdasági folyamatok nagyjábvól egyformán hozzák nehéz helyzetbe az összes piaci szereplőt.
Ez viszont a folyamatokra nincs hatással.
Amit Berci leír, az nem is jövőidő, hanem a jelen, hiszen a diesel eladásokon már jól megfigyelhető a tartózkodás, a bizonytalanság, az EV-k pedig szép lassan, de feltartóztathatatlanul terjednek el.
Nézd csak meg, nem rég még sláger volt az E-busz a fővárosi tömegközlekedésben, ma pedig már vidéki városok is szinte csak E-buszokat szereznek be. Az EV-k térnyerése tapasztalható a fiatalok köreiben is, 35 év alattinak már most is baromi nehéz ICE járművet eladni, ha amúgy annak van pénze EV-re, a jármű alternatívák (E-roller, E-bike) területén meg kb. három éven belül totálisan ki fogják végezni a robbanómotoros kétkerekűeket a villamosított változatok.
Ismétlem, ez az egész egy folyamat, amely tartott tegnap is és tart ma is (ma éjfélig 24 órán belül kb. 44 000 ember válik valamilyen EV tulajdonosává világszerte). Az eredménye pedig neked épp úgy nem szúr szemet, ahogy az okostelefonos korszak paradigma váltása is szinte észrevétlenül futott le kb. négy-öt év alatt.
Eléggé turbulens és lökéses volt a szél, ami rendesen lengette a mérést. Így valahol 19-20.5 kW között van az igazság. Fogyasztás növelésként a szélre még rátett a 27 fok is, tehát még annyira sem voltak labor körülmények mint reggel.
Nos... igen. Minden ami eddig hátráltatta az elektromobilitás térnyerését amikor átbillen a mérleg nyelve siettetni fogja.
Amikor a vevők úgy látják, hogy nincs értelme belsőégésű vételbe invesztálni és a gyártók úgy látják, hogy nincs értelme belsőégésű fejlesztésbe invesztálni, akkor ideje lesz a változásnak.
2-3 even belül nyilvanvalo lesz ... 4-5 even belül pedig atmegy a köztudatba, hogy NINCS ERTELME ICE autot venni, mert nehany ev mulva ertektelenne valik.
Különben a VW-t nem becsülnem ala. Ök azok (plane, ha Apple-vel az autonomiara is rahajtanak), akik be tudjak venni a kanyart.
A 100 évesek ott lőtték lábon maguklat, amikor elhitték (saját maguknak), hogy tudnak EV-t gyártani és bármikor képesek az átállásra. Ők csak szépen kivárnak, hogy más (Musk) feltörje nekik a piacot.
Ezzel a hozzáállással viszont a Teslát olyan előnyhöz juttatják, amit nem lesznek képesek ledolgozni.
Az ICE buktája mindenki számára nyilvánvaló, természetesen az ICE gyártók számára a legnyilvánvalóbb, csak az átbillenés időpontja az, ami kérdéses. Ezt az időpontot igyekeznek az ICE gyártók kitolni a távoli végtelenbe, pedig az 7-8 éven belül be fog következni.
Erröl van szo. A ~100evesek szepen összezsugorodnak a felere ... Talan az lenne a legjobb megoldas, ha szetvalasztanak öket. Minden nagyobb gyartonak lenne egy ICE gyarto resze (Resz A) ... es lenne egy EV resze (Resz B). Oszt majd szepen kiderülne, hogy hol borul be.
Hiaba drukkolsz a multnak ... nem fog bejönni ... q nagyasagrendeket az nem erzi, aki melletaksal ... :-)
Egy évben gyártanak kábé 90-100 millió személygépjárművet.
Nem, mert örülnenek, ha az iden el tudnanak adni ~60 milliot. Talan a ~70-75 millio lenne a koronamentes elvars.
Ha ennek a 40%-a EV, akkor a 60%-a nem EV, tehát van benne belsőégésű motor. Ami annyit jelent hogy még 10 év múlva is eladnak egy évben 60 millió belsőégésű motoros autót...
Nem lesz igy (majd korrigaljak a ma szült abrakat). ~2030-ra, mint irtam, az addig legyartott autok fogjak lebonyolitani az utaskm-ek tulnyomo többseget. A többi, majd ugy, mint eddig alldigalni fog a nap 23 orajaban valahol. Nem lesz a leggazdasagosabb megoldas.
De azert remenykedni azert lehet ...
Az nem fog bekövetkezni amit te vizionálsz, miszerint a "százévesek" majd maradnak az ICEnél, a BEV piacot meg átengedik másnak...
Nocsak. Mar ott tartunk, hogy a ~100evesek nem akarnak lemaradni az EV-rol? Fognak tudni 2030-ban GAZDASAGOSAN EV-t gyartani? :-)
Mert ha nem az aki eddig az ICE-t, akkor a 40 %-os piacvesztés évről évre egyre kisebb vállalatot jelent, évről évre egyre zsugorodó kapacitáskihasználtsággal hosszútávú kilátások nélkül. Majd meglátjuk ki invesztál milliárdokat belsőégésű hajtásláncok fejlesztésébe az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások, behajtási szankciók, büntetőadók és zsugorodó szérianagyságok ellenére.
Az nem fog bekövetkezni amit te vizionálsz, miszerint a "százévesek" majd maradnak az ICEnél, a BEV piacot meg átengedik másnak...
Ilyesmit vizionálni: hülyeség.
Csakúgy, mint ahogy hülyeség volt azt vizionálni, hogy:
"A 100 évesek nem fognak BEV-kalandokba bocsátkozni, mert az tudvalevőleg nem hoz profitot - tehát ezt a komolytalan játszadozást meghagyják olyan felelőtlen kalandoroknak, mint pl. Musk is"
Nagyon-nagyon sok vesztességet fognak még lenyelni a 100 évesek a BEV kapcsán - csak azért, hogy ne maradjanak ki, aztán meg le.
"Úgy vélem, a teljesítmény is kellően ki lett vesézve, nem szükséges tovább offolni ezzel a topicot."
Azt inkább nekünk, a topik használóinak kéne eldöntenünk - és nem neked - hogy egy elektromos autózással foglalkozó topikban mennyire off a teljesítményről mint fizikai fogalomról vitázni, eszmét cserélni.
Ez a beavatkozásotok eléggé, hmm. "önkéntes-rendőrösre" sikeredett.
Úgy tűnik, többet ártott, mnt használt. Legalábbis szerintem.