Miért sikerült csak fele EPA tartományt elérnie a Taycannal a Porschenek a Teslával szemben?
A magyarázat részben azért, mert annyira jó, másrészt azért, mert annyira jól alkalmazza az EPA szabályozásban fellelhető optimalizálási lehetőségeket.
Ne merje ezért senki megszólni. A szabályokat nem az autógyárak hozzák, nekik csak alkalmazniuk kell.
Jó példa erre a nagy autógyárak esete a kibocsátási normákkal.
Mondjuk mire kipakolsz, darabonként, csippantva, mérlegre áttéve, megvárva míg elhiszi hogy nem lopsz, és jöhet a következő darab... olyan 10 tétel fölött már nem éri meg. Egy nagybevásárlásnál meg esélyed sincs.
"Kicsit" drágább, mint a tizenéves NMEA szarok, de:
With GPS you are able to know where you are, where you're going, and how to get there anywhere on Earth within 30 seconds. This means the higher the accuracy the better! GPS Real Time Kinematics (RTK) has mastered dialing in the accuracy on their GPS modules to to just millimeters, and that's why we had to put it on this board!
The SparkFun GPS-RTK2 raises the bar for high-precision GPS and is the latest in a line of powerful RTK boards featuring the ZED-F9P module from u-blox. The ZED-F9P is a top-of-the-line module for high accuracy GNSS and GPS location solutions including RTK that is capable of 10mm, three-dimensional accuracy
> RTK alapon a traktorok néhány cm-en belül navigálnak a földeken :-)
A _vezértraktorhoz_ képest. Annak a pontosságát pedig a GPS vagy hasonló limitálja. Ne keverjük a szezont a (valami mással). Szóval ez pont semmit nem ér a mezei GPS-hez képest, ha abszolút poziciók kellenek (mint egy navigáció esetén).
Egyébként teljesen felesleges a vita, GPS is 10m-en belüli pontosságot ad, bőségesen elég szinte bármilyen navigációs feladathoz.
Ha hagynának egy kis helyet alul, meg lehetne tervezni úgy a rendszert, hogy idővel kompenzálahtó legyen az akkudegradáció.
Amikor lemegy a pakk kapacitása 70-80 %-ra, elegendő lenne egy egyharmadnyi kapacitású kiegészítő modult vásárolni, betolni és tovább roboghatna eredeti hatótávval.
"Értem én, hogy merjünk nagyot álmodni, de kezdjük talán egy olyan navigációval, amelyik cím alapján eltalálja legalább a gyárkaput. Aztán mehetünk tovább az üzem belső területe, az 1m-es pontosság, meg az önvezetés felé. "
Látom te masszívan leragadtál a "ha nem tudunk kiváltani mindent 100%-osan a régi rendszer szerint, akkor szar az egész" gondolkodásnál. :) Nem kell eltalálni a gyárkaput, se az üzemen belül semmit. A pontból B pontba az út kevesebb mint 1%-a a gyárkapun bejutás. Ha a maradék 99%-ot megoldja az automatika, akkor azt az 1% (ha annyira problémás) majd máshogy lesz kezelve (pl. helyi sofőr vagy távirányítás útján).
A katonai drónok irányításában a precíz részeket például ma is emberek végzik (pl. rakéta kilövése), ugyanakkor a drónok képesek irányítás nélkül elrepülni megadott útvonalon A-ból B-be, a pilóta csak a kritikus részen veszi át az irányítást - és így nem 2 óra monoton agyzsibbasztó repülés után fog bele a feladatba, hanem kipihenten. Sőt, pl. ugyanaz a pilóta tud egymás után több drónnal leszállni ha szükségessé válik.
"Szkeptikus vagyok, hiába van telebank, meg on-line banking, ma is rengetegen járnak fiókba. A lehetőség adott, gyorsabb, olcsóbb, mégsem élnek vele."
Meg is fizetik az árát, ügyintézőnél a pénzfelvét / betét (meg sok egyéb) sokkal drágább mint pl. automatával. Ezek egy része már bele van építve a számlavezetési és egyéb díjakba. A bankfiók fenntartását is az ügyfél fizeti, nem a bank. Ezzel együtt vannak pénzintézetek, akik úgy tudnak banki szolgáltatást nyújtani, hogy nincs is fiókjuk (pl Revolut). Akinek ügyintézőre van igénye, az vastagon meg is fogja fizeti.
"Pedig a bank szeretné elvégeztetni az ügyféllel azt a munkát, ami szgép és az internet előtt még az ő dolga volt. "
Sose "volt az ő dolga", mindig is eladta jó pénzért, mint szolgáltatást. Aki megfizeti, 100 év múlva is mehet ügyintézőhöz ha akar, csak akkor a mainál jóval drágább lesz az is.
Értem én, hogy merjünk nagyot álmodni, de kezdjük talán egy olyan navigációval, amelyik cím alapján eltalálja legalább a gyárkaput. Aztán mehetünk tovább az üzem belső területe, az 1m-es pontosság, meg az önvezetés felé.
Igen, amennyiben hajlandó/rákényszerül átvenni a szállító munkáját a címzett.
Szkeptikus vagyok, hiába van telebank, meg on-line banking, ma is rengetegen járnak fiókba. A lehetőség adott, gyorsabb, olcsóbb, mégsem élnek vele. Pedig a bank szeretné elvégeztetni az ügyféllel azt a munkát, ami szgép és az internet előtt még az ő dolga volt.
"Hogy fog rakodni az a nyomorult autopilot, aki ki fogja váltani nemsokára 1 millió km gondozásmentes autóval a kishaszon járműveinket"
Ez most komoly kérdés? Az autopilot nem fog rakodni, hanem akik tudják, hogy autopilot szállítmány érkezik, azok fogják felkészülten várni. Tudod, én se várom hogy a FoxPost bedobja a postaládámba a csomagot, hanem elmegyek érte a legközelebbi csomagpontig. Megoldható.
"És az automata teherautó majd kitalálja ebből, vagy megbeszéli a portaszolgálattal, hogy akkor hol balra, hol jobbra és melyik csarnok melyik kapuja, rámpája"
Nem találja ki, hanem a címzett pl. nem csak címet ad, hanem geo-koordinátát. Rosszabb / átmeneti időszakban csak a kapuig megy, ott meg rákapcsolódik egy helyi munkaerő, átveszi távolról az irányítást és ahhoz a rámpához viszi, ami éppen megfelelő - vagy csak rábök a megfelelő rámpára, és megoldja az autopilot.
Ezekhez azért nem kell olyan nagy fantázia. Miért kellene 100%-ban mindent megoldania az autopilotnak, amit eddig (jobb híjján) a sofőr végzett? Fuvarlevelet példának okáért nem lehet pár ezer km távolságból egyeztetni és láttamozni? Kicsit úgy érzem, "minek váltsuk ki szövegszerkesztővel gépíró Mancikát, mikor lesz képes a szövegszerkesztő arra, hogy beborítékolja és feladja a levelet?"
Tényleg menj be a volt Csepel művek, a mátyásföldi Ikarus, vagy a fehérvári Videoton területén kialakított ipari parkokba egyszer.
Messze tőlem, hogy leszóljam a magyar ipar műemlékeit - de a mai logisztikai tudományt és korszerű eszközöket nem az ipari múzeumokra méretezik és tervezik.
Az öreg Weiss Manfréd idejében még nem volt divat a informatikai-logisztika - hát eszerint is épültek azok a gyártelepek.
Igen, az audi rossz példa ebből a szempontból, valóban időablakra foglalt helyek vannak, leadva a rendszám, stb.
Minden olyan hely "rossz példa" - ahol Just in Time termelés folyik.
Ott óra/perc alapú a logisztika - oda nem fér be a portással való cseverészés, de még a lerakodóhely hosszas keresgélése sem (a gyáron belűli forgalmi káoszról már nem is beszélve).
Ugyanakkor meg, ha figyelembe vesszük azokat a pénzeket, amik egy ilyen ipari parkban megfordulnak - szinte elenyésző az a költség, ami a belső navigáció kiépítésével járna.
Nem kell tudni hogy hívják a pont aktuális bérlőt, vagy ki-kinek adta el a telephelye egy részét - mindez nem a pilóta dolga.
Neki csak annyit kell tudni, hogy mi a belső kódja annak a helynek, ahol le- vagy fel kell rakodjon.
Ezt viszont írja a diszpóján, mi több, még vonalkód is tartozik a helyhez.
A portán kap egy kütyüt, azzal lehúzza a cél vonalkódját - és onnantól a kütyü megmondja neki hol jobbra, hol balra... de még azt is, hogy hány perce van a várt érkezésig.
Mi több, ha túl korán van, még a legközelebbi puffer-parkolóba is bevezeti.
Kilépéskor vagy leadja a kütyüt, vagy ha szerződéses és állandó ingajártú, akkor magánál is tarthatja a szerződés lejártáig.
Mondanom sem kell, hogy ugyanezeket az adatokat nem csak humán, de az önvezető is simán benyeli, feldolgozza és végrehajtja - gond nélkül.
Második része: az nem jutot eszedben hogy qrvára nem vagyok otthon mikor a rekeszes autó jön?
Csomagpontra kérem a cucot, nem kell hozzá autó, le van dübelezve a betonhoz az a rekeszes csuda... Van benne POS is. Minek rá kerék?
Vagy az irodába, PostaBox a szolgáltatás neve, egyben kihozza az össze küldeményt a királyi posta. Se app, se semmi, csak megkapom, mert a titkárnő átveszi.
Igen, az audi rossz példa ebből a szempontból, valóban időablakra foglalt helyek vannak, leadva a rendszám, stb. A méretet akartam érzékeltetni. A Videoton ipari park nem annyira közismert.
Végy akkor egy másik tetszőleges céget. Lehetőleg Ipari parkban ahol 100 másik is van. Úgy hogy két hetente bérelnek, bővítenek, mondanak vissza raktárkapacitást, hol itt, hol ott, ahol épp kapnak. Napi rutin, hogy beállsz a megszokott helyre, megnézik a szállítót, ja nem "A"-t hanem "B"-t hozott, és átirányítanakmásik depóba.
Hát kurvára nem úgy néz ki a diszpója egy ilyennek, hogy: "Győr, Audi Hungária út 1."
Nehany eve (Ingolstadt-ban) az volt a jellemzö, hogy a "bejaratnal" a soförök kaptak egy radio ado/vevöt (ma mar valszeg bejelentkezes utan a smartphone helyettesiti), aztan azon szolongattak a kedves arubeszallitok soforjeit ... hogy mely rampahoz kell, es mst ... allni.
Elöször is te az aruszallitas atallitasarol beszelsz. Hat, az van, hogy a "convoy" technikaval tetszöleges szamu (de azert valos 2-3) elektronikusan összekapcsolt teherautorol van szo (ez lenne a tömegaru-szallitas, mondjuk 1000 öltöny, 500 budiülöke, 300 kerekpar, 400 fünyiro ...), amelyben 1 db sofor (aki az idö >90%-ban nem csinal semmit se, az auto legalabb Level 4 autonomiaval rendelkezik) kiseri a ~100 tonna arut. Ez pedig a vasut kokurrenciaja lesz, hiszen nem kell az arut ide-oda rakosgatni.
Ilyesmin nem csak a Tesla dolgozik, hanem pl. gözerövel az USA-ban Daimler is.
A kedves egyetlen arukiserö gondoskodik majd a ~100 tonna aru pontos celbajuttatasarol (akar több ezer km-re is, pl. az LA-ba megerkezett banant kell az USA különbözö területeire szetkenni) ... es, ha az egyik teherauto pl. üzemzavart jelez, akkor a convoy megall, a pl. kipukkadt kereket az arukiserö kicsereli ... oszt megy tovabb. A celban papirpecseteles (mar az se sokaig) ...
A vasut pedig közben 5* atrakna, ide-oda tologatja, parkolja ... majd vegül ugyis egy teherauto juttatja az arut a celba ...
A cel az, hogy az USA közuti ~1,6 $/mile (jellemzö) erteket le lehessen igy (atlagban) vinni ~1 $/mile ala. Mivel ezen a területen (aruszallitas) ott minden a píz körül forog, az atteres kenyszerszerü. Aki nem all at, az magat hozza hatranyba (es a kidasai evente ~30%-kal magasabbak lesznek).
(A vasut pedig nem tehet mast, mint karbantartja a draga infrastrukturajat ... küszködik egeszen addig, mig neki csupan a tömegaru szallitas marad ... szen, vaserc ...)
Amugy meg probald meg fantaziadat kicsit fejleszteni ... es kepzeld el, hogy az kisaruszallitas maskent is müködhet. Pl. egy csomag kiszallitasa (legyen egy par cipö, dobozban) jelentheti azt is, hogy egy autonom autoba valaki es valahol (elosztoközpont) rekeszekbe berakja az arut, mondjuk 20 dobozt hatulra ... amelyek elektronikusan le vannak zarva ... koddal nyithatoak ... az auto bolyong ... es, ha ugy gondolja, akkor beugrik az egyik cimre, ... egy app-on keresztül informalja a celszemelyt, a rekesz kodjat közli ... hogy meggyütt ... es megall a haz elött, (esetleg) fütyül 1et ... a kedves celszemely kifarad, kinyitja a hatso ajtot, kinyitja a rekeszt, kiveszi az uj cipöt ... (meg reszletesebben mar nem irom le) ... Ilyen esetben a "robottaxi" nem csak szemelyszallitassal foglalkozik, hanem pl. az online kereskedök aruit is szallitgatja ... ez a bennt ülöket egyaltalan nem zavarja ... amikor szemelyr szallit, akkor nem foglalkozik aruszallitassal ... a napi ~22 oras "munkaidejebe" ez is belefer).
A kemping-szomszédom kamionos és pont az Audinak ingázott a győri gyár és No.-i telephely között.
Győrbe alkatrészeket hozott, visszafelé az üres göngyöleget (vasládákat).
Hát kurvára nem úgy néz ki a diszpója egy ilyennek, hogy: "Győr, Audi Hungária út 1."
Hanem úgy, hogy: "III-as rámpa, 22-es kapu, 07:56"
Vagyis 07:56 -kor kell szintben álljon a plató a rámpával.
De nem ám fél órával előtte (ha hamarább ért oda) - hanem 5 perces időablakkal - vagyis ennyivel hamarább megy el az előtte lévő kamion a kaputól.
Addig egy puffer parkolóban áll, hogy óra-percre érhessen oda és szintezze fel a platóját a rámpához - hisz a targoncások már járó motorral várják.
Tehát szó sincs kérdezősködésről a bajszos portás-bácsitól, és főleg szó sincs egy sajtpapírra rajzolt térkép utáni, szabad bóklászásról a gyártelepen.
Mire valaki az Audinak kamionoz - addigra pontosan tudja, hogy hol a III-as rámpa és azon a 22-es kapu.
Ezek nem pizzafutárok, akik a recepciós-lánytól kérdezik meg, hogy "hol találják Evelinkét a bérelszámolásról - mert egy duplasajtos Monte Cristót hoztak neki".
Nem lenne feladat, ha tudná melyikhez kell mennie, de amíg csak a cím van ráírva és semmi több, addig a kapunál fog kérdezősködni ember az embertől.
A gyártelepen belüli "Kollega, nem állnál kicsit arréb, megfordulnék a nyergessel és nem férek el. De ne oda, mert akkor a tükrömet is kitakarod, nem látom a szerelvény végét." mondatokkal vajon mit kezd az autopilot. Mondjuk pont félig szlovákul erős tájszólással, félig rossz németséggel, kézjelekkel mutogatva. Vagy keresztben elé álló román kamionoshoz bekopogtat, hogy te ugyan meddig várjak még itt? Vagy csak nyomja a dudát míg a sofőr a spedición papírozik, aztán idegességében lerúgja a bitjeit? Vagy végighúzza és elhajt? Tényleg, honnan tudja az AI, hogy meghúzták a kocsit? Csak le kell törölni a felkent műanyagot, vagy ez festés lesz, netalántán horpadás? Van itt azért pár nyitott kérdés...
Tehát visszajutottunk oda, hogy NEM fogja kiváltani az automatikus szállítás.
Ezek nevetséges kifogások, amelyek csak arra jók, hogy megvilágítsd, mennyire híján vagy a képzelőerőnek.
A GPS-es navigáció /ilyet használ néhány önvezető rendszer/ már ma is képes 1 méteren belüli pontosságra. Tehát az, hogy az audi hungária baszott nagy győri üzemegységének melyik szegletébe is kell menni, nem lenne feladat a mai rendszereknek sem.
Az autopilot nem rakodómunkás. Ahol arra van szükség, ott majd megoldják, megy esetleg az is, vagy helyben lesz ember aki kipakol.
Azért ragadjunk ki két tételt, mert megint elkented a választ. Hogy fog rakodni az a nyomorult autopilot, aki ki fogja váltani nemsokára 1 millió km gondozásmentes autóval a kishaszon járműveinket és azok sofőrjeit, miközben munkaidőben nem kell őket tölteni.
Vagy a másikat, amikor le van írva címként, hogy
Audi Hungaria Zrt.
Győr,
Audi Hungária út 1.
9027
És az automata teherautó majd kitalálja ebből, vagy megbeszéli a portaszolgálattal, hogy akkor hol balra, hol jobbra és melyik csarnok melyik kapuja, rámpája. Meg azt is elmondja neki ki fia borja, melyik cégtől jött, átesik a tűz és munkavédelmi oktatáson, megjegyzi hol a gyülekezőpont, nyilatkozik hogy milyen nyagokat nem visz be/ki, majd a biztonsági szolgálat kérésére félreáll, kinyitja a rakteret felemeli az árut (az őrszolgálat nem nyúlhat be az autóba, nem nyúlhat az áruhoz). Esteleg telefonál a címzettnek, hogy nem találja, mondja már el merre van éppen.
Konkrét kérdésre konkrét választ. De az sem baj, ha az összes felsorolt élethelyzetre adsz megoldást, hely van itt. 98969 hsz még mindig.
ui: a vízióban az viszont szimpatikus, hogy bizonyos személyekre tényleg nem lesz szükség. Kitalálod kire gondolok? 😎
Képzeld, pici gyerekekkel a feleségem pont ezt csinálta. Bolt, játszótér, néha doki. Többségében megoldotta a közelben sétálva babakocsival, annak aljába bepakolva. Kisebb részben pedig taxizott. Akkori árakon 3 millás új autó, 200-250 Ft-os benzinár és 80 Ft/km taxi mellett. Még NPV-t is számoltam, így votl kényelmes és egyszerre gazdaságos + az akkori garázsunkba egy autó fért be.
Tehát 10 év múlva havi 30-35 ezerért, ami évi 1,5-2% inflációval számolva mennyi is mai reál áron? Nálam kb 25e Ft, de meghajolva nagyságod előtt akármilyen értéket elfogadok 😎
Hova a francba is tettem azt a JulesVerne könyvet?!?!? Fel kéne írnom ezt is.
Az autopilot kontra sofőr észrevételemre nem lenne valami tananyagod?
De van. Probakeppen kerits egy mecenast, aki ad neked havonta egy fel millio forintot (mondjuk egy fel even keresztül) a mobilizaciod +reformalasara, amit kizarolag csak taxizasra költhetsz. Aztan mar ma is kiprobalhatod az "elmeny"t, amit ~2030-ban havi ~30-35 000 Ft-ert (autobirtoklas nelkül is) megkaphatsz (ugyanugy nem a tied lesz az auto, mintha ma taxival jarnal) ...
Azzal, kéne kezdeni a változásokat, hogy: NINCS olcsó garázsolás a közterületen ...
Ez mar pl. Kinaban mindennapi. Csak az kap engedelyt autotartasra, aki egy garazst is fel tud mutatni (aztan honap vegen kisorsoljak, hogy ki kap ICE autora rendszamot ... az EV tulajdonosa pl. rögtön kap, ott nincs sorsolas). A garazsok ara pedig (a nagyvarosokban) összevethetö az auto araval (mondjuk annak a fele). Azonkivül az elektronyos ótók mindenfele tovabbi elönyöket kapnak. Kinaban a mobilizacionak NINCS tulzott hagyomanya. A zemberek arra szoknak ra, amire kötelezik öket.
Meg valami. A Kinaban engedelyezett EV-k szama (jelenleg) az EV vilagpiac ~45%-a (miközben nyilvan a masik ket nagy piac az USA es Europa). A "többiek" talan, ha ~10%-t elernek ... hiszen az EV-zashoz töltö infrastrukturara is szükseg van ... aminek kiepitesehez idö kell.
Vagyis az, hogy mit lehet Kinaban eladni, azt Kinaban (a vilag legnyagyobb autopiacan) döntik el, ill. irjak elö.
Hisz a közterület hasonló elfogalaása pénzbe szokott kerülni! Elég sok pénzbe. - építkezés - vásár/pavilon - fesztivál/rendzevény - filmezés - stb. stb
Akkor a magán autó garázsolása miért is nem? Vagy miért csak jelképes összeg?
Simán kiterjeszteném az önvezető autókra, fizessen a level 5 algoritmus teljesítményadót. Oldja meg, ott a 'zinternet, elég sokba kerül az önvezetés, szóval na. Ja, hogy nincs lvl5, oh, wait...
Így van! Útdíjat, járműadót minden közlekedő fizessen! 43-as láb fölött extra járdakoptatás és 90 kg testsúly fölött is! Nem beszélve az élősködő bringásokról, akik aszfalton tekernek, járdán parkolnak és még követelőznek is újabb és újabb kerékpárutakért! Egyenlő közteherviselést itt is!!! Vessünk véget a rolleros, babakocsis kánaánnak! Hátrább az agarakkal deszkások, görkorisok!
"Az elszigetelődéstől és az idegenforgalom visszaesésétől tartó magyar közlekedési kormányzat 1939 júniusában a jobb oldali közlekedésre való áttérésről döntött, de a második világháború kitörése miatt az áttérést két évvel elhalasztották."
Nem kérdeztem hol laksz. Azt kérdeztem, hogy városban laksz-e. Nem tudom érzed-e a finom különbséget.
Az hogy az általad említett modell működhet-e nagyvárosokban, valószínűleg meglátjuk 15-20 éven belül. Azt, hogy bárhol máshol fog-e működni (pl egy agglomerációban vagy egy kisvárosban, faluban) erősen kétlem.
Mind1, úgy látom hogy te teljesen érzed a piacot, az autogyárakat és a vásárlókat is, szóval biztosan neked lesz igazad.
Mi meg '44ben a német megszállás okán. Ők nem akartak bal oldalon közlekedni így átterelték a megszállt területet jobbra. Érdekesség,hogy BP-en (talán)egy hónappal később álltak át, ennyi időt adtak a buszok ajtajainak átszerelésére. A városhatárig jobboldali volt, ott nagy táblák, felfestés és onnantól meg a városban baloldali. Egy álom lehetett...
Ez is egy forrás a miértre: "... 4–8 lóval vontatott, jócskán megrakott társzekereknek a vezetői is, akik ülés hiányában a bal hátsó lóról hajtották állataikat – így szabadon maradt jobb kezükkel tudták használni az ostort. Ahhoz viszont, hogy a jókora járművekkel ne ütközzenek bele a szembejövőkbe, jobb volt, ha az út jobb oldalán haladnak, mivel így maguk mellé nézve pontosabban láthatták, hol van a szekér széle."
"Létezett baloldali közlekedés, létezett óra átállítgatás is."
NAgyon öreg és buta vagyok, elmaradott is lehetek, mert én gúy tudom, hogy jelenidőben léteznek a fent említett dolgok. Nagyon irígyellek, hogy egy más világban élsz...
Egyébként akkor javaslom, hogy járj "máskor" dolgozni. Azon kívül jelezd ezt az opciót a világ szinte összes dolgozójának, akik mind nappal +-1 óra csúszással dolgoznak. Egyik munkaadó sem okosabb nálam, viszont nálad sokkal butább :-) Kétszáz éve nem jönnek rá....