Pont, ahogy róbertke írta. Sima csere. Pontosan passzol. Motort itt vehetsz: www.mgb.hu és ezt a motort keresd, ha nem akarod digitalizálni, mert ez 6500-at pérég, de csak 3 pólusú.
ezen rajta van az 5 pólusú is, de ahogy írtam azzal kicsit gyorsabb lesz a mozdi és digitalizálni kell, ha zavar a gyorsasága.
Ő írta:**** A motor méretei, nyaka (ahol a forgózsámolyhoz rögzítem) szinte tökéletesen megegyezik az eredeti motoréval.****Tehát csak egy egyszerű csere.
Azt tudom, a forgóvázon belüli tengelytávolság jó/használható, a forgócsapokat közelebb kell hozni - ami hasznos lenne, a kerék átmérője. Előre is kösz!
Nyitott ajtókat döngetsz. Valaha volt egy www.modellvasutak.hu honlapom. Pont ezzel foglalkoztam, pont tíz évvel ezelőtt. Olvasd végig. Bár gyorsabb lesz a gép, ha nem cseréled a leírt módon a fogaskereket, de manapság egy dekóderrel minden orvosolható. Esetleg fogaskereket találhatsz bármely kínai vacakban, az ebay-en, vaterán. Arra vigyázz, hogy 0,5 modulos legyen. Nos itt az eredeti cikk a honlapról, az eredeti képekkel, vágatlanul.
Meghajtás és motor A BR 130-asomban motort voltam kénytelen cserélni, mert sajnos az eredeti viszonylag hamar megadta magát. A rendszerváltás után, azonban már nem lehetett új eredeti motort kapni sehol sem. A vasútmodell börzén - ritkán - lehett ugyan használt motort vásárolni - de annyira drágán, hogy egyszerûen nem érte meg az árát. Így a Bühler cég motorjai közül választottam. KÉP A motor méretei, nyaka (ahol a forgózsámolyhoz rögzítem) szinte tökéletesen megegyezik az eredeti motoréval. Egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy ez a motor 8000 ford/perc fordulatszámmal dolgozik, ami ugye 20 %-kal magasabb mint az eredeti. Ez azt jelenti, hogy a modell végsebessége ugyanilyen arányban növekszik. KÉP , KÉP Nem maradt más hátra, kénytelen voltam a meghajtásláncba is belenyúlni, hogy a fogaskerekek kicserélésevel az új motor okozta fordulatszám növekedést visszaállíthassam az eredetire, esetleg csökkenthessem, mert a modell túl gyors volt. Ehhez új fogaskerekekre is szükségem volt. KÉP Sajnos sehol sem találtam megfelelõ fogaskerekeket, így egy ügyes forgácsoló szakemberrel készíttettem egy kisebb szériát - gondolván arra is, hogy az azonos meghajtású mozdonyaimba is jusson belõlük. Összesen kétfajta fogaskereket kellett legyártatni. Az egyik egy tízfogú fogaskerék, amelyet a motor tengelyére húztam az eredeti 12 fogú helyett. A másik egy 22 fogú fogaskerék, amely a szabadonfutó tengely elsõ eredetileg 18 fogó fogaskereke helyére került. KÉP Az áttél a következõk szerint módosult. Így a dupla fogaskerék fordulata 8000 X 10 = 80000, 80000 : 22 = 3636 fordulat / perc. A 22 fogú kerékhez a körmös csatlakozáson keresztül egy 20 fogú kerék csatlakozik, értelemszerûen azonos fordulatszámmal, mivel azonos tengelyen vannak. A 20 fogú kerék az alatta lévõ 18 fogú kereket hajtja meg és ezáltal a vele egy tengelyen lévõ csigákat is. Ennek a tengelynek a fordulatszáma: 3636 X 20 majd : 18 = 4040 fordulat / perc lesz. A csigák minden fordulattal egy fognyit fordítanak a hozzájuk kapcsolódó keréktengelyek fogaskerekein. Mivel a ezek a fogaskerekek 13 fogúak, ezért a tengely fordulatszáma 4040 : 13 = 310 fordulat / perc lesz. Ezzel gyakorlatilag elértem, hogy a modell az eredeti sebességénél, amely amúgyis túl gyors volt, lassabb lett és élethûen megközelítette az eredeti mozdony sebességét - természetesen az 1:87 arányban. Csak emlékeztetõül az eredeti motor 6500-as fordulata 379-re szelidült. Az új motor sok elõnnyel járt. A modell futása sokkal jobb lett. Valamivel csendesebbé is vált. Alacsonyabb feszültségen indul el és a régi motor rángatós indulásával ellentétben, most simán, zökkenõ mentesen gyorsul. A vonóerõ - hála a Bühler motornak jelentõsen megnövekedett. Ez lehetõvé tette, hogy az üres üres forgózsámoly ólomnehezéket kapjon, továbbá az eredeti vaslemezekbõl álló nehezéket súlyosabb ólomnehezékre cseréljem. Így a modell önsúlya jelentõsen - mintegy 180 grammal növekedett és már vetekszik egy Roco modell súlyával. A nagy vonóerõtöbblet megengedte, hogy a tapadógyûrûvel ellátott két kereket gyûrû nélkülire cseréljem, ami viszont így újabb két keréken keresztül kap áramot a mozdony. Mindent összevetve kb. 4000 forintba került a dolog, ami azt hiszem megérte.
Ha az Athearn SD-9-s modellt használnád, akkor még vágni sem kell az alvázon! Pontosan megegyezik az M63-sal. Én a modellnél kicseréltem a kerekeket Fuggerth V43-as kerekekre. Az-az csak a keréktárcsákat! A Fuggerth kerekek fel lettek fúrva 2,5 mm-re és az eredeti Athearn tengelyekre lettek sajtolva. Így a kerékátmérő már jobban közelít a valósághoz. Az üzemanyag tartály lett lemarva az M63-nak megfelelően. Majd később csinálok fotókat a modell belsejéről:
Pardon, félre ne érts, nem szegecsszámlálóként akartam szőrözni, egyszerű kérdés volt, mert amit én néztem donornak, annak eredetijén kisebb a kerék.
A modellezés kompromisszumokkal teli téma, a modellépítés lehet, még inkább. Főleg ha kész alapanyagból, nem az átlagember lehetőségeitől elrugaszkodott költségvetéssel készül valami.
Én most egy Mdmot-nak akarok nekilátni, és épp fordítva, sajnos nagyobb lesz a donorként választott gép kerékátmérője. Ha majd kész, és összeállt a hibalista, elgondolkodom, hogyan cseréljem. :-)
Még egy: a Lima V300-asa (szerencsére) nem alkalmas a V63/M63 alá donornak, a forgóvázon belül a tengelytávolság jelentősen kisebb a két magyar mozdonynál alkalmazottnál.
Nagyon jól tudom, hogy a kerékátmérő nem megfelelő, de engem egyáltalán nem zavar, majd ha egyszer úgy adódik talán kicserélem, de emiatt nem fogok újakat venni. Nekem az volt a célom, hogy egy modellt építsek, ami feleleveníti az M63-ast, szerintem sikeresnek könyvelhetem el a dolgot, persze nem mindenkinek felelne meg így, ezt is belátom.
Mivel a forgócsap táv rövidítéshez úgyis teljesen szét kellett vágni az alvázat, így az üzemanyag tartály is méretre lett szabva: rövidebb, keskenyebb lett és magasabbra került picit.
Még mindig az M63-asról. Kézbe kéne fogni a donornak szántat, de az adatok alapján az EMD SD50-esek kerékátmérője 1000, míg az M63/V63-asé 1250 mm. Ez modellben majdnem 3 mm. Cserélted a kerekeket esetleg, vagy a Mehanóé megfelelő?
Én sem azt mondtam, hogy minden piko modell rossz. Nekem általánosan a motorok nem tetszenek, amik benne vannak, de a gőzösökkel semmi bajom, ott az áttétel finomabb. Barátom vett egy br24-es piko gőzöst még a régi, "bumszli szegecses" kivitelűt, és meg voltam lepődve, nagyon szépen megy, csak kicsit szitál az első futókerék, de ez ilyen kornál elnézhető. Én is remotorizáltam a BN150-es Gützold "mosógépmotoros" mozdonyomat cd-író motorral, azóta sokkal csendesebb, egyenletesebb futású. A ritkasághoz annyit teszek hozzá, hogy a ludmillából a börzén találsz legalább 5-öt 1 börzén 10000 ft alatti áron. Vannak tényleg ritka modellek, mintpéldául az ES499-es gorilla, azt biztos nem építeném át.
Ránézésre igen hasonlít a felső a Búvárom (http://trainmodeller.freeblog.hu/files/20091206/buvar2.jpg - képet Matiz asztalán ő maga készítette, csak a modell az enyém) belsejére - csak az egy amerikai tolatóra épült. Nem elképzelhetetlen, hogy azonos gyártmány volt a donor.
Nem tudom, a régi érából származó Gützold e modelljével (V100) vagyok a legkevésbé elégedetlen. Méretéhez képest elégséges a motor teljesítménye (ugyanez a 118-asban már nem feltétlenül), és van ugyan hangja, de nem az a kínkeserves vinnyogás, mint a 118-asnál vagy a 120-asnál. Hármat birtokolok (V100 001, V100 003, 110 025), ebből az első kettő kifejezetten jó, és annyira megfelel, hogy eddig letettem a Rocóról vagy a Brawáról. Bár előfordulhat, csak igénytelen vagyok. De a linkelt honlapokon szereplő áraknál nagyon erős érzelmi kötődés kéne az NDK-s gépeimhez, és az még nem alakult ki. :-)
OFF ...kósza álom nekem...:-))))) De talán egyszer tényleg lesz egy ilyen hajtással "remotorizált" kék V100-as gépem, ha nagyon "eldurvul" a modellpiac, talán még idén. ON
Azért a régi Piko mozdonyok között is van szép kidolgozású. Pl. a Szergej. És a futása is rendben van. Mondjuk 15-18 ezret így se ér, de 12-t talán igen. Vagy a BR01 részletességéven a Rocoval egy szinten van. Roco BR01-et meg használtan se kapsz meg 30 alatt.