csak egy apróság, hogy lássuk, az útépítőink tanultak a történelemből. most ugye mindenki azzal jön, hogy mennyivel olcsóbb a horvát autópálya-építés, mint a magyar. és hogy mi volt 120-130 éve? "a német államokban 10-20 ezer font körül mozgott a vasutak mérföldje. A híres (vagy inkább hírhedt) magyar keleti vasút építése idején a hetvenes években egy-egy mérföld felépítése mintegy 1 millió koronába került, ami 50 ezer font körül mozgott... Egy-egy vonal felépítésére létrehozott társaság a megvesztegetés és panama melegágyává vált. Külön üzletágak alakultak ki az állami vasúti koncessziók kijárására, az elnyert koncessziók kézbekerítésére. (ez egy ÁSz-tanulmányban van, én konkrét cégnevekkel, politikusi nevekkel, stb. szeretném ezt megcsinálni)
Tegnap kirándultunk Kőszegre. A 85-ös forgalmát Csornáig ismertem (sok kamion), utána már kevés. Visszafelé, gondoltam a 86-os felé jövök. Bár ne tettem volna...
Ami ott van, az iszonyatos. Tényleg kellene az M86. Nem kicsit, nagyon :)
Ami kamionforgalom ott van, nem csodálom, hogy a helyi sajtó azzal van tele minden héten, hogy a lakók már nem bírják. 1 falu elkerülőt csinálnak most, de van még x falu. Azokkal mi lesz? Hiába a 40-es (30-as) tábla a faluban, a kamionok 70-80-al mennek. Percenként sokszor 20-30 db (falkában). Rengeteg a lengyel, de sok szlovén, horvát, szlovák.
Csorna pedig fuldoklik. Olyan nyomvályút, mint a 86-os csornai bevezetőjén, még nem láttam. Kiterelték a forgalmat, mert életveszélyes volt (15-20 centis).
Nem is beszélve az M8-ról...szerintem ehez is kell még vagy tíz év amire az egyik oldalon eléri valami autóút féle. Nem is értem, hogy miért akarjuk az M8-ast építeni Körmend és Rábafüzes közt, amikor nemsoká mindenki az M7-en fog járni, ha a szlovének átadják a lendvai szakaszt.
Igen, ezért sem értettem hogy miért olyan igénytelenek a völgyhidak. Amikor először jártam ott, azt vártam majd látok tuti olasz desig völgyhidakat. A Bologna - Róma autópályán főleg felsőpályás ívhidakat építettek, vb pálcikákból. Valószínű volt valami olasz standard kidolgozva ezekre a hidakra. Biztos célszerű volt, és olcsó, de ezek a hidak nagyon formátlanok, összevetve mondjuk a sibeniki Krka híddal, vagy a maslenicaival.
ez hiányzik nekem is leginkább; az, hogy a hidak utak részei legyenek. szegény szekszárdi híd 2003 óta áll magában, azóta egy centi M9-es nem épült hozzá.
"Ez egyébként szerintem egy fontos különbség a két nép közt is, a spanyolok sokkal igényesebbek és kreatívabbak mint az olaszok, akik csak a múltjukból élnek."
Mondjuk auto-formatervben az olaszok igencsak az elbolyban vannak...
Én másképp olvasom ezeket az "élenjárásokat". Adott egy frusztrált mérnöki lobby, amelyik elefántot csinál az egérből és a mérhetetlen szellemi energiákat, amivel értelmes hálózatokat alakítanánk ki a gazdaság teherbíróképességének megfelelően, mérhetetlen fizikai erőfeszítésekké transzformálja, melyek hálózattá nem képesek összeállni, újabb és újabb mementókat pottyantva el az országban. Kisföldalatti, Dunaújvárosi híd, négyesmetró, Lánchíd, stb...
Az intelligencia nem a méreteknél kezdődik, hanem az együttműködésnél és az arányos gondolkodásnál.
Alapvető tévedés az hogy mi európa meghatározó hatalma lettünk volna. Magyarország egésze az első világháború környékén kezdte beérni európát gazdasági fejlettségben. A helyzet egyébként sokban hasonlít a maira. Nagyon büszkék vagyunk erre a korszakra, de mi egyáltalán nem voltunk európa gazdag országa. Egy elmaradott ország próbálta rohamtempóban behozni évszázados lemarasását, és éppen a legkorszerűbb technológiák miatt az első világháborúig sokmindenben sikerült is. Nagyhatalomnak pedig csak mi tartottuk magunkat (gyarmatok hiánya), az első világháborút épp emiatt buktuk el...sajnos a monarchia volt a gyenge láncszem, lásd olasz front (Isonzó, Piave), keleti front, csupa vereség, sehol nem tudta felvenni a versenyt hosszú távon a monarchia az antanttal és a szövetségeseivel, éppen a gazdasági gyengesége miatt.
Biztosan igazad van abban hogy a pénzlenyúlás is lehet egy olvasata a hídnak, de azért van számos más is. Pl.: ahogy a kisföldalatti egy élenjáró fejlesztés volt, a korszak első és így legkorszerűbb földalatti "villamosa" az európai kontnensen, úgy a dunaújvárosi híd is egy élenjáró technológia, hatalmas szellei energiák terméke. Ha valaki európában hosszabb hidat akar építeni ebben a kategóriában biztos hogy a dunaújvárosi-hídat fogja tanulmányozni. De nem kell olyan messzire menni, az első Erzsébet-híd és a Szabadság-híd is az volt a maga korában...
Egyébként egészen biztos vagyok abban hogy a millenium idején is komoly pénzlenyúlások voltak.
1890-ben Magyarország Európa egyik meghatározó hatalma volt, hihetetlenül összetett földrajzi környezetben. Ehhez képest a millfav egy olcsó és praktikus villamos.
Ha az igényeségről szólna a mese, akkor nem szólnék egy szót sem. De nem arról szól, hanem a pénzlenyúlásról és a hülyeségről.
Ha így gondolkodtak volna őseink, akkor az 1890-es években is az európában utolsók! közt kullogó Magyarszág (nem számítva persze a balkánt de azzzal gondolom még ma sem számolunk) nem költött volna egy drága Szabadság-hídra, egy még drágább Erzsébet-hídra, egy milleniumi földalatti vasútra, de az operára a bazilikára és a parlamentre és még sok középületre sem.
Én azt mondom hogy inkább építsünk kevesebbet, de ami építünk abból építsük a legjobbat. A szekszárdi vagy az oszlári híddal nem hiszem hogy büszkélkedni fogok az unokámnak, de a kettes metróval sem, a négyessel viszont annál inkább, ahogy a dunaújvárosi híddal is.
Persze az is egy szint hogy kielégítjük a szükségleteinket, viszont az is egy országimázs hogy Olaszországban járva mindig elcsodálkozom az igénytelen előregyártott elemekből készült vögyhidaikon, Spanyolországban viszont csodálom az autópályákon a gyönyörű hidakat, vagy éppen a korlátok kialakítását. Ez egyébként szerintem egy fontos különbség a két nép közt is, a spanyolok sokkal igényesebbek és kreatívabbak mint az olaszok, akik csak a múltjukból élnek.
Én nagyon szeretném ha Magyarország lenne közép-európa Spanyolországa, Budapest pedig közép-európa Barcelonája.
Mindig önkielégít a mérnöktársadalom, mindig. Nincs nőjük ezeknek? Mi a tökömet keres Európa leglaposabb, legvízszegényebb és legalacsonyabb országában a leghosszabb, meg a legmagasabb, meg a leg....?