Nagyon jó képsorok. Én legutóbb 2005 nyarán voltam erefelé Zadar mellett, és még leugrottunk a Krka NP-ba is a pályán. A viadukt tényleg gyönyörű. Egyedüli negatívum a Sveti Rok alagút előtti 1,5 torlódás volt, így visszafelé kikerültük az alagutat. A Mala Kapela alagútnál nem volt vészes a dugulás.
Jövőre megyünk ismét, akkor máér mindkét alagútnál meglesz a másik járat is, itthon az M7-es végig a Horvát határig, sőt a Mura-híd is, így elméletben nem gyorsforgalmi úton csak itthon az új 4-esig Üllőig 17 km, illetve a nemrég már eddig átadott Sestanovac-Makarska közötti 27 km. Azért nem rossz, csak épülgetnek a gyorsforgalmi utak.
Tessék ezt elolvasni. Van leállósáv. Van modern alagút felügyelő rendszer. De tényleg ritkán van csomópont, anyag viszont van bőven. A töltéseket is a kibányászott hegyoldalból építik.
Na megnézzük ezt a 71-es "elkerülőt" jövő szombaton.
Megyünk Badacsonytördemicre, és az útvonal Csévharaszt-Nyáregyháza-Újhartyán-Örkény-Tatárszentgyörgy-Kunszentmiklós-Tass-Dunavecse elkerülő-M8-M6 (most ingyenes a Dunaújvárosnál), 62-Székesfehérváron keresztül-8-as út-Nagyvázsony-Tapolca-Badacsonytördemic. Rövidebb lenne az M0-M7-71, de 3 napos ünnepnap szombat délelőtt katasztrófális lesz valószínű.
Nem igaz, nem tudom hazai médiában ki kezdte el ezt a hazugságot emlegetni az embereknek.
Ez már így sem lenne autópálya, de a 2 sáv szélességén is spóroltak vagy 1,5 métert.
Ez sem igaz, nem szűkebb, mint az M3-as.
Ezért írtam, a Horvát sztereotípiákat csak az veszi be, aki nem járt ott még kint autópályán, hiszékeny a magyar nép mindenki tudja...
A biztonságról annyit, hogy az alagutak a Német autóklub is No1-nek tüntette fel, és azért ezekből van már bőven. Folyamatos digitális infótáblák vannak végig az autópályákon.
A táblák meg sötétben teljes felületükön visszaverik a fényt, nem úgy, mint az itthoniak jó része, hogy sötétbe csak pár csíkokat látni visszaverődni ( főleg az M3-ason).
Ez azért nem ilyen egyszerű. Nagyon sok tényező árnyalhatja a képet. Mindenesetre úgy gondolom, hogy a horvátok nagyon okosan kezdték a dolgot, megmondták előre a pályázóknak, hogy ennyiből kell kihozni. Ezért egy hatalmas 5* jár nekik, mert olcsó a cucc, viszont ennek is megvolt az ára. A kevés forgalmi csomopónt teljesen indokolt, de a ritkán lakott terület még nem indokol kevesebb pihenőhelyet. Az autópályának nevezett utakon nincs leállósáv. Ez már így sem lenne autópálya, de a 2 sáv szélességén is spóroltak vagy 1,5 métert. Náluk ezt meg lehetett lépni, mert nincs olyan brutális tranzitforgalom. A másik dolog, hogy mivel hegyek között haladnak a horvát pályák, az építkezés minden egyes szakaszában van egy közeli bánya, ahonnan sokkal olcsóbb fuvardíjért hozhatnak anyagot, mint nálunk, ahol sztem nincs 10 bánya, ami autópályaépítéshez megfelelő minőségű/mennyiségű zúzalékot képes adni. Divat szembeállítani a horvátoknál az olcsóságot és a hidak/alagutak tömkelegét, hogy "de hiszen ott azoknál olyanok is vannak(indokoltan) és mégis olcsóbban van pályájuk...". De a hegyek közti építkezés előnyeiről ők nem beszélnek, pl. hogy sziklára építenek. Nincs szükség olyan komoly talajcserére, védőrétegre (messziről;fuvardíj) mint nálunk szinte az egész országban. Az egyik legdurvább példa idehaza a Balaton déli részén az M7 Ordacsehi-Balatonszentgyörgy szakasz, ahol mocsárra kellett autópályát építeni. Lehet, hogy a horvátoknál jó sok híd van, de ez a szakasz kis túlzással egy híd, mert a pálya több kilométer hosszan alá van cölöpözve. Szal összességében én elfogadom, hogy odaát olcsóbb az "autópálya", de ennek megvan az oka, és úgy gondolom, hogy annyival nem olcsóbb, mint azt sokan el akarják hitetni. És ami a legfontosabb, a magyar autópályák sztem egyáltalán rosszabbak, és nem elhanyagolható, hogy sokkal biztonságosabbak is. Ez meg a mi földrajzi adottságunk előnye. És hát ez a miénk, inkább szeretem ezt. :-)
Kemény dió lenne. A Pécshelyi-medence, Káli-medence, Tapolcai-medence és a Keszthelyi-hegység is Nemzeti Park. A domborzat se egyszerű, rengeteg viadukt és alagút kéne. Fontosabbnak tartom, hogy a meglévő 4 és 5 számjegyű utakat újítsák fel és a sávokat szélesítsék. A vasutat már meg sem merem említeni.
Ez már OFF-ba hajlik, de a kilométerórának kötelező csalnia. Egészen pontosan megengedet, hogy hajszálpontos legyen, de az nem, hogy a ténylegesnél kevesebbet mutasson. Mivel a kilométeróra a kerekek fordulata alapján mér, tehát befolyásolja a működését a kerekek állapota, így precízre a legnagyobb jóindulattal sem lőhető be. Éppen ezért, hogy semmiképpen se csússzon a mutatott érték a tényleges sebesség alá, a középértéket egy kicsit felfelé tolják el. Eben nem vagyok biztos, de emlékeim szerint maximum 7 százalékkal térhet el felfelé a mutatott érték a ténylegesnél, ideális állapotú kerekeket használva.
A közlekedési morál országonként változó, és több, egymástól részben független paraméter föggvénye. Magyarországon a sebességkorlátozás lényegében nem működik valódi korlátozó tényezőként, ezért precíz szabályozását feleslegesnek érzem.
Nem akarásnak nyögés a vége, de ennek nem az anarchia a megoldása. Én amúgy +10%-os max határon megyek, de 90%-ban annyival, amennyivel kell, persze GPS szerint, nem a minden autóban csaló sebességmérő óra szerint, amit több autónál is mértem, de minimum 5-7 km/h-al többet csalnak, és minél nagyobb a sebesség, annál jobban (óra 140 km/h, GPS 128 km/h, óra 98 km/h, GPS 90 km/h, a lézer meg a GPS pontossággal mér.).
A Fehérvár nyugati elkerülő sima 90-es út, mondjuk egy kissé kanyarog is, de a 8-as főút Fejér megyei szakasza is csak 90-es, pedig a 100-as tábla bőven elmenne.
A külvárosi kb. 3 km szakasz elkerülésére nem tudom, milyen terv van.
... és ott az emberben a félsz, hogy valamit elqr a rencer, nem könyveli le a bringa visszavitelét, és egy hét múlva 600ajróval (150ehuf) megcsapolják a bankszámlát...