Isztriában az (Umagtól a szlovén határig) A9 illetve a Rijeka-Zágreb A7-en sincs leállósáv. De ez valóban nem számottevő a többihez képest, szóval mea culpa, elhamarkodtam a kijelentést, a legtöbb horvát szakaszt valóban nem ismerem.
A biztonsággal kapcsolatban nem az alagutakra gondoltam (újabb 5*, főleg, hogy 2010-ig elméletileg a legtöbbnek meglesz a párja), hanem, hogy az autópályát odaát "csak" 130 km/h-ra tervezik, nálunk 140/150-re - de amint ezt írtam lentebb, ez főleg domborzati okokra vezethető vissza.
Pont az M3-at ismerem legkevésbé, asszem talán 3-szor vezettem arra, akkor is világosban, de az M7 és M1-en sztem teljesen jók a táblák - sötétben is. :-) Ja és a holnap átadandó szakasszal már min. 8 digitális infótábla lesz az M7-en 120 km-en belül (egy oldalon) - asszem több nálunk nem is nagyon indokolt. :-)
akit a horvát A1 autópálya csomópontjainak, pihenőhelyeinek, alagútjainak, hídjainak/viaduktjainak, és fizetőkapuinak térképe érdekel, annak ajánlom az alábbi oldalt:
szerintem polgár után elég lett volna 20 év múlva nyomatni az M3-at...
azt a 200-300mrd-t inkább a meglévő úthálózat feltuningolására, négysávosításra, elkerülőkre kellene költeni...
így vagy 3-4x akkora hosszon tudnának megfelelő kapacitást biztosítani...
meg debrecennek, nyíregyh-nak valódi elkerülőt (gyűrűt) a mostani neszesemmifogdmegjól aszfaltcsíkok helyett...
ez a 39-es meg mi a szösz lenne? hol menne?
mert a tokaji cikkben bejelölt tranzitirányoknak a 38as továbbépítésére van szüksége (a 37es és 3as között) valamint a meglévő szakasz településelkerülőzésére...
azt nem értem, hogy miért nem nyomják a Bodrogközön átvezető útvonalat a tiszakanyári híddal Tokaj elkerülésére. Persze ott is kellene pár elkerülő szakaszt csinálni, és egy új Bodrog-híd bekötéssel a 37-be is elkelne.
A gond az, hogy hiába 80 km/h-val lehet menni az alagútban, és a bejáratnál a rendőrök/autópályások integetnek, hogy gyerünk-gyerünk, de volt több alkalommal is, hogy meg-meg álltunk az alagútban, és nagyon ritkán mentünk 80-al, nagyrészt 40-60-al. Ez szombat 13-14 óra környékén volt Split felé július 16-án, így a túrnusváltási csúcs volt. Még a német RTL is forgatott a dugóban. Amúgy még szerintem a besorolás lasítja le a forgalmat a híd előtt, mint általában minden ilyen kapacitás csökkentés esetében itthon is. De baleset akkor nem volt. Visszafelé jövet a másik irányban is már kígyozott felfelé a dugó a szerpentínen, ezért is kerültük ki. Ez a szakasz azért a legjobban terhelt, mert Rijeka felől( Németek, Osztrákok...stb) is becsatlakozik a Split felé menő forgalom, és minden ezen az egy csövön megy át Sveti Roknál. Ezért volt viszont csak kis torlódás a Mala Kapela alagútnál.
Nagyon jó képsorok. Én legutóbb 2005 nyarán voltam erefelé Zadar mellett, és még leugrottunk a Krka NP-ba is a pályán. A viadukt tényleg gyönyörű. Egyedüli negatívum a Sveti Rok alagút előtti 1,5 torlódás volt, így visszafelé kikerültük az alagutat. A Mala Kapela alagútnál nem volt vészes a dugulás.
Jövőre megyünk ismét, akkor máér mindkét alagútnál meglesz a másik járat is, itthon az M7-es végig a Horvát határig, sőt a Mura-híd is, így elméletben nem gyorsforgalmi úton csak itthon az új 4-esig Üllőig 17 km, illetve a nemrég már eddig átadott Sestanovac-Makarska közötti 27 km. Azért nem rossz, csak épülgetnek a gyorsforgalmi utak.
Tessék ezt elolvasni. Van leállósáv. Van modern alagút felügyelő rendszer. De tényleg ritkán van csomópont, anyag viszont van bőven. A töltéseket is a kibányászott hegyoldalból építik.
Na megnézzük ezt a 71-es "elkerülőt" jövő szombaton.
Megyünk Badacsonytördemicre, és az útvonal Csévharaszt-Nyáregyháza-Újhartyán-Örkény-Tatárszentgyörgy-Kunszentmiklós-Tass-Dunavecse elkerülő-M8-M6 (most ingyenes a Dunaújvárosnál), 62-Székesfehérváron keresztül-8-as út-Nagyvázsony-Tapolca-Badacsonytördemic. Rövidebb lenne az M0-M7-71, de 3 napos ünnepnap szombat délelőtt katasztrófális lesz valószínű.
Nem igaz, nem tudom hazai médiában ki kezdte el ezt a hazugságot emlegetni az embereknek.
Ez már így sem lenne autópálya, de a 2 sáv szélességén is spóroltak vagy 1,5 métert.
Ez sem igaz, nem szűkebb, mint az M3-as.
Ezért írtam, a Horvát sztereotípiákat csak az veszi be, aki nem járt ott még kint autópályán, hiszékeny a magyar nép mindenki tudja...
A biztonságról annyit, hogy az alagutak a Német autóklub is No1-nek tüntette fel, és azért ezekből van már bőven. Folyamatos digitális infótáblák vannak végig az autópályákon.
A táblák meg sötétben teljes felületükön visszaverik a fényt, nem úgy, mint az itthoniak jó része, hogy sötétbe csak pár csíkokat látni visszaverődni ( főleg az M3-ason).
Ez azért nem ilyen egyszerű. Nagyon sok tényező árnyalhatja a képet. Mindenesetre úgy gondolom, hogy a horvátok nagyon okosan kezdték a dolgot, megmondták előre a pályázóknak, hogy ennyiből kell kihozni. Ezért egy hatalmas 5* jár nekik, mert olcsó a cucc, viszont ennek is megvolt az ára. A kevés forgalmi csomopónt teljesen indokolt, de a ritkán lakott terület még nem indokol kevesebb pihenőhelyet. Az autópályának nevezett utakon nincs leállósáv. Ez már így sem lenne autópálya, de a 2 sáv szélességén is spóroltak vagy 1,5 métert. Náluk ezt meg lehetett lépni, mert nincs olyan brutális tranzitforgalom. A másik dolog, hogy mivel hegyek között haladnak a horvát pályák, az építkezés minden egyes szakaszában van egy közeli bánya, ahonnan sokkal olcsóbb fuvardíjért hozhatnak anyagot, mint nálunk, ahol sztem nincs 10 bánya, ami autópályaépítéshez megfelelő minőségű/mennyiségű zúzalékot képes adni. Divat szembeállítani a horvátoknál az olcsóságot és a hidak/alagutak tömkelegét, hogy "de hiszen ott azoknál olyanok is vannak(indokoltan) és mégis olcsóbban van pályájuk...". De a hegyek közti építkezés előnyeiről ők nem beszélnek, pl. hogy sziklára építenek. Nincs szükség olyan komoly talajcserére, védőrétegre (messziről;fuvardíj) mint nálunk szinte az egész országban. Az egyik legdurvább példa idehaza a Balaton déli részén az M7 Ordacsehi-Balatonszentgyörgy szakasz, ahol mocsárra kellett autópályát építeni. Lehet, hogy a horvátoknál jó sok híd van, de ez a szakasz kis túlzással egy híd, mert a pálya több kilométer hosszan alá van cölöpözve. Szal összességében én elfogadom, hogy odaát olcsóbb az "autópálya", de ennek megvan az oka, és úgy gondolom, hogy annyival nem olcsóbb, mint azt sokan el akarják hitetni. És ami a legfontosabb, a magyar autópályák sztem egyáltalán rosszabbak, és nem elhanyagolható, hogy sokkal biztonságosabbak is. Ez meg a mi földrajzi adottságunk előnye. És hát ez a miénk, inkább szeretem ezt. :-)
Kemény dió lenne. A Pécshelyi-medence, Káli-medence, Tapolcai-medence és a Keszthelyi-hegység is Nemzeti Park. A domborzat se egyszerű, rengeteg viadukt és alagút kéne. Fontosabbnak tartom, hogy a meglévő 4 és 5 számjegyű utakat újítsák fel és a sávokat szélesítsék. A vasutat már meg sem merem említeni.