Pontosan azért, mert a szembejövőktől csak két fehér vona választ el, ami nem sok. persze táblák meg mérések helyett jobb ötlet volna a szalagkorlát, de ahhoz ész is kéne.
Szóval számomra az etalon az M0 mostani kiépítettsége volna (M1-M5 közt), de persze nem ide, hanem a közepes forgalmú (idehaza nagy forgalmúnak titulált) főutakra. "Autóút" tábla, a komolyabb kereszteződések szintben elválasztva, a kisebbek szintben, de 70-es táblával, amit gyakran ellenőriznek is.
Meg egyebkent ha a 90-ezo kamion/teherauto utoler egy 70-nel meno Ifat/Kispolszkit, jo esellyel par km-ig nem tud elozni. Szemelyautoval meg esetleg lehetne elozni, siman, aztan menni tovabb 90-nel.
"Ha viszont kiépítesz 2×2 sávot, az még inkább húzza az autósokat, és standard lesz a 120-140 km/h, miközben a szembejövőktől csak két fehér vonal választ el."
Egyebkent en azt sem ertem, hogy ha adott egy jo, 2x2-es ut, szintbeli balrakanyarodasok (es balrol kanyarodok) nelkul (Gyula-Csaba szakasz, a Veszely-csarda kivetelevel, de ott helyesen van tabla is), akko' minek 90-nel teletablazni, aztan ezt meg merni is?
Tegnap bebicajoztam Szentendréről Pestre. Épp a "Megyeri" híd előtt jártam, gondoltam majd felteszem a kérdést hogy nincs-e valakinek infója arról hogy Szentendrei-ág acélszerkezetének következő elemét mikor emelik be. Amikor ezen morfondíroztam, megláttam egy hatamas uszályt a következő hídelemmel. Úgyhogy a helyszíniről jelentem hogy tegnap megjött a következő elem, talán ma be is emelik
A valóság egy kicsit bonyolultabb. Képzeljünk el egy jó minőségű, 2×1 sávos főutat. Elvileg a maximális sebesség 90 km/h, és ezt a kamionok nagy többsége is tartja (bár számukra ez már sebességtúllépés ugyebár). Látszólag midnen rendben, lehet haladni. Bár autópályán kb. 50%-al gyorsabb haladás volna lehetséges, ráadásul a pályák általában (ha nem is mindig) egyenesebb vonalvezetésűek, mint a főutak, szóval még így is lényegesen lassabb a haladás a főutakon az autópályákhoz képest, de fogadjuk el, hogy ez az olcsóság velejárója.
Viszont jönnek az autósok. És nagy többségük nem óhajt 90 km/h sebességgel haladni. Én magam néhány kintfelejtett 20, meg idióta 30 kivételével mindig betartom a korlátozásokat, és bizony országúton 90-el haladva elég sokan megelőznek. Az előzés pedig, mint tudjuk, a közlekedés legmagasabb rizikófaktorú eseménye.
És ebben a záróvonal nem tényező. Hány baleset volt az M0-on a betonkorlát előtt, amiben szerepet játszott, hogy valaki a dupla záróvonalon át előzött? Pár hete engem is előztek egy a 6-os út dunaparti részén Nagytéténynél. Heccből betartottam a 60-at. Dudáltak, villogtak, mindenki megelőzött, egyszer az engem előző kocsit egy másik legalább 120-al a dupla záróvonalon át.
Ha viszont kiépítesz 2×2 sávot, az még inkább húzza az autósokat, és standard lesz a 120-140 km/h, miközben a szembejövőktől csak két fehér vonal választ el.
Azért ez alapján én nagyon örülnék ha autópályaként épülne meg a határig az M43-as. Nem is értem, hogy miért pont Maroslele lehajtóig akarják autópályának és onnantól valami 2x1 sávosnak (még Makóig érteném, de emitt semmit nem látok, ami a forgalom csökkenését indukálná a további szakaszon). Ráadásul ezek igen nagy része átmenő teherforgalom, az a 6121j/nap az most inkább 10 fölött, mint alatt van (bár ezzel is lehet, hogy durván alulbecsülöm) mindenesetre szemre ennél sokkal durvább tavalyhoz képest. A jelenlegi formájában minden napra jut baleset, heti egy súlyosabb garantált.
Közben meg a 4-esen Monornál a 2*1 sávos úton halad napi 15-20 ezer jármű (?).
Görbeházától már mindkét nagyváros felé csak max 2*1 sávot kellett volna építeni, vagy inkább a 35-36-os főutakat feltuningolni.
De ugyan ez az M7-es is Balatonkeresztúr után.
Egy településeket elkerülő, jó minőségú út, részben 2*2 sávval, adott esetben szintbeni csp-k, vagy körforgalmak beiktatásával sokkal olcsóbban, sokkal hasznosabban épülhetne hazánkban. Főleg, ha azt vesszük, hogy kis távolságok révén nem lehet akkora időnyereséget hozni egy autópályán 100-200 km-en, hogy megérné mindenhová azt építeni.
Sőt még számold hozzá, hogy vasútilag mennyi plusz költsége van a Ro-La vonatoknak, mivel nagymértékben rongálják a kis kerekek a pályát, főleg a kitérőket, valamint ezért még nagyobb odafigyelést is igényeélnek a pályásoktól. Ismert, hogy volt jópár siklás váltókörzetekben Pesten Ro-La vonatokkal.
1. 2007.01.01 előtt a románbolgár kamionokkal 60.000 Ftos útvonalengedélysarcot fizettetett állambácsi. (nemmondom, szép zsozsó...)
így a kamionnak olcsóbb volt rolázni...
2. miután felebarátaink úniós tagok lettek, ilyen csúnya sarcolást már nem lehet velük mívelni, így ezek inkább a pályát választják.
3. hogy mégse így legyen, állambácsi támogatja a rolacéget. kamiononként 74 euróval azaz kb. 20.000 ft-tal!
MEGÉR ez ENNYIT????
ahelyett, hogy a kamionos fizetne 2000Ft pályamatricát meg esetleg 20e Ft jövadót, ha itt tankol???
4. nézzük a mennyiségeket:
az esztendő eddig eltelt időszakában húszezer kamion vasúti szállítását bonyolította le a Hungarokombi Kft.
Ennyi nehéz tehergépjármű egymás mögé állítva Szegedtől Hegyeshalomig összesen 366 kilométeres sort alkotna. A Ro-La szerelvények több mint félmillió tonnányi terheléstől mentesítették a hazai úthálózatot.
hatalmas számok. lenyűgöző, mint a gízai piramis...
de nézzük kicsit másképp:
8hónap alatt 20e kamion, azaz napi 83, óránként 3,5.... három.és.fél!!!
most őszintén: MI a túrót számít óránként 3,5 kamion egy autópályán???
megér évi 900millió forintot, hogy óránként 3,5 kamionnal kevesebb menjen az M5-ön és az M1-en?
elég durva adatok vannak benne: (j/n) M3 (Gh): 4800 j/n M35: 2800 j/n M5 OH: 3500 j/n
M6dújv: 4300 j/n M8: 1500 j/n (gondolom ez az M6-6 szakasz lehet) M70: 2160 j/n
szóval pest megyén kívül sehova sem kell már fullpálya...
félpályákat lehet itt-ott építeni, főként, ahol ez nagyobb város elkerülését is megoldja, de főként a fűutakat kell megigazítani, meg elkerülőket építeni...
Orosháza elkerülő III-IV. ütem készülget már egy ideje, ugy tudom idén át is adják. Így összesen 13,5 km -es elkerülése lesz Orosházának.
Hódmezővásárhelyen nem elkerülőt, hanem tehermentesítőt terveznek, a vasúttal párhuzamosan. Leghamarabb 2009-ben kezdödhet el az építése, a Közop listában szerepel.
talán annyiban mégsem, hogy annak megítéléséhez, hogy most mit és miért csinálunk rosszul, szükséges tisztázni az optimális hálózatfejlesztés irányelveit...
Ma már ez csak sírás a kifolyt tejbe, de tényleg jobb lett volna, ha a 70-es, 80-as évektől (a budapesti bevezető szakaszoktól és az M0-tól eltekintve) a kijelölt gyorsforgalmi nyomvonalakon félpálya szélességben, váltott előzősávos, településeket elkerülő főutakat építettek volna ki, csak a nagyobb csomópontokban különszinten kiépített kereszteződésekkel. Egy ilyen rendszert gyorsabban meg lehetett volna építeni, és utána a forgalom függvényében szakaszonként teljes autópályává fejleszteni.