Mondjuk nagyon kevés repülőmodell van meg 1:87-ben. Volt egy pár, már nem emlékszem, ki gyártotta (nem makett gyártó, hanem valamelyik modellautós cég), megvolt a Junkers F13-as (az "Ad astra" a Közl. Múzeumból, amivel a királyunk érkezett haza visszavenni a hatalmát) és volt egy két kisebb modern gép.
Sajnos az idő vasfoga mindent elpusztít. Rájöttem arra, hogy ha az ember házat épít azt a legérdemesebb lenne 30 év után eladni és helyette egy újat építeni. No persze ezt igen kevés ember engedheti meg magának (sajnos én sem!).
A modellasztalt is legalább 10-12 évenként elkéne bontani vagy kihajítani és bele kéne fogni egy (sokkal ötletesebb és mutatósabb) készítésébe, nadehát kinek van erre elég energiája és pénze. :-)
És mi a helyzet a ragasztással? Az OSB valami impregnált cucc, mennyire áll meg rajta a terep? Én úgy tapasztaltam, hogy a rétegelt lemezből készült asztal szélén is hajlamos felpattanni az anyag.
Nekem erről az OSB/rétegelt lemez kérdésről Matrisz honlapja adta meg az utolsó, és egyértelmű választ:
mindegy. (ez a nagy titok :)
Idézet a honlapról: [...] az eredeti tervek szerint csatlakoztak volna a meglévő, régi elemekhez [...] Ez a szép terv az idő múlásával azonban egyre inkább kezdett elvérezni.[...]az alaplemezek behullámosodtak [...]
Tudni kell, hogy ott is volt egy leázás, azaz kapott bőven párát a jó 14 éve megépített első asztal - ami akkor is profi munka volt.
Azaz a saját, eddigi itt olvasott leírások, véleményem az, hogy bármelyik anyag megfelelő az építés céljára (OSB, vagy rétegelt lemez), de mindegyiknél kell alámerevítés lécháló/merevítő bordák/stb. A nedvességtől mind a kettőt óvni kell (ez talán a legnehezebb).
Örülnék, ha én is be tudnék végre számolni már a saját építési tapasztalataimról, de én a szokásomhoz híven vegyesen fogom őket alkalmazni (külső keret rétegelt lemez, belső hálószerkezet osb :)))) Kb 1-2 év és indul a munka :(.
Köszi szépen az infókat és a tanácsokat. Egy ideje már informálódok ez ügyben,azt tudom,hogy ehhez sok pénz,még több pénz és mások pénze kell...:) Furikkal tolni. Hát fel is akadt a szemem,mikor megláttam,hogy a V63-as 63 illetve 69 ezer.Szinte egy havi fizetés. Amúgy nem akarok én olyan nagyon profi terepasztalt (bár elfogadnék egyet),mert bizony némelyikőtöknek olyan terepasztala van,hogy hanyatt dobom magam,felakadt szemekkel,hogy milyen profi,gyönyörű,élethű. Szóval egyelőre én ilyen szintre nem terveztem, mert se időm annyi,se tapasztalatom nincs rá,csak alap amit megtudok csinálni,dombok házak,alagutak. De még egyelőre ott tartok,hogy milyen sínrendszerek vannak,melyik jobb melyik nem,miért,hogyan,miként,merre. Azt is nemrég fedeztem fel,hogy Miskolcon van vasútmodellező egyesület. No de majd szép sorjában....akit egyszer gyerekkorában megfertőz a "villanyvasút" szelleme....:)
így a modellezés aranykora leginkább a nyugdíjba vonulással kezdődik.
Tudod, TE (ilyen szempontból) szerencsés ember vagy. "De jó neked" tipikus esete - de ezt még véletlenül se vedd sértésnek! Minden tiszteletem a Tiéd, hogy ennyi idősen is van lehetőséged, és egészséged ehhez a csodálatos hobbihoz!
Az a baj, hogy a jelen - aktív korú - generáció már erről nem is álmodhat, így kénytelen előrébb hozni a modellezés életérzését. Ezért kell bizonyos sajnálatos egyszerűsítéseket is kivitelezni, amivel Te nem biztos, hogy mindenben egyet fogsz érteni :)
Csak hogy valaki a kérdésre is válaszoljon: a jelenleg boltban kapható Roco ágyazatos sínt ("Geoline") nem lehet leszedni az ágyazatról, valójában a teljes alépítmény talpfákkal együtt egy darab. A (már csak használtan beszerezhető) régi, gumiágyazatos sínről levehető az ágyazat (kivéve a váltókat), de ennek végeredménye egyezik a boltban ma is kapható Roco Line sínnel.
egy otthoni modellasztal akkor tölti be tökéletesen feladatát, ha az év bármely napjában és annak bármely órájában - minden munka nélkül - azonnal üzembe helyezhető
Igen-igen, teljesen egyetértek - meg szinte mindenki -, de a gyakorlat sajnos más. Ehhez azért sok minden kell.
-hely-hely. hejj az általában kevés van (tudom van Z is, de annak is kell valamennyi hely....)
-Úgy kell tárolni, hogy ne érje por. (ha felhajtható, akkor mindent le kell róla szedni, ha nem az akkor trükközni kell.)
-minden használat után/előtt tisztítani kell.
Azért ez így nem mindenhol teremthető meg, ezan-azon problémák miatt. Így jönnek a félmegoldások, és ebből kifolyólag az üzemközbeni kompromisszumok, problémák.
Nem akarlak elíjeszteni, de felhívom a figyelmed hogy ez a hobbi egy eléggé sokrétű ismeretet és jelentős anyagi befektetést igényel. Ezért mielőtt belekezdenél próbálj minél több információt beszerezni, ehhez pusztán ez a fórum nem elegendő. Az ország területén /elsősorban a nagyvárosokban/ sok vasútmodellező klub működik, próbálj valamelyikkel kapcsolatba lépni. Ugyanakkor lehet vásárolni kiváló - a vasútmodellezéssel foglalkozó - könyveket. Természetesen egy rutinos modellezővel létrehozott személyes kapcsolat az egyik legjárhatóbb út.
Vagyis mielőtt belekezdenél, igyekezz minél több megbízható ismeretet szerezni!
Még új vagyok a fórumon,és szeretnék egy kis segítséget kérni. Bocsi ha hülye a kérdés,de még csak tervbe van véve a modellezés,és tájékozódok mielőtt belekezdek. Szóval a kérdés. Van a Roco féle sín,ami ilyen alapzatban vagy kőágyás utánzatban van benne vagy nem tudom mi a neve, és van ugye a Piko. Eddigi információim szerint ezeket össze lehet kötni..de......de. A lényeg....A Roco sínt ki lehet szedni abból az alapzatból? Mert hát ugye valahogy csak össze kéne kötni alapzat nélküli sínekkel. Még egy pár kérdésem lenne,de egyelőre elég ennyi. Előre is köszi a segítséget.
Ebben valóban teljes mértékben igazat adok,de sajnos nincsen olyan helyem a lakásban ahol fel lehetne állítani és ha kedvünk tartja futtatni a "vasakat".Szóval ezért némi kompromisszumot kellett kötni és készül a "gyors" pálya-nevezzük így.csak vágányzat lesz semmi tereprendezés,mert egymáson lesznek tárolva.
Több évtizedes tapasztalatom alapján az a vélemény alakult ki bennem, hogy egy otthoni modellasztal akkor tölti be tökéletesen feladatát, ha az év bármely napjában és annak bármely órájában - minden munka nélkül - azonnal üzembe helyezhető és eközben nem zavarja meg a család bármely szokott tevékenységét.
Bocs,hogy közbe böffentek.De OSB -re nem érdemes építkezni.Nagyon vetemedik,én is megjártam vele.Tavasszal felraktam rá egy dupla dilikört,de ősszel már nem kellett használni.Meggörbült a lap és a vágányzat is vele együtt.
Sokkal jobb a rétegelt lemez,de valamivel drágább is.Legtöbb helyen ha veszel egy táblával a szabás ingyenes vagy pár százas.
Mert legtöbbször terepasztal építésére javasolják a a rétegelt lemezt de nekem nem kell akkora felület ezert is gondoltam az osb lapra mint egy lehetséges alternativara.
Nem! Ez éppen azért készül,hogy ne kelljen 1 órát toporogni a garázsban mire előkészitem a nagyobbikat. Az viszont analóg így csak 2 mozdonnyal lehet rajta futkosni.Ezt szeretném egy gyorsan összerakható pályának megszerkeszteni,lábakat nem terveztem a földön elfér szoba-nappali között.