Melléépítenek, de ahhoz kapásból 3 felüljárót teljesen le kéne bontani (406x32x4, 4x402, 4x442), mert nem férne el alattuk a 2x2 sáv. Meg ugye 2 hidat (Tisza, Holt-Tisza) szét kéne bombázni, majd lekorlátozni 90-re, de utóbbi esetében a 70-et sem tartom elképzelhetetlennek (jelenleg is az van a lakott területek közelsége miatt, igaz, időszakosan). A déli nyomvonal egyáltalán nem alkalmas a 2x2 sávra, mert 25 évvel ezelőtt nem annak építették.
Az M8 is nagyon kéne már, de szerencsére a kettő nem zárja ki egymást. :)
Egy kicsit lazulnánk a nyárban és máris újabb sokk érkezett...
De még nem olvashattunk hozzá ilyen "fantáziadús" indoklást:
"...a 36 kilométeren, új nyomvonalon 2023-ban elkészülő úttal a térség kistelepülései könnyebben megközelíthetők lesznek, ezáltal csökken az elvándorlás. Az új út is azt a célt szolgálja, hogy a kistelepüléseken élők életminősége növekedjen, hasonlóan a Magyar falu programhoz."
OFF
A humanitás és gondoskodás mintapéldája lenne?
Kiket akadályozott az elvándorlásban, hogy nem volt 2x2 sáv?
Ha elkészül, attól vissza fognak települni a kivándorlók?
Ehhez nem kell 3,6 milliárd Ft/km-ért kivitelezni.
Kitalálhattak volna elképesztőbb indoklást is:
A 2x2 sáv olyan erős alapozással készül, hogy AKÁR a C-5M Galaxy-k is leszállhassanak... :)))
Az "A" verzió idejébe nem számoltam bele a háromlápások által okozott késedelmi időt, mert ez bele is eshet, meg ki is eshet.
Ha kiesik, akkor marad a 24 perces menetidő, mert mindenütt zöldet kapsz. ...
... Ha azonban mindháromnál kifogod a piros jelzést (ahol meg kell állni), akkor ez lámpánként 5 perc késést is jelent pluszban, ami 3 háromlámpás esetén együtt már 15 percet tesz ki, márpedig 24+15=39 min ... , azaz a "B" verzió elkerülőjének a 24 perces menetidejéhez képest itt már 15 perc késedelmi időt is veszítesz!... ..
Írtam is hogy én sem ezt tartom az ideális megoldásnak. Annyit azonban mindenesetre jelez ezen útvonal kiegészítése, hogy a város érzi a keleti körgyűrű megépítésének szükségességét. Mint azt írtam, ez mára már benne is szerepel Debrecen fejlesztési terveiben, mert már láttam erről a debreceni városi ill. a H.-Bih. megyei önkormányzati weboldalak egyikén az ezt a tervezetet bemutató PDF-et, ami 2019-2020-as keletű terv, tehát hamarosan (1-2 éven belül) elkezdik ezt a tervezetet megvalósítani.
Ami jelenleg készen van, az az általam leírt útvonal. Ez messze nem ideális ugyan, de mégiscsak valami. Kérdés, hogy ez a 13 km-es kerülő időben rövidebb-e, mint a Debrecenen átmenő [4]-[47]-es útvonal a közbülső háromlámásaival együtt, amik ugye pirosra váltva jócskán megnyújthatják a menetidőt, miközben az autó az üresjáratban a piros alatt gyakorlatilag a semmiért eszi meg a benzint, és ott azon a nyomvonalon legalább 2-3 db háromlámpás van odatelepítve.
Ha ui. ezt a +13 km-t időben hamarább meg lehet tenni, mint amennyi időre a 3 db háromlámpás feltartja a forgalmat, akkor már ez is segített valamit. Ez Hajdúsámsonból kiindulva csak két tanyaszerű apróbb településrészen megy át (Martinka és Nagycsere) -- tanyánként csak 1-1 km lakott területen belüli apróbb útszakasszal -- , a többi része mind lakott területen kívüli útszakasz, jelentősebb sebességkorlátozások nélkül.
("A") -- A városi nyomvonal esetén Hajdúhadház és a [47] között lakott területen kívülre 18 km, míg lakott területen belülre 7 km esik, tehát 18 km-t mehetsz 90 km/h-val, és 7 km-t 50 max. km/val, melynek valós sebességéből azonban a 3 db háromlámpás levesz valamennyit, tehát erre a valóságban inkább csak 35 km/h-t számolhatsz rá. Magyarán ezen útvonalnak a több mint 1/3-át kell lakott területen belül megtenni, azaz az egész útra nézve az átlagsebességed úgy alakul, hogy mivel t = s:v, ezért 18:90=0,2 h (= 12,0 min) + 7:35=0,2 h (= 12,0 min)... -->, tehát az egész útvonal ez esetben <-- ...= 12,0+12,0=24,0 min alatt tehető meg
("B") -- A +13 km az 90 km/h-val számolva 13:90=1,14 h (= 4,3 min) alatt megtehető, a teljes elkerülő útvonal 34 km-át pedig ugyanilyen sebességgel haladva (31 km lakott területen kívül, és 3 km lakott területen belül) 31:90=0,34 h (= 20,4 min) + 7:35=0,06 h (= 3,6 min)... -->, tehát az egész útvonal ez esetben <-- ...20.4+3,6=24,0 min alatt lehet megtenni, és eközben az autót nem II.-III., hanem V. sebességi fokozatban tudod végig üzemeltetni, azaz a benzintakarékosság elve érvényre juthat, mert V.-ben jóval kisebb a fogyasztás, mint a II.-III. fokozatokban. Hogy kinek melyik éri meg, azt mindenki vonja le magának az itt leírt adatokból.
A városi "A" és az elkerülős "B" változat összevetéséből tehát egyértelműen az tűnik ki, hogy még ha az időegyenleg ugyan 1:1 arányban döntetlenre jön is ki, a benzinfogyasztás egyenlege azonban a városi II.-III. seb.-fokozat ill. az elkerülős lakott területen kívül használható V. seb.-fokozat között az alacsonyabb fogyasztás miatt már teljesen egyértelműen az elkerülő útvonal javára dől el. Vagyis ha a meglévő kezdetleges debreceni keleti elkerülő útvonallal időt nem is, de benzint egyértelműen meg lehet takarítani. Minthogy a nyugati gyorsutas elkerülő viszont meg matricadíjban kerül plusz pénzbe, a keleti elkerülőn pedig sem matricadíj, sem pedig plusz benzin nem fogyik el, így a pénztárca számára ez az előnyösebb!
Több mint 3,5 milliárd Ft/km költséggel sík vidéken, autóutat. Mi lenne itt, ha hegyek között kéne pályát építeni?! Még az unokáink gatyája is rámenne....
Nem biztos, hogy gyorsabb lesz. Most van kb. 1,5 km 50-es és 4 km 90-es korlátozású szakasz (utóbbiban egy körforgalom). Ez kb. 4-5 perc (papírszéli számítás 249 másodperc, a valós idő nyilván több). Körbe lesz 4 kilométer 130-as és 4,5 kilométer 110-es korlátozású szakasz, szintén egy körforgalom. A szintén papírszéli számolás szerint 258 másodperc. Kilométerben egyértelműen rosszabb a kerülő, időben szerintem kb. ugyanott van - akinek nehézséget okoz 50-nel menni a faluban, annak lehet, hogy jobb körbemenni.
Aligha fog valaki alsórendű utakon zötykölődni Debrecen körül kelet felől ha mondjuk a 47-esen megy és Nyíregyházta felé tart. Az a 13,7 km időben és üzemanyagban is jelentősebb idő és költség növekedés. Debrecenen nagyon jól át lehet haladni a 4-esen, 47-esen. A nyugati elkerülő pár km.el hosszabb mint a városon át. Időben meg ha nem csúcsforgalomban megy az ember, éppen nem spórol időt, de távolságot többet tesz az elkerülőn. (saját tapasztalat) Azt meg még tegyük hozzá, hogy ráadásul még fizetős is az elkerülő. Igaz, csak kb másfél km, de ez akkor is fizetős. (4-es főúttól az első kihajtóig, bár nem tudom, hogy ezen a rövid szakaszon van-e figyelő kamera) Aki évente pár alkalommal jár erre, az nem fog megyematricát venni ezért. Én sem vennék, de mivel rendszeresen használom az M4/M35-öt, így nekem megéri.
Teljesen igazad van, az említett nagyvárosok mindegyikének régóta kell már egy elkerülő útszakasz vagy útvonal, Szolnoknak is, Debrecennek is, Szegednek is, Nyíregyházának is, stb. .... ... .
Nyíregyháza esetében az elkerülő egy része már készen van a 338-as út képében, meg van egy keleti elkerülője is Oros melletti útirányban kiépítve. Debrecennek is megvan már a nyugati elkerülője, és most több más fejlesztéssel együtt (Fancsikai-tavak vízpótlása a Keleti-főcsatornából, keleti elkerülő útvonal kiépítése, tájrendezés, keleti városrész közlekedési elérésének javítása, más egyéb infrastruktúra-fejlesztések, stb. ....) a város keleti elkerülőjét** is tervezik már megépíttetni.
**Ennek a debreceni keleti elkerülő útvonalnak a szükségességére már rég rájöttek, és 1-2 évvel ezelőtt áthidaló megoldásként feljavították és kiegészítették a Fancsikai-tavak felé vezető útvonalat teljes hosszában. A kiegészítés itt az eddig hiányzó Hajdúsámson-Martinka útszakasz megépítését jelentette, így most már a [4]--Hajdúhadház--Hajdúsámson--Martinka--Nagycsere--[48]-as útk.--bánki útk.--[47] útvonalon -- igaz, hogy csak összekötő útvonalon, és csak a személyforgalom számára, de -- mégiscsak lehetővé vált Debrecen keleti irányból történő elkerülése is (<--ennek az elkerülő útvonalnak az úthossza: 36,4 km; Debrecenen át a belvároson is átmenő útvonal hossza: 22,7 km; a kettő különbsége azaz a kerülés mértéke: 13,7 km).
Lehetne ideálisabb és jobb megoldás is ennél az átmeneti megoldásnál, de ez legalább már megvan.
Miért fáj mindenkinek, ha marad egy főúti elkerülő? Ráadásul a mai nagyvárosoknak konkrét igénye a körgyűrű (Debrecen, Kecskemét, Nyíregyháza, Székesfehérvár). Szükség van az északi elkerülőre, hogy a 32-es főút felől se kelljen bemenni a városba, illetve a délire is az ipar, 442 és 402 miatt.
Ha a déli elkerülőt bővítenék 2x2-re, akkor az valószínűleg drágábban jönne ki, mint egy teljesen új északi. Szét kéne bombázni az összes hidat, teljesen újakat tervezni (akárcsak északon), oda is kéne egy teljesen új Tisza-híd, és az sem kizárt, hogy a régire hozzányúlás nélkül 90-es korlátozás kéne, meg az utána levő ívbe is, mert nem hiszem, hogy megfelelne a szabványoknak (túl nagy a vertikális ív rajta, és a szélessége sincs rendben), a Holt-Tiszáról nem is beszélve.
És az eredmény: minden harmadik autós bemegy Szolnokra matrica híján, rengeteg kamion továbbra is bemegy, hogy elérje az északi ipari parkot, ráadásul továbbra is félkör alakban meg kell kerülni Szolnokot.
Azt az elkerülőt nem véletlen nem az M4 nyomvonalán építették anno, egyrészt így volt olcsóbb, másrészt erre nagyobb igény volt (akkori ipari övezet).
Tudom hogy ismeritek a térképet, és tudom azt is, a mostani megyematrica-rendszer szerint akkor kell másik megyébe szóló megyematricát váltani, ha bárhol átléped a megyehatárt. DE!!!: Én ezt az általad az (51737)-ben leírtak miatt a megyehatár-menti ingázás esetében nem jó megoldásnak tartom. Ezért is írtam le én az (51809-ben azt, amit írtam.
Idézet az (51737)-ből: --> "Tény, hogy ha egy kanizsai (pl. orvos, fodrász) naponta jár dolgozni Keszthelyre/Hévízre, vagy egy keszthelyi (pl. iparos) Kanizsára, azaz Zalából Zalába, akkor a két (nemsokára három) somogyi "péage-csomópont" miatt eddig is - és persze 2022 után is - kell nekik a somogyi matrica (persze, gyengébb eseben is max. egy fél napi munkabér).
Jut eszembe erről, januártól egy Törökbálint, stb.-Tata, stb. ingázás már három-matricás mutatvány lesz?"
Na mármost ha valaki két szomszédos kistérség között ingázik és csak ezért megy rá egy gyorsforgalmi útra (pl. a Keszthelyi kistérség és a Marcali kistérség között, vagy a Nagykanizsai kistérség és a Marcali kistérség között), hogy a munkája csak egy rövid megyehatár menti útszakaszon miatt ingázzon naponta oda-vissza, akkor az lenne a jó megoldás, ha nekik nem kellene még egy másik megyébe szóló megyematricát is megváltaniuk.
Ezért szerintem az lenne a jó matrica-rendszer, ha csak az országos elsőrendű főutakat követő gyorsforgalmi utak (pl.: M3, M5, M6, M1, M44) esetén kellene több megyematricát is megvenniük azoknak, akik az ország túlsó végéből mennek Budapestre vagy más hasonló távolságra (Debrecen-Budapest, Miskolc-Budapest, Szeged-Budapest, Győr-Budapest-Debrecen, stb. .... ...); de azoknak viszont, akik csak a megyehatár mentén ingáznak, ill. az olyan gyorsforgalmi utakon, melyeknek legnagyobb része egy megyén belül van és csak egy kicsike része nyúlik át a szomszéd megyék valamelyikébe (pl. ilyen az R76-os), oda ne megyematricát kelljen váltani, hanem útvonal matricát. Ezalatt azt értem, hogy pl. mivel az R76 a régi 76-ost kiváltva a Körmend-Zalaegerszeg-Sármellék-Sávoly irányt erősíti (az R76-osnál a sávolyi csp. itt a balatonszentgyörgyi csp.-t helyettesíti!) az egész R76-ra egy matrica legyen érvényes. Egy másik gyorsforgalmi útra meg megint más matrica kelljen, valahogy így:>>
M86 -- Győr-Szombathely-Rédics
R76 -- Körmend-Zalaegerszeg-Sármellék-Sávoly
M30 -- Emőd-Miskolc
M35 -- Görbeháza-Hajdúböszörmény-Debrecen
stb. ... .
Vagyis ebben az útvonal-matrica rendszerben mindig akkor kellene másik matrica, ha az egyik gyorstól a másikra térnél át!
Ameddig most kész van (Szolnoktól kb 14 kilométer), onnan új nyomvonalon lesz az északi elkerülő (a bedőlt Vegyépszer szerződéssel elkezdett szakasz), az csak 2022 elejére lesz kész.
Jelenleg a Waze Budapest felől nem küld körbe az M76-osra, hanem Balatonszentgyörgyön keresztül visz Keszthely felé. Jut eszembe, ha az M76-nak lesz külön csomópontja a 76-os elágazásra meg külön csomópontja a 71-es elágazásra, akkor az utóbbira már Zala megyei matrica kell majd...
Tisztelettel jelentem, hogy még néhányan ismerjük a térképet, főleg, ha előttünk van:-). Jelentem azt is, hogy a zalai irányból Sávoly után már most is somogyi matrica kell, a jelenlegi keresztúri M7/68 csomópontig sem elég csak a zalai. Az M76 első szavaszával annyi változik, hogy Zalából rövidebb és gyorsabb úton lehet a Nyugat-Balatonhoz (valóban Zalából Zalába) eljutni. (Ellenirányból hosszabb úton, ami nem is biztos, hogy gyorsabb lesz, mivel Szentgyörgyre változatlanul be kell majd menni.)
A kérdéses, nyúlfarknyinak minősített szakasz (Sávoly csp., M7 - B.szentgyörgy csp. M76) kb. 14 km lesz, ízlés dolga, hogy ezt a hosszt ki minek értékeli. Tény, hogy marad köztes somogyi, nam "határ" csomópont (Hollád). Amúgy mit szóljanak januártól a Pest és Komárom megyék között ingázók?
En speciel kisujszallasig szoktam menni. Amint vege az M4-nek Abony korul csak par km-et kell menni a ket savos szolnoki korforgoig, ahonnan 2x2 savon lehet menni egy jo darabig. Fel is ujitottak nemreg egy reszet es kiraktak a 110kph tablat. 46os fouti leagazoig 2x2 savos, majd utana 2x1. Fegyvernek elott kicsivel megint csak 2x2 sav 110kph. Velemenyem szerint a leggazosabb szakasz a Fegyvernek-Kenderes. 2x1 sav es rossz minosegu ut. Mi eddig 10-15 perc idonyereseget szamoltunk,lehetne tobb is, de rendre az M0 delin beleszaladunk a felujitas miatti dugoba. Oke, hogy epulnek a gyorsforgalmik, de sajna a M0 belerondit a tortenetbe. Amit nyernenk M4en vagy M25on azt az idot elégetjuk M0 deli szektoron. De legalabb biztonsagosabban celbaerunk.
Ha csak ennyi (és a Szolnok északi elkerülő) készült el, akkor is nagyon szuper! Pont a legproblémásabb szakaszok kerültek kiváltásra. Sok utazás átlagában 25-30 perc spórolás, ha pedig a következő szakasz is kész lesz, akkor Törökszentmiklós - Budapest viszonylatban szerintem borítékolható a fél óra nyereség.
És még abba milyen szép belegondolni, hogy ezalatt a bő egy év alatt (amióta Albertirsa - Abony viszonylatban több autóút van, mint terelés) hány halálos balesettel történt kevesebb.
En mar ennek is orulok. Tavaly meg az M0-M5-405-4 utvonalon szoptam es M5on azon a nyulfarknyi szakaszon volt mindig vmi baleset. 405 meg evrol evre egyre rosszabb allapotba kerult. Ugyhogy en nagyon orulok neki, hogy M0tol Abonyig 2x2 savon lehet menni. Lehet vitatkozni, hogy mennyibe kerult, mennyi ideig csinaltak, miert csak ennyi van kesz, de saina mar nem valtoztat semmin. Oruljunk annak, ami van.