Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Mind a ketten elég régen modellezünk (föleg gözmozdonyokat :-) )
Lehet, hogy az összes fogaskereket a kerekek közé le egy sorba kellene elhelyezni (az alig vagy nem láthatoan a keretben), majd pedig vagy a konyhában vagy a gözhengerek között felvinni a motorhoz, igy aránylag átláthatová lehet tenni azt a lényeges részt.....
Igen, ismerem a véleményed! :-)) Mint ha ikrek lennétek! :-)(-:
Át gondolva a hátsó kereket meghajtva, csatlórudas hajtással, csak valahogy ez a módszer nem igazán akart eddig össze jönni. Kerülöm is, csak ha nincs más választás.
A módszer. A fökeret lemezeit szendvicsként össze forrasztottama csatló rúd lemezeivel
hogy a csatló lemezei vannak kívül és együt furatoltam ki gurulás jó lett de amikor hajtani is kellett az nem igazán tetszett nekem sem minnél kissebb a méret annál nagyobb pontosságot igényel. A vegyi maratott csatlók ki lőve
A motor át fordítása megoldható lenne a kogaskerekek ettől még láthatóak maradnak Na majd a következőn tipuson .
Idövel majd lehet, hogy magad is rájössz, hogy mit kell csinálni ahhoz, hogy az alul ecsetelt szempontoknak is meg tudjon a modelled felelni (ha akarod).
Ez csakis a Te döntésed!
Sokan örülnénk, ha ilyen szép modellel tudtunk volna kezdeni.
Ez vetődött fel a TT fórumon is, az átláthatóság . Van rá lehetőség, hogy ki szedjem elől és és akkor hátul is, mivel abban hiszek és biztos vagyok benne a modell súlypontjának lehetőség szerint a hajtott tengelyek közepén kell hogy legyen! Ha ki szedem sajnos az átláthatóság, nem oldódik meg, mivel homlok fogaskerék sor van benne, azok lesznek láthatóak. Ráadásul pornak, szösznek, megtelepedésére kiváló hely. Ennek fényében nem biztos, hogy megéri.
Súlyvesztéssel is jár! A vonóerő így tapadó gyűrűs kerékkel még megfelelő
A kerék, ez a választék a következő méret már sokkal nagyobb! A futó kerék így is házilag készül ebből egyszerűen nincs megfelelő, küllőszámban és átmérőben sem.
Az egy réztömbből marás ez a módszer vált be a legjobban pontosabb és nem utolsó sorban a leg gyorsabb is. Másik előnye, hogy növeli a modell alján a tömeget, mivel csak épp a fogaskerekek helye van ki marva. Nem vagyok gép gyártó, se mérnök, gépszerelő szakmával Postán kézbesítek.
Ezt a kardános megoldást már alkalmaztam más modellen, sok plusz munka és szerkezeti megoldást igényel nem akartam túl bonyolítani.
Ennek oka van!
Az alátámasztást pótolom feltélen
A kerék nyomkarika esztergálás természetesen érdekel , szerintem másokat is!
Köszönöm a pozitív véleményt! :-)) Sokat dob a folytatásban!
A modell legkellemetlenebb tulajdonsága az, hogy nem lehet a kazán alatt átlátni. A legtöbb (késôi) magyar gôzmozdonyra jellemzô, hogy karcsú kazánja van, meglehetôsen magasan elhelyezve. Jól át lehet látni a kazán és az alváz között. El tudom képzelni, hogy TT nagyságban nem könnyü a megoldás, mert a motor nem fér el a kazánban. Illetve csak olyan kicsi motor férne el, ami már nem elég egy mozdonynak. Én mégis megpróbáltam volna esetleg megfordítani az elrendezést, hogy a lehajtás hátul legyen, az állókazánban. Akkor legalább elöl szabad lehetne a kazán alatt.
A szerkezet egy darab rézbôl való kimarása igen igényes feladat. Nem vagyok abban biztos, hogy szükség van rá. De sokan készítenek így modellt, fôleg a mechanikai munkákban jártasabbak.
Azt írtad, hogy a szerkocsi hajtás gyenge lett volna. Ezzel egyet is értek, nagyon nehéz jó szerkocsi hajtást készíteni. Még H0-ban is tele kell tömni a szerkocsit ólommal - gyakorlatilag ki kell tölteni benne minden helyet, ami nem motor és meghajtás, hogy valamennyi húzóereje maradjon a modellnek. De lett volna egy másik megoldás is, ami éppen TT-ben jól szokott müködni. Ez az, amikor a motor a szerkocsiban van és egy kardántengellyel elôre hajt a mozdonyba. A csiga és az áttétel elfér az állókazánban, a többi maradhat, ahogy most van. A kardántengely lehet egész vékony acélrúd, 1,5mm, 1,2mm vagy talán 1,0mm átmérôjü is. Ügyesen el lehet rejteni, fölülrôl nem látszik. Oldalról persze igen, ha valaki nagyon odafigyel. Kardáncsuklót gyári modellek tartozékaként lehet beszerezni.
A másik ami feltünt, nem tudom, jól látom-e a képen, hogy a víztisztító tartálya csak a végén, a csôvel van alátámasztva, a másik vége konzolosan "a levegôben lóg". Ha így van, azt korrigálni kell. Természetesen az igazi mozdonyokra nem szereltek fel egy ekkora tartályt konzolosan, hanem alá van támasztva a másik végén is. Ezt könnyü kijavítani, utólag is beteheted a támaszt a tartály és a kazán közé.
Eléggé feltünôek a túl magas nyomkarimák. Ezt hívják az amerikaiak "pizzavágó" keréknek. Gondolom, ezt lehetett találni. De egy kicsivel nagyobb kerék is lehetett volna, és a nyomkarimát nyugodtan le lehet esztergálni. Ha érdekel megírhatom, hogy én hogy szoktam.
Egyébként jól sikerült modell. Jók az arányai, "hozza" a 324-est. Ez a legfontosabb. (gondolhatod, ha igénytelen, reménytelen modell lenne, nem írnék ennyit róla ;-)))
Én is levenném a lépcsöt, vagy ha lehet hátulrol (belülröl) kicsiszolnám a helyet a rugonak - ami elvileg a hossztartó alatt van azz egy sikban. Igy a lépcsönek a hossztartóbél kifelé kell állnia, és mögötte elférne a rugo (lehet, hogy egy kicsit csalni kell a kötegek szélességével).
Ma már ilyen lépcsö akár maratott darabként is aránylag könnyen elérhetö-
Nem csak a felsővel, de mindenesetre az ötleted jó irányba mutat, mert tegnap délután én is ebbe az irányba indultam el, és egész jól áll a dolog. A középső lépcsőfokot a rugóhoz kell rögzíteni, ahhoz az alsót. Úgyhogy működőképes lesz ez így azt hiszem. Csak nem lesz mit megfogni, ha le akarom szedni az alját... :-)
Megpróbálok egy részletet betenni, hátha jobban látható.
A probléma az, hogy a valóságban a lépcső mögött elfér a rugó, a modellen meg pont egyvonalba esik. A hosszal szerintem nem lenne probléma, mert ha a nem kéne a rugó végét levágni, akkor pont oda kerülne, ahol a valóságban is van, vagyis a kocsi elejére.
Gumidanitól kaptam segítségül néhány képet, abbó metéltem ki az alábbi részletet:
Azt hiszem, a probléma mögött az áll, hogy személykocsiból akarod átépíteni. A személykocsik rugókötegeinek a hossza 2000mm volt, a poggyászkocsiké 1600mm (a teherkocsiké 1000mm). Mérj csak utána!
Pattintós fülekkel van rögzítve az alváz a kocsiszekrényhez. Öreg, forgalomból kivont bankkártyával, vagy elhasznált telefonkártyával szoktam szétszedni. Ha már levetted a tetőt, nem látod a rögzítőfüleket?
Érdeklődöm, hogy a roco H0-ás 4 tengelyes személyvagonjait hogyan lehet jobban szétszedni? Addig eljutottam, hogy a tetőt egy vékony/lapos eszközzel sérülsémentesen szépen lepatintottam. Az oldalfalakat (amin az ablakok is vannak), a kocsi aljától (amin a forgózsámolyok vannak) hogyan lehet leválasztani? Ragasztva van, vagy az is pattintós? Hol nyúljak alá, hogy szétjöjjön?
Gondolom az összes 4 tengelyes Roco kocsi így jön szét (pl.: MÁV gosa, stb.)
Valahogy ki kellenne vennem a belső teret a kocsiból (aztán visszatenni).
(Megjegyzem a Fuggerth kocsikat is irtó nehéz szétszedni, nagyon figyelni kell a sérülésmentes munkára.)
Befejeződött a 324 –es első darabja, vagyis a másolat. A modell polisztirol külsővel készült, ez pedig annak a műgyanta másolata, utólagosan az alkatrészek fel szerelésével van bővítve. Az elsőből nem készül modell
A vezérmű elemeit fotó marattam, ez még fog finomodni a gyakorlat elsajátításával.
A hajtóművet magam készítettem marógépen, 6mm és 3mm sárgaréz lapokból
A 6mm-es anyagban kapnak helyet az áttételi elemek, a vékonyabbik a fed lap.
Ez a tömör fém biztosítja a modell vonó erejét . Meghajtást a mozdony kap mivel TT méretben a szerkocsi igen csak aprócska.
Ezúton köszönöm a készítésben segítségét és közreműködését ModeliTT, Jakoa és Pufi barátomnak!
hozzászólásomban leírt közelkapcsoló kinematika S-közepén, ill. ívben. Valamint készítettem egy közelkapcsolást két régi schicht vagonról egyenesben (szerintem tökjó :) Bocsánat az elérzékenyülésemért :)
Ismét vagonvilágítás....(utoljára) Szándékosan nem magyar vagonba szerelt világítást mutatok be, mert nem akarok "bakot lőttél,... meg az másiknak igaza van tényleg nem úgy néz ki" kommenteket kapni :)
Ezek tillig H0-ás kocsik, amik belső kialakítása megegyezik a MÁV régebbi Sachsenmodelle alapra épült kocsijaival.
A képen látható, hogy a LED-sor az 1000mikrós kondi miatt feljebb emelkedik a fülkebelső fölé, így vitrinben nézegetve sem zavaró, hogy benn van a világítás. (a kondikat odaragasztottam, és a WC-ben helyezkednek el.
Az áramszedő rugóbronzot a www.ZZemoki.hu -tól szereztem be. TÉNYLEG NEM fogja észrevehetően meg a kocsi gurulását, viszont nagyon jó áramszedést biztosít!!!! Nem beszélve a pofonegyeszerű beszerelésről sem (kerekeket sem kell kivenni)! A led-sor, és a kicsi digipanel (funkciódekóder) a www.vasutmodellelektronika.hu -ól származik.
A ledsor előnye, hogy 4 LED van sorbakötve, és a végén ellenállásal védve. Kettő ilyen, sorbakötött led-sor van egymással párhuzamosan kötve. Azaz megoldható, hogy felezzem a világítás a kocsikban minden gond nélkül (a nyák-ot kell a negatív oldalon bontani/kireszelni). A funkciódekóder közös + kimenetéhez kellett tennem egy diódát. Az okot nem tudom (fehér led alalcsony nyitófesz?), de ezzel egyértelműen le ill- felkapcsol a világítás (dióda nélkül alapesetben is "derengés" van a vagonokban). F1, és F2-re tettem a kocsi egyik/másik oldalának világítását. Mivel minden kocsi külön-külön mozdonycímre (is) tehető, így együtt/külön (is) lehet kapcsolgatni a világítást. Egy szépséghibája van a funkciódekódernek, alapesetben egyenáramról nem üzemel, így analóg pályán sötét van... (gyártót nem kérdeztem erről, hogy programozható-e ezen része)
Akinek külön-külön minden fülkébe kapcsolható világítás kell, annak pl: a www.digitools.hu féle kocsivilágítás ideális lehet. Nekem ennyi luxus is bőven elég volt.
Ez a munka eredménye :)
Ahova nem jutott led a fülke fölé, ott permanensen sötét van (de ott nyilván nem utazik senki :)
A régi schicht (MÁV) kocsikba is hasonlóan szereltem be a panelt. A led-sor fel lett csavarozva a mennyezetre (gyári lyukak gyufaszállal kibélelve). A funkciódekóder szintén rá lett ragasztva a ledsorra felül. A kondik pedig az előtérben kaptak helyet
A Roco (MÁV) kocsijaival kicsit nehezebb (lesz) az eset, mert ott az utastér felett a tető jön le, és az utastér felett futnak át merevítők, amik "bezavarhatnak" a ledeknek. Oda ez az olcsóbb, fix leosztású ledsor nehezen kivitelezhető, több munkát igényel.
Remélem tudtam kedvet adni a "vacilálóknak" :) Érdemes nekiállni, mert digi vezérlésnél nagyon szép a látvány. Üdv: Diginewl
Amit írtam, nem magam találtam ki. Al Kalmbachnak, a világ negnagyobb példányszámában megjelenô modellvasutas folyóiratának, a Model Railroadernak az alapítója mondta, ez volt az egyik alapelve. A terepasztal a vasútmodellért van, annak a környezete. Úgy kell fényképezni, hogy a vasút megjelenjen minden képen. És úgy is kell készíteni az asztalt, hogy a vasút köré szervezôdjön!
Sokat gondolkoztam én is ezen, de azt hiszem, igaza volt. A terepasztalnak egyszerüen nincs létjogosultsága vasút nélkül! Senkinek nem jut eszébe vasút nélküli terepasztalt építeni, akármennyire is jópofa a dolog. Még egy Faller-car kedvéért sem építenek terepasztalt - a Faller cég saját bemutató terepasztalán is van vasút. Ahol nincs vasút, ott az embernek hiányérzete van, még olyan helyen is, mint a pécsi nagy modulterepasztalnak az a része, ahol csak egy domboldal látható (szôlôvel, présházakkal, amúgy nagyon jópofa), mert mögötte van a rejtett rendezô pályaudvar. Szerintem azt is úgy kellett volna elkészíteni, hogy legalább egy sín elmenjen a dombok tövében, jól látható helyen.
Ha egy terepasztalon nincs vasút, az egy rosszul sikerült dioráma. Mert a diorámák mindig valami fô téma köré vannak csoportosítva. A fényképeket is lehetôleg úgy kell készíteni, hogy legyen benne vonat. Persze akik csak a mostani terepasztalok szükséges részét, az ablakokban látható hiányos öltözékü hölgyeket és párokat fényképezik, azoknak úgyis mindegy.
Gondolom, te vagy a hirdeto, azert reklamozod itt.
Van egy javaslatom a legkozelebbi hirdetesedhez. Mielott hirdetni kezdesz, vedd ki a hutobol azt az 1 darab agysejtedet es tedd be. Ne parazz, nem fog azonnal elkopni! Es ha benn van az agysejted (egysejted) , akkor jusson eszedbe az is hogy meretaranyt irj.
Én ezt a kifejezést utoljára a Jenő barátomtól hallotam, amikor a 3.60-as belmagasságú lakásomban a állmenyezetet szerelte a kollégájával egy négyes létra segítségével. A párbeszéd rövid leírása:
JENŐ:-Felszerelted már azt a rohadt függesztőszárat?
KOLLÉGA:-Nem érem el rendesen! Pedig már a létra felső fokán állok és úgy szerelem!!!