És még valami amit a hétvégén láttam: a 4623-as út mellett, Szentkirály és Tiszakécske között látványosan dolgoznak az M44 építői, itt lesz az ideiglenes végpont, ha jól értem.
Akit érdekel: frissültek a Google Maps műholdképei az M4 szolnoki elkerülő szakaszán, egyre jobban látszanak a leendő csomóponti ágak nyomvonalai is, és láthatóan beemelték a hídszerkezetet több felüljárónál. A Tisza-híd előtt a jobbparti árvízvédelmi töltés is új, egyenesebb nyomvonalra kerül, kiszélesedik az ártér.
Az agglomerációs ingázás miatt telített helyiérdekű útszakasz átadón ilyet mond a vezérszónok:
"...amikor a koronavírus-járvány miatt lezárták az ország határait, a feltorlódott forgalomból gyorsan kiderült milyen fontos közlekedési folyosó Magyarország Nyugat- és Kelet-Európa között."
Jó reggelt! Legalább az index.fórumot olvashatnák, ha már a többszáz millió Ft-os megbízások, kutatások értelmét egy ilyen dilettáns mondattal képesek eliminálni...
Ez az év mondata lehetne, ha nem éppen egy olyan útátadón mondta volna, aminek sok köze nincs a tranzitforgalomhoz.
471. sz. II. rendű főút Hajdú-Bihar megye:
2 +801 - 7+ 875 km 2018 mért 27 nap 8069 / 348 db tehergépkocsi 15 +520 - 26+871 km 2018 mért 10 nap 5294 / 393
Mentem mindkettőn (jómagam csak már személyesen tapasztalt útszakaszokról szoktam megjegyzéseket tenni), térkő, ide vagy oda, számomra a rövidebb tűnt a jobbnak. Más kérdés, hogy én sem tenném ki a "8 Rábafüzes" táblát, nem is kritikai élű volt a megjegyzésem, csak egyszerű tény-rögzítés vájfűlű fórumozóknak.
Gyanítom, hogy a továbbiakban a következő etapok várhatók, azaz "Mese az A3-ról": 1. M4/A3 átadás: a nem ADR-forgalom (Bihar település nagyobb örömére) az új pályaszakaszt fogja használni. 2. 4808 elkerülő átadás: a nem ADR forgalom egy része az elkerülő felhasználásával – a DN 19 (belföldivel is erősen megpaprikázott forgalma miatt) az ártándi határátkelőhöz tér vissza. 3. DN 19 (Bihar – Nagyvárad) elkerülő átadás: a forgalom ismét az autópálya-szakaszon fog közlekedni. 4. Közben-közben épülget és szakaszosan át-átadásra kerül Erdély szíve felé az A3 szellempálya: a forgalom rendületlenül a DN1-et használja. 5. Az A3 átlép egy kritikus pontot, nagyjából a most (Kügy és Magyarvista között) hiányzó szakasz 2/3-ának átadásával: a forgalom a DN1-ről átterelődik az A3-DN1F-re; a még akkor is hiányzó szakasz(ok) országúti településein élők a legkülönbözőbb módokon (fórumoktól útelzárásig) követelik a mielőbbi befejezést. …és már meg is érkeztünk (már amelyikünk) 2030-ba.
Szerinte így történik meg az évtized.
Kíváncsian várom az átadást, bár a Covid helyzet miatt egyelőre mélyen átlag alatti forgalom várható. (Mindenfelé)
Szerintem:
1. a 4. út irányú forgalom nem fogja az M4-A3 pályát használni, hanem Ártándig a 42. úton halad továbbra is. (Útdíj és üzemanyag megtakarítás)
2. A 4808. úti elkerülő ugyanezért üres lesz. (Legfeljebb Havaria ) Így a DN 19 szakasz sem lesz annyira kamion-terhelt.
3. Nagyvárad elkerülő (2023) átadásával (-2 km, - 10 perc) változik a pályára felhajtó szgk arány (Kamion kevésbé: vmax 80 km/h))
4. A Dn1 használat meghatározza az ártándi határ választást. (ezért szellempálya az A3)
5. A kulcs-szakasz: Zilah Meszes-alagút. Amíg az hiányzik, legfeljebb billeg a súlypont...
Szerencsére az útszéli felfestés divatba jött az elmúlt években. A 47-es, 55-ös és 62-es felújított szakaszai már úgy készültek, két éve pedig a 470-esre is felfestették az addig hiányzó szélső vonalakat. A 46-osra 4 évvel ezelőtt nem festették fel a szélét, de oda igazából felesleges, amekkora forgalom van. Kezdetnek az is jó, ha a felújítások után festegetnek, amit néha kiegészítenek plusz festéssel egyéb helyeken.
Én a magam részéről - belterületen - a járdaépítéssel (legyen az akár keskeny is!) együtt, normális padkával történő útépítésnek lennék a híve.
Magasabb rendű (mondjuk a gyűjtőút szinttől kezdve) utaknál pedig ugyanez plusz az út szélét jelző vonal.
Továbbá a fölfestés ne olyan legyen, mint az ökörhugyozás, illetve ne kopjon le pár hónap alatt. Ja és ne legyen hiányos (nem csak a kereszteződések környékén kell megcsinálni).
A "híresen gazdag" környékbelieknek (Szlovákia, Szlovénia, Horvátország) megy. A cseheket nem említem, mert régóta másik kalapban kezeli őket mindenki.
Pont azt nézegettem én is mostanában, hogy az elmúlt pár éveben felújított mellékutak mellett mennyi helyen tátong szakadék, mert az eső kimosta a zúzottkövet.
A tömörítés mellett nem kellene stabilizálni is őket?
pl. cement vagy valami korszerűbb anyag bekeverésével?
Egy agyrém a "zúzalékos" (nem tudom a szakkifejezést) padka. Arra jó, hogy mindenki fölvigye a szemetet az útra. De gondolom, meg lehet spórolni a költségek néhány százalékát.
Ez jó hír, az viszont már nem, hogy nagyobb lesz a forgalom az eddig is agyon zsúfolt 4-esen. Ahol már autóút, azzal nincs baj. De ahol még 2x1 sávos, ott lesznek még durva balesetek.
Egyébként még az abonyi szakasz átadás előtt is részünkről a 4-est favorizáltuk Debrecenből Győr felé. Az M35/M3 a hosszabb úttal és a többlet üzemanyag fogyasztással nincs arányban az a körülbelül 20 percnyi rövidebb menetidő. Menetben úgyis hajnalok hajnalán indultunk volna, akkor forgalom szinte semmi, visszafelé meg már mindegy, mert nem voltunk időhöz kötve. Szombat délután nincs olyan nagy forgalom mint hétköznap.
Tudom-tudom, hiszen ha Püspökladány igen, akkor ezek maguktól értetődően ugyancsak. Én csak a legkeletibb, az abonyi szakasszal az időráfordításban még "jól járó" településekre kerestem rá.
Nem ismerem a helyi autós-szokásokat, de azért gyanítom, hogy a km-különbség már eddig is sokakat visszatartott az M3 használatától (főleg, ha nem Budapest központjába igyekeztek, hanem pl. a fővároson túlra, nyugat felé). Így nagy átrendeződésre nem számítok.