Pénzverdei, Pv vasútról minden jöhet, történelmi leírás, adok-veszek, képek, stb...
Más kereskedelmi portálok felhasználóinak itteni keresése, itteni beazonosítása (Vatera, olx stb.) TILOS és kizárással jár.
Ma láttam egy majdnem teljes, zöld színű mozdonyt az egyik ismerősnél és a képen levő módosított, átépítették. Az eredeti gép 3 tengelyes, minden tengelye hajtott. Súlyos fémmodell-bár nem tudom, melyik hazai villanygép nézett így ki. Akár modell, akár játék, akkor is egy pompás darab. Két kocsija is van hozzá, majd igyekszünk készíteni egy fotósorozatot erről a vörös Szikra gyűjteményünkről.
Gyártó nincs rajta, csak márkajelzés: van egy piros, műanyagházas, Vörös Szikra nevű trafóm. Működik. A pénzverdei trafókhoz hasonlóan a jelzőlámpa akkor világít, ha nincs zárlat vagy más hiba. Van egy 6, 18 és 24V-os kimenete, csak 50Hz váltakozófeszt ad, bimetálos hővédelme van és az is jó, működésekor a jelzőlámpa kialszik.
Ha már Vörös Szikra, akkor itt van egy kevéske anyag róla. Majd lövök képeket a trafóról.
Valamikor az 50-es évek végén kaptam egy PV által gyártott " Vörös Szikra " elnevezésű H0 méretű, és Merklin rendszerű készletet, amiből kb. a 70-es évek elejére semmi sem maradt. Már csak a " Villám óraműves kisvasút" nevű készletemnek nek a doboza van meg. Ha valakinek van képe erről a "Vörös Szikra" vonatról, küldje már el mailre, vagy tegye közzé, megköszönném.
Ami a jelzők kérdését illeti a karos jelzőt szinte 100%-hogy a Tóth és később az unokaöccse a Deák csinálta -értelemszerűen nem saját kezüleg, hanem csináltattak hozzá szerszámokat, és voltak embereik akik csinálták. Az nem kizárt, hogy a karos jelző utolsó variánsát -mert legalább 4 féle "generáció" létezett kb.- még csinálta a Deák a 90'-es évek elején is. A Pv-nek tulajdonított jelzővel kapcsolatban furcsának tartom, hogy más logóval forgalmazták volna. Tény, hogy a fényjelzőket rövid ideig csinálták -valószínűleg akkoriban amikor a Pénzverdei vonatokat- de az is, hogy a karos jelzők korai változatai sem gyakoribbak. Tehát a dolgok tisztázása végett a karos jelzők utólsó variánsai a szó szoros értelmében nem Tóth, hanem Deák féle jelzők, egyébként ezutóbbi változat létezett H0-ás méretben is...
A Pv vagonok rakományaival kapcsolatosan annyi megjegyzést még tennék, hogy biztosat kijelenteni azért nem lehet ott sem, mert tény, hogy egyes gyártók Pl. Vörös szikra, Tóth- tettek "gyárilag" fa rakományt egyes tehervagonokra, de még a Meja katalógusban is szerepel ilyen, bár eztutóbbival a valóságban nem találkoztam.
Néztem az apródon, de nem találtam meg. Lehet, hogy elvitték már, vagy csak én kerestem rossz néven, pedig próbálkoztam minden féle variációval. Vonat, vasút, Pénzverdei, Helikon, stb. :( Ha estleg emlékszel milyen címszó alatt láttad megköszönöm, ha tudsz segíteni.
Én annyit tudok hozzáfűzni (egybevágóan Roglinnal) konkrét infók nélkül, hogy én a kilencvenes évek legelején kaptam karos jelzőt újonnan, fehér műanyag szigetelésű vezetékkel és sárga gumi borítású alumínium karocskával. Lehet, évekig állt a boltban a megvételig, de biztos hogy jóval a pénzverdei gyár bezárása után készült. Különben megjelenésében, gyártástechnológiában és anyagában is kicsit elüt a többi kiegészítőtől. Sokkal inkább realisztikus az ábrázolása, nem annyira stilizált/elnagyolt. Ugyanakkor olyan alkatrészeket tartalmaz, amiket célgépek csináltak sorozatgyártással, és nagyjából 5-ször, 10-szer annyi kering belőlük a piacon, mint fényjelzőből. Nem hiszem, hogy Tóth lenne, de ki tudja.
Szögletes fényjelzőt pedig egy olyan Előre készlettel együtt vettem, amivel sokat nem játszottak, évtizedekig állt egy padláson és egy dobozba voltak csomaglova. Valószínűleg külön vették, de azzal egy időben. A vezetékezése is ezer éves technológia ugyanaz mint a PV-jé, és ha jobban megnézed, csak élhajtott felületeket tartalmaz, préselt/ mélyhúzottat nem. Úgyhogy azt tippelem, hogy kis sorozatban készült, még azt is el tudom képzelni, hogy a pénzverdében, még ha más néven is.
Ervin által feltett kérdésre válaszolva az alábbiakat mondanám. A Pv honlapon fent vannak ezek a kiegészítők, de a karos jelzőt nem a Pénzverde gyártotta. A Tóth Lajos kezdte forgalmazni talán még az 50'-es éveknben a Váci u.-i boltjában, és lehettett kapni egészen a 80'-as évek végéig különböző változatokban. Ahogy az idő haladt előre egyre kevésbé igényes de kis változtatásokat leszámítva nagyon hasonló formában -az első példányokon pl. még esztergált vasból készült mozgató kar volt az utolsókon egy kissé primitív alumínium lemezből kivágott lap töltötte be ezt a szerepet, és az első szériás darabok még zöld selyemszigeteléssel borított, míg a későbbiek műanyag borítású vezetékkel voltak szerelve. Ami a fényjelzőt illeti a már említett honlapon látható egy eredeti dobozában lévő példány. A dobozban a VH (vagy HV) logó látható, tehát nem Pv ami a Pénzverde logója volt, így kizárható, hogy az Állami pénzverőben készült volna. Ami azt illeti 100%-os biztonsággal a "tekerős" sorompóról, és a zöld utcai lámpáról sem állítható, hogy a pénzverde gyártotta volna, sőt pontosan nem is tudni ki csinálta, a Pénzverde, a Tóth, vagy más kisiparos. Annyi szinte bizonyos, hogy ezek is magyar gyártmányok, és az akkoriban kapható 0'-ás -tehát pl. akár a Pv- vonatokhoz készültek kiegészítőként. Valószínűleg ezért is kerültek fel a Pv honlapra, és nem pedig azért mert bármiféle konkrét bizonyíték lenne arra vonatkozólag, hogy a fent említett kiegészítők bármelyike is a pénzverdében készült.
van pár kérdésem, amire Tőletek várnék egyértelmű választ, mert igen nagy kavarodás az alábbi témában.
Ebben az esetben: a rakoncás kocsi készülhetett annó eredetileg a rajta levő rakománnyal ? ( mert akitől vettem idős bácsi, Ő határozottan állította ezt ).
Ugyanez a kérdés vonatkozik a tehervagonra....
De ami témakörben nagyobb a káosz:
A képeken vajon EREDETI Pénzverde gyártmányok láthatóak ?
A három tárgy eredete egyáltalán nem biztos számomra sem..
Van, aki azt állítja, h ilyeneket sohasem gyártottak a Pénzverdében, csak vasutat, pályát, stb.
Kiegészítőket nem. Általában "Tóth-féle" termékeknek mondja a csapat többsége...
De ismerős ötlet :-). Én elkezdtem még annó egy CaVill-t Pannónia kocsiból és Előre orr részből. Aztán meg is hirdettem. De nem ugrottak rá, egyszer befejezem, ne vesszen kárba. Azt tudni kell, hogy a Pannónia kocsi kaszni egy rozsdás, horpadt vagon volt, az Előre pedig egy házilag narancsos színre fújt (sajnos nem eredeti, különben maradt volna!!!). Az ötlet egyébként nem tőlem származik, egyszer hozzám került egy nagy adag PV, amiben voltak barkács cuccok is. Abban volt egy Pannónia kocsi átalakított alváza, amire csináltak Pannónia hajtás felfüggesztést.
A következő tuning mi lesz vajon: Pannónia személykocsiból GANZ Cavill motorkocsi, ELŐRE mozdony alapjára pedig MOT347 felsővezetékes "plafontapasztó" munkagép?
Padláson talált régi pénzverdés vasútmodell eladó. -P.v.1. vasútmozdony 1db -P.V.2. postakocsi 1db -P.v.3. személykocsi 2 db -egyenes sín 8 db -íves sín 12 db -hiányos szemafor 3 db