Most költöztem be az albéletembe, és villanyt kéne bekötnöm.
6-ból 5-öt sikerült is, de az utolsónál bajba kerültem. a plafonra ilyen négyszög alakú fadarabok vannak rögzítve, és oda kéne akasztanom a csillárt rögzítő kampót. A probléma, hogy az egész kilazult, mert leomlott körülötte 1-2 centis rétegben a fal, és most így mozog, nem tartaná meg a csillárt.
Tanácstalan vagyok, kikérném tapasztaltabbak véleményét, ilyen helyzetben mit érdemes tenni?
Felénk az ipari kb. kihal, csak a leggyagyábbak mennek oda. Egyéb szakmákat nézve a fodrász/műköröm/stb vonalat elviszik a cégek és szalonok, aki tud az minőségi oktatást kap, gyári cuccok, minden szép és minden jó. Ennek egyszerű utánajárni.
Mostanában nem tudom mi a divat, úgy 15-20 évvel ezelőtt doom és hasonló hülye játékokat nyomtak, vagy chateltek. Szerintem a pornófilmet már rég megunták azóta a mai tanoncok. Anno Csisztut 7 lakat alatt tartották, sok pénzt ért a másolat.
Biztosan mindenkinek más és más a tapasztalata az inas évekről. A Démász tanműhelyében azért voltak érdekes dolgok pláne ha a szakoktató elvtárs eltávozott kávézni........ Kávézni???
De lehet hogy az egyik évfolyam így a másik úgy.
De te nem a szakmunkás képzőbe jártál ahová a legrosszabb osztályzattal is felvették a gyerekeket. Ne tud meg milyen osztálytársaim voltak.....
Középiskolából "le"bukott, gimnáziumból elcsapottól a brutál fizikumú paraszt gyerekig minden.
Akik szakmai elhivatottságuk abban merült ki hogy gyengébb társaikat szívassák,vagy azon mesterkedtek hogy a feltöltött kondi egyik sarkát hogyan lehetne a kilincsbe kötni....stb azoknak általában a legalja munka jutott.
Ez éppen lehet a te tapasztalatod, az enyém más volt.
Régen,vagy az én időmben és szerintem ma is az ifjú padawanok közül a jó képességű egyénekkel foglalkoznak(-tak). Akik szakmai elhivatottságuk abban merült ki hogy gyengébb társaikat szívassák,vagy azon mesterkedtek hogy a feltöltött kondi egyik sarkát hogyan lehetne a kilincsbe kötni....stb azoknak általában a legalja munka jutott.
Nemrég volt egy kolléga felvéve. Huszonpáréves. A földön lévő közönséges aszinkron villanymotorról mondjon valamit......passz. A szerelőlapon milyen alkatrészelet nem ismer? Amit ismert annak működésével sem volt tisztában. Próbáltam segíteni neki hol rávezetéssel,hol elmélettel....... Olyan volt mintha egy 15-16 éves ipari tanulóval foglalkoznék. A műhelyben vannak jó, modern és régi szakmai zsebkönyvek, szakkönyvek, szabványkivonatok. Kértem hogy ha van szabadideje forgassa azokat,és kérdezzen ha szükséges. Sajnos nem mutatott érdeklődést a szakma iránt, de a telefont tapogatni az igen......
Betanított munkára igen,de önálló munkára amit ki kell dolgozni,majd megvalósítani sajnos alkalmatlan volt.
"a konkrét tanórák számát lehetne összehasonlítani az okj óraszámával."
Egy évben durván 1300 iskolai óra van.
Az idő közel felében nem szakmát tanulnak, hanem, matek, irodalom, testnevelés meg ilyenek, tehát a szakma legyen mondjuk 700 óra/év.
Egy 14-18 éves gyerek nem szakmát AKAR tanulni, hanem alig bárja, hogy vége legyen már az órának/tanításnak, tehát az óraszámot úgy állapították meg, hogy ennek ellenére is ragadjon rá valami, plusz az oktatás tempója nem a legjobb tanulók felfogási sebességéhez van igazítva. Tehát az óraszám erősen túl van méretezve.
Az OKJ oktatásban
- kidobjuk az irreleváns tantárgyakat
- kidobjuk a legbutább tanulókat
- a tanulók AKARJÁK tanulni a szakmát
szóval szerintem 1 középiskolai év = kb 250-300 OKJ-óra
Ami régen szakmunkásképző volt, az volt 3 év, de ott azért voltak általános műveltségi tárgyak is. A 4 éves szakközépiskolában meg pláne.
A gyakorlatról meg mindig megvolt a véleményem, én már saját ifjúkorom óta hangoztattam a véleményemet, hogy pont az iparitanulókat ne udvaros segédmukinak tekintsék, mert attól megy el a kedve, de ezt a világ még nem értette meg. Én (nem vasipari, hanem elektromos) technikumba jártam, az egyik évi szakmai gyakorlatom egyetlen eseménye az volt, hogy a cég be akart lépni egy kiskazánnal a piacra, és a prototípus összeállításakor a bunkó vastag vaslemezekbe lángvágóval kivágott réseket le kellett sorjáznom. Miközben az üzemvezető, a főmérnök, a művezető és a hegesztő cigizve nézték, ahogy a kopott reszelővel az olvadt fémgyöngyöket egyenként másfél óráig resszintem. :D Ma meg, ahová járok oktatni, ott ki hoz az ásványvizet? Természetesen a tanoncok. Ennyit a gyakorlatról. Persze, ha nincs is gyakorlat, akkor esély sincs gyakorolni. De amúgy ezen OKJ-s képzéseknél ott van, hogy ide olyant várnak, aki már a szakmában dolgozik, betanítva.
Egy kerti kút szivattyújának és egy elektromos kapubeállóhoz szeretnék a közeljövőben a háztól áramot kihozatni. Az lenne a kérdésem, hogy milyen kábelekre/vezetékekre van szükség a föld alatt elvezetnem a fenti eszközökhöz, és milyen kábel csatornába célszerű ezeket elvezetnem? Köszönöm előre is.
A 3-4 év igazából tanév, ami 8-9 hónap, amiből levehetjük a szüneteket, ami 1 hónap mínusz. A szakma mellett mást is tanulnak, így a 7-8 hónap se annyi. Kb. 4-5 lehet, ebből a konkrét tanórák számát lehetne összehasonlítani az okj óraszámával.
Van olyan nemet diploma is, amit pedig erre felenk nem tekintenek papirnak, mert semmi garanciat nem ad arra hogy egyatalan koze lenne a temahoz a delikvensnek. (barmilyen informatika jellegu diploma)
Normál esetben 3-4 évig tanulták a villanyszerelést a gyerekek, gyakorlat is volt. Most meg gyorstalpalón el lehet végezni úgy hogy az ismeretanyag bővült azóta. Felhígult ez is. De ugyanez van a többi szakmánál is.
Villamos szakemberek! A fáziskereső csak a feszültség jelenlétét képes jelezni. A nagyságára, eredetére nem ad információt. Az a használójának feladata eldönteni honnan ered. Jogos e az ottléte. ehhez kell a szakember, ha kell további segédeszközökkel.