Minden a Kisalföld Volánról, valamint Győr tervezett kötöttpályás közlekedéséről: járművek, útvonalak, menetrend, utastájékoztatás, közlekedéspolitika stb.
Látom rendesen felkavarta a vizet a selejtezés. Én szerintem mind2-ben van igazság. Ha megnézzük az üzemeltetési szempontokat, kicsivel az Ikarusok jönnek ki nyertesként, ám az is igaz, hogy ha már 2020-at írunk, elvárható lett volna, hogy valóban a rangidős ( 30 , vagy annál idősebb ) buszok kerüljenek kivonásra.
133bp-nek szeretném írni, hogy amiket leírtál, azok egyébként én szerintem helyesek, és összességében mind a Rábáknak, mind az Ikarus 280-asoknak sem lenne már utcán a helyük
- viszont, még mindig nem sikerült megértened, hogy a Rábák igaz, hogy rosszak, kényelmetlen, nincs levegő stb, de nem azért kerültek ki a Győr helyiből, mert innentől kezdve nem akarják, hogy tovább szennyezzék a környezetet, hanem azért, hogy azokat más városokba el tudják vinni, és ki tudjanak váltani velük számos olyan buszt, ami még ezeknél is sokkal rosszab állapotban vannak. Kapásból 3-4 helyet tudnék mondnai, ahol még ezek a lepukkant győri Rábák is megálnának a helyüket. Tehát magyarán a Volánbusz keresztbeleszarja, hogy valójában milyen, ők ezeket is tovább fogják üzemelni, csak nem itt Győrben, hanem más városkban. És nyilván, ha valami Győrben rossz, akkor az más városban is az lesz.
"akülönböző média-hírportálokat, de akárhány helyen szó esett az új buszokról, mindenki azt írta, hogy a legidősebb buszok távoznak ( mivel így logikus )"
Hányszor kell leírni a műszaki és üzemeltetési szempontok sohasem a médián keresztül fognak megjelenni. Eléggé baj, ha valaki a médián keresztül várja a megváltást. Nyilván a szenzációhajhász cikkek miatt leírják már címben, hogy "legidősebb" buszok mennek. Viszont a Volán, mint üzemeltető nem kor, hanem állapot szerint és egyéb tényezők (pl költség) szerint dönt. Pont az lenne az lenne a nem logikus, ha a legidősebb buszok mennének és meg sem néznék a többi milyen állapotban van. 20+ éves buszoknál már írtam a kor kevésbé számít. Elavultnak elavultak, öregek és tényleg 20+ év felett márcsak az állapotot nézik. Az meg mellékes, hogy a Rábák idősök közé tartoznak, mert az Ikarusok után ők a legidősebbek + magaspadlósok.
"a Révai utcában is konkrétan, hogy itt a vége fuss el véle"
Elég érdekes, mivel sehonnan sem kaptam ilyen információt. A sofőrök nem tudták pontosan mit vonnak ki és milyen mennyiségben, viszont a legtöbb sofőr megerősítette, hogy a 280-asok maradnak továbbra is, mivel a Rábákkal és 417-esekkel annyi gond van, hogy azokat (is) el kell engedni.
" ha már valamit fejleszteni akar a volánbusz, akkor már vagy normálisan tegye , vagy sehogy"
Ide hozott félév alatt 40 új buszt a Volán és akkor ez nem számít fejlesztésnek? Más városokból már rég kivonásra kerületek a Rábák és 417-esek, Győrben pedig 2020-ban az lenne a megváltás? Tényleg érthetetlen, mert 20+ éves magaspadlós és magas fogyasztású buszokért így kardoskodni több, mint komikus. Így is rengeteget fejlesztett a Volán Győrért, ha az ÉNYKK lenne szinte biztos, hogy nem lenne ilyen állomány és járatkimaradások továbbra is fennállnának.
"azt halkan megjegyzem, hogy Dézsi úr még ilyeneket nyilatkozot, hogy a győri buszpark átlagéletkora 12 lesz.."
22 db 0 éves + 17 db 1 éves busz levitte az átlagéletkort, ugyanis ez az állománynak majdnem a 40%-a. Credók 10-15 év körül vannak. Az Ikarusok vannak már csak 20 év felett, Nabik 17-18 évesek.
"Pro Rába: Viszonylag nem süketülünk meg a motorzajtól
Kontra 280: Leszakad a fülünk"
Ez hülyeség. Előbb mondtam két hete a 22-esen az egyik Rába úgy rezonált és olyan hangok jöttek a motortérből, hogy egy 200-ason nincs olyan. Meg érdemes lenne a győri üzemmel és sofőrökkel beszélni mi a vélemény a Rábákkal. Közel sem annyira fényes, mint amit itt előadnak néhányan.
Elég pongyola számítással ha átlagoljuk a ttárs nemrég ide betett listáját (szigorúan a gyártási év alapján, eltekintve a vázcserék statisztikai életkorcsökkentő hatásától, nem figyelembe véve a forgalomba helyezés pontos idejét), 11.28 évre jön ki az átlagéletkor. Mindez 103 buszra, ami még mindig 6-al több, mint az eredeti azt hiszem 97 db, amire a menetrendet írták, csak nem volt tartható a műszaki állapotok miatt. Egészen biztos vagyok benne, hogy a 280-asok között van több olyan példány is, amit a biztonság kedvéért hagytak meg vésztartaléknak (ne adj isten rendbetesznek néhány Credot, és addig azok helyére), és később a műszaki lejártakor csöndben lesznek kivonva.
A középső bejegyzés úgy leírja az igazságot, mint a huzat.
Egyébként én is a Rábák mellett vagyok.
Nem tudom ki menniyre nézi akülönböző média-hírportálokat, de akárhány helyen szó esett az új buszokról, mindenki azt írta, hogy a legidősebb buszok távoznak ( mivel így logikus ). Erre most nem így csinálják. Egyébként én nem tudom, de sofőrök is azt ecsetelték még, és nem csak a győribuszok, meg a buszos oldalakon, hanem a Révai utcában is konkrétan, hogy itt a vége fuss el véle. A DZE-276 sofőr még csinált is külön búcsúztató műsort a busznak.
Illetve az egy nagy gyökér dolog én szerintem, hogy ha már valamit fejleszteni akar a volánbusz, akkor már vagy normálisan tegye , vagy sehogy. Jelen esetben is Győrnek adtak 22 új buszt, ez után most már befoghatják, de hogy a kellemeset összehúzzuk a hasznossal, cserében elvesznek olyanokat, amiket meg máshol be tudnak állítani új buszként. Hányinger. Aztán meg így mindenkit hülyére(akarnának)vesznek. Különben azt halkan megjegyzem, hogy Dézsi úr még ilyeneket nyilatkozot, hogy a győri buszpark átlagéletkora 12 lesz... Hát így biztos nem lett 12.
"utazóközönség egy részéből csalódottságot, felháborodást válthat ki. Sokan reménykedtek ugyanis abban, hogy az új csuklósok forgalomba állásával teljesen, vagy legalábbis jórészt eltűnik az Ikarus 280-a győri helyi közlekedésből."
Mert a 8 db Rába + 12 db 280-as felállás mennyivel lenne kedvezőbb? Lehet velem van a baj, de eddig sem a sofőrök, sem az utasok nem rajongtak a Rábákért. Sőt a Credók is elég leharcoltak már, rossz utasterű és problémás buszok. Lassan azokat is ésszerű lenne és ideje lenne cserélni korszerű buszokra. Igaz, azok legalább ap buszok, viszont elég silány minőségűek. Munkanapokon két részes számokon nem sok vizet zavar az a maradék 280. Főleg, hogy egy részük tartalék lesz. Azt pedig zárójeles megjegyzésként hozzáteszem a sofőrök pedig remélték, hogy a Rábákat nagyobb arányban kivonják.
"továbbá sokan az ajtóknál/lépcsőn középen lévő korlátot nem szeretik"
Az első és utolsó ajtónál nincsen korlát a lépcsőn.
Egyébként most te magad is állítod, hogy szinte nincs jelentős különbség a Rábák és 280 között komfort szintjén. Azt gondoltam, hogy a Rábák mellett a kisebb lépcső érv lesz, ugyanakkor ne felejtsük el, miszerint a 280-asok jobban szellőznek a nagy felületű nyitható ablakaik miatt, jobb üzemkészségük, párnázott-debreceni üléseik kényelmesebbak a Rába kocsikban megszokottnál, illetve olcsóbb üzemeltetésük + Rába buszok utolsó ajtaja szűk. 280 mellett több érv szól, mint a Rábák mellett, ráadásul a jármű homogenizáció sem egy utolsó szempont.
"én mintaként tekintek pl. a szegedire"
Mondjuk az sem tökéletes. Sok új jármű érkezett a közszolgáltatási szerződés által, viszont szólósítás történt az elmúlt évek alatt, ugyanis a város spórol a csuklós buszok kötelező kiadásának csökkentésével. Illetve tavaly több tucat 20 éves CNG 200-as lett kivonva, némely még elmehetett volna 2-3 évig, de azonnal ki kellett vonni a kőszolgáltatási szerződés miatt. Személy szerint nagyobb teret adnék a Volánnak abban, hogy természetesen átlagéletkor legyen meghatározva és folyamatos új beszerzések legyenek, de a Volánnak legyen abban mozgástere, hogy melyik buszoktól válik el. Nem kor, hanem állapot alapján célszerű selejtezni.
"Meg gáz is lenne beharangozni szerintem, hogy jön 22 új busz, de mivel nagy a sunnyogás, ezért nem a legöregebbeket válthjuk ki, hanem azokat, amiket még más városokban el lehet adni újként."
Kezd komédiába fordulni az egész. Mondd már el, hogy 20+ éves Rába Premierek hol számítanának "új(szerű)" busznak? Még a Balkánon, sőt megmerem kockáztatni, hogy Afrikában sem nagyon, nemhogy egy magyar településen 2020-ban. Utas nem hülye, attól mert nem 200-as a formavilág, még ugyanúgy elavultnak találja a Rábákat, amiknek ezeregy bajuk van és egy cseppet sem korszerűek napjainkban.
"Ehhez képest most sorompóba állnak többen, hogy a km-ként dupla annyiért futó maradjon meg, és az olcsóbb legyen a selejt."
Mivel nem az ő pénzük bánja, ezért megy az okoskodás. Hagyján, hogy magas fogyasztású és rossz megbízhatóságú buszok, de ugyanúgy magaspadlósok, elavultak, öregek. Komfort terén nem látom mivel különb egy Rába Premier egy 280-asnál. Az odáig oké, hogy kisebb a lépcső, de cserébe nyáron rossz szellőzésű buszok, amiknek más egyéb problémái is vannak. Ha 10-15 éves megbízhatónak számító ap típust vonnának ki még meg is érteném a problémázást, viszont jelenleg teljesen érthetetlenek tűnik.
Meg gáz is lenne beharangozni szerintem, hogy jön 22 új busz, de mivel nagy a sunnyogás, ezért nem a legöregebbeket válthjuk ki, hanem azokat, amiket még más városokban el lehet adni újként.
Nehogy azt hidd már, hogy a győri Ikarus 280-asok olyan hú de jók. Országos szinten lehet, hogy jobb állapotúak, mint mondjuk a többi megyében, de nézz már rá egy ilyen buszra, lehet látni, hogy már olyan nehezen veszi az összes a munkát. Én szerintem a Rábáknál igenis meglátszik, hogy 10-15 évvel fiatalabbak. Állományi adatok szerint is kedvezőbbek. Európaibb színvonalat képviselnek. Megfelelő karbantartás kell és szerintem vállalhatóbb, mint egy Ikarus 280-as.
Szerinted a média portálok miért írta azt mindegyik, hogy az Ikarus 280-asok lesznek a selejtek ? - Ennyire mélyen nem megy bele egy "átlag" ember. Hidd el, ha rámutatnék egy Rábára meg egy Ika280-ra, mindenki gondolkodás nélkül a 280-ast dobná.
Meg már csak a forma is, nem utcára való. Pár noszi járat kéne vasárnaponként, vihetné a CCP-293 , amúgy meg nem.
"Mennyivel nyújt többet komfort terén egy 280-asnál egy Rába magaspadlós?"
A 280-asnál a magas lépcsőket, továbbá sokan az ajtóknál/lépcsőn középen lévő korlátot nem szeretik, illetve az okoz nekik gondot. A Rábánál ugye nincs korlát, másrészt a padlószintje is alacsonyabb, barátságosabbak a lépcsők. Kb. ennyi.
"tessék új közszolgáltatási szerződést kiírni, többet fizetni és akkor az állomány is kedvezőbben alakulna"
Egyetértek, egy hosszú távú, jól kimunkált, az elvárásokat, fejlesztési igényeket/kötelezettségeket részletesen és pontosan meghatározó szerződésre - én mintaként tekintek pl. a szegedire - és normális finanszírozásra igencsak nagy szükség lenne.
Üzemeltetési, fenntartási szempontból szerintem egyértelműen racionálisabb döntés a 20 db 280-as megtartása, mint 8-9 db 280-as mellett a 8 db csuklós Rábához és a 3 db 417-eshez - amiből egy hónapok óta le van állítva, ki van vonva a forgalomból - való ragaszkodás. (Utóbbiak közül csak a 417-eseket sajnálom az alacsonypadlósságuk miatt, de tény, hogy elég gatya állapotban vannak.)
Másrészről viszont, ha tényleg ez a végleges felállás, hogy a 29-ből 20 db 280-as megmarad, azaz csak 9-cel csökken a számuk, a lakosság, illetve az utazóközönség egy részéből csalódottságot, felháborodást válthat ki. Sokan reménykedtek ugyanis abban, hogy az új csuklósok forgalomba állásával teljesen, vagy legalábbis jórészt eltűnik az Ikarus 280-a győri helyi közlekedésből. (Az igény természetesen jogos, hiszen a 280-asok (is) már bőven megették a kenyerük javát és a magas padlószintjük miatt sokaknak nehézséget okoz rájuk a fel- illetve leszállás.) Nos, számukra biztosan csalódás lesz, hogy a kereklámpás Ikarusok még szép számmal tovább közlekednek...
(Egy következő beszerzésnél viszont még akár jól is kijöhetünk a dologból, hiszen lehet hivatkozni arra, hogy Győrben még mindig mennyi régi busz = Ikarus 280 van, így a Polgi ismét "hozhat új buszokat" a városnak.)
"Kivették az összes Rábát, alacsonypadlós 417-eset, Credo csuklósokat, meg még szólóból is vettek ki korszerűt."
Győrben 12 db Credo BN 18-as csuklós autóbusz volt és általad közzétett listában is pontosan ugyanennyi szerepel a típusból. Most akkor milyen Credo csuklósokat is vettek ki?
Az, hogy elavult 280-as és elavult Rába típusok közül melyiket vonják ki az meglehetősen szubjektív.
-----------------------------------------------
Szerintem meg nem.
Bizonyára van benne szubjektív elem is (melyik döntésünkben nincs) de a közgazdasági megközelítés - fajlagos költség - itt fontosabb döntés előkészítő szempont.