Nem földspekulációra gondoltam, éppen az ellenkezőjére...
Több földalapú támogatást kapnak évtizedek alatt (+termés), mint az egyszeri kisajátítási összeg,
de el kellene tűrniük a földek kettévágását, a kerülő utakat, a meliorációs konfliktusokat.
Ez is egyfajta nimby-zmus...
A kettős mérce abban van, hogy nem is terveztek a 4. út karcagi elkerülő 2x2 sávosított nyomvonal opcióval.
(Ahogy a Törökszentmiklósnál és Kisújszállásnál lesz. A városok közötti forgalom visszamegy a belterületekre, mint Vecsés-Irsa-Cegléd-Abonynál.)
Ha a tervező 2 változatot ad be kv. engedélyeztetésre, pedig tudja, hogy az első reménytelen, akkor csak a látszat miatt adta be, úgyis a 2. lesz elfogadható.
Tudnék mesélni ezekről a rutinból évekig játszott trükkökről...
Ez persze így van, de jelenleg van egy környezetvédelmi engedély határozat, ami egészen más, teljességgel törvényes és legitim szempontok mentén döntött. Szóval a magam részéről további konkrétumig összeesküvés-elméletnek látom azt, hogy a föld felértékelése lett volna a nyomvonal kiválasztásánál a fő szempont.
Épp ezért látom alaptalannak a kettős mérce kiáltást is.
A kisújszállási honlapon felpakolt határozat alapján Karcagnak pechje van a fokozottan védett madarak költőhelyével és az 1. számú nyomvonallal, és ezért kapta az engedélyt a 2. sz. nyomvonal.
"Fokozottan védett madárfajok esetben az építés során várható zavaró hatás az 1. nyomvonalváltozat mentén 4-10 pár székicsér (Glareola pratincola) költött, szalakóta (Coracias garrulus) revír található, 500 m-re a nyomvonaltól két helyen rétisas (Halietus albicilla) fészek található a Hegyesbor területrészen a nyomvonalváltozattól 500 m távolságban, kékvércse (Falco vespertinus) találhatü a nyomvonalváltozazoktól mintegy 400m-re. Túzok (Otis tarda) előfordulás szempontjából mindkét nyomvonalváltozattól (155+000 - 177+000) déli irányban, több mint 1 km távolságban történtek Igazgatósági észlelések 2013-ban."
"Összegezve az 1. nyomvonalváltozat esetén kiemelt közösségi élőhely mintegy 12 ha nagyságú területvesztése történne. A 2. nyomvonalváltozat esetén közösségi jelentősségű élőhely területvesztése nem történne. A 2. nyomvonalváltozat esetén közösségi jelentőségű élőhely területvesztése nem történik, a fokozottan védett, védett, illetve közösségi jelentőségű madárfajokra gyakorolt zavaró hatások megfelelő intézkedésekkel minimalizáhatók."
Ha ezeket nem támadták meg és jogerőssé váltak, akkor innen szerintem a veszett fejsze nyele. (Még csak ügyészségi törvényességi felügyeleti közbelépésnek sem látszik semmi halvány alapja sem)
Sokan azt mondjak, hogy jo az a murvas leallosav mert ..., de szerintem csak addig amig hirtelen nem huzodik le elottuk egy kamion a murvas reszre, azon lassitva.. tudom vannak aszfaltozott oblok, de volt szerencsem megtapasztalni, hogy mar a murvas reszen elkezd lassitani, hogy megalljon az aszfaltozott reszen.. en mogotte haladtam, engem epp eloztek a belsoben - kulsoben mentem 120 km/h korul mivel par km-rel kesobb letertem volna az M4-rol - igy a kamion mogott voltam mikor lassitott a murvan, neha vissza-visszajove a leallosavon levo murvarol az aszfaltra.. hat azt a kozaport nem ajanlom senkinek.. szerintem nem normalis.. pl egy defektnel sem fog elmenni az aszfaltozott obolig, hanem majd kacsazik a kavicsosban..
Egy biztos: ahová a tervező autópályát rajzol, ott rendívül megzsírosodik és felértékelődik a föld, mit föld, Föld!, FÖLD!!!, a barna-fekete arany, az ÉLET, az ÉTEK, a magyarság lelke és rezdülete sötöbö sötöbö sötöbö
> láttál már olyan természetvédelmi területet, amelyet kettévág út és vasút,de 5 méterre már háborítatlan a vadvilág?
Nagyon nem mindegy, hogy melyik volt előbb. Az infra maga, vagy a természetvédelmi területté nyilvánítás, ez ilyen egyszerű. Máshol is van nem egy példa arra, hogy meglévő közút vagy vasút két oldalán Natura 2000 terület van.
Fordítva viszont ilyet nem csinálunk. Ez pont ugyanolyan, minthogy hogy ma már nem hozhatók forgalomba Euro0-ás járművek, szemben mondjuk a '80-as évekkel.
Épp ezt a példát hoztam fel arra, hogy az efféle területek csücskékből elcsípés akár még esélyes is lehet (legrosszabb esetben területcserével), feltéve, hogy fokozottan védett területet, fokozottan védett madár költőhelyét stb. nem érinti...
Az ilyen terület csücskéből útnak lecsípés konkrét körülményektől függően még józan kompromisszum is lehet...
Mondjuk egy Bécsújhely felől Somogy-Baranya(-Horvátország) irány az szerény véleményem szerint nagyon nem hülyeség. Ha meg már Kaposvárig megvan, akkor a folytatás már valamilyen módon adja magát.
Merem remélni, hogy a Mecsektől északra és délre futó két ág A/B változat...
Azt nem tudtam, hogy a már meglévő 2x2 sávos utak helyett is új nyomvonal lesz. Ez ám a gazdaságosság. AHelyett, hogy ezeket felhasználnák és 2x1 sávost építenének ingyenesnek, kevesebbe kerülne.
Nem tudom, melyik szakaszra gondolsz, de a Pest megyei M4-el párhuzamosan a 4-es főút mindenhol visszakerült az elkerülőzés előtti nyomvonalra, Vecsés, Üllő, Monor, Monorierdő, Pilis, Albertirsa, Ceglédbercel, Cegléd és Abony belterületén áthaladva. Ahogy épül tovább az M4, a szolnoki déli elkerülő megmarad, de továbbhaladva visszakerül majd Törökszentmiklós és Kisújszállás belterületére is (ki tudja hány év múlva).
Ez a fizetőssé tétel is érdekes lesz. Ahol új nyomvonalon épül az M4, ott még van is realitása. DE ahol a jelenlegin és nincs vele párhuzamosan másik út, hát ott érdekes a fizetőssé tétel.
Nézd, ha nem hagyjuk meg a régi ingyenes utat hanem azt szélesítjük ki 2×2 sávra, akkor mivel az M4 az 1 év lejárta után vagy a jövő évtől kezdve fizetőssé válik, akkor megint csak szellempályát "alkottak" az okosok az autósok feje felett.
Ahhoz ui., hogy a gyorsutak ne váljanak "szellempályákká", az kell(ene), hogy ingyenesen használhatóak maradjanak. Persze akkor felmerül a kérdés, hogy milyen befolyó forrásokból tartsák fenn ezeket az utakat. Az én elképzelésem egy merőben gyökeres újítás lenne: Van az országban éppen elég törvényszegő gazfickó, aki az utakat autós kábítószer-csempészetre, illegális hulladéklerakáshoz való illegális hulladékszállításra, illegális orvvadászatokon elejtett állatok illegális szállítására (pl. nagy téteében történő és sorozatos illegális pacsirta-, szalonka-, és fürjkereskedelem Olaszország irányába), meg illegális migránscsempészetre, meg más egyéb szándékos törvénytelenségek véghezviteléhez "használják az utakat" (vagyis inkább élnek vissza a gépjárművezetéssel és az úthasználat jogával!). Ezen bűncselekményeket elkövetőit és felbujtóit kellene olyan összegekre megbírságolni (vannak épp elegen), hogy az abból befolyt elkobzott maffiapénzeket az állam törvényes úton az útkarbantartási munkák finanszírozására létrejött pénzalapba tudja beforgatni, és onnan az utak felújítására törvényes úton felhasználni. Nem is hinnéd mekkora összeggel nőne így az útalap összege, és akkor nem az autósokon hajtanák be a díjakat, hanem az utakat törvénytelen módon vagy azt súlyosan károsító* (súlyos és kiterjedt burkolatsérüléseket okozó) módon használó járművek vezetőitől és üzembentartóitól szednék be (persze, bűncselekmények esetén ez a pénzbüntetés csak a mellékbüntetés lenne).
*Súlyos károkozásnak azt kellene tekinteni, ha pl. egy mezőgazdasági gép nem kellően felhúzott munkaeszköz-részegysége az utat végigszántja, végigkarcolja kilométereken keresztül úgy, hogy ezalatt a vezető nem tesz semmit sem a károkozás időben történő megszüntetésére. Évekkel korábban ilyenre láttam példát a 37-es főúton, amikor a traktorról a burkolatra rálógó ekevas vagy tárcsázószerkezet húzott az útburkolatba több kilométer hosszú, 4-5 centi mély "felkarcolásos" útburkolatsérülést. Persze a büntetés fő célpontjai elsősorban a különféle csempészek lennének. (Burkolatsérülést lehet okozni ui. úgy is, hogy menet közben romlik el a munkakart felemelő hidraulika, és a vezető ezt észlelve azonnal leállítja a járművet a további útburkolatsérülések elkerülése érdekében: ez esetben mentesülhetne a pénzbírság alól.)
A 70-es táblát teljes mértékben figyelmen kívül hadja szerintem a sofőrök 80%-a!! Meg a sok felelőtlen sofőr aki ilyen körülmények között is ugyan úgy előz hajt majd a bajban meg csak fogja a fejét hogy mit művelt!!
Ezért mondtam hogy van az a pénz amiért kap engedélyt a védet területen a nyomvonal! De a fene bánná csak már a kezdésnél járni a kivitelezés! Nem kéne újabb éveket húzni halasztani.. Igazság szerint nem tudom hogy kik indultak de egyik kutya másik eb! Egyiksem jobb a másikánál!! Csak abban bízom hogy nagyon nem fognak bekavarni az építésbe mert ha ismét éveket fog tolódni az építés. Akkor még sok ember életét elfogja venni a 4-es maradék 2x1 sávos része!
Ja csak igy felhordjak a murvat az utra. Te meg mehetsz szelvedot javitani, ha peched van. M4nek autopalyakent kellett vna megepulnie vegig. Folosleges vitazni az ellenkezojerol. Mostmar ezt kell megenni.
Sokszor jarok arra. A vicc az az egeszben, hogy legtobbszor a leelozott jarmu jobbra lefordul a lejto utan. Ez uj, ilyet meg nem lattam, hogy azt is elozik, aki eloz. Verebek...