Szerintem nagyon szabatosan leírta. Én nem látok "magyarázkodást". Amúgy meg, ha tendereztek, akkor nincs miről beszélni, biztosan a legolcsóbb volt az alagutas. Ámen.
"akkor még nem volt acél, csak öntöttvas" Már hogyne lett volna. Csak éppen a hazai ipar ekkora mennyiségben nem tudta előállítani. Ezért hozták a Lánchíd acélanyagát, illetve a nagyobb öntvényeket Angliából.
honnan lehet tudni, hogy a véméndi szakasz mennyibe került az egyes pályázóknál, mikor a sexárd-bóly szakasz egyben lett megpályáztatva, ráadásul lízingkonstrukcióban...
és miután bemondja, hogy az alagutasra volt a legolcsóbb ajánlat, minek még az a regiment magyarázkodás? :-)))
Most írta az index, hogy a jövőre induló M0D szélesítés 95,5M Ft az M1-M5 szakaszon, tehát hídakkal, M0-M5 átkötéssel együtt. A régi szakasz újraaszfaltozása (betonozása) viszont ebben szerintem nincs benne. Az majd utána indul külön projektként.
M6 esetén az első alagút fölött elég sok a föld, a többit egy kicsit magasabb viaduktokkal és kicsi bevágásokkal szépen megoldhatták volna. Nem lett volna sokkal olcsóbb, azt is fikázták volna, hogy minekazt. Viszont a mély bevágásokban, magas töltésekben nem hiszek. Ott is vannak olyan tényezők ami miatt drágult volna az egész (nagyobb logisztikai költség, hosszabb építési idő).
M7 esetén az óriásviadukt tényleg egy fölösleges (és megalomán) dolog. Nem gondolom, hogy az üdülőterületeken keresztül kellett volna átvezetni (bár a költségoptimum tényleg ott lenne), de biztos, hogy ennél a monstrumnál elegánsabban is megoldhatták volna.
Az M8 hídját 2*1 sávosra véve lehetett volna spórolni még , no meg a Megyeri-hidat kicsit puritánabbra venni. Ebből már kijött volna egy ferdekábeles Albertfalvi-híd villamossal, 2*2 sávval, széles járdákkal... :)
Amúgy végig löszös talaj van, vastagon. Hova hordtad volna a földet? Oda a völgybe, a faluk közti útra?
a nyomvonalba. töltésnek.
(a magassági vonalvezetést úgy szokták megszerkeszteni, hogy a töltés/bevágás egyensúlyban legyen...)
Ahogy a Lánchídra is, ami lehetett volna egy sokkal olcsóbb gerendahíd,
anno nemnagyon..
akkor még nem volt acél, csak öntöttvas, akkora távolságot, csak függőhíddal (lánchíddal) tudtak áthidalni...
csakúgy, mint a Megyeri híd. Az is pazarlás volt. A Szabadság hidat meg ki kellett volna dobni a picsába, és a felújítás összegéből egy faszányos gerendahidat építeni. Óccsóó legyen!
nem kell túlzásokba esni, egy városi híd esztétikázása és egy balatoni völgyecske óriásviadukktal keresztezése között azért van némi különbség...
Na, még jól átverd a fejemet... mer hagyom magam. Amiről te beszél, az kb.40 kilométerre van a nyomvonaltól. Azt nem tudom, hogy ott milyen talaj van, de érdektelen az ügy szempontjából.
Laci, én ehhez nem tudok hozzászólnai, csak annyit tudok neked mondani, hogy a Balaton vidéke híres a vulkáni (lösz) talajról, ami a világon egyedül álló módón hihetetlenül vastag.
>6%os emelkedővel ugyanúgy fel lehetett volna menni a hegyre
Ilyen meredekségnél SZVSZ már kapaszkodó sáv kell. Mind a két oldalra. Egyébként meg szép lett volna, dimbes-dombos. Nem olyan rég még arról beszéltetek, hogy az nem jó. Akkó most mi legyen?
Amúgy végig löszös talaj van, vastagon. Hova hordtad volna a földet? Oda a völgybe, a faluk közti útra?
Nincs olyan, hogy "hegy mellett", mert egy gerinc húzódik északról, délre.
>hanem a tonnakm.
Ettől még kb. 450 000 fuvar lett volna. Ami kb. 4 milliárd forintot jelent csak fuvar költségben.
Én többször bejártam a környéket az építkezés alatt. Szóval nagyjából képben vagyok. Egyszer az egyik építésvezető beült mellém a kocsiba, és végig mutogatta a szopásokat.
Nem azt állítom, hogy nem lehetett volna olcsóbban megcsinálni, hanem azt, hogy annyira nem lett elbaszva, mint amilyen feneket kerítenek neki. És abban is biztos vagyok, hogy a lóvéből ment bőven a pártoknak is. Teccettek volna egy normális párttörvényt alkotni végre!
Mindentől függetlenül, szerintem nagyon szép lett, különösen Tihanyból nézve, szóval azzal végképp nem értek egyet, hogy ronda lenne. Én büszke vagyok rá. Ahogy a Lánchídra is, ami lehetett volna egy sokkal olcsóbb gerendahíd, csakúgy, mint a Megyeri híd. Az is pazarlás volt. A Szabadság hidat meg ki kellett volna dobni a picsába, és a felújítás összegéből egy faszányos gerendahidat építeni. Óccsóó legyen!
Minden mérnök hülye, csak azok nem, akik utólag kritizálnak és szakértenek.
Mikor majd lehülnek a kedélyek, a következő generáció már büszkén fogja mutogatni. Addig meg eméssze magát az, aki szeret állandóan morogni mindenért, ami itthon történik.
a falu képviselőtestülete csak egy valamihez ragaszkodott
a viadukt kb 40 mrd-ba került.
biztos vagyok benne, hogy a képviselőtestület ennél egy nagyságrenddel kisebb összeggel megelégedett volna mindenféle fejlesztésekre, és akkor mehetett volna egy sokkal olcsóbb nyomvonalon is az M7.
affenét kellett volna... 6%os emelkedővel ugyanúgy fel lehetett volna menni a hegyre, mint a viadukttal....
de az optimális megoldás a földvár-khegy közötti átvezetés lett volna...
amúgy az ilyen dzsámbó bevágásokból kitermelt anyagot a hegy melletti völgybe szokták lerakni töltésnek, nem hurcibálják túl messzire, mert az ölég drága...
(vagy ha príma követ termelnek ki, akkor azt le is depózhatják a közelben, aztán mehet bele az útba meg más építkezésekre a környéken, kitermelni már nem kell, csak zúzni meg osztályozni...)
az anyagmozgatásnál meg nem a fuvarszám számít igazándiból, hanem a tonnakm...
itt egy érdekes cikk az angliai M62 töltésbevágásos szakaszáról:
a falu képviselőtestülete csak egy valamihez ragaszkodott, de ahhoz kitartóan: a falutól délre haladjon a pálya nyomvonala, messze kerülje el a községet.
Erről beszéltem.
A két hegygerninc a falutól délre mintegy 15 km hosszan húzódik dél felé, de ennek azért nincs jelentősége, mert Kereki község úgyis útban lett volna. Ezért ha Körehegytől délre kelett megépíteni, akkor sok variáció nem lehetett a nyomvonalat illetően.
Más kérdés, hogy a viadukt helyett biztosan lehetett volna egy olcsóbb variációt, alacsonyabb, rövidebb híd völgybevágással, vagy alagúttal, stb. Persze érdemes tudni, hogy bevágás esetén a keleti oldalon 3 km hosszan 50-60 méter mély, a nyugatin pedig 1.8 km hosszan, hasonló mélységben kellett volna bevágást csinálni. Így egy alacsonyabb, és rövidebb (kb. 1 km) híd is elég lett volna.
Kérdés (és ebben Laci te vagy a matekos) hogy egy 3 km hosszú, 50 méter mély bevágás hány m3 földet jelent. Durva számításaim szerint 12 milló m3. Ez kb. 480 000 kanyart jelent nagy billencssel. Ha naponta 1000-et megcsinálnak, akkor 480 nap alatt tudják elhordani. Napi ezer kamion 1.44 percenkénti forgalmat jelent éjjel / nappal. Aztán az is kérdés, hova hordanak ennyi földet. És ez csak a keleti oldal, ha a nygatit is hozzáadjuk, akkor 4.8 km hosszan, 50 méter mély bevágás, tehát kb. 18 millió m3 föld.
Szóval lehet, hogy itt is jobb lett volna egy alagutas / viaduktos kombináció.