Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Bármelyik használható, a polarizált is, nekem is van egy polarizált Y váltóm amit kézi állítású. Van a csúcssíneken egy kis pöcök alul, ami a tősínről átvezeti az állásnak megfelelő pólust, arra kell figyelni, hogy azt ne fessük le rozsdabarnára, és ne kerüljön rá ágyazat ragasztáskor ragasztó..
A mai napig használunk a klubban egy elektromos légycsapóból készült fűszórót a legnagyobb megelégedéssel. A gyári méregdrága eszköz pontosan ugyan ennyit tud...
Üdv. Elnézést a nem egészen témába vágó kérésért. Szeretném megkérdezni, ismertek e valakit aki ezt az áramkört elkészítené és beültetné az alkatrészeket. Természetesen ettől kulturáltabb kivitelben.:-)
Akkor valószínűleg túltekerte a tekercset az elkövető, elvileg akkor nem kellene leégnie.
Láttam Diginew ötletét, az elvi megoldás ugyanaz, hogy csak a tekercs kapjon kicsit nagyobb feszültséget. Az a megoldás talán jobb is, mint az enyém, mert se relé, se külső táp nem kell hozzá, és a relé árából kijön az egész.
Egyébként van még egy megoldás, hogy behúzatod 18V-al, és mondjuk 1 másodperc múlva lecsökkented a feszültséget 12V-ra, azzal már biztonsággal benn tart. Ezt a megoldást pl. folyamatos üzemű nullfesz reléknél alkalmazzák, ott jellemzően van egy segédérintkező ami a behúzáskor beiktat a relével sorba egy ellenállást. Ez egyúttal a relé hiszterézisét is elállítja a jobb működés kedvéért, de ez nem tartozik ide.
Ezt nálad a gyakorlatban meg lehet úgy is oldani, hogy a tekerccsel sorba kötsz egy ellenállást, ami 18V esetében 12V-ra csökkenti a feszültséget, majd evvel az ellenállással párhuzamosan kötsz egy nagyobb kondenzátort polaritáshelyesen, ez biztosítja a behúzáshoz szükséges teljes feszültséget, ahogy elkezd feltöltődni. A bekapcsolás pillanatában a kondi rövidzárként viselkedik és ráküldi a teljes feszültséget a tekercsre, majd ahogy feltöltődik, szépen az ellenállás átveszi az átfolyó áramot és beáll az úgynevezett tartóáram. Amikor lekapcsolod a feszültséget, a kondi kisül az ellenálláson keresztül és a folyamat kezdődhet elölről.
Azt is meg lehet csinálni, hogy kipróbálni, mekkora feszültséggel húz be biztonsággal a tekercs, és ezt a feszültséget egy 12V-os kis relével kapcsolni rá, és akkor se tekercselni nem kell, se új belsőt venni.