Talán így kevésbé veszekedős - de ha gondoljátok, akár össze is lehetne vonni a két témát.
10tában vagyok azzal, hogy a választásokig nehéz lehántani a kampányt, a kampányolást - de talán próbáljuk meg. Ugyanis:Azt hiszem, hogy mindkét tábornak a mostanihoz közeli állapot felel meg leginkább. A kormány tükközéssel, ppp-vel, zárolásokkal fenn szándéxik tartani a hitet, hogy nincs válság, a dolgok kézben tarthatóak, stb. Az ellenzék meg rámutatat, hogy milyen tehetetlen a kormány a költségvetéssel, stb, stb...
Mivel a NFT 2.-ről nagyjából nincs vita, s abban ugye kiemelt az államigazgatás, EÜ, stb: a választások UTÁN lehet hivatkozni az arra való felkészülésre, vagyis az érdemibb változtatást meg lehet indokolni. (Fidesz győzelem esetén még az első borítékot is ki lehet bontani...:-). Feltételezve, s remélve, hogy a kv bedőlését senki sem óhajtaja, azt se nagyon akarhatják kimondani, hogy nagy a baj - mert akkor jöhet a megszorítási csomaggal való, másik oldali "riogatás".
A cordison az uniós K+F keretprogram pályázatai vannak, azok egyrészt a nagyon speciális kutatási-fejlesztési területere vonatkoznak, másrészt nem hazai lebonyolításúak, harmadrészt nagyobb összegről, komoly konzorcumokról szólnak.
A hazai gazdaságközeli pályázatok terén viszont (darabszámra) a kis beruházások, fejlesztések vannak a főszerepben.
Ez speciel ebben a topikban nem szempont. De már a régi klientura is aggódik. Lesz itt még pankráció rendesen. És akkor megérjük, hogy az itt elmondott érveidet Geotól fogod visszahallani. Mint trivialitásokat.
Az elvekben egyetértek veled. De mint tudod, a puding próbája ... Na most valóban az a kérdés, hogy az a szakács, aki eddig állandóan odakozmálta, az most mit főz majd ki. Lehet szeretni a szakácsot, de a főztjét te is enni fogod.
Rövid távon szvsz max. 13. havi nyugdíjat lehetne megszüntetni (szerintem fogják is az önkormányzati választások után), közszféra fizetéseit csökkenteni. Persze ezek kínos lépések egy kormány részére, de talán nem kellett volna hagyni idáig fajulni a dolgokat...
Minél jobban koncentrálod a hatalmat annál könnyebb és annál érdemesebb korrumpálni. Persze ne arra gondolj hogy a Gipsz Jakab Bt fogja õket megvesztegetni egy szál disznótoros kolbásszal...
Ez igaz. A változáshoz viszont kitörési pontokra van szükség, fejlesztésekre, lehetőségekre, képzett munkaerőre.
Azzal kell fõzni ami van. 30 éves, 8 elemit végzett szabolcsi nemzetiségibõl nehéz agysebészt képezni... Amúgy meg az oktatást szorgos kézzel építi le az összes kormány a gengszterváltás óta. Lassan sikerül eljutni arra a szintre hogy ha valaki el tudja olvasni a diploma szót akkor már meg is kapja... Ami meg a fejlesztéseket illeti, ezeket elsõsorban a cégek tudnák megtenni - ha állam bácsi hagyna elég pénzt náluk a fejlesztésekre. De ma az is szép teljesítmény ha nem zár be.
Viszont van egy sarkalatos, megkerülhetetlen pont: szükség van-e a kv rövid távú konszolidációjára vagy sem. Szükség van, de ezt csak a kiadások lefaragásával lehet elérni.
Amennyiben képes lennél árnyaltabb gondolkodásra, tán azt is észrevehetted volna, hogy pont a kieső adóbevételek miatt olyan magas nálunk a hivatalos adószint.
Te nem érted hogy azok az adóbevételek azért esnek ki mert az ország gazdasága erre képes. A falusi kisbolt nem fog neked havi 100 ezer forint adót kitermelni, mert akkor a tulaj egyszerûen éhenhal. Így aztán szépen becsukja a boltot és születik egy szép új munkanélkülid. És kismillió ilyen tevékenység van... A legtöbb vállalkozás idehaza kényszervállalkozás. Cuculista nagyválllat megszûnt, más cég nem nagyon jött a helyébe, az emberek megpróbálnak megélni úgy ahogy tudnak. Ha ezt megszünteted akkor vagy átmennek a feketegazdaságba, vagy elmennek segélyre, kérdés hogy azt mibõl akarod fizetni ? Persze ha lenne benn egy rakás multi aki felszívja a munkaerõt akkor semmi probléma, de nincs ilyen mert az utóbbi 4 évben a többi ország valahogy vonzóbb célpontnak tûnt a befektetõk jó részének.
A fõ probléma szvsz egyébként sem az hogy a mûködõ cégek túl keveset fizetnek be, hanem az hogy a munkaképes emberek túl nagy része nem dolgozik. Ez egyrészt azért gáz mert ezek nem fizetnek be semmit (õk a valódi potyautasok, Pl. a 30 évesen leszázalékolt jó erõben lévõ szabolcsi nemzetiségi), másrészt õk is a kiadási oldalon jelentkeznek. És ezek a remek kis intézkedések pont ezek arányát növelik.
Ha elment a hajó - akkor tényleg nincs más, mint visszavonni mindent, s azonnal adókat csökkenteni. Bár szerintem ekkor tényleg ott lennénk, ami számodra lelki kielégülést okozna - pénzügyi, majd akár gazdasági válság.
Már régen ott vagyunk. Azok a bevételek amikbõl a Fletó a megváltást várja, egyrészt utófinanszírozottak, és akkor sincs feltétlenül garancia arra hogy megkapjuk ha Fletó koma újabb konvergenciaprogramját nem küldi vissza osztályismétlésre az EU.
Az hogy van egy olyan intézmény aki a minisztériumok fölött áll és rendelkezik a források fölött olyan mértékû hatalomkoncentrációt jelent aminek a tizedéért is lefasisztadiktátorozták anno az Orbán kormányt. Azt pedig hogy ezt az intézményt ki irányítja valójában soha nem fogja tudni ellenõrizni senki, a legkevésbé az ellenzék.
Mert nekem olybá tűnik, éppen a privatizáció folytán szűntek meg még prosperáló ágazatok ( növényolajipar, könnyűipar )
Mondjuk a könnyûipar alapvetõ gondja az hogy sehol a világon nem tud normális bevételt produkálni. Ahhoz hogy a könnyûipar élhessen a fejlõdõ országok szintjén lévõ bérköltségek kellenek. Vagy egy cuculista tervgazdaság ahol a termelés költségei és az árak köszönõviszonyban sem voltak egymással. Csak ez ugye csõdbe ment...
Nem viccelek, valóban odaküldte. Magam is hallottam a beszédjének ezt a részét, többször is. Valami olyasmit gagyogott hogy majd mint hajdan a mesterlegények menjenek ki, tanuljanak és jöjjenek vissza. Abba már nem gondolt bele a lelkem hogy az a fiatal aki innen kimegy mondjuk a németekhez vagy a franciákhoz, stb. és ott gyökeret ereszt az igen kicsi eséllyel jön ide vissza mégegyszer.
//Amennyiben képes lennél árnyaltabb gondolkodásra, tán azt is észrevehetted volna, hogy pont a kieső adóbevételek miatt olyan magas nálunk a hivatalos adószint. //
Mikor estek ki azok az adóbevételek?
Mert nekem olybá tűnik, éppen a privatizáció folytán szűntek meg még prosperáló ágazatok ( növényolajipar, könnyűipar ) melyek KÉPESEK lettek volna adóbevételhez juttatni kségvetést!
Oszt ágazatok megszűntek, termelés csökkent, ELLÁTÓ RENDSZEREK maradtak!
Állam meg a 10 üzem helyére belépő 2 KEZDŐ vállalkozótól akarta beszedni az adót!
Ezért volt is 1995-ben 48%-os szja!
NORMÁL vállalkozó ( nem olyan, aki jó időben volt jó helyen) ezt az adómértéket a 20%-os társasági adóval és ( ha jól emlékszem ) 40%-os TB.-vel CSAK kikerülni tudta!
Másrészt biztonsággal ki is kerülhette, mert AKKOR még kellemetlen lett volna, ha az APEH komoly ellenőrzéseket folytat!
Azt azért NE feledjük, ezt a rendszert ( adó, termelés csökken, ellátó rendszer marad) meg EZT a fajta (csalásra épülő elvonást) NEM A VÁLLALKOZÓK hozták létre, nem ők működtették, vagy nem ők hagyták 16 éven keresztül valamiért (???? ) így működni!
Talán Te is emlékszel még !
Feudalizmusban 1/10-ed a földesúré, 1/8- ad egyházé!
A Te töri könyvedben is az állt: KIZSIGERELTÉK a parasztokat?
Látok. Például, ha felhagysz azzal a nézeteddel, hogy a befolyó pénzek és a külföldi támogatások hatékonyabban használhatók fel, ha személyesen Gyurcsánynak vannak alárendelve. Mondom ezt annak ellenére, hogy a központi disztribució hatékonysága kétégtelenül nagyobb lehet, mint decentralizáltabbé. Csakhogy a kockázata is, ez utóbbi ráadásul hatványozottan.
- a túladóztatás nem azt jelenti, h az adókat nem szedik be, hanem h a lehetőségekhez képest túlzottak az elvárások / beszedések(ez persze itt nem igaz)
Ugyanakkor nem hiszem, hogy ebben a társadalmi közegben, kultúrában az adó-csökkentés önmagátől nagyobb fizetési hajlamot jelentene
Hát nem hinném, h fogod a lényeget: a versenytársainkhoz és a világgazdasághoz képest túl vagyunk adóztatva, szal ha nem akarjuk folytatatni a versenyépességünk további esését, akkor muszáj lenne csökkentsük az adókat - nem h növelni.
A legoptimistább becslések szerint is 2-3 év átmenet kellene - miközben tudtommal azonnali lépésekre van szükség
Ez a vonat már elment, pont mert a bolsi-banda 4 éven keresztül csak rontotta az ország helyzetét.
1.) A megszorítások nem önmagában kellenek, hanem egy CÉL érdekében! Most a cél is önmagáért való: hozzájussunk EU-s támogatásokhoz!
Mert Te hallottál valamit arról, hogy az EU-s pénzeket a gazdaság mely területének élénkítésére akarjuk fordítani? HOL fogják fejleszteni a TERMELÉST és MIT akarunk termelni?
Mert ezt az utóbbit kidolgozott program nélkül is minimum KONCEPCIONÁLIS SZINTEN kellene tudni ahhoz, hogy érdemes legyen ráhajtani a "spórolásra".
3.) Látod ez az alapvető probléma! Megkapjuk EU-tól a támogatásokat, modjuk építünk 10 autópályát, vagy 100-at. Akkor már jó lesz? Átutazó kamionosoktól beszedünk jó sok autópálya díjat ( mondjuk). Ettől fellendül a gazdaság?
4.) Mi lenne a másik út ? - kérded.
Mi lenne az egyik?????
Most addig látunk el, hogy megkapjuk a sok pénzt!
Ugye hallottál már olyanról, aki megnyerte a lottó 5-öst, aztán 5 év múlva szegényebb volt mint előtte! Minket nem fenyeget ez a veszély?
Mert nyertesünk is azért jött ki "rosszul" a több száz millás nyerésből, mert NEM TUDOTT MIT KEZDENI a rázúdult pénztömeggel! SEMMI elképzelése nem volt !
Jó! Ne legyenek kész reformok, kidolgozott programok!
De az NFT.-hez kéne ám! Már most késő lenne pl. régiófejlesztések összehangolása!
5.) Fejlesztési szervezet centralizálása akkor lenne jó, ha FELELŐSSÉG IS társulna hozzá! Ja politikai felelősség! 4 év múlva majd nem választanánk meg!
Már ha KIDERÜLNE, hogy felelős. De még az sem derülhet ki! Vannak benne ellenzéki politikusok is? mert azt azé illene! Szerintem.
6.) Nem tom' patikusunk miért lobbyzik! Nékem pl. az lenne elfogadható, ahol sok pénz van, ott legyen komoly és nagy ellenőrzés, és ne maradjon büntetlenül ! Ezért ugye ILLENÉK pl. a fejlesztési szervezetet KOMOLY ellenőrzés alá vonni!
Aztán a NAGY adózókat ( és nem a háztartási fekete gazdaságot) ! Minél alacsonyabb szintre megyünk, annál KEVESEBB ellenőrzésre van szükség!!!!
S nem ám azért, mert sajnálom János bácsit, hogy havi 3 kaszálással kényszerül kiegészíteni nyugdíját! Pfujj!!! Adócsaló!
De gondolj bele, ha ezt az enrgiát Apeh a NAGY adózókra fordítaná mennyivel több pénzt tudna behajtani államkasszába!
Szerintem ugyanis sokkal nehezebb kideríteni, hogy János bá' mely napokon kaszál Kovácséknál, oszt lecsapni rá,.... mint asztal mellett átnézni, kik fizetik legtöbb Áfát, oszt ezen a nyomon indulni!
7.) Emberek érdekét az szolgálná, ha elmondanák nekik, hogy úgy nagyjából mi következik Eu-s pénzek átvétele után. Hogy a kormány elképzelése szerint MITŐL jön helyre a gazdaság. Aztán az is jót tenne nekik, ha látnák, hogy ÁSZ ellenőrzésnek is vannak következményei, még akkor is, ha mondjuk egy minisztériumban vizsgálódik. Persze nem olyan következményre gondolok, hogy ÁSZ elnökét leváltják, mert az NEM TESZ JÓT az embereknek!!! :))) Jó lenne az is, ha emberek tudnák, KI A FELELŐS Nemzeti Autópálya Zrt. 490 MILLIÁRDOS eladósodásáért, a 2,5 milliárd/ km. -s építési kségek mellett! Ezek HANGULATJAVÍTÓ intézkedések lennének, oszt ha má a 36+150 milliárdos Postabank " hiányt" is sikerülen kideríteni akkor NEKI A PATIKÁKNAK !!!!
Akit én a szakmámban ismerek és EU pénzt kapott cordis.lu pályázaton az 60 fős jogászcsapatot és egyetemet végzett titánt alkalmaz gyakornokként. Ezek írják a pályázatot. A legkisebb játékos pályázatíró csapata sem kevesebb 40 főnél.
És az következik? Mert szerintem nem. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a pénzeket okosan kéne elkölteni. Látsz erre valami icike-picike esélyt?
No mindegy. Nem akarok feleslegesen vitatkozni. Mindössze örömmel tájékoztattam a topikot, hogy hosszas keresgélés után rábukkantam az mszp gazdpoljára.
Ott a gond hogy már most is túl sok adót szednek be. Ez pedig oda vezet hogy ugyanazt a terméket sokkal célszerûbb lesz bárhol másütt megtermelni mint idehaza. Persze elvben a dolgozók bérét le lehet nyomni, de ez meg azzal jár hogy a dolgozók mobilabb része (jellemzõen azok akik képzettek és nyelveket beszélnek) elhúzzák a csíkot nyugatabbra. Onnan pedig már nehéz lesz visszahozni õket ha egyszer kimentek... És egyébként pont ezért volt baromságosság Fletó koma szövege is aki kifelé küldte a fiatalokat. Persze ha valaki mondjuk németként elmegy a franciákhoz dolgozni két évre vagy fordítva az jó eséllyel visszatér. De ha a magyar fiatal teszi ezt az sima agyelszívás.
Nem hinném, Gyurcsányék tönkre akarnák tenni a magyar kisvállalkozásokat. Csakhát ugye, ahol gyalulnak, ott hullik a forgács.
Geo!
Hülye hatóságok mindig is voltak. És hébe/hóba irgalmatlan baromságat csináltak. Politikai hovatartozástól függetlenül. De ez a mostani helyzet minőségileg más. Szembetűnő, hogy a pénzbeszedő akciók mostanában mennyire elszaporodtak. Hogy úgy mondjam a rendszer részévé váltak. Hát ez az oka, hogy mint rendszerintegráns elemet, ebben a topicban is megemlítsük. Hidd el, én is sajnálom, hogy semmi egyebet nem említhetünk.
ÉN, komolyan agódom érted. Nem titok beszélgettünk személyesen is már. És egyszerűen nem értem, hogy a józan paraszt ésszel való gondolkodás, nem a szakértői, nem a hozzáértői, hanem az egyszerű földhözragadt, a mindennapi tapasztaláson alapuló gondolkodással, meddig akarsz szembemenni?
Hiszen akinek észből egy kicsivel is több adatott meg, mint mondjuk a x.xx aláírás ismerete (az első x= doktor) az tapasztalhatja, hogy nincs gazdaság politikája az MSZP-nek, hogy nincs elképzelése a jövőről a koalíciónak, hogy nem voltak kész reformok a fiókban, a kampányigérettel ellentétben, hogy az EU-pénzek bejövetelére adósodtak el olyan bátran és most az EU is felismervén ezt, rajtunk fog példát statuálni, hogy a régi tagországok adófizetői nem fogják megfinanszírozni az újak felelőtlenségét, különösen nem, ha a fejlesztési pénzeket irányítani is akarják, az igénybevevő pályázók helyett.
Szóval komolyan Geo! Az ország érdeke, az emberek érdeke, nem előbbre való mint bármilyen pártérdek?
Egyszer elgondolkoztam a következő "gazdasági modellen". El is neveztem "negatív újraelosztásnak"
Az a lényeg, hogy az ÁFA 200%-os, tehát amit az ember megvesz, annak az árát pluszban 2x be kell fizetnie a költségvetésbe. Viszont, hogy az adóterheket (bár ez önnmagában csak 66% terhelés lenne) mérsékelje, bér-támogatást fizet, vagyis szja-tb helyett nem elvon a bérből, hanem hozzátesz.
Nos, ez természetesen egy elméleti gondolat *, szerintem az újraelosztás pozitív és negatív irányban egyaránt torzít, de ennek a rendszernek érdekes tulajdonsága lenne, hogy kvázi vámként működne: az áfa adóztatja az összes import terméket, ugyanakkor a bértámogatás miatt versenyképesebbé vállna az export. És ugyancsak súlyos nyomást fejtene ki mindenkire hogy dolgozzon...
*(itt boldog boldogtalan be lenne jelentve minál magasabb fiktív bérre, hogy le lehessen nyúlni a támogatást)
Ezt most csak azért írtam le, hogy a szubvencionált fogyasztásra reagáljak. Ez a "megoldás", ahol a munkabért drágítják, az import terméket meg szubvencionálják semmilyen gazdaságnak sem tesz jót, akármilyen fejlett is az.
A "szolgáltató állam" egy szlogen, amit folyton sütögetnek, elsősorban MSZP személyiségek, és ezt úgy aposztrofálják mint valami übermodern nyugati dolgot. Ez szerintem kábítás.
legjobb tudomásom szerint az EU-s pályázatok utófinanszírozottak.
A projektgazdákhoz a kifizetései után úgy kb. 60-250 nap múlva befolyhat a támogatás (a projektjük jellege, bonyolultsága, az elszámolás szabályozásának részletei, az intézményrendszer illetékes tagjának felkészültsége és leterheltsége függvényében). Esetleg egy kicsit még későbben.
A költségvetési intézményeknél persze a közbeszerzés elindításakor már rendelkezésre kell állnia a szükséges forrásoknak.
A MÁK aztán hazai pénzből megelelőlegezi a teljes támogatást, de hozzá javarészt még éven belül meg fog érkezni a közösségi hozzájárulás.
minden olyan állami szubvenció/segítség ki van téve a megvesztegetésnek, pártpénzek, vagy szimpla köztörvényes bűnözők pénzének tisztára mosásának.
Sokszor így van, de eddigi tapasztalataim szerint még nagyobb probléma a rossz vagy hiányzó tervezés, ami révén a pénzek strukturális változást elő nem idéző, szétszabdalt, inkoherens, csak egy-egy vállalkozón és csak ideig-óráig segítő pályázatok útján kerül "kiosztásra" (amúgy is túl van misztifikálva ez a pályázatosdi).
Az állam az általa elvont forrásokból szociális segélyeket fizet, mégcsak nem is vállalkozásokat támogat.
Azt is teljesen hülény teszi. Akin valóban nagyon kellene okosan megtervezett állami eszközökkel segíteni (hajléktalanok, romák, fogyatékkal küzdők), annak nem ad perspektívát összehangolt akciók révén, azonban rengeteg - amúgy nem feltétlenül rászorú - embernek szór ki nagyon sok milliárdot. Itt is a tervezés rossz, itt sincs koherencia.
ami szolgáltatás, az piaci alapon is működhet, minek oda állam
Ez nagyon sarkos. Az egész fejlett világban működnek állami szereplők által nyújtott szolgáltatások. De természetesen olyanok is, amelyeket az állam megrendel, vagy mondjuk vaucherrel a fogyasztói oldal irányából szubvencionál.