Akik szeretik a By,Bhv,Bo,Bx.....
Mielőtt feltennéd a személykocsikkal kapcsolatos kérdésed, kérjük, nézz szét az alábbi oldalakon, mert lehet, hogy megtalálod rá a választ!
Kocsik adataival foglalkozó oldalak:
http://vasutikocsi.atw.hu/
Személykocsi fővizsgák: (KISABLAK)
Cseh összefoglaló a MÁV-Start járműveiről:
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_dd.php
http://www.vagonweb.cz/popisy/MAV_START_osobni_vozy_rd.php
Nem csak az! Volt ma egy futópróba Püspökladány felé is. By (Ms, Db), Byh, Bdbh, volt két szolnoki csíkos, két debreceni 20 35-ös. Szép szerelvény volt, bár az egyenkék kocsik már rögtön "foltosak" voltak.
51 55 88-81 017-3; 51 55 88-81 016-5; 51 55 95-80 003-5; 51 55 95-80 005-1; 51 55 95-80 019-1; 61 55 10-71 005-1; 61 55 21-91 307-4; 61 55 21-91 327-2; 61 55 88-71 008-2; 61 55 21-91 329-8; 61 55 21-91 326-4; 61 55 20-91 104-6;61 55 20-91 108-7;61 55 20-91 111-1. Az "idősebb úr" nem kimondottan "közülünk"való, mert nem hiszem, hogy olvassa a topikot, de vasúti személykocsik terén szakember és érdeklődő. Én is régen szeretnék tőle néhány fotót kapni, de majd megnézzük mit lehet tenni...
Dunakeszi délelőtt tele volt futópróbás kocsikkal (~15 db; 1 komfort, 1 étkező, A- és Bpmz-k többnyire, dolgoztam, számok nincsenek). Az állomás páros végén fotózó idősebb úr közülünk való? Örülnék, ha így lenne, én is lencsevégre kerültem :-)
Ez a valami a Da 6404-es kocsin van. Ki tudja megmondani, mi ez, mikor került oda (eredeti poggyász korában is ott volt-e, vagy csak a nosztalicska üzem okán)?
A módosítás miatt igyekszem minél hamarabb frissíteni az összeállításokat, de sajnos még nem kaptam módosított SZVÖR-t.
Ha sikerül szereznem Gysev SZVÖR-t, megcsinálom a 8-as vonalat is. Egyébként az ABmz 1. osztályú része +7 lenne, mivel a táblázat szerint a kocsiosztály 2 értéket emel :))
A napokban állítólag hét Halbi vezérlő Miskolcra lett állomásítva, ismét kerékpárszállítóként a miskolci illetve kör IC-kben fognak járni az 1. sz. módosítástól.
A franciák talán Bulgáriába mennek, az osztrák az sokféle lehet, mert több osztrák társaság dolgoztat Szombathelyen. A Majestic Imperator főnöke azt mondta nekem múlt héten, hogy ott fognak újabb öt kocsit az ő szájízüknek megfelelően felújíttatni, ezekből lehet, hogy három fekvő lesz.
Sajnos a Dtz-k előéletét - egyelőre - nem ismerem. A pályaszám bogarászás eredménye a számjegyek görbülése ill. nem görbülése és az ellenőrzőszám számítás tudományának figyelembevételével, és a négy jelölt közül egy kis egyéb infó segítségével kizárva hármat:
Dtz 50 55 94-23 279-3
Ha mégsem ez, akkor tévedtem. :D Azért ha legközelebb valaki jár arra, lefotózhatná a plyaszámot közelebbről és mindkét oldalon... :-)))
Sziasztok! A múltkor Szombathelyen láttam pár SNCF meg ÖBB kocsit félreállítva (hogy mely vágányon, azt pontosan nem tudom), összegraffitizve, jól megfakultan. Meg tudnátok mondani, hogy mit keresnek ott, és mióta állhatnak egyhelyben?
A tegnap reggeli (2011. 03.12.) PÁVA IC-ről van e valakinek infója? Szolnokra mentem, nem kaptam KöKin helyjegyet,...... Nem is jött a kalauz, a leszállás után mondta egy velem peronon álló, hogy négy ELSŐ osztályú kocsiból állt a szerelvény. Én egy selyemhernyó szinűre emlékszem, de ilyen szemmel nem néztem. Valaki tud e erről valósat? Nem is volt hangos se halk információ, és végig tolakodva a szerelvény nem találkoztam étkezős résszel.
Sziasztok! Bocsi, de nem találtam külöm ilyen topikot ezért itt kérdezném meg, hogy Md-kkel kapcsolatban van valami hasonló jellegü fórumrészleg? Üdv mindenkinek!
A halbis vezérlők (80-55) némelyikében/többségében(?), a FLIRT-ökben, A railjet-ekben, a 81-27 011 és 82-28 116-os kocsikban és az általad is említett 400-as vezérlőkben. Nekem más nem jut eszembe, de könnyen lehet, hogy kihagytam valamit.
meg tudná mondani valaki, mely személy-, netán vezérlőkocsikban vagy motorvonatokban van pontosan kerekesszékesek számára emelőberendezés? Gondolok itt pl a felújított, talán 400as BDt sorozatra.
Szintén friss Szombathelyen a 20-37 046 Bko és a 20-37 333 B. Pontos dátumot nem láttam, de alighanem ezzel együtt jöttek ki. Ja, és Dk.
Más: állítólag hosszú kihagyás után Sm újra beszáll a fővizsgabizniszbe. A Sl fővizsgák kritikán aluliak voltak a Bo-k esetében, mostanában nem is igen jönnek ki onnan ilyen kocsik.
Lényegében mondhatjuk Bh-s, vagy Bhv-s nak is mindkettőn volt ilyen. Ezek még a gőzfűtőtesteket védő radiátorrácsok. A vezérlőkön szinte mindegyiken megvan még, meg a 20-27-eseken is volt.
Ez szubjektív. Szerintem messze a legkultúráltabb kocsijaink, jól és változatosan osztott beltérrel, bárki számára megfelelő termes, fülkés kivitel, kényelmes ülések, jó világítás, normális klíma. Nagyon szerettem utazni rajtuk. Egyedül a motorkocsi zajos némileg.
59-41 008 vagy hét-nyolc évet legelt a Tiszavasnál. Cargo állagú RoLa-kisérőként használták sokáig. 2006 körül fel akarták újítani, de hihetetlen mértékben szét volt rohadva. Úgy tűnik eladták kohóbélésanyagnak.
Az eredeti pályaszámon szereplő "Sza-z" sor. kocsik egy részét valószínűleg nem a selejtmenet közlekedtetésekor hozták létre a SZIR-ben. Amennyiben valamelyik személykocsi a SZIR bevezetése óta már valamikor közlekedett tehervonatba sorozva (pl. így utalták a honos műhelybe), akkor az a kocsi jó eséllyel már szerepelt a SZIR adatbázisában.
... ezeket a Sza-z, Sk-z átnevezéseket is elmagyarázhatná...
A SZIR-ben három kocsiszám-szabvány létezik.
UIC-teher
Nem UIC-teher (tengelyátszerelt kocsik)
Egyéb (pl. személykocsik, saját kerekein feladott járművek az UIC-teher kivételével, stb.).
Ezt csoportosítást az F.7. sz. Utasítás is tartalmazza (48-52. pontok), ami a neten több helyen is megtalálható. Az Utasítás 1. és 2. mellékletét viszont nem láttam a hálón (itt van részletesebb leírás az "Egyéb" kocsikról).
A vonatterhelési kimutatás szerint a kocsik a SZIR-ben - helyesen - "egyéb" kocsiszám-szabványú kocsikként lettek létrehozva. Az 1. mellékletnek megfelelően az "Sza-z"sorozatjel 4 tengelyes személykocsit jelől, az "Sk-z" sorozatjel saját kerekein feladott járművet takar, a 6004-es sorozat a 4 tengelyes saját kerekein feladott járműre utal.
Azt, hogy a kocsik egyik része miért személykocsiként, a másik része pedig miért saját kerekein feladott járműként lett létrehozva, nem tudom.
(A SZIR-t régóta nem használom, ezért a fentebb leírtakhoz képest azóta történhettek változások.)
Nem a Tiszavasnál, hanem a vasgyár területén áll. Volt lehetőség bemenni ellenőrzött keretek között idegenvezetéssel. Ez a kocsi meg bent állt kb 5-600 méterre a Diósgyőr-Vasgyári vasútállomástól a gyár területén. Esetleg nem tudja valaki hogyan került oda?:)
Igen, minden normális cég megbecsüli a fizető ügyfeleit, a MÁV-nál pedig a fizető utas az utolsó. Nekem is nagyon "jólesett" anno, amikor még hetente utaztam, hogy jeggyel álltam Székesfehérvárig az első osztályon, körülöttem meg mutogatták az arcképeseket.
Most nézem, hogy az 536-os classic Bhv-t átépítésre jelölték ki annak idején a legújabb széria posta Bhv-khoz. Lehet hogy ezért volt vázra csupaszítva?
Van értelme az 1. osztálynak gyorsvonaton is, csúcsidőben többen vesznek 1. osztályú jegyet, mert biztosabban ülőhelyhez jutnak. Ha tiszta, van fejtámlahuzat (esetleg függöny is), akkor az utas számára is vonzó.
"Ha a SZIR-be felveszel egy személykocsit, akkor tévesen kikeresi a teherkocsis adatbázisból a betűjelet és ezért vannak a furcsa betűjelek."
Hogyan rendel hozzá olyan típusszámokhoz sorozatjelet olyan típusszámoknál, ahol az AnnexeG-ben nincs alsorozatjel rendelve? A jegyzéken meg még a fősorozatok sem stimmelnek össze, mert a 6###-os mezőhöz F, a 2###-es mezőhöz meg H fősorozat járna. Az S-fősorozatú kocsik meg a 45##-49## mezőben vannak. Furcsa.
Van értelme 1. osztályú kocsikat felújítani? A fővizsga alkalmával miért nem minősítik le őket 2. osztályúvá? Kocsi hiány van, szedett vedett vonatösszeállítással találkozhatunk. Ez a vonat is állt 1 első, és 1 másodosztályú kocsiból? Mennyien veszik igénybe az első osztályt, akár országos szinten is? (az IC forgalmat ne vegyük ide)
Párszor figyelem a déliből induló 9xx-as szombathelyi gyorsokat is, hát azokban az első oszt. kocsikban sem utazik számottevő utas.
A betüjel nem zavart, nyílvánvaló volt, hogy valami egészen máshonnan jött. A tonna sem gond, az is lehet különböző. A hossz azért egzakt dolog. Ha viszont ennyire sz@rnak a pontosságra, akkor minek gépelik be? Egy hibás adat nem adat.
Ha a SZIR-be felveszel egy személykocsit, akkor tévesen kikeresi a teherkocsis adatbázisból a betűjelet és ezért vannak a furcsa betűjelek. A többi adatot pedig rendszeresen félrehallják (jó minőségű rádiók, ugye) vagy félregépelik.
A kimutatás valóban érdekes, mind az azonos típusú kocsik hossza, és tömege is eltérést mutat. Mondjuk az 536-os Bhv teljesen ki volt belezve (ablakok, ajtók, ülések, belső falak nélkül), mégsem lett könnyebb.
Álmatlan éjszakák megelőzésére a 600-as kódú kocsik sorrendben: Bx 087, Bx 088, Bx 089, Bhv 521, By 393.
Tanulság: ne legyünk restek végiggyalogolni azt az 500 (vagy pontosan mennyi is) métert. :)
SOS segítségre lenne szükségem: ma érkezett az újabb adag selejt Újhelyre, a pontos pályaszámokat nem írtam fel, hanem elkértem a terhelőt, viszont most nézem, hogy (főleg a Bx-ek) közismert pályaszámai helyett holmi zagyva számok szerepelnek. A By és Bhv-k pályaszámai stimmelnek, de ezeket a 00 55 60 04... akármi Sk-z -ként elkönyvelet kocsikat nem tudnátok visszafejteni? Vagy járjam végig mégegyszer a selejtsort? A legelső egyébként a 20-05 087-1 volt, mellette még 2 Bx érkezett, az utolsó kocsi pedig By volt. Ha valaki jártas egyébként az ilyenekben, ezeket a Sza-z, Sk-z átnevezéseket is elmagyarázhatná. Előre is köszönöm.
Igen, ez (is) sajnos komoly probléma a Startnál. Ha kiesik egy párnás nem tudják ugyanolyannal pótolni. Máshol meg azt látni, hogy huszadrangú személyvonatokban néha 2 párnás is van. Itt a 25-ös vonalon is rendszeres az első osztály a 95xx vonatokban pedig egyikbe se lenne helye.
Így is van, hogy nem jut párnás valamelyik délis szerelvénybe, máskor persze van, hogy kettőt is látok a tárolóban. De ez az ország más részeiben, más kocsitípusokkal is így van.
(Tavaly augusztus 20-án egyébként a délis 045-ös Ao tört össze, gondolom abból is max. IC-kocsi lesz.)
És persze, ha ez lenne az indok, akkor nem menne a Délibe egy másik Ao. És ha jól láttam a Déli ügyeletén azt a papírost, akkor Szombathely Miskolccal is cserél egy Ao-t. Csak az okot nem tudta megmondani az ÜTI.
Ha jól sejtem azért mert Sm-en a 062-es és 063-as Ao selejtezve lett, és kellett a pótlás. Utóbbi egy csúnya tolatási balesetet szenvedett... A Déliben pedig sokszot heteken keesztül állnak az Ao kocsik.
Tökéletes példa a mozdonytervezők hozzáállására. Aztán meg akinek dolga lenne vele néz, mint a vett malac, hogy van 1500 V, oszt' mégse' megy a fűtés. Hoppá babám, hol a hiba?
Srácok, nem mindegy hogy a villamos offtopicjármű milyen szabályozással megy ?! Afőtrafó letarzformálja a 25 kilót 1500v-ra, oszt jónapot. Szerintem itt nem játszik semmiféle parabola alatti területben található villamos mennyiség....
Annak a mozdony teljesítményszabályozásában lehet szerepe, de a fűtésben nem. Talán atz hogy a halbi aksija milyen állapotban van, és ha gatya az aksi, akkor nincs fütyivezérlés, és nem indul a töltő, meg a fűtés sem....
Pontosan... Annak tökmindegy, hogy színusz, vagy koszínusz, vagy fűrész, vagy négyszög.... Egyszerűen ha folyik áram, akkor fűt. Nem induktív (nagyon), így a cos fi sem olyan lényeges :D
"Az ideális négyszögjel sokkal nagyobb "függvény alatti" területtel rendelkezik, mint az ugyanolyan színusz."
Azért "sokkal nagyobb"-nak nem nevezném. A 50 %-os négyszögjel esetén 1/2, a szinusz pedig sqr(2) osztótényezővel játszik, ha jól emlékszem. Persze U0/2 ofszet esetén. :)
"Négyszögjel úgysem fog, mert olyan sebességű felfutást és lefutást nem igazán lehet elérni, amit négyszögjelnek nevezhetünk."
A személykocsik inverteri viszont tudnak csinálni 3×400 V négyszögjelet (adott esetben). Igaz, sokkal kisebb teljesítménnyel, mint amit a mozdony kinyom magából, de a fűtési körben bizony előfordulhat ilyen is. :)
hm...pont a kályhás kocsinál lenne a legkevésbé érdekes, hogy mivel kínálja meg a rendszert a vonatójármű. Annál is inkább, mert a kályhás kocsiban a fűtési főbiztin kívül más védelem nem igazán van, az nem kifejezetten érzékeny.:)
Mindenesetre nem is olyan egyszerű dolog az, hogy azok a kályhák bemelegedjenek az ülések alatt. Az jó öreg V43 azért adja neki legalábbis eddigi utazási tapasztalataim szerint.
Nem biztos, hogy ilyen ok-okozati párhuzamban. Ehhez ismerni kell a konkrét szerelvényt, mozdonyt. Mert pl a nemfűtés esete sokszor igen prózai is lehet, pl fázishatár után nem kapcsol vissza a mester, de simán lehet kocsioldai gebasz is.
Véleményem szerint ez igaz lehet a tirisztoros vezérlésű mozdonyokra, pl V63. Egy tau-nál a bejövő feszültség egyenirányításra került, és utána nagyteljesítményű kapcsoló tranzisztorokkal (fetekkel, stb) a háromfázisú motor áramát szaggatják több kHz-es nagyságrendben (a dórémi ezért énekel). Ez a főtrafóra valóban visszahat, de a trafó induktivitásából következően, (valamint a tekercs és vasmag anyaga, méretezése miatt) már alig mérhető egy másik kivezetésen. A nagy trafónak "nagy a tehetetlensége" mivel az LR időállandója elég nagy (50/16Hz-es). Egy ilyen trafót a szekunder oldalon hiába rángatsz meg 1-2 kHz-en, észre sem veszi, kb olyan lesz, mintha folyamatos lenne a terhelés.
A fűtés vezérlő áramkörnek lehet, hogy nem mindegy, milyen hullámforma jön ki a vontatójárműből. Négyszögjel úgysem fog, mert olyan sebességű felfutást és lefutást nem igazán lehet elérni, amit négyszögjelnek nevezhetünk. Sokkal inkább egy fűrészfog lesz belőle...
De egy picit sem ismerem a halbik fűtőáramköreit, így csak hülleséget tudnék mondani.
Az ideális négyszögjel sokkal nagyobb "függvény alatti" területtel rendelkezik, mint az ugyanolyan színusz. Amitől az erre nem felkészített elektronikák könnyen indián nyelven kommunikálhatnak (füstjelekkel)
Ahogy az úr mondja. Arról nem is beszélve, hogy az a felfogás, miszerint kigyün valami ezeröccász a tyúkbélen, ossza be magának a jármű, már többszörösen igazolta azt, hogy nem életképes. Elég komoly oda-vissza hatásról van szó, ami mind a kocsi, mind a mozdony fűtési dolgaibe belepofázik. Pl ilyen nyűglődés tárgya mostanság az M41 kontra Gredelj energiaellátó is.
Az 50 Hz szinusz és az 50 Hz négyszögjel integrálja (effektív értéke) szerinted hogyan viszonyul egymáshoz? Ebből nekem az jön le, hogy nem mindegy, mit ad ki magából a gép.
Nagyon számít. A vontatási áramkörök visszahatása a főtranszformátor vasmagja közvetítésével szépen megjelenik a fűtési tekercsen is. Minél "modernebb" a mozdony, annál inkább. A vontatási áramkörök teljesítményfélvezetőinek gyújtásából és oltásából származó impulzusok nagyon el tudják torzítani a fűtőfeszültség formáját.
Régi történet, hogy az ÖBB 1014 sor. mozdonyai eleinte vontatás üzemben tiltásba tudták vinni a 88-91 100 sor. kocsik energiaellátóit, úgy kellett külön a közbülső köri túlfeszültség-védelmet lebutítani bennük. De szerintem én ezt a sztorit már n+1-szer elmeséltem. :-)
Mindegy, hogy milyen villamosmozdony adja ki az 1500-at, az akkor is 1500V marad. A mozdony itt teljesen mindegy...
Mondjuk a Csörgő 1500 voltja nem olyan mint a villanygépeké, hiába az 1500V ha a frekvencia csak akkor 50 Hz ha ki van tekerve a kontroller nyaka. Máskor meg csak 33-40 Hz. Ezt nem igazán díjjazák a halbik sem és emiatt lehet hogy a fűtés csak vergődik.
Más villanygépeknél tényleg nem tudom a magyarázatot.
" Amit ugyanott gyártottak, mint az ÓBB mozdonyait, és ugyanaz is van bennük (kb), és pont ugyanúgy is néz ki, azt biza taurusnak fogják hívni, ha ÓBB, ha nem..."
A szergejt a németek tajgatrommel névvel illetik. Ők nem szergejezik, és mi sem tajgadoboljuk.
Nem, Neked mintha fogalmad sem lenne az egészről, mi az a cégforma, vasút, meg részvényes, meg ilyesmi.
2. "én csak holnap tudtam volna ugyanezt az információhalmazt megnézni"
Ha most tudsz internetezni, akkor Neked is szabadon a birtokodban van minden céginformáció. Google a jóbarátod! Sokat segít, ha nem tudsz valamit, pl céginformációs adatbázis....
3. "Lehet, hogy nem ártana a GÉPÉSZET GySEV tulajdoni hányadának is utána néznem!"
Go to 2
4."A Teknő-t, dorémit én magam is alkalmazom. Ezeket nem védte le az ÖBB."
Ohhhh, de megengedő lettél, és akkor mi van ha levédte? Pont senkit sem érdekel. Amit ugyanott gyártottak, mint az ÓBB mozdonyait, és ugyanaz is van bennük (kb), és pont ugyanúgy is néz ki, azt biza taurusnak fogják hívni, ha ÓBB, ha nem...
Cégjegyzékszám: 01 10 045811 (Hatályos) Cégforma: Részvénytársaság Alakulás dátuma: 2007.11.12. Bejegyzés dátuma: 2007.12.17. 2 A cég elnevezése
2/1 MÁV-GÉPÉSZET Vasútijármű Fenntartó és Javító Zártkörűen Működő Részvénytársaság Bejegyzés kelte: 2007.12.17. Hatályos: 2007.12.17. - ...
3 A cég rövidített elnevezése 3/1MÁV-GÉPÉSZET Zrt. Bejegyzés kelte: 2007.12.17. Hatályos: 2007.12.17. - ...
5 A cég székhelye 5/11062 Budapest, Andrássy út 73-75. Változás időpontja (törlés): 2009.04.10. Törlés kelte: 2009.05.04. Hatályos: 2007.12.17. - 2009.04.10.
5/2 1087 Budapest, Könyves Kálmán krt. 54-60. Változás időpontja: 2009.04.10. Bejegyzés kelte: 2009.05.04. Hatályos: 2009.04.10. - ...
1(10) A részvényesek adatai 1(10)/1[01 10 042272 ] MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság HU 1062 Budapest, Andrássy út 73-75. Szavazati jog mértéke minősített többségű befolyást biztosít. A tagsági jogviszony kezdete: 2007.11.12. Változás időpontja (törlés): 2010.02.18. Törlés kelte: 2010.03.22. Hatályos: 2007.12.17. - 2010.02.18.
1(10)/2[01 10 042272 ] MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság HU 1087 Budapest, Könyves Kálmán körút 54-60. Szavazati jog mértéke minősített többségű befolyást biztosít. Változás időpontja: 2010.02.18. Bejegyzés kelte: 2010.03.22. Hatályos: 2010.02.18. - ...
3(10) A részvényátruházás korlátozásának jelzése
3(10)/1 +A részvény átruházását az alapító okirat nem korlátozza. Bejegyzés kelte: 2007.12.17. Hatályos: 2007.12.17. - ...
Ha azokkal a kocsikkal járna a Maestral is, nekem sem lenne gondom vele :)
A Zágráb-Corvinus gyorsban ABee, és Bee kocsi van (kép), a Maestralban pedig ABeel, és Beel/Bee/Bl (kép, kép). Általában ezek is tiszták, de ma valahogy nem jött össze, pont az 1. osztályon koszos volt az ülés, és fejtámlahuzat sem volt (és persze fűtés sem).
"Nincs ilyen cég! Ha kicsi, ha nagy betűvel írod a "Működő"-t akkor sincs!"
Mi nincsen? A máv-start, vagy annak tulajdonosa????
Csak Neked, és csak itt, és most:
Tárolt Cégkivonat
A Cg.01-10-045551 cégjegyzékszámú MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság(1087 Budapest, Könyves Kálmán krt 54-60.) cég 2011. február 8. napján hatályos adatai a következők:
2. A cég elnevezése 2/2. MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság Bejegyezés kelte: 2007/01/11 Közzétéve: 2007/02/01 Hatályos: 2007/01/11 ...
3. A cég rövidített elnevezése 3/2. MÁV-START Zrt. Bejegyezés kelte: 2007/01/11 Közzétéve: 2007/02/01 Hatályos: 2007/01/11 ...
II. Cégformától függő adatok 1. Részvényes(ek) adatai 1/2. MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság HU-1087 Budapest, Könyves Kálmán krt 54-60. Cégjegyzékszám: A részvényes egyedüli részvényes.
A változás időpontja: 2009/07/01 Bejegyezés kelte: 2009/08/25 Hatályos: 2009/07/01 ...
10. A részvények száma és névértéke 10/3. Részvényfajta: törzsrészvény DarabszámNévértékPénznem 100100000000HUF azaz egyszáz darab egyszázmillió HUF névértékű . A változás időpontja: 2008/02/14 Bejegyezés kelte: 2008/03/18 Közzétéve: 2008/04/24 Hatályos: 2008/02/14 ...
És a 1047-est szabad teknőnek doréminek, vagy egyéb ilyennek mondani, vagy szigorúan a 1047-es megközelítés a kötelező???
Én gyakran szoktam utazni a Zágráb-Corvinus nemz. gyorssal de nekem még sosem volt bajom a H-s ABee vagy Bee kocsikkal. Sőt..kifejezetten tiszták szoktak lenni és sosem volt még túl meleg vagy hideg. Az meg csak bónusz,hogy ezen a vonatpáron még a hangosítást is rendszeresen használják. :)
"A Startnak meg szokása, hogy sz@rik a kocsijai műszaki állapotára"
Nem csak a Start szokása, ma volt szerencsém utazni a Maestral gyorsvonaton egy H ABeel kocsival. Fel voltkapcsolva a fűtés, de a négy 1. osztályú fülke közül egyikben se működött. Megjegyzem, hogy az 1. osztály volt a legrosszabb kocsi a vonaton, koszos, kopott üléshuzat volt... Az összes többi 2. osztály kulturáltabban nézett ki.
"...a 20-37 Bo-kban az utasok egy részének szokása, hogy a lábperzselőt kikapcsolja, de ha leszáll, azt vissza már nem kapcsolja, így a következő vonat utasait hideg fülke fogadja..."
A Startnak meg szokása, hogy sz@rik a kocsijai műszaki állapotára, és egy friss fővizsgás 20-37 Bo kocsiban is minden harmadik fülke jéghideg mert egész egyszerűen nem működika fűtés. Hiába kapcsolod fel.
Ha már itt tartunk: múltkor végigutaztam a Keleti-Győr-Cell-Zeg útvonalat egy kocsiban (84-55 016). Mi lehet az oka annak, hogy a Gigant, és a Csörgő által vontatott vonatban épphogy csak nem fagytunk meg, de mikor a Szili ráált Cellben szaunát csinált a kocsiból Egerszegig? Ezt máskor is tapasztaltam. A legtöbb gép(még a Taurus is) nem fűti normálisan a halbikat de a V43-as szinte elégeti.
Ha nem is az AB-kben, de a 20-37 Bo-kban az utasok egy részének szokása, hogy a lábperzselőt kikapcsolja, de ha leszáll, azt vissza már nem kapcsolja, így a következő vonat utasait hideg fülke fogadja...
"Kedves szivats, elcsicseregnéd, hogy melyik cég a 100%-os tulajdonosa a (csak azért hogy ne köss bele): a MÁV-START Személyszállító Zártkörűen működő Részvénytársaságnak???"
Nincs ilyen cég! Ha kicsi, ha nagy betűvel írod a "Működő"-t akkor sincs!
"Ja és szabad a mávos tau-t taurusnak hívni? Vagy muszáj MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság ES64U2 1047-es sorozatú mozdonyának nevezni?"
Meg is válaszoltad a kérdést! Sem a MÁV-nak, sem a MÁV-TRAKCIÓ-nak nem volt Taurusa, "csak" 1047-ese.
Szolnokon újabb selejtmenet állt össze,kb 20 kocsi 2-3 Bx,nagyja By,majd Bhv-k,köztük mintha egy 20-26-os is lenne(?) Selejtezésük időpontja 2010.06 hó,ha valaki arra jár...
A Bak 3201-es kocsi háború utáni sorsáról én is szívesen olvasnék.
A Közlekedési Múzeum Adattárában a Varjú Béla által készített karton adatai szerint a háború alatt eltünt, de valahol olvastam (de sehol sem találom meg ezt a forrást), hogy az 1950-es években a kocsival kísérleti méréseket is végeztek (nem emlékszem a mérés irányára). Az említett Varjú-féle karton adata - későbbi kutatásaim és az azóta közzétett tanulmányok adatainak fényében - több esetben is tévesnek bizonyult, tehát kérdéses, hogy a kocsi valóban létezett-e a háborút követőn hazánkban, s ha igen, akkor 1958-as átszámozáskor milyen pályaszámot kapott.
Megjegyzem, hogy a Cak sorozattal foglalkozó tanulmányok mind elfelejtkeztek a Bak 3201-es kocsi háború utáni sorsáról írni.
Én is várom érdeklődve a tájékoztatást. Előre is köszönettel, z.kabai
A képet 1970. év augusztusában dr. Kubiszky Mihály professzor úr készítette, e képet képeslapként kiadták, azóta közismert.
A képen látható személyvonat Keszthely-Kaposvár között közlekedett. Professzor úr azokban a napokban másik 342-essel vontatott szerelvényt is lefényképezett, ezt a Dampf in der Puszta című könyvében közzétette. (E képet nem szkennelhetem be, mert szerzői jogot sértenék.) Az említett másik képen is ugyanez a szerelvény látható, csak kedvezőtlenebb szögből.
Kösz ! Ha ráérek megkeresem. Inkább, csak következtetek, de a Sió vici nem lehetett, mert ott AB-k Nyalókák jártak személyvonatokkal. Inkább a Ka-Fo vonal lehet, mert arra jártak Pulykák 4 tengelyes kocsikkal. A távirópóznákon is arra felé voltak ennyi dróttal felszerelve. Azt tudom, hogy ott voltak, mármint Kaposváron a "fekete", Bk, Bf kocsik, nem műbőr, hanem fapados kivitelben, és elég sokáig a 70-es évek végéig. Utaztam is bennük. Az A, ill. akkor Aa kocsik pécsiek lehettek, mert ha jól emlékszem ott, csak 2 tengelyes személykocsik voltak, ill az említett Bk, Bf -ek...
Pontosan nem, de talán 2010. október vég felé lehetett itt szó a kocsiról, mert a képet akkor mentettem le. De mindenképpen 1 éven belül. Akkor azt hiszem le is írták, hogy pontosan hol, és mikor készült a kép (mintha a Kaposvár-Siófok vonal rémlene).
A Ca 5851 a háború alatt külföldre került, és csak 1952-ben került haza Lengyelországból. Akkor már Ca 5821 számon szerepelt (lengyel pályaszáma: 020050). Olyan rossz állapotban jött haza, hogy Dunakeszin több hónapos munkával tudták csak rendbehozni a '45 előtti személykocsigyártás egyik büszkeségét.
Volt még egy könnyített szerkezetű kocsi, a Bak 3201. Annak sorsáról nincs információm. Ha valaki tud róla valamit, írja ide!
Az ABa 2521 a 2174 mm-es 2. o. és 2375 mm-es 1. o. fülkeosztásával valóban világbajnok, bár valami olyasmi dereng, mintha a GOSÁ-k 1 o. fülkéi is valami hasonló méretűek lennének. (Ha hülyeséget írtam volna, az szakértők remélem kijavítanak.)
Az ABa 2521 1974-ben selejtezve lett. De itt még van egy színes kép is róla:
Természetesen a másodikként besorozott kocsiról van szó, új pályaszámán: Aa 1508. A képet Lányi Ernő készítette a '70-es évek elején.
Tudomásom szerint az ablak alatti domborításnak nem volt szerepe a váz merevítésében. Az eddigi kutakodásaim ezt erősítik meg.
Az is csak esztétikai kérdés volt, hogy a "díszléc" domborított vagy szögletes.
A Cak kocsik előtt a fémvázas kocsik szögletes díszlecet kaptak. Hasonlóan szögletes volt a háború alatt és után készített un. "vasvázasított" (de valójában csak pénzügyileg átépítettnek számító) 13,5 méteres forgócsaptávolságú kocsik is.
1956-tól kezdték el a 2 tengelyes kocsik vasvázasítását. Általában szögletes díszléccel látták el őket, kivétel a következő volt: domborított díszléccel készültek a 7 méteres tengelytávolságú 1100 mm széles (teli-)ablakos kocsik (az Az 10xxx, a Bz 524xx - 525xx sorozató kocsik, illetve nem rendelkeztek díszléccel az osztott ablakos Bz 40xxx (7,0 m) és Bz 46xxx (9,3 m) sorozatú kocsik.
Itt a képen látszik hogy a csíkok festettek, más képeken és a nosztalgiásokon láttam a domborítást, azért kérdeztem. A Cak sorozaton egy csík volt, a Dunakeszin gyártott háló, proto ABa és Bah kocsikon volt két domborítás. Ma legnagyobb számban a Bax kocsikon látható.
Akartam kérdezni régebben, hogy ezeknek a domborításoknak volt jelentősége szerkezetileg, mint merevítés mondjuk?
Egyébként köszönöm a magam nevében is a sok érdekes és nagyon értékes információt, amit lelkes vasútbaráti üdvözlettel osztasz meg itt a fórumon! Mindig öröm és érdekes olvasni.
A belinkelt gyűjteményben lapozz visszafelé néhány képet és megtalálod a három MÁV kocsit egységes, un. CIWL kék színben, fehér csíkozással és fehér feliratottal. Az első két kocsi WL (Dunakeszi), a harmadik WR (Győr). A visszalapozott képen jobban látszik, hogy az ablak alatt nem volt díszdomborítás, csupán dupla fehér csík.
"Gyárilag" a 2. sorozatú (Dunakesziben készített) WL kocsiknak nem volt domború díszléc az ablaksor alatt, ellenben emlékeim szerint az első sorozatú WL-ek a Bak kocsikéval egyező szögletes ablakkal és gömbölyített díszléccel készültek. Sőt: volt gömbölyített díszléc az alváz vonala felett is. A képeken mind az alsó, mind a felső dupla fehér csík "síkban" került felfestésre.
A mellékelt kép alapján igen. De a mozdony GySEV-es, így feltételezem, hogy a háttérben álló ex Cak kocsi is az. MÁV-os kocsiról nem láttam képet kék színben.
A kép a flickr.com-ról származik, ahol egy csomó hasonló jó kép található a GySEV gőzöseiről (is).
Gondolom jól megnézted azért a képet, és megtaláltad az aksi ládát rajta, mert ha esetleg nem ..... azért annyiból jó volt, hogy nem zavarta az ember szemét a vibráló neon lámpa
Egyelőre nincs szó ingavonatozásról. (Persze lényegében van összefüggés.) A kanizsai szerelvényben nincs is vezérlő, és ha a pécsiben van, abban is csak "kerékpáros" kocsiként.
Magyar Állami KÍSÉRLETI Vasutak. Ha nem tudnám, hogy ez komoly, azt hinném vicc. A kerék ugyan olyan mint eddig volt, a vontatásra használt mozdony ugyan olyan mint eddig volt, sőt, a megállók távolsága és a lassújelek száma sem változott. Ezek szerint azt kell kipróbálni, hogy a fékemeltyű módosítás után is repednek-e a kerekek R vonatnem, V max 140km/h-ás üzem mellett. Akkor miért is kellet átalakítani olyan sürgősen az összes kocsit??? Ez megint egy jól átgondolt, gazdaságilag és műszakilag megalapozott döntés redménye. Ennél már csak azt szeretem jobban, amikor olyan dolgokkal kísérletezünk, ami bevált, többen kipróbálták és különben is egyértelmű az eredmény. Persze, mi még az ilyent is el tudjuk szúrni.
A felindultságot is megértem. De ettől a stílustól a színvonal a vonatokon nem fog megváltozni. Viszont a topikot olvasó fiatalabb, még nem kiforrott generáció egyes tagjai úgy gondolhatják, hogy az egy trendi dolog, ha valaki szalonképtelenül mondja el a véleményét. (Sajnos a fiamon is látom a negatív hatását a sokszor köznyelvben is hallható öncélú trágárságnak. Nála is próbálkozom a gyomlálással.)
kellemesen csalódtam a szlovákokban...nekem kényelmes kocsik, konnektor benne. A pozsony indulóból gyorsok nem túl rövid szerelvénye fullon volt, én pldul fél órát állhattam
A héten hajnalban készítettem lő egy reggeli személyvonatot. Át kellett mennem egy mások szerelvényre a mozdonnyal félreállni, mert az induló vonatból kiszállt 2 kocsi. Mikor rákérdeztem, minek ?! Erre a startos lakatos e,mlítette, hogy kísérletképpen kiállítanak egy szerelvényt tisztán a vonatnem váltó R álládsában közlekedő kocsikkal. Ugye, valamikor nyár eleje óta nem közlekedhetnek a honekkerek, csak SZ állásba állított vonatnemváltókkal.
Uram, önnek (mint mindig) igaza van! Tulajdonképpen belegondolva, nekem kellett volna úgy öltöznöm, hogy készüljek a tartós egy helyben állásra/ülésre ilyen időjárási viszonyok közepette :-) .
Miből gondolod azt, hogy nem változott semmi??? :-))))
Ha megnézed a kocsi számát, már B sorozat jelzéssel van, azaz 57 útáni kép
ha tovább mustrálod, és ha jó a szemed, akkor kiolvasható az ülőhelyek száma is.
Amint látod klimával is felvan szerelve, (akkor már elbirod képzelni azt, hogy nyáron a 30 C-ban milyen jó büdős is volt benne.), télire bevolt téve egy kis kályha, ha volt szén akkor tüzeltek az utasok, hanem akkor fáztak.
Ehhez csak még annyit, hogy a reggel Budapestre jövő vonatok, teli voltak a falusi kofákkal, amelyek, hozták magukkal a ketrecben az élőállataikat a piacra (tyúk, kacsa, liba), tehát a melósók már munkába menett elfáradtak (te csak a munkából jövet), tehát kurvára müködött a klima. A vissza felé utnál sem volt különb a helyszet, csak annyi hogy a ketrecek már üresek voltak, igaz teli, csirke liba szarral
Ha egyszer utazunk együtt ilyen körülmények között, akkor visszatérünk erre a finomabbra, amikor zsibbadó derékkal, átdolgozott egész nap után leszállhatunk egy ilyen szerelvényről. A fogalmazásban nem azon volt a hangsúly, hogy megértitek-e, hanem azon, amilyen érzéssel a gyomromban leszálltam erről a szekérről. Ha ez vulgáris és durva, vállalom (akinek a véleménye számomra fontos, nem ebből fog megítélni), pedig ez már részemről erősen cirádázott verzió, ha valakinek ez annyira zavaró, akkor természetesen a Felvigyázóra bízom a kérdést. Hivatalos levélben természetszerűleg sokkal szalonképesebben is meg tudom fogalmazni, ez viszont egy nyilvános fórum, ahol a saját vélekedésemet is beleteszem. Undorító ez az egész "vállalat", ahogy működik. Rá vagyok szorulva egyrészt, másrészt ennek ellenére szeretek utazni vonaton. Viszont az ilyen dolgoknak a magam módján hangot óhajtok adni, bízva abban, hogy egyszer csak megváltozik. Így, vagy úgy.
Hm..pályaszáma alapján ez eredetileg paklitér nélküli csoda, ha jól olvasom, ergo, valamikor oda kellett szülni a pakliteret és az ajtót is. No, ezt a legjobb főjavítással egybekötni, amit Dk-n leginkább az oldalfal kihajításával műveltek. Vélhetően akkor került oda az eresz:-)
Kutyafáját! Tényleg, erre nem figyeltem. Csak emlékeztem, hogy van egy ilyen sötétajtós képem, de az egyáltalán nem derengett, hogy a "v" betű is ott vigyorog a felirat végén. Hiába, öregszem, és ezzel egyenes arányban hülyülök.
Értem, de akkor is jó....Pár éve az egyik Bb, vagy ABb volt hasonlóan gyönyörű mély feketés zöldre festve, mint az egyik bizottsági vagy milyen kocsi a maga idejében, az utóbbi az aminek a kocsiszámok, adatok az alvázra voltak felfestve...
"...az nem volt vezérlőkábeles. Az alant látható 4206-os sem volt az tudomásom szerint"
Akkor korrigáld a "tudomásodat" :D , a 4200-4310 már Bahv volt (némelyik Bahvr ill. Bahvl és most csak a teliablakosról beszélünk). Egyébként ha a képet jobban megnézed, a sorozatjel hosszabb ahhoz, hogy sima Bah legyen. A 4611 tényleg csak Bah.
Nem engem kérdeztél, de: Elégggé közelít az eredetihez, de mintha a festett osztályjelzősök mintha kicsit "fűzöldebbek lettek volna....Azért frankó! Nekem tetszik...
Na, miután osztottam az eszet, én is kérdezek egyet:
Melyik kocsiból lett ez a vezérlő átalakítva, hogy az ajtók felett még a tetővonal alatt van az eresz? Gondolom, valami korai darab lehet, és az átalakítást is megúszta...
"Ezek szerint a "fekete" ajtós Bah(v???) kocsik egyike sem volt vezérőkábellel felszerelve?
(Szoros volt az összefüggés volt az ajtószín és vezérelhetőség közt minden kocsira?)"
Szerintem nem volt ilyen összefüggés. A '67-es járműalbumban a 4611-es Bah kocsi van lefényképezve, és az itt korábban szakértők által írottakra visszaemlékezve, az nem volt vezérlőkábeles.
Az alant látható 4206-os sem volt az tudomásom szerint (a képpel gumidani örvendeztetett meg, amikor faragtam a Bah kocsijaimat):
Magam részéről is köszönöm a részletes és kimerítő leírást. Be is másoltam a "házi" lexikonba.
az ingaforgalomra alkalmassá tett teli ablakos Bhv-k ajtajai
Ezek szerint a "fekete" ajtós Bah(v???) kocsik egyike sem volt vezérőkábellel felszerelve?
(Szoros volt az összefüggés volt az ajtószín és vezérelhetőség közt minden kocsira?)
Lenne még egy kérdésem:
Mikortól kaptak a 24-21 (46 000) és a 24-22 (52 000) sorozatú kocsik lehúzható ablakot, és ez hogy áll összefüggésben a festésükkel, feliratozásukkal?
(Melyik változat létezett és melyik nem?)
Ha jól értelmezem, akkor a Járműalbumban feltűntetett 1956-63 és 1963-tól dátumot, akkor akár még a feketezöld, Hungáriás, 4 j.psz-os változat is létezett?
Köszönöm válaszotok....A 136-al próbálkozom, ill. itt ülök rajta, a végén találtam egy bordó színű huzattal ellátott fülkést, konnektor van rajta, jelenleg 230 nem...remény hal meg utoljára
Valamikor a 70-es évek közepén láttam Nagyatádon egy Bh kocsit ha jól emlékszem inkább olyan fűzöld színben, a fehér rombusszal, benne a MÁV felirattal. Valami katonai szállítmányra lett beállítva. Mennyi lehetett azzzal festéssel, mert se előtte, se utána nem láttam olyant....
Nos: a By első százas (esetleg még a második százas) sorozata kb. 1972-1980 között fűzöld szinű, fehér paralelogrammában a MÁV feliratot és 12 jegyű pályaszámot viselt. A sorozat további járművei már gyártástól a RAL 5009 kék színt kapták, a felirat fehér számokkal és betűkkel. A By ajtajai mindvégig szürke színre festettek voltak.
A Bhv osztott ablakú kocsik kb. 1968-ig fekete-zöld színűek (az ajtók is!), az ingaforgalomra alkalmassá tett teli ablakos Bhv-k ajtajai (az un. virsli ablakokkal) világos szürke vagy világos zöldes szürke kalapács-lakk bevonatot kaptak, a felirat MÁV Hungária és négyjegyű szám.
Kb. 1968-tól 1974/75 körülig a szin és a négyszámjegyű pályaszám maradt, a MÁV cégjel alól a Hungária szó elmaradt és az ajtók az osztott ablakosoknál is szürkék lettek.
Ezt követően egyes kocsikat fűzöld színre festették át, a feliratozás a új UIC szabvány szerinti lett.
1974/75 körül az át nem festett kocsik is a 12 számjegyű feliratot kapták. Az 1970-es évek második felében kezdték el előbb a fekete-zöld színben maradt Bhv-ket, majd azt követően a fűzöl színűeket is a "szabvány" kék színre átfesteni, s ez a folyamat az 1980-as évek elejére fejeződött be.
A "fekete-zöld" szín alatt a Nosztalgia színénél lényegesen sötétebb, majdnem feketébe hajló olajzöld színt értettem.
Holnapi szlovák utazásomhoz segítenék információt-segítséget kérni: a 174(DB)-136(ZSSK)-170(MÁV-START CAF kocsik) trió közül melyik kocsikban lehetséges laptopom töltése?Fontos lenne használnom menet közben
Gondoltam rá, de a telefon lemerült. Borzalmasan nézett ki szegény szekér. Ha összefutok vele, ígérem, körbefotózom, ha még ilyen állapotában fog közlekedni.
Tegnap este fűtetlen vonaton utaztam. nem is meglepő talán. Ahogy az sem, hogy egy karbantartóbázissal és fővonali csomóponti státusszal, valamint tizenakárhány vágánnyal bíró pályaudvaron az induló vonat mozdonya leeresztett áramszedőkkel, lezárva várja a szemből, GM érkező kollégát és nem képesek egy k.rvakib.szott másik mozdonyt ráakasztani az ott éppen körbejárást végző, hajnalban továbbinduló, vagy további 2-3 másik gépet igénybe véve, hogyneszeparaszt, legalább meleged legyen, ha már erre az ótvar "szolgáltatásnak" csúfolt herélésre tartasz igényt. És még mindez 20 perc késve indulással tetézve. A várótermet persze éppen zárták be, ott nem lehet kivárni. Szerelvényben az akkumulátorok persze tökig merülve, a 023-as halberstadti vezérlő meg olyan volt, mint valami focimeccs után: A széles üvegajtó középtájon a padlón megszorul, de nem annyira, hogy menet közben a végállásmentessé vált ajtószárny ne üssön ide- és odafelé is jó nagyot az oldalfalakra (láthatóan nem tegnap kezdte), a lámpa fényterelője az erre szolgáló csavarjainak meghúzása helyett elegánsan, kábelkötegelővel vannak rögzítve, a duplaszárnyas középső ajtóból kilóg a vezetőszál, csukni nem lehet, az elektronikus vezérlés az egyik szárnyat még mozgatja, az ülésekről rendre felszakítva és előrehajtva a háttámla (a mögötte lévő porból láthatóan nem tegnap történt), a WC-ben nincs víz, fékezéskor a defekt lámpa világít, gondolom, tele a tartály.
Szóval kedves start, vagy mifene. Tudom, a leírtak egy része az utasok sara. De legyen kedves feldugni a nemesebbik nyílásába a jegyért 84km retourra elhiénált kb. 3500Ft-ot és az sz.pja el az idejét ilyen körülmények között, aki ezt kitalálja és ilyen formában végrehajtatja, hogy a jó k.rva életbe már.
A vontatójárművek esetében a 31/2010 az irányadó, a személykocsiknál meg a 18/2010...bár, ez utóbbi azért nem olyan egzakt, ugyanis az OPE TSI nem fed le minden egyes lehetőséget, ami azzal jár, hogy egyes járműsorozatoknál lehet küzdelem.
A "kocsijai nem átmenőképesek az országos közforgalmú hálózatra" nem jelenti azt, hogy nem közlekedhetnek azon a hálózaton. Az ilyen járművek közlekedtetésének megvannak a - többé-kevésbé megfelelő - szabályozási feltételei, amiket - többé-kevésbé - betart a jármű tulajdonosa, a szállítást lebonyolító vasútvállalat, a pályaüzemeltető és amiknek a teljesülését - többé-kevésbé - a 6óság ellenőrizhetné, ha tisztán látna és akarná.
Ha már bevezetnek egy rendszert, akkor alkalmaznák egységesen. Pláne, hogy a már 12-jegyűek még legalább 30 évig üzemelnek majd, így még nagyon sokáig "idegen testként" ékelődnek be a különféle irányelveket figyelembe vevő új rendszerbe. És a teljesen elcseszett számot viselő BDV/BV/BVh motorkocsikról nem is beszélve. A szintén kivétel alá eső 1047-esek új pályaszámának képzését ráadásul példaként említi.
Ne aggódj, nem leszen itten idegen test. Új pályaszám lesz itt mindenkinek...
"4. melléklet a 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelethez [...] VI. A rendelet hatálybalépésekor üzemben lévő vasúti járművek bejegyzése a nemzeti járműnyilvántartásba 1. tétel a) A 12 számjegyű azonosító számmal már rendelkező járművek megtartják jelenlegi számukat. [...]Magyarország: fő országkód 55, GySEV/ROeEE (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Részvénytársaság/Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn) egyéni kód 43. A járművek megtartják jelenlegi számukat. A 12 számjegyű azonosítót minden módosítás nélkül kell nyilvántartásba venni. [...] 6. melléklet a 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelethez [...]
1.1. Számozási alapelvek: Az ÁME P. melléklet Általános megjegyzéseinek követelményei miatt a vontatójárműveknek egy adott tagállamon belül 6 számjegy alapján is egyértelműen azonosíthatónak kell lennie. Az új pályaszám rendszer kidolgozásánál alapelvként szerepel a jelenlegi pályaszám formátum lehetséges megtartása is. A járműsorozatokon belül a járművek meglévő sorszáma változatlan marad, tehát a már leselejtezett járművek helyei üresen maradnak. Új járműsorozatok számozásánál azonban a sorszámok 001-gyel kezdődnek és folyamatosan, kihagyás nélkül lesznek kiadva. A motorvonatok pályaszámának meghatározásánál a motorvonat hajtott tengelyeinek száma a mértékadó, nem a járműegységé (pl. a 6341 típusnak 4 db hajtott kerékpárja van, míg az egyes járműegységeknek csak 2-2). Az ÁME P. mellékletében leírtak alapján a járművek homlokfalán a tulajdonos/üzemben tartó a 12 jegyű pályaszámtól eltérő, egyedi megjelölést is alkalmazhat, ezért a jelenleg használt pályaszám elvben ott továbbra is megmaradhat. Ilyen megjelölés azonban nem alkalmazható a jelenleg is 12 jegyű pályaszámot viselő, de új 12 jegyű pályaszámot kapó járműveknél, azok nem viselhetik tovább a korábbi homlokfeliratot. Új járműsorozatok esetén, a jármű homlokfalán a 12 jegyű pályaszámból az 5-11. számjegyeket kell feliratozni, ellenőrző szám nélkül, a pályaszámnál szereplő bontásban, (pl. 431 001; 1106 001). Amennyiben az 5. karakter helyén 0 áll, azt nem kell feltüntetni. [...] 2. Transzeurópai hagyományos vasúti vontatójárművek új, 12 jegyű pályaszámai [...] A motorvonatok számozásánál alapelvként lett meghatározva, hogy minden kocsiszekrénynek külön pályaszámmal kell rendelkeznie, ezért az ötödik számjegyet erre a megjelölésre alkalmazzuk.
[...]
Kilencedik, tízedik és tizenegyedik számjegyek: XX XX XXXX ■■■- X A jármű adott sorozaton belüli sorszáma, vagy a jelenlegi sorozaton belül viselt sorszáma (folyószám). A jelenlegi pályaszám utolsó 3 számjegyét a legtöbb esetben változatlanul meg lehet hagyni, villamos mozdonyoknál minden esetben: [...] Abban az esetben, ha a pályaszám más felépítésű, az alábbi az eljárás:
pl.: 1047 001=9155 0470 001-1"
Ha már bevezetnek egy rendszert, akkor alkalmaznák egységesen. Pláne, hogy a már 12-jegyűek még legalább 30 évig üzemelnek majd, így még nagyon sokáig "idegen testként" ékelődnek be a különféle irányelveket figyelembe vevő új rendszerbe. És a teljesen elcseszett számot viselő BDV/BV/BVh motorkocsikról nem is beszélve. A szintén kivétel alá eső 1047-esek új pályaszámának képzését ráadásul példaként említi.
Úgy látszik példa volt az első világháború utáni CFR vontatójármű-számozási "rendszere", ahol aztán bárhonnan szerzett járművek megtartották az eredeti vasútnál viselt jelzést. A saját gyártású mozdonyoknál pedig megesett, hogy ugyanaz a járműtípus első tagjai más szisztéma szerinti pályaszámot viseltek, mint a későbbiek. Jelen esetben pl. egy 61. Flirt tök más számozást kell, hogy kapjon és viseljen évekig, mint a többi.
37. § (1) Az e rendelet hatálybalépésekor üzemben lévő vasúti járművek üzembentartójának
...
d) a helyi, elővárosi és térségi közforgalmú vasúti pályahálózatokon közlekedő vasúti járművek esetében e rendelet hatálybalépését követő 10. hónaptól a 12. hónap végéig;
...
kell kérelmeznie a jármű bejegyzését a nemzeti vasúti járműnyilvántartásba. E járművek közlekedtetésének az e bekezdésben meghatározott határidő lejártáig, vagy a határidőben előterjesztett nyilvántartásba vételi kérelem elbírálásáig a nyilvántartásba vétel hiánya nem akadálya.
5) Az e rendelet hatálybalépése előtt kiadott ideiglenes pályaszám helyett a hatóság az (1) bekezdés szerinti nyilvántartásba vétellel egyidejűleg hivatalból kiadja a pályaszámot.
A hatálybaléptető szakaszok, illetve az idézett 6. melléklet nekem kicsit tréfásnak tűnik a rendelet tárgyi hatályával összehasonlítva:
1. § (2) E rendelet hatálya - a sífelvonó kivételével - a vasúti pályahálózaton közlekedő, magyarországi pályaszámmal rendelkező következő járművekre és berendezésekre terjed ki: a) motorvonatok, motorkocsik,
b) vontatójárművek,
c) személykocsik,
d) teherkocsik, ideértve a tehergépkocsik szállítására tervezett járműveket,
e) a vasúti pálya, pályahálózat és tartozékai építését és karbantartását szolgáló mobil berendezések,
f) segély- és mentőszerelvényekbe sorozott járművek.
2. § 8. jármű: a vasúti közlekedésről szóló törvényben meghatározott jármű, amely egy vagy több strukturális és funkcionális alrendszerből, vagy ezen alrendszerek egy vagy több részéből áll;
11. kétéltű vasúti jármű: olyan vasúti jármű, amelyet közúti járműből, közúti munkagépből, vagy mezőgazdasági vontatóból segédszerkezet beépítésével tesznek alkalmassá vasúti pályán történő közlekedésre;
2005. évi CLXXXIII. tv.
2. § (4) 1. vasúti pálya: a vasúti vágány, az alatta levő, valamint a - jogszabályban vagy hatósági előírásban megállapított - hozzátartozó védő (biztonsági) földterület, továbbá a különleges vasút működéséhez szükséges szerkezet, illetve földterület, valamint az azt hordozó és mozgásirányát meghatározó tartószerkezet
(5) 2. különleges vasút: a magasvasút, a felszín alatti vasút (metró, kéregvasút), a fogaskerekű vasút, a sikló, a függővasút és a sífelvonó;
"6. melléklet a 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelethez A 12 JEGYŰ PÁLYASZÁM KIALAKÍTÁSA: HAGYOMÁNYOS TRANSZEURÓPAI VASÚTI VONTATÓJÁRMŰVEK VÁROSI, ELŐVÁROSI KÖTÖTTPÁLYÁS KÖZFORGALMÚ KÖZLEKEDÉS SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ JÁRMŰVEI KESKENY NYOMKÖZŰ VASUTAK JÁRMŰVEI [...] 3. Helyi és elővárosi pályahálózaton közlekedő vasúti járművek 12 jegyű pályaszámai 3.1. Motorkocsik, motorvonatok, gumikerekes (kétéltű) vasúti járművek (trolibuszok) A bevezetőben említettek szerint ezekre a járművekre az irányelv előírásai nem vonatkoznak, ennek ellenére az egységes nemzeti járműnyilvántartás kialakítása érdekében szükséges az azonos számformátumot, nyilvántartási rendszert alkalmazni. A 12 jegyű pályaszámot a városi járműveken általános esetekben elegendő - hatósági azonosítóként - az azt tartalmazó pályaszám-táblán az A végen levő vezetőállásban a fülke belső falán a mennyezet alatt, ennek hiányában a homlokfal belső felületén a mennyezet alatt elhelyezni (l. 5. sz. melléklet). Ötödik számjegy: - a jármű felépítésére vonatkozó kódszám: 0 - egytagú (motorkocsi) pl.: T5C5 1 - csatolt vonategység 1. tagja (A kocsi) pl.: MXa/1 2 - csatolt vonategység 2. tagja (B kocsi) pl.: MXa/3 3 - csatolt vonategység 3. tagja (középső kocsi) pl.: PXXVIIIa/2 4 - csuklós, két, vagy háromtagú, négytengelyes pl.: KT4D, FVV 5 - csuklós, kéttagú, háromtengelyes (csuklós-trolibuszok) pl.: IK-280T 6 - csuklós, kéttagú, hattengelyes pl.: KCSV6 7 - tartalék - 8 - csuklós, háromtagú, nyolctengelyes pl.: KCSV7 9 - csuklós, háromnál több tagú pl.: COMBINO Hatodik számjegy: - a jelleg kódolása: 0 földalatti-vasút (hagyományos) 1 földalatti gyorsvasút (metró) 2 közúti vasút (villamos) - hagyományos, legnagyobb szélesség <2400 mm 3 közúti vasút (villamos) - hagyományos legnagyobb szélesség ≥ 2400 mm 4 közúti vasút (villamos) - földalatti közlekedésre is alkalmas, legnagyobb szélesség ≤ 2400 mm 5 közúti vasút (villamos) - földalatti közlekedésre is alkalmas, legnagyobb szélesség ≥2400 mm 6 elővárosi gyorsvasút - hagyományos 7 elővárosi gyorsvasút - földalatti közlekedésre is alkalmas 8 trolibusz 9 speciális, kötöttpályás közúti jármű (pl. dízel-elektromos hajtású autóbusz) Hetedik számjegy: - a jármű üzemi jellemzőit tartalmazza: Kódszám Vezetőállások ajtók_oldalon padlószint jellemzője 0 0 1 A 1 0 2 A 2 1 2 A 3 0 1 N 4 0 2 N 5 1 2 N 6 0 1 M 7 0 2 M 8 1 2 M 9 * * * N - normál padlószint: fellépő + 1 lépcső A - alacsony padlószint: fellépő, +lépcső nincs M - magas padlószint: fellépő + 2 lépcső * - egyéb jármű, ami 0-8-ig nem besorolható A padlószint besorolása változó szint esetén a kedvezőbb adat szerint történik. - a vezetőállások oszlop értelmezése - a járművek jellemzői alapján - nem azonos a motorkocsiknál szereplővel! Nyolcadik számjegy: 6 A városi közlekedés járműveinek egyértelmű négyjegyű azonosítója miatt, egyetlen ezres sorozat elegendő a pótkocsik beszámozására. Az esetlegesen üzemben tartott UV pótkocsik jórészt olyan sorozatba esnek, ahol eddig is voltak ilyen pályaszámmal ellátott járművek. Átírási példák: pl.: 6032 pályaszámú BKV (Füzesi) UV pótkocsi->50 55 0246 032-0 pl.: 300 pályaszámú MKV SGP C3 pótkocsi->50 55 0266 300-6 De eltérő a rendszer - egyedileg - nosztalgia (muzeális) kocsikra: pl.: 5807 pályaszámú BKV (MVG) UV pótkocsi->50 55 0245 807-6 Kilencedik számjegy: Az eredeti pályaszám eleme, vagy, ha kétjegyű az eredeti pályaszám: 0. Tízedik tizenegyedik számjegyek: - az eredeti pályaszám eleme - az utolsó két karakter Tizenkettedik számjegy: Az ÁME P.3 melléklete szerinti ellenőrző szám. 3.2. Helyi és elővárosi pályahálózaton közlekedő vasúti járművek teherkocsijai, önjáró munkagépei: Ezeket a járműveket felhasználási területük figyelembevételével az ÁME P. melléklete szerint, teherkocsiként, vagy különleges járműként kell 12 jegyű pályaszámmal ellátni."
De nem mennek. Aquincum elágazásnál az a becsatlakozás főleg karbantartáskor használt, onnan hordanak fel eszközt, alapanyagot. Valószínűleg a HÉV-es bobók másznak el érte.
Viszont kocsijai nem átmenőképesek az országos közforgalmú hálózatra, tehát bármi rájuk lehet pingálva, ami a 6óságnak megfelel. Ha a sóhivatalra rájön a nemzeti járműnyilvántartás alkothatnék, a nagyvasúti sárga vacakok mellett a még akárhogy számozott zöld lomokat is rendszerbe illesztheti.
Az egy ország, két állam kifejezésben megegyezünk? :)
Elég speciális a helyzetük:
"Bosznia-Hercegovina két entitásból áll, az ország területének 51%-át kitevő Bosznia-Hercegovinai Föderációból, amely bosnyák, illetve horvát többségű kantonokból áll, és a közigazgatásilag egységes Szerb Köztársaságból. Mind a bosznia-hercegovinai államnak, mind az entitásoknak a fővárosa Szarajevó, bár a Szerb Köztársaság kormányzati központja a gyakorlatban Banja Luka. A daytoni béke óta az ország nemzetközi ellenőrzés alatt áll, a hatalom az ENSZ-főképviselő kezében összpontosul." (Forrás: Wikipedia)
Szeretném megtudni az alábbi ZRS-ZFBH (Bosznia-Hercegovina) Bm jelű kocsija milyen gyakran fordul elő Magyarországon? Az előző menetrendi évben többször láttam ezt az érdekes festési variánst a Keletiben,
de többnyire mindig tartalék mögött, így azt sem tudom melyik vonatban tudnám megtalálni.
Bármilyen infót szívesen veszek róla, sőt fotót is, mert sajnos még azt sem tudtam készíteni róla.
A krétát azért könnyebb ültüntetni, mint az ajtóról a festéket. :) Éppen az egyik hibrid IC-t állították össze a tárolt kocsikból, azok között találtam az alábbi 4 kocsit.
A 19-91 100-as biztos, hogy Amz-ként jött ki a gyárból, majd állt a magyar futópróba után vagy három évet a Keletiben.
Ennek a leállásnak mi volt az oka?
___
Amúgy a 20-70-es és 20-71-es kocsikkal kapcsolatban is voltak gyári elírások, ha minden igaz, az első példányok 20-80-as és 20-81-es feliratokkal jöttek.
De egyet tudok (függetlenül attól, hogy mi az új neve a korábbi főfelügyeleteknek), vasúti, közúti, légi, hajózási stb.... pályaszámokat, gépszámokat, hajó neveket és számokat, stb.... ezen felülegyelet adja ki
Tehát az autód rendszámát is, (habár kérhetsz már jó pénzért egyedi rendszámot)
Mi a gyakorlati hasznosulásuk ezeknek a sorozatjeleknek? Különösen azért kérdezem, mert ha nem is egyértelmű a jelentésük, akkor nem hiszem, hogy bárhol is erre alapoznának (pl. nem mindegy, hogy egy IC-be melyik Bp-t teszik be).
Azt nem tudtam, hogy a gyárban elb... a feliratozást, de azt igen, hogy forgalomba, rendes feliratozással álltak.
Az is biztos, hogy 2001-2002-ben is jól voltak feliratozva a kocsik, ezért nem értettem az olvtársat, hogy olyan szöveges részt idézett be, amelyen a szöveges rész volt elirva, de pályaszámot nem láttunk a képekről.
Mindig is voltak ilyen elirások, és van egy olyan érzésem, hogy még lesznek is, feltéve ha lenem takaritják ezeket a betűjelzéseket. (sem a belga, sem a román nem használja már)
Ez úgy lett volna korrekt, ha erről a nevezett kocsiról, a mostani állapotáról tesz be képet, az esetleges megjegyzésével, mert igy az ember csak barkopázik
A legutóbbi CAF fülkés elsőosztály a 61 55 19-91 103-1 psz. kocsi, fővizsga REV Tim 30. 09.10. jelzettel kell hogy fusson. Ha Avmz van rajta az nagy baj! A legutóbbi Avmz a 61 55 19-91 308-6 REV Dk 27.01.11. Fotót!!!
A 19-91 100-as biztos, hogy Amz-ként jött ki a gyárból, majd állt a magyar futópróba után vagy három évet a Keletiben.
Amúgy a spanyoloknál a gyárban is volt félrefeliratozás, a 10-91 103-ason vagy hét évig lehetett látni a pályaszám és az ellenőrzőszám javításának a nyomát, mert a gyárban véletlenül a gyári szám (salón primera No 4) alapján 61 55 10-91 104-8-ra iratozták fel. Elképesztő menniségű veszekedésbe került, amíg a gyári MEO hajlandó volt a lépcsőaknában lévő gyártási táblát a felfestett kocsiszámmal összehasonlítani.
Értem én, ezt az elírást szeretném elcsípni, megmutatni nektek, hogy nem mellé beszélek.
Egyébként, igazi kuriózum lehet, mondjuk az ACME Amz CAF-ból, Avmz-t csinálni. :)
Mert hogy, tényleg van ilyen a magyar vasúton, az már más kérdés, hogy hibás a felirat(végre hiba az igazni is, nem csak modellen), de tényleg létezik. :D
Amikor ezzel a témával írtam ide, nem is gondoltam volna, hogy ekkora "vihart" kavar. :)
Aztán kezdtem megijedni, hogy itt rohangál az országban egy CAF kocsi Avmz felirattal az oldalán és még egy "vasútőrültnek" sem tünt fel idáig, hogy valami nem stimmel...
Annyi szent, hogy Avmz CAF kocsi volt, ez kerek perec, most már csak sikerüljön mégegyszer elcsípni, akkor jönnek a fényképek.
Azt nem tudom, hogy tényleg elcseszték volna és Avmz írtak Amz helyett, de nem tartom kizártnak, sőt...
Bogie of a 1st class compartment car of the MÁV, type Avmz built by CAF (Spain), in the EuroCity Hungaria (Hamburg - Budapest). I think this is a normal gauge version of the GC bogie used in Spain for Arco and other fast trains. This photo was requested by Erik Pfleger. December 2001
MAV_Avmz_CAF_i.jpg (79713 bytes)
MÁV first class compartment car Avmz 61 55 19-91 100-7 (CAF 1993), side corridor. Praha-Holesovice, 2002-12-04
Azt azért kihangsúlyoznám, hogy hivatalosan a CAF kocsik pályaszámához a kis v nem volt oda biggyesztve, tehát 2001-2002-ben biztos, hogy nem is volt Avmz feliratozva a kocsik, mert akkor még a gyári festés volt rajta. (közel 7-év alatt kiderült volna a stikli)
Természetesen a MÁV-nak vannak Avmz kocsijai de azok nem CAF kocsik, és lehet, hogy evvel lett összekeverve a dolog, természetesen a fénykép mindent elárulna
MÁV first class compartment car Avmz 61 55 19-91 100-7 (CAF 1993), side corridor. Praha-Holesovice, 2002-12-04
Szerintem nem kell mindent elhined azért mert képaláirásként az szerepel ami...
1 A kocsit a CAF gyártotta, de 1994-ben
2 Talán utána kéne nézned, hogy mit is jelentett 1994-ben a sorozatjelzéseknél a kis "v" betű (állitolag még ma sem változott meg a jelentése), és ha ezeket helyre rakod magadban, akkor nem lesz semmi probléma
3 Megkénne nézned, hogy az ingavonatok kocsijain, miért szerepel, a kis v betű (Bhv)
Bogie of a 1st class compartment car of the MÁV, type Avmz built by CAF (Spain), in the EuroCity Hungaria (Hamburg - Budapest). I think this is a normal gauge version of the GC bogie used in Spain for Arco and other fast trains. This photo was requested by Erik Pfleger. December 2001
A képen a CAF Avmz forgóváza látható.
MAV_Avmz_CAF_i.jpg (79713 bytes)
MÁV first class compartment car Avmz 61 55 19-91 100-7 (CAF 1993), side corridor. Praha-Holesovice, 2002-12-04
CD 371 015-9 in Bad Schandau with the EC Hungaria (Berlin - Budapest). Today the train consists of six MÁV cars: one Avmz (CAF), one WRbumz (DWA), two Bvmz (DWA) and two Bpmz (CAF). 2002-04-27
Mostmár kicsit kíváncsivá tettél, de megnéztem a személykocsi járműalbumomba is, és ott sem szerepelt meg nem is láttam még olyat. Nem lehet hogy vmi idióta szójáték mint a 23as giganton al Túró-Mari? Majd az okosok megmondják.
Úgy látszik, mégis van, mert a Vasúti fékek fórumon, ezt találatam (1107 hozzászólás)
"Igen, láttam a feliratokat...elég érdekes, hogy +Mg az ugyanannyi féksúlyt jelent, mint nélküle... A mennyiséggel nincs is gond. Ha egy tárcsa van csak rajta, akkor lehet kisebb féksúly, mint pl egy CAF Avmz kocsin, aminek három is van."
A kedvenc tipusom a CAF kocsik, biztos, hogy Avmz volt, ott áltam tőle pár méterre, Kőbánya-kispesten és bámultam.
Egyszerűen nem lehet a CAF kocsit össze téveszteni a DWA-val, biztos vagyok benne, hogy a CAF volt.
5 -dik vágányra érkezett 14:37-kor a Vércse IC. 4 kocsiból ált, sorrendben a következők voltak: Avmz CAF + Bpmz DWA + Bmz Gosa + Bmz Gosa.
Sőt , arra is emlékszem, hogy az egyik Gosa-n már rajta volt a startos logó, a másikon még nem, a CAF -on is rajta volt a startos logó.
Nincs valami írásos nyoma, nem lehet megtudni valahonnan, hogy múlthét pénteken, milyen kocsikból állították ki, a Vércse IC-t? Most már saját magam, megnyugtatására is....
Szép összeállítás. Sajnos a Tüskevár készítői annak idején több hibát is elkövettek. Például a sármelléki állomásra a személyvonat Zalaapáti és nem Balatonszentgyörgy felől érkezik a filmen. A filmbeli utazás közben a vonatból látható tájképbevágások szerint a vonat balról-jobbra azaz Balatonszentgyögy felé halad, holott fordítva kellene.
A múlthét pénteken láttam a Vércse IC-ben, CAF Avmz kocsit, ha jól láttam ez is fülkés?!?
Előszőr nem is hittem a szememnek, lehet, idáig én voltam tudatlan, de nem is tudtam, hogy a CAF-ból is van Avmz, idági úgy tudtam csak a DWA-ból van ilyen. :)
Ma Veszprémben jártam, és találtam egy viszonylag jó állapotban lévő Ap kocsihoz hasonlító Y jelű kocsit. Mit lehet tudni az adott járműről? Ha jól sejtem eredetileg Apv kocsi volt, de foggalmam sincs.
Na, meggyütt a válasz Osztrákiából (ITB = ITB Felbermayr):
"Den 34 81 998 3 000-4 kenne ich aber, da es sich dabei um den ehemaligen 22 81 09-78 000-4 der "Intercontinentale" (1994 von ITB übernommen) handelt. Dahinter steckt der DRB C4ü-35 16 635 > ÖBB C4ü(B4üh) 30531 > B 51 81 29-13 201-6 > 1976 zu Intercont."
Az adatbázis nagyon pontatlan. De vélhetően senkinek sem jutott még eszébe, hogy esetleg az utazóközönséget érdekelheti a nagy Magyar Állami Vasúttársaság, és összes Zártkörűen működő részvénytársasága átal használt vasúti személyszállító kocsik összetétele, típusa, stb. Netán a vonatok összeállítását is láthatná az ember (ne adj Isten' on-line). Ez alapján akár tudhatom, hogy a Máv start ZRt által használt, de a stadler zrt által üzemeltetett, de a máv trakció által adott mozdonyvezető által vezetett Flirt fantázianevű motorvonatból egy, vagy esetleg 3 db csatlolva közlekedik, mert akkor nem a zsúfoltat választom.....
OFF
azt, hogy mijük azt mivel toldalék a jük, ezért pontos jével kell írni, és nem LY-vel.
"Így hát a megjegyzésed nem a Nemzeti Vasúttársaságot minősíti, hanam a start-ot!"
Kedves szivats, elcsicseregnéd, hogy melyik cég a 100%-os tulajdonosa a (csak azért hogy ne köss bele): a MÁV-START Személyszállító Zártkörűen működő Részvénytársaságnak???
Attól, hogy az elszámolások, fejlesztések miatt decentralizációt hajtott végre a tulajdonos (lásd még Magyar Állam), attól még ugyanaz a MÁV marad, mint volt. És kb pont senkit sem éredkel, hogy épp minek hívják MÁV-nak, vagy MÁV startnak, vagy trakciónak, vagy egyéb hülyeségnek. Amíg ugyanaz a tulajdonos, és ugyanaz minden (kivéve + 4-5 vezérigazgató, HR, stb, stb) addig az emberek MÁV-nak fogják hívni bármilyen Mávos céget.
"a link nem a MÁV hivatalos honlapjára mutat, hanem egy kisvállalkozáséra, a start-éra!"
Hiába jössz ezzel a hülyeséggel, és hisztivel, mert semmi értelme.
Ja és szabad a mávos tau-t taurusnak hívni? Vagy muszáj MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zártkörűen Működő Részvénytársaság ES64U2 1047-es sorozatú mozdonyának nevezni?
Tegnap Szombathely és Sopron között (talán Lövőn?) rengeteg régi kocsit láttam látszólag pft funkcióval de sokkal jobb állapotban mint szokás. Sok volt köztük a 9,3 m tengelytávú nyitott peronos de volt Cak és az a német kocsi is. Utóbbihoz hasonlót Szőnyben is láttam a földön. Van ezekről valakinek infója?
:( :( :( Nagy kár lenne.... imádtam/imádok sebesen úgy utazni, hogy egyedül ülök a középső részben, kint van a first class matrica és senki nem ül be, közben semmi menetzajt nem hallok mert tárcsafékes a kocsi. És esetleg még fűtenek is... :)
Az 551-es kivételével (az tényleg rég nem láttuk) kb. 570-ig a 142-esen találkozhatsz velük. A többivel meg bármelyik szolnoki, nagykátai, mendei, stb. vonalakon. Keletiből, Nyugatiból egyaránt.
Látod. látod, én nem is ellenőriztem a beírást, mivel már többször ki lett tárgyalva, feltételeztem, hogy jót írnak. Természetesen a 10-27 107-esből lett...
Jó, hogy (végre) feltetted a linket, mert így kiderül(t), hogy folyamatosan torzítottál az információval kapcsolatban! Hiszen a link nem a MÁV hivatalos honlapjára mutat, hanem egy kisvállalkozáséra, a start-éra!
Így hát a megjegyzésed nem a Nemzeti Vasúttársaságot minősíti, hanam a start-ot!
Az ülőhelyes kocsiknál más a felállás, mert ott fixen van (pl egy 39-30-as esetében) 4 első osztályó fülke, 4x6 ülőhellyel, és 5 másodosztályú 5x8 ülőhellyel, ezért ott 24-40 szerepel. de a hálókocsinál egy fülke többféle elrendezésben is funkcionálhat, attól függően, hogy a kedves utas milyen jegyet váltott (single=1ember/fülke, double=2ember/fülke, tourist=3ember/fülke)
1979-ben a a Szombathely-Sopron vonalon a soproni MÁV fűtőházhoz állomásított MÁV 424 sorozatú mozdonyok közlekedettek, így feltételezhető, hogy a büki felvétel végén nem látható mozdony is ilyen sorozathoz tartozik.
Elképzelhető, nem tudom. Ezt én a "Vasúti kocsik számozása, jelei és feliratai" című kiadványból néztem. Ott van példaként felhozva "L" betűvel a vizsgát végző műhely. Ebből gondoltam vón, hogy a Landler lehet. De csak helyre teszik itt a hozzáértő urak a dolgokat, ha megkérhetem őket rá. :)