Hasonlóan voltam 3 éve karácsony előtt 2 héttel...
Gyors kazánvétel (Bosch 3000), meg minden cucc hozzá, szerencsére volt ismerős kivitelező, ismerős bürokráciával...
1 hét múlva volt fasza fűtés (rohadt hideg volt épp, villanyos izékkel 20eFt-ért nyomtuk az 1 hetet), rá pár hétre meg minden papír és engedély.
1 millába került tetőtérben (talán csak 2m kéménycsere kellett), de szerencsém volt, mert épp előtte adtuk el az egyik garázsunkat, el is ment rá a pénz.
Sajnos az ilyet vagy tervezni kell, vagy tartalék kell rá (esetleg jó személyi kölcsön pár nap alatt).
Egyik kollégám a kazán mellé rakatott egy jó nagy tartályt (úgy 150 l-es lehet) így a kazán nem közvetlenül a radiátorokra dolgozik, hanem előbb a tartály vizét melegíti fel. Van ennek értelme? Viszonylag modern kondenzációs kazánja (Ariston) van és nem értem, ha ez a megoldás hatékonyabb, akkor a kazángyártók miért nem propagálják?
Nálam a napokban voltak kinnt az éves készülék felülvizsgálat miatt.Mondom a csókának ha beszarik az átfolyós kéményes ariston,mi lesz utánna.? A válasz vagy most veszek még egy ugyanilyet (van még neten),vagy marad a kondenzációs új kéményrendszerrel,tervvel,engedélyekkel stb. kb milla környékén. És hogy erre ki fog ennyit előteremteni,nemtudom még.De én is a projektedet tudom csak előbb-utóbb csinálni...Szted??aristonok elég jók különben,nekem a szervizháttér lesz veszélyes,Szombathelyen nem is foglalkoznak vele. Class evo kéményes különben.Iszapleválasztót rakass fel mindenképp!! (hálás dolog).
Nem tudom tovább halogatni a dolgot, kénytelen vagyok belevágni egy kazáncsere + kéménybélelés projektbe. Az érintett lakás 110 nm, kb. 3,4 m belmagassággal. Mivel úgy is lesz csap viszonylag messze a kazántól, kissebb a gyors melegvíz jelentősége, így alapvetően átfolyósba gondolkodtunk.
A víz-gázszerelőnk az Ariston Genust és a Bosch 3000-et ajánlotta, egy másik szaki a Saunier Duvalt úgy általában.
Az hülye kérdés lenne, hogy melyik a legjobb, inkább abban kérnék véleményt, hogy ezek közül van-e valamelyikkel kapcsolatban olyan probléma, speciális nyűg, amit mérlegelni kellene (vagy ami kizárná az egyik kazánt a verenyből).
Amig reagál bud.. topiktárs, addig kezdjük azzal, hogy nagyon kissé túlzó, sőt a realitásoktól messze van.
A kérdés ez volt :
"
Valaki tudna estleg kb. árat mondani ,hogy mibe kerül egy gáz bevezetés egy épülendő új házba.
A gázcsonk a telek eljén van. "
meg ez
"És érdekelne egy jobb minőségű kazán + nyilván ami kell hozzá kémény stb, padlófűtéshez, kb. mennyibe kerülhet összesen.
Konkrét bevált típusok is jöhetnek, milyet érdemes választani stb."
tehát a gáz már a telek elején van a szolgáltatói/közösségi hozzájárulás elviekben megva.
kell a gáz csonktól a mérőig egy bizonytalan hosszúságú- nagyrészt kívül menő gázvezetés .. ez acélból... kb 100 - 150 eft a hossztól függően.
De előbb mindent meg kell terveztetni így az ilyenkor legalább 60 eft,
ha van engedélyes terv pl. egy egyszerű radiátoros fűtésre... 90 nm - re 7db megfelelően kiválasztott radiátor elég az legyen úgy 140 eft, kell a kazán egy kondis pl. 350 eft, hozzá a legegyszerűbb egy koncentrikus kémény ami biztosítja az égéslevegő be - az égéstermék ki vezetését - legyen 150 eft. Ki kell építeni a fűtést is kb. 200 eft
Ez eddig : 1150 eft. De kell még sok egyéb is, pl. megfelelő villamos csatlakozás, vill. védettség, EPH, jól szervezve egy 100 -ból kijön, üzembe helyezés, átvétel.
Tehát a 1,5 milliót súrolhatja. A padlófűtés azért drágább.
Mindenki tudja, hogy a gyári adatok nem igazán komolyan vehetőek.
(Mit is mondtam? "a mondjuk 1988-as és a 2018-as közt gyártott konvektorok valós hatásfoka inkább 80 százalék feletti")
De ordenáré nagy, 30-40 százalékos eltérések sem jellemzőek. Ezért is írtam hasonlatnak az autók gyári fogyasztását...
Tudjuk azt is, hogy kb annyira lehet komolyan venni a kondenzációs kazánok "ideális" 110 százalékos (bár a számokkal és számítási módszerekkel sokat lehet bűvészkedni), és legrosszabb esetben mérhető 88-92 százalékos hatásfokát, mint a konvektorok 93-94 százalékos hatásfokát.
Te max 70 százalékot írtál. Én meg 80 százalék feletti értéket egy átlagos, jól karbantartott konvektorra, amit egy képzett, FÉG-es szerelő lazán ki tud belőle hozni...
Érdekes módon észérvekkel újfent nem cáfoltad meg azt, hogy a kondenzációs kazán mikor milyen körülmények közt működik tényleg jó hatásfokkal, és mikor nem. Pedig ott van a 2206-os hozzászólásomban leírva, közérthetően. Csak értelmezni kéne, és logikus, érvelésen alapuló választ kéne adni rá.
Írod:
"Mérni szoktam a szememnek hiszek!"
Rendben. Mondjuk gázkonvektoroknál írd le a mérési metódust, a mérést végző műszereket és azok beállítási specifikációit, azt, hogy miféle számításokat végzel el egy-egy konvektor hatásfokvizsgálatánál.
A gyártók sokmilliós berendezéseken végzik a hatásfok vizsgálatokat!
Vigyáááá... forrasztó cuccal, csőfogóval, co mérővel és ilyesmikkel nem lehet hatásfokot mérni... :)))
Tudod, a hazug embert hamarabb utolérik, mint a sánta kutyát. :)
Még valami. MUTATOK EGY saját PÉLDÁT.
Nekem is kondenzációs kazánom van a teljesen felújított házamban, mert csak azt rakhattam fel. Új padló+radiátor fűtésrendszer, új fűtésvezérlés, 15 cm (van ahol 20cm) homlokzati hőszigetelés, triplaüvegezésű ablakok, 20 cm lábazati szigetelés...stb. Nálam 210 nm-re meleg-vízzel együtt nem átalányban télen max 36 ezer volt a számla úgy, hogy átlag 23.5 fokot tartottunk.
Egy jó barátomnak- kollégámnak 165 nm-re ugyanolyan márkájú és típusú készülék régi háznál, régi ablakokkal, régi vezetékekkel és régi lapradiátorokkal 22-fokos beállításnál 50 akárhány ezer.
Nálam a padló max 35, a radiátor max 50 fokon üzemelt, nála meg a radiátor minimum 60-on.
EZÉRT IS mondja mindenki azt, hogy az jó hatásfok eléréséhez alacsony fűtővíz-hőmérséklet, jól megépített rendszer, és kiváló hőszigetelés is kell.
AMIBŐL KIINDULT A BESZÉLGETÉS. Egy fórumozó megkérdezte, hogy érdemes-e az amúgy tökéletesen működő gázkonvektorait lecserélni, s ha igen, akkor milyen készüléket vásároljon, hogy évtizedekig ne kelljen a készülékkel foglalkoznia. Erre mondták mások is, és én is, hogy maradjon a konvektor, de csináltasson egy jó hőszigetelést, cseréltessen nyílászárókat.
MEGÉRTEM, hogy Te abban vagy érdekelt, hogy inkább kezdjen bele egy nagy épületgépészeti beruházásba, ám a kérdező nem azzal jár jól. És ha valamikor gépészetet is modernizálni akar, akkor pl Mika6-os kondenzációst akár a konvektorok helyére is felrakathat...
Kár volt azt a központi fűtést megszüntetni, maradhatott volna a cserépkályhával paralel.
1db cserépkályha amúgy sem fűt ki ekkora házat.
"Milyen készüléket vegyek + tárolót?"
Ami neked szimpatikus, mivel gyakorlatilag bármely kazán elég egy ekkora házhoz.
De azért egy tökéletes fűtésirendszert kell kiépíteni, nem csak a kazán számít, ja és legyen legalább 1,2 milliód, de jobb ha 1,5 millát tartasz készenlétben.
És a kályha maradjon, jó lesz téli estéken ráadásként vagy ha a kazán elromlik, akkor pár napra.
De mint az elején írtam, egy kályha nem fűti ki a házat.
EZ a FÉG F.50 -es bizony, méltó utódja az elődeinek, melyektől pl a vezérlő-szabályozószelepében nem is tér el, hiszen már a nyolcvanas évek közepén is CR-6-osal szerelték. A dob formája nem sokat változott, csupán a méretének csökkentése miatt közelebb került egymáshoz a két hőleadó felület, így mélységében is kisebb helyet foglal el.
HA MEGFIGYELED, ezt a készüléket 93 százalékos hatásfokra tartják. Van, ahol 94 százalékot is írnak rá, pl itt
Mivel jelentős változás nem történt ezeken az elmúlt - mondjuk harminc-harmincöt évben, csak a kor szellemének és technológiai fejlődéséből következő változások történtek meg, ezért a hatásfokokban sem történt komoly előrelépés. Hozzáteszem, a mondjuk 1988-as és a 2018-as közt gyártott konvektorok valós hatásfoka inkább 80 százalék feletti.
Még valami. Létezik olyan "A" energiaosztályú modernebb konvektor, amire már azt sem írják rá, hogy hány százalékos hatásfokkal bír... De ezeket jobb elfelejteni, mert a vicc kategóriát jelentik...
Lépjünk tovább a kondenzációs kazánokra. Ismered a működési elvüket?
Segítek ebben is:
"A kondenzációs kazán elve, hogy az égéstermék már a gázkazán belsejében lehűljön annyira, hogy hőfoka ne haladja meg a 45-50 °C-ot, szemben a hagyományos gázkazánok 90 °C-os füstgáz hőmérsékletével, amivel nagyon sok energia távozik a kéményen át. Alacsonyabb hőmérsékletű égésterméknél a kondenzátum már a készülék belsejében kicsapódik, és leadja a benne rejlő plusz hőenergiát is. Ezt nagyméretű és különleges alakú, rendkívül tagolt belső hőcserélővel érik el."
S hogy miért nem jó a magasabb üzemi hőmérséklet:
"A kondenzáció jelensége azonban nem minden üzemeltetési körülmény esetén jön létre. Ha a kondenzációs kazán nagyon nagy teljesítménnyel fűt, akkor olyan magas lesz a keletkező égéstermék hőmérséklete, hogy nem tud lecsapódni a készüléken belül a pára. Ekkor a kondenzációs kazánok hagyományos kazánként működnek, bár a hatásfokuk nem rosszabb annál. A kondenzációs kazán magas hatásfokát akkor lehet kihasználni, ha a körülményeket úgy állítjuk be, hogy kis teljesítménnyel, alacsony hőmérséklet mellett üzemeljen a fűtési időszak minél nagyobb hányadában."