Üdv!
Havi 40e villanyszámla átlagosan jó tájolással kb. 40 panel ami nagyjából 71m2 helyet foglal. Pontosabb számoláshoz régió, dőlés, tájolás ismerete szükséges.
Kiindulásként nézd meg:
- Jelenleg rendelkezésre áll az ingatlanon 3x16A,
- van összesen 71m2 hely a 2 tetőn ( kb. Fele- fele),
- árnyékmentesek, tetőnként egyforma tájolásúak?
Amennyiben a betáp nem megfelelő, akkor hálózatbővítés és nagy eséllyel szabványos mérőhely kialakítás szükséges.
Ekkora rendszerhez az inverter már biztosan 2 MPPT kezel, tehát a két tető lehet eltérő tájolású.
Árnyék, vagy tagolt tájolás esetén megfontolandó a panelenkénti optimalizáló ( Maxim panelek + hagyományos inverter, Tigo optimalizálók + hagyományos inverter, SolarEdge rendszer, esetleg Huawei optimalizáló + Huawei inverter).
Hagyományos inverterek között az egyik legjobb a Fronius.
Napelem panelek közül én a legolcsóbb nevesek pártján vagyok, a minél gyorsabb megtérülés miatt. A cellák nagyon nagy részét úgyis csak pár gyártó készíti. Persze én könnyen beszélek, nálunk szerelés szempontjából mindegyik rendszer könnyen és biztonságosan megközelíthető.
A tűzvédelmi előírások miatt fontos, hogy az inverter és a mező távolsága, kedvezőtlenebb esetben tűzvédelmi leválasztó távkapcsoló beépítése szükséges.
Amennyiben az épületen van villámvédelem és a panelektől nincs meg a védőtávolság, akkor azokat is bele kell vonni.
Németországban a napelemes rendszerek fokozott villámveszélye miatt 10 kW feletti rendszer kötelező eleme.
Itt a homemade medencefűtés ki lett vesézve, lpe cső, keringető szivattyú, némi plusz cső, lpe tekercset tartó "alaplap", valószínűleg nincs olcsóbb megoldás. Cserébe dolgozni kell vele, meg kell hely a tekercseknek.
Szia! A medencefűtésre több opció van, az egyik a monoblokk hőszivattyú, ami 250e től millióig megkapható. A másik a napkollektoros fűtés, ha barkácsolós vagy, azzal a legolcsóbb, igaz, helyigényes. A Cser kft napkollektoráról nemrég volt szó.
Eljott az ido hogy szeretnek napelem rendeszt a hazunkra, es nekialltam utannajarni a dolgoknak. Egyelore meg a melyvizben tapogatozok, de visszaolvastam par oldalnyi hozzaszolasotokat, es ugytunik ti eleg komolyan bennevagytok mar a dologban. Tudnatok esetleg ajanlani par oldalt ahol megbizhato informaciok vannak a rendszerekrol? Szeretnek tajekozodni mielott belevagok. A rendszer ket teton lesz fennt, a hazon es a mellette levo garazson, es kb 40e forintnyi villanyszamlat kene fedeznie havonta (11kwp). Az energia nagyreszt mindennapi hasznalatra menne de szeretnek egy futott medencet is kesobb, de egyelore nemtudom eleg lesz-e ekkora teljesitmeny. Jelenlegi havi villanyszamlank kb 30e korul van. KErtem ajanlatot mar ket cegtol is, eleg korrektnek tuntek mindketten, es kb 4.5 milla koruli ajanlatokat kaptam. A markanevekkel sajnos nem vagyok meg kepben hogy ezek a panelek, es inverter jo minosegu-e, ebben is esetleg ha tudnatok egy iranyt muatni megkoszonnem. Tovabba ha van valakinek tapasztalata a medence futesrol (esetleg napkolllektorral jobb-e azt intezni - legfokeppen tavasztol oszig lenne futve nem telen) Elore is elnezest a sok kezdo kerdesert, de gondoltam mielott atvernek a szakik megkerdeznelek bennetetek is. Koszike.
Tudja valaki, Pentelénél mennyi lehet egy 275 W-os (Sharp) panel kábelekkel, tartóval?
Kaptam ajánlatot, 6 kW-os Symo 3 fázis + 10 panel 1.471 milla, de ebből nem derül ki, mennyi jut a panelekre, hétvégén meg nincsenek. Én meg szeretném kiszámolni több panellel is a kb. árat.
Már számolgattam korábban, egy 230V-os 3000W-os fűtőbetét, ami 5000Ft alatt van 3 sorbakötött táblánál 600W/m2, 4 sorbakötött táblánál 800W/m2, 5-nél pedig 1000W/m2 besugárzásnál ad teljesítménymaximumot.
A 3000W-nyi teljesítmény azért kell, mert annak van megfelelő ellenállása. Egy ilyen betéttel nem gond az átkapcsolás a napelem és a hálózat közt.
Amire nem is figyeltem.: 24 V-os töltő áramkörnél a csúcsfeszültség ~28 V, azaz jobban közelít a napelemek 30-32 V-os optimális munkaponti feszültségéhez. Egy 24 V-ra méretezett fűtőbetétnek ezt még illik károsodás nélkül elviselni.
Rettentő drága DC fűtőbetét helyett megoldás egy olcsó teljeshidas vezérlés a napelemektől várható csúcsfeszültség és áram elviselésére képes FET-ekkel. Pl. IRFP260, párhuzamos kapcsolás estén akár IRFZ46 vagy ..48. Ez elvégzi a DC/AC átalakítást tetszőleges (akár 50 Hz) frekvenciával és a termosztáttal lehet vezérelni a kikapcsolást. A DC fűtőbetét töredékéből kihozható. Kis módosítással drága mikroprocesszor vezérelt MPPT helyett (https://www.banggood.com/L60-60A-12V24V-Auto-LCD-MPPT-Solar-Battery-Charge-Controller-High-Efficiency-Solar-Tracking-System-p-1127913.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN) jelentéktelen többletköltséggel "MPPT közelítő" vezérléssé alakítható egy LM 339 vagy LM324 IC-vel.
IGBT-nek csak nagy feszültségek esetén van értelme, párhuzamos kapcsolás 24-40 V-os feszültségeinél a FET olcsóbb és gazdaságosabb. 6 db napelem soros kapcsolásánál még mindig a FET olcsóbb, mint az IGBT.
Az MPPT funkció pedig már mindenütt gazdaságtalan pénzkidobás.
Persze hogy az, hiszen a 6 tábla 1500W teljesítményű napelemből bőven elég, ha 1000W-ot ki tudunk nyerni, a 2 plusz tábla meg azért kell, hogy ne ázzon alatta a tető.
Ennél nagyobb marhaságot idén még nem mondtál, csak tavaly.
Így van, nagyon drága. Ezzel annak érdemes foglalkoznia, aki valahonnan hozzájutott fillérekért sérült, de működő napelemekhez.
Egyébként az autós inverter helyett elég egy nagy terhelhetőségű (IGBT) hídkapcsolás, ami váltót tud csinálni a DC-ből. Innentől megszűnik a DC ív problémája.
De én bevallottan nem értek a napelemek lelkivilágához, pedig nézegettem amiket linkeltél.
A napelem áramgenerátor, ami azt jelenti, hogy bizonyos határig mindegy, mekkora ellenállást kötsz rá, azon mindig ugyanannyi áramot hajt át, ha a napsütés erőssége állandó. Az egyszerűség kedvéért vegyünk egy kisebbet, aminek a maximális árama a legnagyobb napsütésben 1 Amper. Ha ezt rövidre zárod, 1 amper fog folyni a dróton, a feszültség ilyenkor 0. Ha 1 Ohmot teszel rá, akkor azon az 1 Amper 1V-ot fog létrehozni (teljesítménye U*I=1W). Ha 2 Ohmot, akkor az 1 Amper 2V-ot csinál(2W), ha 10 Ohmot, akkor 10V (10W). Ha 20 Ohmot, akkor 20V (20W).
Eddig tiszta áramgenerátor volt
Na efölött kezdődik a határ, 25 Ohmnál már nem tudja annyira emelni a feszültségét, hogy az 1A átfolyjon, itt pl csak 0,9A tud folyni, U=I*R=0,9*25=22,5V (P=20,5). Ha tovább növeljük az ellenállást, akkor tovább csökken az áram, 30 Ohmnál 0,8A, U=24V, P=19,2W. Ha megnézed, itt már a teljesítmény is csökken.
A következőkből indulj ki:
Adott a cekászod ellenállása: 0,64 Ohm
Adott a napelem maximális árama (katalóguslap), a linkelté 8,75A.
Ha 4 napelemet párhuzamosan kötsz, akkor az áramuk megnégyszereződik, ez 4*8,75=35A
A feszültség az az áram és ellenállás szorzata, tehát 35*0,64=22,4V.
A teljesítmény a kettő szorzata, tehát 35*22,4=784W
Az egyik panel "látszólag" feleslegesen van ott, hiszen a 3 panel tudná ideális esetben a 750W-ot.
Nagyon szépen bemutatja, hogy mi történik különböző napsütés-viszonyoknál, ha a legnagyobb teljesítményre számoljuk ki a fűtőszál ellenállását, illetve mennyivel több teljesítményt tudunk napi átlagban kivenni, ha 1,4-szeresére növeljük ezt az ellenállásértéket. A továbbiakban pedig felvázol egy átkapcsolható rendszert, ahol két fűtőszál van, és a napfény erősségétől függően a számára ideálisabbat kapcsolja be.
Tegyünk rá 10 tábla napelemet, azok együtt tudnak 80-90 Ampert is :) De hát úgyse fog szétégni szerencsétlen cekász!
Ha a napelemnek van egy maximális feszültsége, adott ellenálláson nem fog tudni nagyobb áramot áthajtani.
Írtam korábban hogy 900W 24V cekászt találtam, az elvileg 37.5A és 0.64Ω.
Ha négy panelt teszek rá: 37.5A / 4 = 9.37A jut egy panelre, ez több mint le tud adni.
Mint ahogy a 4*250W is több mint a 900W, szóval azt gondolnám három panelnél több nem kell, akkor nincs kihasználatlan teljesítmény.
Szerintem. De én bevallottan nem értek a napelemek lelkivilágához, pedig nézegettem amiket linkeltél.
A három panel + boiler + cekász az kb. 200k, komplett kollektoros rendszerek meg 800k-1M amit hirtelen feldobott a google, szóval négyszeres hatásfok, négyszeres ár.
@kiggyo
Kösz a linket megnéztem, ehhez is kell plusz boiler, a meglévőt nem akarnám átalakítani, jobb sorba kötve.
Kicsit hiányos az oldal nem találok minden szükséges infót, és a webshopban sincs minden amire szükség lenne.
Felveszem majd velük a kapcsolatot, lehet csináldmagad lesz a vége.
"Ekkor a napelemek működnek a névleges teljesítményük alatt akkor is, ha telibe süti őket a Nap."
Persze, épp az a cél, hogy kevesebbet vegyünk ki egy napelemből, mint amit tud. 4 darab 250W-os tábla helyett tegyünk fel hatot, hogy 1000W-al fűtsünk!
Nem kell semmit illesztgetned a névleges üzemi feszültségen kívül.
Nem hát! Egy 24V 1000W-os cekász Te írtad, 50A-el működik. Tegyünk rá 10 tábla napelemet, azok együtt tudnak 80-90 Ampert is :) De hát úgyse fog szétégni szerencsétlen cekász!
Persze, hogy nem kell illeszteni. Ahogy egy erősítőhöz sem kell a hangfalakat illeszteni.
Teljesen mindegy, hogy 2, 4 vagy 8 Ohmos hangszórót teszünk rá, ugyanakkora teljesítménnyel fog szólni. Ja, mégsem! Hát ez röhej. Jó lenne, ha befejeznéd itt a baromságaid szórást, de tényleg.