Összeszedtünk egy pár dolgot a piacon kapható főleg INTEX és Bestway mobil kerti medencék üzemeltetésével kapcsolatban.
Megpróbáltuk tematikusan, hátha segít az új tulajdonosoknak élvezetessé tenni a medencézés(beüzemelés, karbantartás, problémakezelés, jótanácsok, ötletek, javaslatok)
LÁSD: http://e-autos.hu/mobilmedencek/
A teljesítmény - eltekintve a kis vacak papírszűrősöktől - inkább annak a függvénye, hogy mennyire vagy türelmes időben és áramfogyasztásban, illetve a szomszédok felé a zajterhelésben.
Egy ilyen - saccra - 5 m3-es medencéhez még a legkisebb is megfelelne homokszűrőből, de az emberi igényeket ismerve (ám az anyagi helyzetet nem), hamarosan ki lehet nőni ezt a méretet, és egy 10-20 m3-es esetében már meggondolandó előre egy nagyobb.
A "nagykönyv" szerint egyébként naponta a medence térfogatának 3-szorosát kell megforgatni, a teljesítménytől függően rövidebb-hosszabb idő alatt. Tehát egy 5m3-es medencénél 15m3-nyit, amelyet egy 3000L/óra teljesítményű 5 óra alatt végezne el.
Sajnos típusokat, s azok időtállóságát nem ismerem. Nem tudom, melyik gyártó építi bele még - ebben a környezet hisztéria idejében is - a beletervezett elavulást, vagy esetleg dobálja ki a még készleten lévő ilyesfajta termékeit. Tehát adott esetben az is számíthat, hogy mennyire új gyártmány.
A megadott medence kisebb gyerekeknek nagyon jó, úszni is tudnak benne, de hamar felnőnek (sajnos). Én 12 évvel ezelőtt vettem - használtan, harmadáron - egy 17 m3-es szögletes medencét (szkimmerrel, befúvókkal beszerelten), és a szűrőt újonnan (utóbbit majdnem ugyanannyiért). 9 év után cseréni kellett és 20 m3-res volt olcsóbb, de a forgató/szűrő még mindig ugyanaz. Sajnos a "kicsik" annyira felnőttek, hogy már alig használják.
Nekem stabil a ph a sósav használatával. Kb 2 hetente öntök bele 2 dl-t, a 9m3-es medencébe.
A PH-nál meg az a lényeg, hogy 7-7,4 között legyen, akkor fejti ki a klór legjobban a hatását.
Nálam a ph mindig jó, de ettől függetlenül rettentően vízköves a medence. A létra belső oldala a szezon végére olyan vízköves, hogy kaparni lehet róla. Álatalában sósavba mártott ecsettel szoktam leszedni róla.
Mindegy, akkor vagy megszokom így, vagy rááldozom azt a 7 ezer Ft-ot, és feltöltöm csapvízzel.
A víznek két keménysége van. Állandó és változó. A változót adják a karbonátok, de attól ugye szabadulni akarunk amit sósavval és kénsavval is megtehetünk. Attól a kálcium és magnézium ionok maradnak a vízben csak állandó keménységgé alakulnak a hozzájuk kapcsolódó klór vagy szulfát miatt.
A sósavról mondják azt, hogy túlzott használata nagyon alacsonyra viszi a keménységet(!), amelynek az eredménye az, hogy a pH érték bizonytalanná válik. Ezért szokták ajánlani azt, hogy egy idő után ne sósavat, hanem kénsavat (akkumulátorsav) használjunk.
A Hipóval (NaOCl nátrium hipoklorid) meg az a baj, hogy sokan a klórozáshoz használják (ami önmagában nem rossz), és gyakorta adagolni kell emiatt, ami idővel nagyon elviszi a pH értéket pluszba (túl lúgos lesz). A túl lúgos víz kedvez az algáknak, és hiába a klór, nem öli eléggé. Vagyis pH minusz kell hozzá, ami - ha sósavval megy, akkor - a fentiek szerint a túl alacsonnyá vált keménység miatt, a pH mérést bizonytalanná teszi.
De bizonytalan a pH akkor is - amint már megírtam - ha a keménységet csökkentjük úgy, hogy CO2 szabadul fel tőle, amely lassan eltávozik a vízből (visszanövelve a pH-t).
Nos, gyakorlatom nincs benne, de elvileg az alábbi kémiai folyamatok segíthetnek.
Ha vízkő, akkor feltehetőleg CaCO3 (mészkő) ill. MgCO3 (a dolomitban van), és karsztvidéken fordul ez elő. Általában az ilyen víz lúgos (pH>7).
Egyébként is azt írják, hogy ha sósavval csinálunk pH-minuszt (tehát NEM a kapható NaHSO4 tartalmú sóval), akkor az mellesleg csökkenti a keménységet is. Tehát ha lúgos lenne a víz (pH>7), akkor ezzel savanyítjuk. Ténylegesen a fenti két anyagot kloriddá alakítja (CaCl és MgCl), és szénsav szabadul fel (H2CO3). Ez utóbbi csalóka savasságot is eredményez, mert idővel eltávozik belőle a CO2. Ezt a folyamatot gyorsíthatjuk "szellőztetéssel", ami azt jelenti, hogy a vizet órákon (napokon?) át spricceljük (permetezzük) a keringető kifúvóin át, meggyorsítva a "szódavízből" a széndioxid távozását. Ettől csökken a savassága.
A probléma ott kezdődik, ha a víz eredetileg is savas, illetve a pH beállítást követően is még túl kemény. pH+ -nak semmiképpen nem javasolt a szokványos karbonátos plusszolók (NaCO3 - szóda, NaHCO3 - szódabikarbóna), hiszen az visszaviszi a karbonát ionokat. A NaOH lenne jó, de az nagyon veszélyes, és nem is kapható bárkinek. Innentől már megáll a tudományom. A fémionok persze így is benne maradnak, ami azonban már nem a Német keménységet növelik.
Nem tudom, hogy ilyen nagy mennyiségű víznél az ioncserélő gyanta mennyire működik...
Egyértelműen vízkő! Az ujjaimmal porrá tudom morzsolni, de azért öntöttem rá sósavat is, és telejsen feloldja. Tavaly megmértem 42 nk fokot mértem a keménységre.
Most már pár éve kútvízzel töltöm fel nyáron a medencét. Az a bajom, hogy nagyon kemény a kútvíz, ezért a szezon alatt rengeteg vízkő rakódik le a medencébe.
2 hónap alatt a szezon végére kb 15-20 marék. (kép)
A ph 7,2-7,4 között végig, és a klór is 0,7-1 körül.
A víz egész szezonban szép tiszta, csak ez a vízkő ne lenne.
Tudnátok olcsó hatékony módszert a lágyításra, vagy jobban járok a csapvízes feltöltéssel?
Nekem kb 27 m3-es a medencém. Kb egy hete megy az ózon, de úgy látom én is, hogy mellette kell majd a tabletta. Aztán kicsit rákerestem és írták is, hogy a klór mennyiségét le lehet csökkenteni 1/4-re. Így megy vissza az úszó adagoló a legkisebb nyilásra állítva.
Elég jó a fedés, így rovar egy-kettő ami betéved. Ritkán nyitom ki teljesen, mert közelben lombhullató fák is vannak.
A téli üzemmódban az úszó adagoló 2db 200-as tablettával bent marad és a víz tetején a fekete bubérékos fólia a teljes felületet lefedi. Télire nem kap napfényt és keringtetést sem a víz. Persze leengedve a szkimmer alá a vízszint. Semmi alga, csak pár bogár ami tavasszal vár. Ez már 5 éves víz és marad is. Persze kell után tölteni, mert ebből zuhanyzunk, valamint a szűrő tisztítás és a párolgás is jelentős. Most kerek 30 a víz hőfok. Tervezem egy csőkígyót kirakni a napra, hogy a szezon elejét-végét meg lehessen nyújtani...
Előbb egy-két adat, olyan 55-60 m3-es , az ózonos kezelés alatt a víz hőmérséklete
27-30 fok között volt, jelenleg 28 fokos.
Az első hónapban csak ózonos kezelés volt, aztán jöttek az unokák , a nagyobbik szólt , hogy kicsit síkos a medence alja / leér már a lába /
Megnéztem , valóban kezdett kicsit algásodni , de a víz kristálytiszta volt.
Kapott 2 liter algaölőt,ennyi volt itthon és egy maxi kombi tablettát , másnap porszívóztam.
Teljesen rendbe jött , most ott tartok, hogy kb. kéthetente kap egy maxi kombi klór tablettát ,a 200 grammost.
Nálam ügy működik , hogy az ózon generátor a keringetés áramára van kötve , a keringetés bekapcsolásával indul.
Persze kikapcsolható , hiszen fürdéskor mindig megy a keringetés , de az ózon nem.
A keringetés egy időkapcsolón van, egy -egy indítás egy óra.
Általában dél előtt megy kétszer az ózonos kezelés.
Összességében nagyon elégedett vagyok vele , hiszen sokkal kevesebb vegyszert és kezelést igényel a medence.
Az ózonos beruházás alig került tizenöt ezerbe.
Korábban ha délután mentünk fürdeni elég sok rovar volt a vízben vagy a medence oldalfalán, ennek már nyoma sincs , teljesen rovar mentes lett a medence.
Nagyon kíváncsi vagyok a télre, eddig minden tavasszal több napot töltöttem a tisztítással , remélem ebben is kedvező változás lesz.
Ha télen süt a nap , megy az ózonos kezelés , sajnos 5 Ft/kW -os áramom van , mivel több mint tizenöt éves a rendszer.
Szasztok! Válaszolok magamnak, hátha hasznos másnak is. Szóval Intex sóbontó, CS3220 típus 17 m3 medence, 3 év, 91-es hibaüzenet.
Sok-sok mail, telefon után: sajnos tönkre ment a titán! elektrolit cella. Természetesen ebben a galaxisban nem beszerezhető. Így vagy kukázom a teljesen jól működő elektronikával és veszek másikat, vagy a sós vizet kezdem el vegyszerezni. Minden medencés cég - netes és maszek - akiket hívtam nagyon segítőkészek voltak, az Intexes szerviz főnöke előtt is le a kalappal! Még egy remény: novemberben juttassam az eszébe és megpróbálja gyártótól beszerezni, de nem sok remény van rá. Egyébként 3x.000 az ára kb. Az újnak 40-50 közt most.
Szóval elég nagy szívás, de amin polemizáltunk: mi a szar teheti tönkre a TITÁN cellát? Hát a só. A jódozott és adalékolt só, bár én Siede-speisesalz német sót használtam idén, amit kifejezetten ajánlanak medencés oldalak a medencékbe.
Megnyugtatásul minden fórumon mondták, hogy a 3 éve vásárolt sóbontómtól csak szarabb minőségű lesz, nyugodjak bele.
Hát itt tartok. Jövő héten kénytelen vagyok venni egy másik sóbontót, bár lehet, a garancia miatt jobban járok, ha ezt az idényt kihúzom vegyszerezéssel, méregetéssel és tavasszal veszek újat.
Ezek után nyilván el lehet gondolkozni az új telepítőknek, hogy vegyenek-e kombinált - homokszűrős és sóbontós - eszközt. Kérdeztem a sóbontó+ózonos combon is, na arról pláne lebeszéltek, már csak néhány helyen próbálják a 160 ezres cuccot 100 alatt elsütni - majdnem ráugrottam. Szóval szerintem a gépészetnél minden külön eszköz legyen, még ha több lesz a kanóc is.
Szia, érdeklődöm, hogy továbbra is jól megy az ózon vízkezelés?
Kell mellette ph kezelés, vagy pelyhesítő, esetleg más vegyszer?
Ali jóvoltából megjöttek az anyagok.
Így összeraktam a saját rendszeremet. Az ózongenerátor 3 lapos 220V, venturi cső és keverő 1"-os.
Szépen pezseg és a felszínre érkező buborékok szagán alig érződik az ózon. Fedett a medence, így lényeges, hogy milyen a levegő alatta. Még csak egy-két napja üzemel, de remélem más vegyszer nem kell. Jó lenne , ha elég lenne az ózon a kb 25 köbös medencére.
Intex CS3220 sóbontó működött ímmár 3. szezonban kifogástalanul. Most nálam is jelentkezett a 91-es hibaüzenet, ami többek között kevés sóra utal, de akár a titán elektrolit rész meghibásodására is.
Sóhiány véleményem szerint nincs, szezon elején a 17 m3 medence feltöltve. De az első hibaüzenet során nyomtam hozzá folyamatosan kb. 20 kilót. A hibaüzenet csak jön és nyilván le is áll a sóbontás.
Második lehetőség az elektrolit cella tisztítása. Megtörtént, ecetben áztatva - a 2 hete fennálló probléma során már vagy háromszor -, de azon kívül, hogy az első esetben vastag sóréteg ült az egyik kis érintkezőn, ami szépen le is pattant az áztatás után, továbbra is csak dobja a hibaüzenetet kb. 20 perc használat után. Kipróbáltam fokozott klórtermeléses módban is, nyomtam a tisztítás funkciót is, de sajnos mint írtam legfeljebb 20 perc üzem után dobja a 91-es kódot csipogás mellett.
A konkrét kérdés: ki tudom-e mérni valahogy, hogy az elektrolit cella hibásodott meg és ha igen, hogyan? Vagy egyből kuka, és rendeljek be egy újat? Nyilván sürgős a dolog, mert még tombol a nyár és az unokák is. Esetleg van ötlet arra, hogy holt tudom ellenőriztetni-javíttatni?
Inkább írom: 3kg/m3 nagyjából, amivel számolni kell. Én is hasonlót használok, de amíg az általad megadott 10 m3 alatti karbantartásra ajánlott, nekem kicsit nagyobb van. (17 m3), de teljesen ugyanaz.
Szóval a 8 kg nagyon sovány mennyiségű vízhez elég. Még annyit: én tápboltban veszem, nagyságrendekkel kevesebb az ára, mint máshol.