Ráadásul lesz egy full illegállis, semmilyen szabálynak, szabványnak sem megfelelő, műszaki vizsgán azonnali bukás esélyét magában hordozó autóstárs bosszantód.
Éppen DRL fény beszerelésén ügyködök régi autómba. Leírnám a történetet és persze a hozzászólásokból (ha lesznek) tanulok is. Bocsánat, ha nem olvastam vissza elég sokat!
Először is nem akarok fúrni-faragni, a meglévő lámpatestben helyezem el a DRL LED-et. Ehhez DRL-index kombinált LED-et használok, azaz a DRL fény az index "helyére" kerül. Indexeléskor a DRL automatikusan lekapcsol és csak index módban működik az adott oldalon.
Ehhez már beszereztem a szükséges LED-index izzókat, labortápon teszteltem, kifogástalanul működnek. Természetesen egy sönt ellenállás van benne, hogy index üzemmódban a villogás üteme szabályos maradjon.
A vezérlésen akadtam el, bár magam is meg tudom tervezni és csinálni. Automatikus bekapcsolásban gondolkodom, amely nem a gyújtás ráadásakor indul, hanem amikor a kocsi motorja elindul, és van töltés. Ez végtelenül egyszerűen megoldható, egy zener dióda, két ellenállás, egy tranyó és relé segítségével.
Én azonban kicsit előre futottam, hogy megvettem egy kész gyári vezérlést. Gondoltam kompakt előre szerelt, minek bajlódjak vele?
Na ez nem működik, így jártam! Nem csak 13V felett kapcsol be, hanem már 10 voltnál is. Ráadásul a nyugalmi áramfelvétele is 20 mA, azaz beépítve annyit fogyasztana, mint a komplett autóvédelmi rendszer! Egy valami működik benne, hogy a helyzetjelző felkapcsolásakor a fényereje durván feleződik.
A rest egyszer fizet, aztán nem ússza meg a melót! :-(
az utolsó hsz. óta igencsak elszaporodott a drl utólagos beszerelése. Ha eltekintünk a borzalmas barkács megoldásoktól, a zöme nagyon jól oldotta meg, és erős a fénye is, még napsütésben is.
Az újabbak bekötéséhez már csak három szál kell, (test, egy indítás után fesz alatt lévő madzag, és a helyzetjelző madzagja).a többit a lámpában lévő elektronika megoldja. Van már lámpánként 18 led is, és nem is nagy a lámpa.
elnézést, rosszul fogalmaztam az elöbb, a lényeg a ködlámpa üzemmód ok, a drl módban ha elindulok és elérem a kb 10-12 km /h tempot lekapcsol, majd megállásnál újra világít.. gyujtáson alapjáraton szépen müködik, helyzetjelző kapcsolására pedig rendben kialszik.
sziasztok, ködlámpa helyére rakattam be a DRL-t ködlámpként müködik gond nélkül, a középső led világit amig a helyzetjelzőt del nem kapcsolom, de ha a drl funkció él akkor a 6 szép kis led körben csak addig világit amig el nem érem a kb 12-14 km/h órás sebességet utánna lekapcsol, amikor megállok újra kigyullad, ötlet? :-)
Tapasztalatom szerint a világítás rendszerében egy relé pont a legerősebb láncszem. Az, ha nincs megégve a kontaktus, akkor kb. mérhetetlen a fesz esés rajta. Egy 30A-es relének 10A-t kapcsolnia bakfitty :)
Testkábelek, vékony vezetékek, rossz kontaktusok okozzák a gondot...
A relé doksijában van egy olyan, hogy max. kontakt ellenállás, na abból szépen ki lehet számolni adott terhelés mellett a max. ott elvesző feszültséget. Illetve nagyobb áramok esetén maga a vezeték hossza és keresztmetszete is tényezővé válik.
A hibát ott követted el, h terhelés nélkül mértél feszültséget. Itt azért mennek amperek. Egy jó rendszernél ha mondjuk az akkufesz járó motornál 14.4, akkor illene az izzó lábain mondjuk min. 13.8-14 voltot mérni. Ha én relézek, akkor 0.2 voltnál többet nem engedek magamnak :)
"Jó lenne, ha úgy üzemelne, hogy pl: gyújtáskor és a helyzetjelzővel működjön, tompított kapcsolásánál, már ne, csak az irányjelző menjen!"
Ebből (és a kérdésedhez választott topicból) viszont pont az következik, hogy nappali menetfényként akarod használni, tehát méis erre bíznád...
És igen, abban biztos vagyok, hogy azt el tudod dönteni, hogy MAGADNAK mi a jó. Afelől van kétségem, hogy az érdekel, hogy a közlekedésben résztvevő társaidnak is jó-e az...
Leépítő kritika alatt mire gondolsz? Egész jó ötleteket kaptál, mire tudod használni, amit vettél.
Ajjaj, lehet kérni, hogy erre ne bízd az autód nappali kivilágítását? Ezt mindannyiunk közlekedésbiztonsági érdekében mondom.. :( Este fog kicsit látszani, kb. mint pár szentjánosbogár, de nappal semmit nem fog érni. Ezerszer fényesebb lesz az ablakon esetlegesen megcsillanó napfény. Szóval légyszi ne.
De tudom ajánlani kerékpáros bukósisakot felturbózni ezzel a bazári index funkcióval, arra szerintem jó lehet!
Wire Connection Red Wire: connecting to Headlight or ACC(+) Black wire: connecting to Ground Light Yellow wire: connecting to Turn Signal (+)
Ott van. Piros gyujtas plusz, vagy lampa plusz, fekete a test, sarga az index plusz. De tiltoszal nincs, szoval kap egy pluszt, akkor vilagit, ha nem kap, nem vilagit.