Ebből a fajta elektromosból pár száz darab plusz néhány száz nagyobb teljesítményű elektromos kishajó biztos nagyon jót fog tenni a Balatonnak a közeli jövőben, ugyanis elektromossal lehet ott menni. Hogy konkrétan a vizisí tilos-e, arra nem emlékszem a HSz-ből (tilthatja más akár) nyilván ha nincs ami húzza (normál motorcsónak) vizisíelő sincs. Ugyanakkor az elektromos már képesek húzni így még akár meg is jelenhetnek a Balatonon (egyéb tiltás hiányában).
Laktam Minnesotában (land of 10000 lakes), na ott mind a tízezer tavon ez ment, három külmotor, többszáz lóerő, zaj, bűz, meg kaotikus hullámzás (mondjuk akkor pont nem volt hajóm, csak szörföm). A Balatonon meg a tengeren kifejezetten szeretem bő széllel meglovagolni a hullámokat, de amikor teljesen kiszámíthatatlanul interferál 10 különböző irányból érkező meredek farhullám, na azzal semmit nem lehet kezdeni.
Folyamatosan elbeszélünk egymás mellett, aminek nincsen értelme. Én egy dologról beszéltem, a balatoni motorcsónakázásról, illetve az e csónakokról(skiló és szárnyasok), te hol V8-as motorokról, hol fánkozásról, vizisíről+vadorzókról(nem tudom hol) - ezek tilosak a Balatonon - leszámítva az épített pályákat(wake board), ahol viszont nincsen húzó csónak, s zárt a pálya...
Eléggé világosan leírtam hogy SZÁNDÉKOSAN kitrimmeli a vízből a hajótestet, hogy HULLÁMLOVAGOLNI lehessen (nem vízisíelni, az ciki) vonókötél nélkül a hajó farhullámán!
De amikor fánkot húz, akkor is a minél nagyobb farhullámra gyúrnak, hogy a fánkot azon keresztül húzva legyen "élmény" a rajta levőknek. Mindenki más meg telibe van sz@rva, ŐK épp szórakoznak.
Szövegértelmezéssel komoly bajok vannak...
Ja! Továbbra is várom a HSz vonatkozó rendelkezéseit az előző kijelentésedre.
Magam sem hittem volna, de tegnap láttam a dunán egy sárnehéz fateknőt, gyakorlatilag egy deszkadoboz volt, lapos fenékkel, egy irdatlan motorral. Az orra kb fél-1 méter magasan volt víz felett, a faránál a palánkja nem látszott, vízszint alá ment. Tolta ki oldalra a Dunát maga alól.
A nagyobbik hajtáslánccal mind a végsebesség mind a végsebességen elérhető hatótáv értelmezhető akár balatoni viszonylatban is és ha nem maxon túrja neki az ember akkor akár keresztben át lehet szelni egy töltéssel.
Egy szárnyas siklóhajó nem kelt brutális hullámokat. Nézd meg azokat a szárnyas E deszkákat, amelyek már most is szaladgálnak, a Balcsin is - gyakorlatilag nem hagynak maguk után nyomot. Ez így lesz a nagytestvérükkel is - mert nincs az az akkumulátor (jelenleg) amely a vizettúró verziót működtetni tudná... (Dunán, tengeren sok szárnyast láttam, minimális a hullámkeltésük, ha már siklanak). Az, hogy jó-e, ha sok 30kn-val szaladgáló E csónak lesz a vizen? - más kérdés. Egyrészt a vizikressz is szabályozza a mozgásukat, a parttávolság függvényében, másrészt betennék módosítást ebbe, amely mondjuk 1 km-re korlátozza a a 10kn feletti használatot ilyen esetekben - felette kemény büntetés - s ezzel meg lehet fogni a problémát.
A Balatonon, ha az tényleg hullámzik, kétlem hogy egy 60-70 kilós versenyjolléval pár percnél tovább kint lehetnél (edzést, versenyt leszámítva). Ugyanis ilyen esetben viharjelzés van, abban meg jolle nem lehet kint, ergo azonnal kizavarnak amint észrevesznek.
Egy 3-4-5T-s 30 láb vagy afeletti hajóval nyilván engem sem zavarna különösebben semmi, a vizsgánkon azért nem egyedül voltam akinek kicsit túl sok volt a Balaton látványa. Egy B25-tel azért csak sikerült, de az a másodfok nem véletlenül volt feltéve, nem sok bátor hajós volt kinn a vízen.
És ezek a hullámok nem motorcsónak által keltett hullámok voltak, a hullámhossz egészen más.
Egy kitrimmelt siklóhajó, aminek a farhullámán HULLÁMLOVAGOLNAK (nem vízisíelnek, az nem elég menő) hidd el tud durva hullámokat kelteni, nem a hullámok magassága a legfőbb gond hanem a hullámhossz. Szélcsendben vagy nagyon minimál szélben épp csak manőverképesen egy cseppet sem vicces. Én tudom hogy nem tudunk felborulni (persze a jolléval igen), de a svert csattogása a svertszekrényben, a baum ide-oda lengedezése a sottkorbács csapkodása engem zavar, a hajó hánykolódása meg a nejem. Mindennek tetejében ugye azért megyünk ki, hogy a szelet, a napot, a víz csobogását, a madarakat (mondjuk úgy a csendet) halljuk, nem azért hogy a V8-as motor ordítását.
Irigy meg nem vagyok, nem izgat ki mire költi a pénzét, csak az ha néhány buzi a saját prosztó szórakozásával emberek tucatjainak a pihenését teszi tönkre önző módon (hanghatás-hullámkeltés az úszóknak-kajakosoknak-SUP-osoknak-jollésoknak nem barátja). Ha már annyira fussa akkor lehet elhúzni a Tisza-tóra, nincs messze és ott veretheti neki amíg tart a benzin, nem egy széltében talán 1km, leghosszabb egyenes távon talán 3km-es tavon kell jaszkarizni.
Brutál erős elektromosat még nem láttál, majd fogsz, innen indult ez az egész "beszélgetés".
- nem láttam még brutál erős elektromost a Balatonon, edzőhajót, vizitaxit annál többet - ezek nem elektromosak.
"...keltve méter közeli BUKÓHULLÁMOT ver, két-három méteres hullámosszal. Félelmetes" ...ne misztifikáljuk a dolgokat, aki vitorlázik, nem fél a széltől, s a hullámoktól, amellett a Balatonon nem láttam még olyan hullámokat, amelyek érzelmeket keltettek volna bennem...
- e-csónak - nem fáj, nem inkább az írigységi faktorról van szó?
A sporteseményeket, edzéseket lehet (és kell is) biztosítani motorossal. Ehhez ahogy írták külön engedély kell és amennyiben jól tudom, az edzésekre ki kell vezényelni a biztosító hajót, ezt pedig valami könyvben vezetni is kell. Ezek a motorosok NEM kedvtelési célból vannak tartva. NEM vontat(hat)nak vízisíelőt és NEM ordít róluk napjaink sz@rjai egynyári "slágerek". Kialakítását tekintve ha jól rémlik RHIB-nek vagy más puhafalúnak kell lennie, különben nem kapja meg a mentőmotoros minősítést.
Ellenben a brutál erős elektromosokkal valószínűleg nem Pista bá' fog kimenni pecázni a nádszélbe. Valahová tenni kell majd őket, biztosan nem a parton lesznek tárolva, ezzel minden bizonnyal a vitorlás kishajók további kiszorulása következik a kikötőhelyekről, mert ezek a motorosok nem a 3x-4x lábas hajók helyeire pályáznak, akinek meg "fussa" rájuk nem okoz gondot a kikötőhely árának a kiköhögése.
Nálunk elég kicsi a tó, a hullámok ezért garantáltan közel vannak. A jollémmal konkrétan nagyon komoly küzdelem nem felborulni ha oldalba kapom (pici szélben korlátozottan vagyok manőverképes) de még a Venust is rendesen megcibálják a hullámok, amik a szél által keltett hullámokhoz képest magasabbak és nagyon rövid a hullámhosszuk. Ha pedig sikerül úgy manővereznie a motorosnak, akkor bizony egymást erősítő hullámokat keltve méter közeli BUKÓHULLÁMOT ver, két-három méteres hullámosszal. Félelmetes.
A sportegyesületek motorosai (és a mentőhajók, vizitaxik, stb) külön kategória, speciális engedéllyel mennek. (Más kérdés, hogy az engedély kiadása és a használat ellenőrzése mennyire szigorú.)
Elektromos motorcsónakot (kishajót) viszont mérettől és teljesítménytől függetlenül, korlátozás nélkül lehet használni.
Arra azért mindig vigyázott, hogy a külföldi konkurencia alatt maradjanak (jóval) az árai. Sőt, szerintem a közvetlen hazai vetélytársaknál sem volt drágább és mindig olyan érzetet tudott kelteni, hogy ad valami extrát :)
Ő arról híres, hogy nagyon drága hajókat épít olyan megrendelőknek, akiknek nagyon drága hajókra van szükségük. Ebben ő a legjobb itthon. Egyébként nagyon bírom. Tök jó vele beszélgetni vitorlázásról.
Szivem szerint egyetertek Veled. De az ilyesfele kontrollt altalaban nem a szabadpiacra, a profitorientallt vallakozokra kellene bizni, hanem a kozhatalom gyakorloira. Vagyis megfeleo szabalyozas kellene. Mint pl. a siklasra kepes motorosok tiltasa.
Ha ő nem, akkor hamarosan lesz más, aki megteszi, aztán az keresi sz@rrá magát.
Egy dologgal lehet ezt megfogni. Max 20Le villanymotor a Balatonra (örüljenek neki hogy mehetnek egyáltalán motorral) törvényt rá, oszt jónapot. Mondja bárki, hogy azzal már nem lehet hajókázni. Egy "nyamvadt" 70 librás motorkával mozgatom a hajóm, lehet talán 0,5kW-os is. Jó, nyilván hullámzásban, erős szélben nem tudna mit kezdeni vele, de akkor is több mint 1T 0,5kW-tal. A "gázkar" meg fél állásnál ritkán van jobban megtekerve. Ma egy kb 8x4m-es stéget húztunk (nem egészen húzás, mellévett alakzat volt) vissza a helyére, mert valahogy sikerült neki felülbírálnia a tulaj által kijelölt tartózkodási helyét. Harmadgázzal mégis értelmezhető tempóban vittük vissza a szökevényt.
Nem vitatom a zsenialitását, sem az üzleti érzékét, de ha a világ rossz irányba halad, azt fékezni kéne és jó irányba terelni, nem rádobni még egy lapáttal, főleg egy vitorlázónak!
Tudom romantikus vagyok, majd felébredek, ha a bilibe lóg a kezem! :(
Sopi többször zseniálisan ráérzett már az idők szavára és nem is félt belevágni, dolgozni érte ( Nau330, Nau370). Persze, olyan is volt, ami nem jött be, de ez nem törte le. Most úgy érzi, erre van igény. Félek tőle, igaza lesz. Hacsak valami nagyon nagy kutya tyúkszemére nem lép vele. Sajna félek tőle, már a süllőhorgászokban sem reménykedhetünk :(
Pénzért? Kereslet egészen biztosan van rá, kielégíti (gyanítom amire kereslet van nagyobb marginnal adható, mint amiből a konkurenseknek is van) és keres egy valag pénzt, vitorlázni meg elmegy oda a valag pénzből, ahol ezek a cuccok őt nem zavarják a pihenésben.