Nagymamám nagyon régen épült házával szeretnék pályázni kis falujában egy fotópályázatra. Van egy nikon D90em 16-85 VR obival meg egy sigma 50-150mmis Szeretném a lehető legprofibban lefotózni mindenféle torzítás nélkül, úgy hogy legalább az esélyeim meglegyenek a dobogós helyhez.
Szeretném ha nem lenne semmi torzítás, és erre 20,000Ft-ig hajlandó vagyok pénzt áldozni. Szerintetek mit használjak, h ezt kiküszöböljem és milyen eszközökre lenne szükségem?
Láttam, h lentebb valaki hirdetett valami előtétet?, nem tudom mi a véleményetek.
Az épületfotózáshoz kiválóan alkalmas Plaubel Peco Profia 9x12cm / 4x5inch professzionális optikai pad rendszerű (kardán) kamera eladó a Vaterán. Biztosan tudom, mert én tettem fel :-) Keress rá a Plaubel szóra, nem valószínű, hogy lesz másik találat is.
A legtöbb képem Bp-n készült, ide járok be dolgozni és jövögetek fel hétvégente. Ezen kévül még Berlinben készítettem egy halom képet, két hetet töltöttem ott (Sajnos nyaraláskor az ember kénytelen annál a fénynél fotózni, ami éppen egy adott helyen és időben van, és az ritkán felel meg az ember elképzeléseinek :-)
Szép helyeken jársz...
Én egyenlőre csak Bp-n akarok forgolódni egyet, most ahogy látom rengeteg olyan épület van amit le tudnék fotózni, de napközben tiszta rohanás az élet. (belső sávban a nyitott ferrarimban 220 felett, biztos veled is így van ez :-)
[OFF]
Volt itt egy hozászólás "Gázhajó" névvel, most nem látom... Vagy a fórum vacakol? Mindegy, ha már megírtam, felteszem, legfeljebb egy része értelmetlen, mert nem látni, mire válaszolok.
[ON]
Nem vagyok ellentmondásban, bár a linkelt példa valóban szélsőséges (mindössze demonstrálni próbáltam magát a technikát). A hibát esetleg ott követtem el, hogy „normális” példát nem hoztam fel. Én pl. ritkán használok néhány képnél többet ugyanehhez a technikához, ráadásul a példánál nagyobb látószögű obival (mivel nem az extrém felbontás a célom). Állvány nélkül, egy egyszerű kompakt digivel (szerintem) meglepően jó eredményt lehet elérni, még nagyobb beltérben is (ott már sajnos súlyosabb probléma a nodális pont körüli forgatás, kültérben szerencsére ritkább a túl közeli képelem, bár pl. egy tér díszburkolata már okozhat problémát, ha az is jól látható kell legyen), külső felvételekhez pedig ha a kézből fotózás nem jönne be, akkor is megteszi akár egy olcsó 3D-s fejjel szerelt állvány.
Én is szívesen kipróbálnék legalább egyszer egy műszaki fényképezőgépet, vagy más „rendes” megoldást, de eddig még nem volt rá lehetőségem, viszont szeretem a magam lehetőségeihez képest megörökíteni mindazt (elsősorban saját magamnak), amit látok. Ha megtehetném, én sem „vacakolnék” ilyesmivel, de nem tehetem meg.
Hogy ne csak a billentyűket koptassam, feltettem két képet. Mindkettő kézből készült (az első a gépet egy rácshoz szorítva a záridők miatt), az egyik 6 képből (2 sorban 3-3), a második 4 (egy oszlopban). Természetesen nem „tökéletesek”, több szempontból sem, de szerintem sokkal jobbak egy csak részletet mutató képnél, amit a gépem egyébként megengedett volna (kompakt digi, 35-105 mm egyenértékű obival).
http://mappa.prim.hu/P2/epuletek
Most hirtelen egy jutott eszembe, amit meg is találtam:
http://www.andromeda.com/info/lensdoc/
Egy példa, mit lehet készíteni a PTGuival, lentebb.
Majdnem!
A Canon TS obik minőségét nem ismerem, csak tudom, hogy léteznek, és drágák.
Röhögös!
Minden megoldás, ami működik, főleg egy kis pénzű hobbifotós számára. Szerintem pl. ez egy épületfotó, és egy technika, amivel készült:
http://www.caldwellphotographic.com/FullSizeMosaicMain.html
Én úgy tudom a Canon PC obik nem érik meg a pénzüket (nem elég jók).
A PS-el mindenféle korrekcióval is elakad az ember egy ponton, már majdnem jó..
Bazilika
Nem azt írtam, hogy a PS nem jó, hanem hogy az adott feladatra van jobb megoldás. Bármely PS verziónál, amit eddig próbáltam (6 és korábbiak). A panoráma technika úgy kerül „csizmaként az asztalra”, hogy a perspektivikus torzulás ott is probléma, és a panorámakép-szerkesztő programok (már a jobbak) képesek azt egyszerűen és jól kezelni. A PS-hez vannak „csak” perspektivikus torzulást kezelő pluginok, de ami jó is, az drága, ezért „mertem” egy igen olcsó, másra is nagyon jól használható megoldást írni, ami remélem, nem baj.
Ráadásul Ferint írta, hogy Canon 300D-je van. A szorzó miatt a rendes nagylátószög drága, bizonyos határ felett nincs is, ezért a mozaik-technikára is fel mertem hívni a figyelmét, mert szegény ember vízzel főz. Ez van.
Ha már a PS-nél tartunk az is jó lenne, ha elmondanád, hogy melyik PS-ról beszélsz?
Az enyém eddig mindent megoldott, természetesen vesztességgel. De ez a vesztesség fennáll a 4x5 hátlap döntésnél is.
Gondolom, ha a téma épület fotózás akkor a panorámáról nem nagyon üdvös beszélni. Az egy másik oldal.
Ekének:
Nem vitatom lexikális tudásodat, csak szeretném felhívni a figyewlmedet, hogy a téma nem Canon, hanem egészen más.
A Schneider meg nem Canon optika, hanem megfelelö bajonettel ahhoz is jó.
Köszönöm a jó tanácsokat, azt hiszem maradok a szoftveres megoldás mellett mert ez csak hobbim nekem és eléggé le vagyok gatyásodva.
A panorama toolst mindenféleképpen kipróbálom, van is pár képem amire azonnal rá lehetne ereszteni. Gondolom a google vagy az altavista megtalálja nekem.
Perspektívát korrigálni a PS ugyan használható, de elég gyenge eredményt ad. Sokkal jobb egy erre specializált plugin, vagy egy ezt is tudó panoráma-szerkesztő progi. Az utóbbi akkor is jó, ha egy épület „nem fér bele” a látószögbe, és mozaik-technikát kell alkalmazni. Javasolni tudom a Panorama Tools progit (ingyenes, és PS plugint is tartalmaz, bár az nehezen használható) a PTGui-val (a PT önmagában nehézkes, jól jön hozzá egy GUI. A PTGui a legjobb, és csak pár ezer forint). Webhely: www.ptgui.com
Más: a Canonnan is vanak PC obijai (TS – Tilt & Shift), jó „olcsók” (ha jól emlékszem, majdnem hétjegyűek…)
a csapos közbeszól.
a Canonnak (EOS csatlakozással) 3 "PC" objetíve van, csak hogy ez nem Nikon így nem egyszerűen "PC" azaz Shift hanem Tilt is.
Így keresd Tilt/Shift...
24-45-90 mm
Ha már valaki segíteni akar :-)
FD-s ben meg a 2,8/35 Tilt/Shift
Lenni lenne, (28-as Nikonhoz, vagy 50-es Mamiyahoz) de sajnos messze vagyunk egymástól.
Van még egy megoldás. Skennelt negativot Photoshoppal korrigálni.
Ja:
Egy bizonyos határig korrigálható a vonalak dölése a nagyításkor megdöntött alapdeszkával is.
A hordo, párna torzítás nem azonos a perspektiva kontrollal. Az elözök optikai hibák amiken blendézéssel is lehet javítani.
A fel vagy lefelé irányított kamera nem párhuzamosan szaladó (az életben párhuzamos) vonalait nevezzük perspektivikus tprzításnak. A PC lencsét egyébként shift-nek is hívják. Ugyan is a vonalak kiegyenesítésére az optikai tegely film síkra meröleges elmozditása az egyik megoldás.
A másik megoldás a (nagy kameránál) a tárgy és a filmsík párhuzamban tartása.