Amikor utoljára arra jártam, kb minden nyolcadik jármű teherautó volt... ami azért már számottevő.
Persze hogy egy darab Pilisvörösvár-Göd viszonylat nem jelentős, de sok kicsi sokra megy csokorba fogva...
Pénteken viszonylag korábban szokott kezdődni a budapesti délutáni csúcs, ami elég kockázatos. Szóval megértem, ha pénteken akár már 3 körül inkább kerölnek az emberek.
Túlnyomó többségben személyautók. Összesen 2 kamiont láttam, egyik Budakalászon a 11-es felől jött, egy meg Csillaghegyen, szintén a 11-es felől (mindkettő szabálytalannak tűnt, 12 t fölött tilos behajtani ezekbe az utcákba). Azért furcsállom a dolgot, mert csúcsidőn kívül Budapesten keresztül jóval gyorsabb még a 11-M1 "tranzit" is, az M2-ről meg pláne. A 10-11, 10-2, 10-M2 meg nem tűnik olyan hatalmasnak, szerintem egy teljes nap nem megy annyi autó mondjuk Pilisvörösvárról Gödre, mint amennyi ebben a sorban állt...
Ebédszünetben elszaladtam kicsit biciklizni és számomra érthetetlen jelenséggel találkoztam. Budakalászon Üröm felől állt a sor a Lenfonó HÉV-megállónál lévő átjáró felől. Nem láttam a végét, de minimum 450 méter volt (az M0 felől is állt a sor, de az sokkal rövidebb volt, 100 méter körül, amit magyaráz a piros lámpa). Honnan a szöszből jön ekkora forgalom sima hétköznap napközben, egy álmos péntek koradélután? Békásmegyer felől is jöttek, de sokkal-sokkal kevesebben. Nem sokkal később Csillaghegyen szintén meglepődve láttam, hogy az Ürömi úton sor állt a Dózsa György úti lámpánál, illetve a HÉV előtt szintén egy 100 méteres sor az egyenes(!) haladó irányban (ahhoz eléggé hosszú volt a sor, hogy a jobbra kanyarodók nem tudtak mellettük elmenni). Itt a jobbra (centrum felé) kanyarodók szoktak többen lenni. Megintcsak - honnan a szöszből jön ekkora forgalom? Ennek a forgalomnak nagyon nagy része végül a 11-es úton a városból kifelé indul (közvetlenül nem tud balra kanyarodni, kerülnie kell egy háztömböt). Ahhoz már hozzászoktam, hogy a délutáni csúcsban 4-600 méteres sorok vannak a Pünkösdfürdő utcai HÉV átjáránál, de a péntek fél kettő az nem csúcs, a HÉV se jár olyan gyakran...
A térképen feltüntetett forgalmi adatokat szemlélve, több évtizedes hiányosságokat lehet találni.
A 6. főút (223. km) és 67. út csomópontjától 600-600 m azonos forgalmú szakaszként van feltüntetve mindkét úton, mint a külterületen mért,
pedig nyilvánvaló hogy a régi 6-os (József A. utca) vezeti át a forgalmat a városba és a 67. út felé.
A kérdőjeleknél a forgalom kisebb, mint az OKA-ban feltüntetett.
Újabb anomáliát mutat a Vasútállomás-Széchenyi u. közötti 600 m-en kiépített bevásárló övezet. (Tesco-Lidl),
amelyet nem külön szakaszként jeleznek, pedig egyértelmű gépjármű célpont - minden irányból. (helyesebb volna a szakaszt hosszabbítani a 231,8-tól 233,3-ig).
A 6. főút 233,3-245,3 km szakaszát Kisdobsza után (245) mérik, de nem ismert a Szigetvár-Molvány (236. km) szakasz forgalma.
A 6607. út forgalmi adata még Szigetvár belterületéről származik, a Kárház, a benzinkút és a lakótelep (Tüskevár u.) forgalma növeli.
Az jól látszik, hogy Szigetvárról Kadarkúton át Nagybajom 61. út felé itt közlekednek. Nem elsődleges a Kaposvár-Pécs kapcsolat.
Még kevésbé a Barcs irány, nem véletlenül a 6. út forgalma a határ felé a legkisebb.
Még a most építendő M6 Ivándárda - Pélmonostor iránynál is csekélyebb.
Ha az M8 Rábafüzesnél 2x1 sáv,
akkor miért akarnak M7-M60-M6 3 db 2x2 sávot Horvátország felé?
Akkor úgy látszik az ilyen sebességemelés valamennyire általános. M35 melletti gyűjtő pályaszakasz Debrecennél (a 4-es főút utáni leágazás) az eddigi 90 helyett 100 lett.
M2 M0 felől 80 helyett 100 lett Dunakeszi-Fót lehajtó ágig, onnan 110. M2 M0 felé Dunakeszi-Fót lehajtótól 80 helyett 90 lett. A két körforgalomnál is átadták a jobbra kanyarodó, körforgalmat kikerülő ágakat. A Dunakeszi oldalon a besorolási szög az új ágból amilyen rosszul nézett ki, olyan is lett. Nem sok hely volt rá mondjuk.
A 6607. és 5808. utak forgalma nagyobb a 6. főútinál, ezért hasznosabb lehet egy dél-nyugati bekötés. Mert Szigetvár 6-6607-67. utak közötti városi elkerülőt tervez északon.
Súlyos lesz az új infrastruktúra kihasználatlansága, ha a 67. Kaposvár irányban már láthatóan 10 km-rel előbb felvezetni tervezik az M90-et...
No, most viszont Budapesten az egyik vasúti híd fejlesztését tervezik, éspedig azon okból kifolyólag, mert azt remélik tőle hogy a vasúti szállítás le fogja körözni a tömegközlekedést, ami által a környezetszennyező diesel-olaj égéstermékeiből csak jóval kevesebb fog kijutni Budapest légterébe, javítva ezzel a főváros környezetvédelmi mutatóit, mert a vonatok legtöbbjét ma már villanymozdony hajtja, ami nem környezetszennyező hajtási mód.
Ma, amikor úgyis minden komolyabb tudós a környezetkímélő megoldásokon töri a fejét (pl. elektromos autók), az országos közlekedésben is nagyobb helyet és jelentőséget kellene szorítani a vasúti szállításnak a mainál, két oknál fogva is:
* 1./ A vasúti szállítás az elektromos hajtású villanymozdonyok többségi használata miatt már nem környezetszennyező szállítási mód, és ehhez a villamosenergiát is környezetbarát módon oldja meg az amúgy is továbbfejlesztésre kijelölt Paksi Atomerőmű.;
* 2./ A vasúti szállítás levenné a szállítmányozási terheknek egy jelentős részét a közúti szállításról a kamionos fuvaráru-szállítás háttérbe szorítása által, az autópályák és a fontos főútvonalak pedig biztonságosabbá válnának, mivel a baleseti statisztikájukat jelentősen javítaná a lecsökkent tehergépjármű-forgalom, vagyis a személygépkocsival és busszal történő közlekedés sokkalta biztonságosabbá válna rajtuk a jelenleginél.;.
Tudom, ennek az egyik főbb előfeltétele a célhelyen történő tehergépjárműre átrakodás bevállalása volna, de egyrészt ezen teherautók forgalma csak max. 5-6 km-nyi helyi úthosszakra terjedne ki, másrészt a cserébe várható előnyökért (környezetkímélő szállítási módok, ill. a mainál sokkalta jobb baleseti statisztika) a "valamit valamiért" el alapján be kellene vállalni... !
Olvasva az öntelt nyilatkozatokat, megtudhatjuk hol is van a világ közepe...
Foglalkoztam egy kicsit az M8 (M81) dilemmával. (Ha dilemma)
"Cezaromániában" nem az....
A Komáromi híd hatásaként a(z M)81-es út előbbre került a prioritási sorban.
De a déli M8 csatlakozás hiányában "félkarú" lenne, ezért gyorsítanak az M8 (M7-M6) közötti szakaszán is.
A korábbi elképzeléseket frissítgetik, ennek jele, hogy Enying - Dég között közelebb húzták a az M8 nyomvonalat a 64. úthoz.
Önmagában ez nem volna rossz gondolat (különösen Enying és Dég számára)
De ez a korrekció lehetővé teszi, hogy a 8 km-rel rövidebb a 61-64. úton maradjon a forgalom Cecétől, csökkentve a 63.- M8 tervezett útvonal és a Sárbogárd elkerülő forgalmát.
Ha az M8 nyomvonala Mátyásdomb-Káloz között maradt volna, úgy a 64. úton drasztikusan csökkenne a tranzit... Hasznosabb lenne a 63. út sárbogárdi tervezett elkerülője.
Az így is - úgy is konfliktus, hogy Cece-Simontornya terheltségén nem segít az M8. (Csak, majd ha az M6-tól az M5-ig is megépül)
Megnéztem a forgalomáramlásokat, Sárbogárdtól Székesfehérvár felé kisebb a teherforgalom, mint Cecétől 64-M7 felé.
Ezért Cecénél is elkerülő út építése szükséges.
De az M8-M81 csomópont kialakítása is lehetne sokkal racionálisabb.
Ha lesz Sárbogárd 63. út elkerülő, akkor egy M8-M81-63 csomóponttal is összeköthető a Ny-K és É-D irány.
Van még min agyalni, a helyzet véglegesítése precedens lesz.
Az OpenStreetMap-on tudja valaki, hogy mi az a "77 Giovanni Ricci" gyorsforgalmi út Szombathely kelet M86-tól Körmend-Zalaegerszeg-Nagykanizsa M7 között berajzolva?
Igen, az a szakasz is felújított, jól járható, csak nagyon keskeny. Egészen az M6-ig, pontosabban a Bátaszéki eltérőig új a burkolat. Addig ér az 55-ös.
Az 55-ös pörbölyi részét is megcsinálták a vasút mellett? Másfél éve voltam ott utoljára, arra is nagyon ráfért volna... (viszont az alsónyéki elkerülő az tetszett :)
Az igazság valószínűleg a kettő között (ha éppen nem odaát) van...
Abban még van is logika, hogy a felújítások ütemezésénél figyelembe veszik, hogy
- a forgalmi terheltséget
- és azt, hogy egy adott helyre egyáltalán el lehet jutni normális úton
és ebből következően a nagyvárosoktól távolabb lévő helyeken simán akadnak még ingencsak ratyi minőségben utak.
Mondjuk a kétszámjegyűekre már erősen illett volna ennyi idő alatt erőforrást találni.
Ahogy a projekt előrehalad, egyre inkább lehetne figyelembe venni a jelenlegi útpálya minőségét is, akadnak olyan szakaszok, amelyeknek az állapotára a kriminális jelzőnél enyhábbet nehéz találni...
Elég nagy a rejtett amortizációs adósság, hosszú idő óta...
Ez az óriási méretű útfelújítási program 2013 óta gyakorlatilag megszakítás nélkül zajlik, és ennek köszönhetően mára már alig maradt az országban egy-egy -- a kisebb jelentősége miatt -- rosszabb állapotban felejtett útszakasz.
Éppen fordítva látom: országosan sok helyen felújítanak sok kis szakaszt, maximum 1-3 km hosszuságban. Ez nyilvánvalóan politikailag jó marketing trükk, mert az országosan kitáblázott apró szakaszok miatta felületes szemlélőnek úgy tűnik, hogy épül szépül az egész ország. Így aztán oda jutottunk, hogy vannak jó szakaszok, valóban.
Egyetlen felújított utat tudok az utóbbi 10 évben: az 55-ös Baja-Szeged, amihez hasonlót nem láttam. 2008-ban a 61-esen történt ugyanez, Dombóvártól Nagykanizsáig.
Azért ne ess túlzásba, mindkét megyében jelentős hosszban épült autópálya az elmúlt évtizedben, csak éppen nem ebben az irányban. A 4-es lényegében elkerül minden települést, Kisvárda körül mindkét oldalon van elkerülő, sőt gyakorlatilag Záhonyig folytatódik a vasút keleti oldalán a kertek alatt, mi kellene még?
A Görbeházánál hiányzó összeköttetésekről mintha lett volna szó mostanában, hogy megépítik, nem? És elvileg egyszer majd Záhony felé is épül leágazás az M3-ról, csak most éppen a román irány fontosabb, mert az ukránokkal fasírtban vagyunk.
Szóval akkor hajlandóság sem nagyon van Püspökladánytól Nyíregyháza, ne adj isten Záhonyig kezdeni valamit. Lehet hánykolódnak valahol tervek amik már teljesen kifakultak meg elavultak. Mondjuk ez a keleti fertály mindig is mostohagyerek volt.
"A szomorú kimaradt kivételek egyike pl. a 4612-es út"
Hát ott a környéken akkor van még egy-két "kivétel": 4613, 4609, 4625, 4615, 4601, stb., a Kocsér-Köröstetétlen közötti rész kivételével az összes...
"Ez az óriási méretű útfelújítási program 2013 óta gyakorlatilag megszakítás nélkül zajlik, és ennek köszönhetően mára már alig maradt az országban egy-egy -- a kisebb jelentősége miatt -- rosszabb állapotban felejtett útszakasz."
Hát akkor én nagyon szar helyeken járok (nem csak 100 km-es körzetben), mert én ennek pont az ellenkezőjét tapasztalom: egy-két rövid szakasz kivételével nagyon rossz állapotban vannak az utak... és ne csak a "Google-útképek alapján" nézd, mert az nem adja vissza a valóságot, pl. a 4613-as is a valóságban ennél sokkal szarabb!!
De ott van az 51-es, az 54-es, elejétől a végéig ismerem őket (rendszeresen megyek rajtuk), az 52-es, a 311-es, a 442-es, a 32-es, a 34-es (Kunhegyes, Abádszalók, Tiszafüred körül minden), a 441-es, de Szolnok-Kecskemét között akármelyik útvonal... mióta elvették a ceglédi elkerülőt, a régi 4-es, különösen az Abony-Ceglédi, vagy a pilisi rész...
Ja, meg hogy Abonynál elkerülő... jó lenne, ha már nem csinálták meg az újszilvási csomópontot, mert így a tápióságból mindenki Abony központján keresztül megy Szolnokra... de ez még gondolatban sincs, meg nem is tudom merre lehetne.