> az én hajómon sokáig nem volt semmilyen árbóc. és > Motoros hajóként használta a tulajdonosa a Gyékényesi tavon
Biztos, hogy a hajód sohasem volt a Balatonon?
Azért kérdezem, mert apró gyerekkoromban a szomszédunkban, Budapesten egy társasház néhány lakója összeállt és több éves munkával építettek egy nagyobb méretû vashajót az udvarukon. Amikor kész lett, egy trélerrel vitették le a Balatonra. Ott több neve is volt, a 70-es években "Mackó" (vagy tán "Macóka"??) néven láttam. Nagyon hasonlított a Te hajódra - de az is lehet, hogy csak a hasonló építésmód (acéllemezekbôl sarkosan hegesztve) miatt látom hasonlónak.
Vagy - ha nem ez a hajó - tud valaki az említett "Mackó" további sorsáról?
Hát igen. Az árbochoz már csak akkor nyúl az ember, ha az olyan vacak, hogy bármikor beszarhat....vagy már akkor, amikor már be is szart.
Ez utóbbi már a "cseppet-sem-humoros" kategóriában indul.
Nekem rövid pályafutásom alatt volt alkalmam mindkettővel szembemenni - így hát ne csodálkozzatok, ha árboc-ügyben én néha egy kicsit óvatosabb duhaj vagyok...mint akár némely gyári megoldás vagy méretezés is.
Mert az például nem fér a fejembe, hogy lehet egy árbocot minden redundancia nélkül vantnizni? Hisz az árboc helyett semmi sincs a hajón - ha az beszarik - akkor vége a dalnak.
Erre fel, sok hajón összesen 3 vantni tart a három irányból - bármelyik elhányja magát a viharban...na de ezt inkább el se képzeljük, mert szörnyű.
Máris itt az én esetem az új hajómmal - hogy ne mással példálozzak. 6,1 méteres az árbocom - és gyárilag !!! összesen 3 darab, 2,5 mm-es vantni tartja. Eszem megáll, komolyan. Ezek be voltak tépve, amikor tervezték?
Hát bacus kollegánk és barátom 4,5 méteres árbocát szarrá hajlította egy kicsit komolyabb szél-pöff - pusztán csak azért, mert csak egy helyen volt kitámasztva. Mint az én 6 méteresem - most.
És mondhatni, hogy még olcsón utazott - mert nem a Tó közepén érte a baleset és nem szakadt rá az egész rig...így ki tudott evickélni valahogy - a kiflire görbült árbocával. Fotó is van róla - daliás egy látvány, mit ne mondjak?
Na nem nyújtom tovább - ha érdekel valakit, akkor kifejtem a további nézeteimet is árboc-ügyben. .
Az árbóc-téma szerintem nem idegen a topic témakörétől, írjatok a méretezésről, veretezésről, stb. aprólékosan! :o) Biztosan sokakat érdekel, sajnos néhányukat érint is...
A száling-beosztást simán le kell koppintani egy jó hajórol. Egy jó fotórol meg tudjuk csinálni. Bár láttam én már annyi félét - hogy szerintem nincs igazi szabály erre.
Ha száling is lesz, akkor feltétlenül az M006-os kell neked - az már biztos. .
Bárhogy is legyen, de józan ésszel vagy az M006-os, vagy a 725-ös jöhet számításba. Remek profil mind a kettő - a vitorlaméret és a hossz határozza meg, hogy melyik legyen a kettőből.
Nem tudom mennyire unják itt az árbocos-csevejt - de én pont árboc-gyártás közepette vagyok - így át nálam nagyon témába vág. Ha ránkszólnak, majd privátban folytatjuk.
Elsősorban az árboc-veretek beszerzése a gond - mert rohadt drágák - ezért észnél kell legyünk, hogy hol vesszük meg. .
Az a helyzet, hogy az én hajómon sokáig nem volt semmilyen árbóc. Egészen pontosan az utolsó 3 évet leszámítva sosem, pedig 38 éves. :) Motoros hajóként használta a tulajdonosa a Gyékényesi tavon, amíg be nem tiltották ott is a motor használatát. Akkor vette rá a komplett rigget, de egy Neptun 22 hajóét. Ami nagyon pici erre a hajóra, tekintve, hogy eleve 24 lábas és ráadásul acélból van. 2 tonna. :)
Jelenleg viharos szélben tudok vele élvezetesen vitorlázni, az összes többi esetben vánszorgok, mint egy csiga :) Az is látszik, hogy az eredeti baum legalább 1 méterrel hosszabb a jelenleginél, mert a kokpit mögött van az eredeti kiképzése a nagyvitorla sottjának.
Figyelj bulldog - nem érdemes ezzel szarozni...mert vagy nem kapsz megfelelőt - vagy ha kapsz, hogy hozod el?
Én tudok egy helyet, ahol vagy 4-5 féle, profi árboc-profilból lehet rendelni - 7-9 méteres szálban. Meg van bum-profil is - 50-es, hornyos - szintén szálban.
Ezt kell venni - és felveretezni a hajó igénye és a te az ízlésed szerint.
És akkor lesz egy fasza, vadiúj és pont nekedvaló árbocod - egy kész árboc árának a nevetséges töredékéért.
Használt, de jó állapotú árbócot, hozzávaló baum-ot hol érdemes keresni? Ebay-en már néztem, elég szegényes a kínálat és szerintem a szállítás elég kényes dolog lehet. Létezik esetleg valami közeli országban hajóbontó?