Keresés

Részletes keresés

Tamas(Ottawa) Creative Commons License 2021.03.28 -1 3 53915

A rácoknak ott van a kiskőszegi híd alig 10 km-rel délebbre Mohácstól, ha már annyira szeretnének nyugat felé haladni...

Szerintem, erre a mohácsi hídra, detto a paksira, semmi szükség nincs. Inkább építsék meg a Szt. László híd-Szeged M9 szakaszt ebből a pénzből, majd nyújtsák meg ugyanazt Dombóvár/Kaposvár felé.

Előzmény: Aladár46 (53912)
Aladár46 Creative Commons License 2021.03.28 0 0 53914

Szerintem a kép a teljes, azaz 2x2 sávos kiépítést mutatja. Eddigi infóim szerint olyan hidat terveztek, hogy maga a híd 2x2 sávos pillérekkel és 2x1 sávos pályaszerkezet épülne első körben, így később könnyedén lehetne bővíteni 2x2 sávosra, ha a forgalom, vagy az M90-es indokolná.

 

Előzmény: radio100jozsi (53913)
radio100jozsi Creative Commons License 2021.03.28 0 0 53913

Amit csatoltál képen 2x2 sávi híd van, de akkor ez csak egy illusztráció, nem egy tervvázlat lenne?

Előzmény: Aladár46 (53912)
Aladár46 Creative Commons License 2021.03.28 0 2 53912

Nem hiszem, hogy 2x2 sávos lesz, bármennyire tolja Hargitai János. Két okból sem. Tervezői szerződést kellene módosítani, hogy az eredeti kiírás szerint, csak 2x1 sávos út tervezésére szerződtek a szigeti oldalon. Valamint, semmilyen forgalmi adat nem indokolja a 2x2 sávot, így a Kormánynál bukni fog a 2x2 sáv, marad a 2x1 sáv. Ami persze így is űrugrás lenne a mohácsiak, hercegszántóiak, Szerbek számára.

Előzmény: radio100jozsi (53911)
radio100jozsi Creative Commons License 2021.03.28 -1 0 53911

2x2 sávos lesz a Mohácsi új Duna-híd. Ez már szerintem egyértelmű az M9-esnek készülne így, és az M60-at kötik majd össze az M43-al.

 

Dunán innen, Dunán túl (baja.hu)

Hírfigyelő Creative Commons License 2021.03.28 0 0 53910

A probléma valós, mert hiába vezet az M3, ha a folytatásában lévő 33-48 főútpáros magán Debrecen városán át vezet, és minden nagyvároson való áthaladás idő- és sebességveszteséget jelent jelent az 50 km/h-s sebesség-maximálás és a sok háromlámpás forgalomirányító fényjelzőkészülék miatt.

 

Kettős céllal írtam amit írtam:

1./ Debrecen Ny-K-i irányú elkerülésének megoldása;

2./ Az Újfehértó-Balkány-Nyíradony kapcsolat a szóban forgó nem megfelelő rendű és minőségű út miatt Érpatakon át elégtelen, ill. az ennek rivális útvonalai (Nagykálló, ill. Téglás felé egyaránt) -- még ha az ottani utak jók is! -- jelentős kerülőt jelentenek.

 

Újfehértó-Balkány szakaszt kell teljesen más nyomvonalon -- Érpatak kihagyásával -- lerövidíteni, és főleg egy annál az érpataki útnál (amelynek szélessége alig 4,5-5,0 m és csak egy 1,5 sávos(!) útnak felel meg) sokkal szélesebb útminőségben (7,5-8,0 m széles, 2×1 sávos útminőségben) megépíteni.

Előzmény: RadiX (53909)
RadiX Creative Commons License 2021.03.28 0 1 53909

Én úgy érzem, te itt a megálmodott megoldáshoz kerestél problémát. Polgár M3-tól a nyírábrányi határátkelőhoz teljesen jó az M3-M35-33-48 útvonal, igaz hogy átvezet Debrecen belső részein de azt a problémát nem Újfehértó térségében leht megoldani.

Előzmény: Hírfigyelő (53908)
Hírfigyelő Creative Commons License 2021.03.28 -2 0 53908

A fejlesztőmérnökök nemcsak azzal foglalkozhatnának, hogy miként fejlesztik Debrecen elérhetőségét az M4 kiépítésével, hanem azzal is, hogy hogyan lehetne Debrecennek, ill. a Debrecent elkerülni szándékozó [M3]-Polgár-Újfehértó-Nyíradony-Nyírábrány[48]-határátlépőhely irányú forgalomnak egy nyugat-keleti irányú elkerülő utat építeni. ((A 48-as út határátlépője ui. a román oldalon Érmihályfalva felé (a [D19]-es úton), ill. Szilágysomlyó felé (a [19B]-s úton) ad csatlakozást.))

 

A kérdés amiatt merült fel bennem, mert egyrészt Debrecenen nyugatról kelet felé a 48-as úti határátlépőhely felé a városon át időbe telik, másrészt pedig van Debrecentől északra és északkeletre két olyan város és egy nagyközség, amelynek igencsak hiányos ill. kerülős az elérhetősége, de amely településeket a Debrecent elkerülő nyugat-keleti irányú nyomvonalba -- az érintett városoknak is egy-egy kisebb elkerülő félkörgyűrű megépítésével -- be lehetne illeszteni.

 

Az érintett két város Debrecentől északra Újfehértó, északkeletre pedig Nyíradony, a közbe eső nagyközség pedig Balkány. Ha azt vesszük számításba, hogy az M3-asról Polgár felől a Nyírábrányi határátlépőhely felé igyekvő forgalomnak is lehetne egy lehetőséget adni Debrecen nyugat-keleti irányú elkerülésére, akkor a Polgár-Hajdúnánás-Újfehértó-Balkány-Nyíradony-Nyírábrány nyomvonal meg is felelne, -- feltéve, ha az Újfehértó-Balkány-Nyíradony útszakasz reális minőségű útvonalon keresztül lenne elérhető (és ez az a szakasz, amelynek a minőségével kapcsolatban komoly bajok vannak).

 

A probléma ui. az, hogy Újfehértó és Balkány jelenleg vagy csak egy kriminális minőségű úton tudnak kapcsolódni (a nagyon rossz minőségű Újfehértó-Érpatak-Geszteréd-Balkány útvonalon), vagy pedig csak jelentős kerülővel érhetőek el (az Újfehértó-Nagykálló-Balkány, ill. az Újfehértó-Téglás-Geszteréd-Balkány útvonalak valamelyikén). -- Geszteréd-Balkány között az út jó, de az Újfehértó-Érpatak-Geszteréd útvonal keskeny és rossz minőségű, és ez az útszakasz is okozza a bajt.

 

Ezzel egyet lehet tenni: új utat kell építeni Újfehértó és Balkány között, az Újfehértó-Geszteréd-Balkány nyomvonalon, esetleg az érintett településeknek a helyi félkörgyűrűs elkerülőzésével együtt.

Itt egy kb. 15 km-es útszakaszt kellene megépíteni, és esetleg az érintett településeknek kisebb elkerülőket is lehetne építeni hozzá. (Ez egy, szorosan a két vékony fekete szegélvonal között futó szaggatott piros-lila vonallal van bejelölve a 2. térképre.) -- Az 1. térkép az úthálózaton mért forgalmassági viszonyokat mutatja (az Open Street View alapú "KIRA"-rendszerben).

 

A teljes -- Debrecent messziről elkerülő -- Polgár-Hajdúnánás-Újfehértó-Balkány-Nyíradony-Nyírábrány nyomvonal így 96 km úthosszra rövidülhetne le ... (... a jelenlegi 110 km <--[Nagykálló városán át], ill. 108 km <--[Téglás városán át] helyett, minthogy a keskeny Újfehértó-Érpatak-Geszteréd útszakasz szóba sem jöhet[!!!]...).

 

1. Térkép: Forgalmassági adatok az úthálózat érintett részein

 

 

2. Térkép: A helyes megoldás, a Polgár-Hajdúnánás-Újfehértó-Balkány-Nyíradony-Nyírábrány nyomvonal jelenleg hiányzó egyenes, széles, és elkerülőzött "Újfehértó-Geszteréd-Balkány" szakaszának megépítésével

Előzmény: Aladár46 (53889)
dimelo Creative Commons License 2021.03.25 -1 1 53907

Nem életszerű elképzelés a 4206. útig vinni a Karcag-Kelet elkerülőt:

A szaggatott kékkel jelzett 2 km akkor kell, ha az M4 új (zöld) nyomvonal megvalósulhat.

Ha marad a piros nyomvonal, akkor a Karcag elkerülő építése csak a 4. főútig releváns, onnan vissza lehet jutni a 4206. útra a benzinkútnál.

Karcag 2013. Rendezési terv jól mutatja (Az M4 nyomvonalát ettől is délebbre engedélyezték)

 

Észak felől 7 km-es kerülő lenne kelet felé, ez korlátozza a 4206. úti M4 csomópont, M4 Karcag-Püspökladány kihasználtságát,

és rontaná a tervbe vett Karcag elkerülő forgalmát is. (A tekergő kígyó a saját farkába harap...)

Ugyanezért nagyobb forgalom maradna a 4. főúton.

 

Szóval a 12 km-es elkerülő megvalósítására nem látható racionális magyarázat.

A karcagiak nem Bucsára akarnak menni nagyobb arányban, hanem H.szoboszló - Debrecen, vagy Nagyvárad irányába.

Sokkal fontosabb a Karcagi Kórház és Berekfürdő gyorsabb megközelítése is.

Előzmény: szil93 (53906)
szil93 Creative Commons License 2021.03.24 -1 0 53906

Itt a képen a sárga nyomvonalig húztad a szagatot vonalat a piros szìnű az elfogadott nyomvonala. Nem véletlen azért írták a 12 km-t mert ha Naturás területeken mégsem lehet kivitelezni az újnyomvonalat akkor 4206.-os úti csomópontig menne az elkerülő!? Ez csak feltételezés!! Ezzel részben enyhítenék a fájdalmat hogy még sem jött össze az indítvány de mégis valamelyest teher mentesítenék a belvárost az átmenő forgalomtól! Viszont minek építenének a meglévő mellé egy új utat!? Hát így belegondolva az írásomba  elég nagy hülyeség! 

De nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a hozzávetőleges 12 km! Egyet nem értettem hogy a karcagi kezdeményezés milyen elgondolás alapján született meg! Miért nem akarták hogy a 4206.-os úton legyen a csomópont és onnan menne az elkerülő a 4- es úti csomopontig! Kevesebb csomópont kialakítás kevesebb kivitelezési költség plusz hasonló megtakarítások!

Sajnos olyan messze van még a tervezés vége addig csak az idő telik. Addig is csak elmélkedni lehet hogy mi hogyan nézhet majd ki.

Előzmény: dimelo (53890)
dimelo Creative Commons License 2021.03.24 -1 1 53905

A legelején?

 

1. 1999-ben simán átvezették a legrövidebb úton. (Kaba térségében is 2 csomóponttal)

2005-ben már felmerült a tárgyalásokon a Karcag közeli 4. út elkerülő (alsó kép: golyóstollal)

Majd 2010 után a Natura területek déli elkerülése következett.

De Kaba (Cukorgyárnál) közelebb húzták a vasúthoz, és "gond nélkül" keresztbevágták a Naturás területeket.

 

Tehát van közeli példa a "laza" jogszabály értelmezésre...

Az M4 nyomvonalon továbbá a Tiszapüspöki hídnál és a Nagykereki Dusnok-ér esetében is.

 

A legsúlyosabb elrettentő példa: M76 Fenékpuszta Kis-Balaton.

 

OFF

 

2. Erről az 1990-2010-ig karcagi polgármestert, majd 2014-ig vidékfejlesztési, 2018-ig földművelésügyi minisztert kellene kérdezni,

ugyanígy kompetens a jelenleg miniszterelnök-helyettes/pénzügyminiszter.

 

A horror-történésekből következik, hogy sajnos az M4 túlterjedt a szakmai szempontokon.

 

ON

 

 

Előzmény: oculus2 (53898)
dimelo Creative Commons License 2021.03.24 -1 0 53904

1. Nem is kellene Lex Karcag, ha lehet egy egyedi engedély ("eltérés" a jogszabálytól)

2. A határidő már a választás után lesz, vagyis kialakult a "mosom kezeimet" szituáció.

 

 

OFF

Ha így marad, akkor engedélyezik, ha változna, akkor lehet áthárítani...addig sajnos megy a kampányolás...

 

ON

Előzmény: ÁsítóSárkány (53896)
RadiX Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53903

Szerintem a jogszabályi szöveg nyílásokra hivatkozik, nem szerkezetekre, ezért csak az egyes nyílások mérete releváns továbbra is. De én nem vagyok sem jogász, sem útépítő mérnök.

Előzmény: BIL30 (53901)
BIL30 Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53902
Előzmény: BIL30 (53901)
BIL30 Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53901

Köszönöm a választ, ilyen érveléssel már én is éltem....mindhiába.


Nyílások összeadása abban az esetben sem igaz ha ez az áteresz egy elemként elhelyezhető? 


Tehát nem két db 1,5*1,5 keretelemes átereszről van szó, hanem a csatolt képen látható típusról.

Előzmény: RadiX (53900)
RadiX Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53900

Szerintem rosszul értelmezed, csak akkor kell összeadni a nyílásokat, ha egyenként két méternél nagyobbak. Ha egymás mellé teszel több áteresz-t, az még nem válik híddá.

Előzmény: BIL30 (53899)
BIL30 Creative Commons License 2021.03.24 0 0 53899

Jó reggelt, Üdvözlök mindenkit!
Első hozzászólásom jelen ezen topikhoz de remélem érdekes témát dobok fel. Olyat, ami eltér az eddigiektől, nem tervezett vagy megvalósult létesítmény ítél el, hanem egy "megoldandó" probléma.

A helyzet a következő:

Tervezett új út, mely meglévő vízfolyást keresztez. A vízfolyás keresztezés esetében előírásra került egy 2x150x150x15 Iker keretelemes áteresz.


1/1999. (I. 14.) KHVM rendeletben foglalt Melléklet 1 és 2 pontja szerint:

„1. Híd: olyan műtárgy, amelynek a hídfőkre vagy hídfalazatokra merőlegesen mért nyílása két méternél nagyobb. Az ennél kisebb nyílású, illetve belső átmérőjű műtárgy az áteresz.
2. Híd szabad nyílása: az úttengelyben mért nyílás."

 

93/2012. (V. 10.) Korm. rendelet szerint is:

2. §

4. híd szabad nyílása: az út tengelyében mért nyílás mérete, többnyílású híd esetében a nyílások méreteinek összege;"

 

Tekintettel arra, hogy az említett áteresz nyílás méreteinek összege 3 m, tehát ezen értelmezés szerint ebben az esetben hídról beszélünk? Melyet (ezáltal) külön eljárás keretein belül engedélyeztetni is szükséges? 

 

oculus2 Creative Commons License 2021.03.23 0 0 53898

Bocsi, de én a legelején elakadtam:

1: Ha megvalósíthatatlan a Karcaghoz közeli nyomvonal, akkor miről beszélünk?

2: Ha viszont megvalósítható; akkor miért nem volt alapértelmezett szempont az eredeti tervezésnél, hogy a térség központja, Karcag szempontjából használható megoldásra törekedjenek?

 

3: (Általánosabb kérdés): Korábban magától értetődő volt a gyorsforgalmi csomópontok teljes, "lóherés" csomópontja. Ezzel szemben most egyre több az idétlen, jelzőlámpás csomópont ott is, ahol lett volna hely, és a nagyforgalmú keresztező út miatt igény is a teljes kiépítésre... (Pld. M35 Debreceni csomópontjai.) Illetve nincs szabvány a betorkolló ívekre; a körforgalmak átmérőjére? A pusztában is a legkülönbözőbb megoldásokkal lehet találkozni, ahol nem lehet helyhiányra hivatkozni?

Előzmény: dimelo (53895)
rm40 Creative Commons License 2021.03.23 0 1 53897
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.03.23 0 0 53896

1. persze kiskapu a törvényeken önmagában nem akkora ügy, jöhet akár egy Lex Karcag is... a nehezebb ügy, hogy az EU-s jogon van-e kiskapu :)

2. ez az én fejemben is megfordult...

 

Előzmény: dimelo (53895)
dimelo Creative Commons License 2021.03.23 -1 0 53895

Magam is "el szoktam veszni" a részletekben, de érzem, itt és most ezek a részletek mellékes tényezők...

 

Két kimenetele van:

1. Módosítják - mert van ehhez kiskapu a törvényeken...

2. A vizsgálattal sem lehet módosítani - de 14 hónapot nyerve megnyújtják a kivitelezés forrásbiztosítását. (kell addig az a pénz máshova...)

 

Az államtitkár és szakmai környezete októbertől-februárig megvizsgálhatta a lehetőségeket.

228 millió Ft-os megbízást adtak olyan módosításra, amely átvihetetlen lenne - ez túl van a jogkövető fantáziámon...

 

Ismered a régi mondást: "Ahol akarat van, ott út is van..."

 

Az M4 történet eddig ennek a fordítottja, na de majd most...:(((

 

Előzmény: ÁsítóSárkány (53894)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.03.23 -1 1 53894

Nem mondom, hogy feltétlen leküzdhetetlen akadály, de legalábbis jelentős bonyolító tényező. Kérdés, hogy úgy egyáltalán megéri-e.

Első ránézésre az tűnik a mimimumnak, hogy a Natura 2000 terület jelenlegi 4-estől vasút felőli oldalához nem nyúlnak...

 

Az igazi elvi nagy kérdés meg az, hogy a kezelési terv 8. oldalán a D01.02 kockázat nem változik e jelentősen attól, hogy a 2x1 sávos 4-es főútból M4-et akarnak csinálni. Abból még az is kisülhet, hogy kéregbe kell vinni az M4-et a kritikus szakaszon -- hiszen ez a változás akár a meglévő pályatestre nézve is forgalombővítő tényezőként értékelendő lehet.

Előzmény: dimelo (53893)
dimelo Creative Commons License 2021.03.23 -1 0 53893

Ha a Natura leküzdhetetlen akadály lenne, akkor ez csak fölösleges időhúzás, és marad minden a régiben...

 

Péntek óta kiderült a határidő is:

Karcag elkerülő út bekötésének vizsgálata az M4 Kisújszállás (Kelet) – Püspökladány közötti gyorsforgalmi útszakaszhoz, tanulmányterv környezeti hatástanulmány és KBHV elkészítése, illetve a szükséges engedélyek beszerzése

 

Szerződés kezdete: 2021.03.09
Szerződés vége: 2022.05.09
Forrás: Uniós

 

Újabb kérdések:

14 hónap idővesztés kell ahhoz, hogy "rájöjjenek", nem lehet megvalósítani?

és kidobnának az ablakon 228 millió Ft-ot erre?

 

Hogyan lehet ezt Uniós forrásból tervezni, ha az M4 csak hazai forrásból épülhet?

 

 

Hallhattunk már a "jogi környezet" átjárhatóságáról...

Előzmény: ÁsítóSárkány (53891)
szil93 Creative Commons License 2021.03.22 0 0 53892

Több érdekes információt is tartalmaz a kiírás! Várjuk a további fejleményeket és információkat az üggyel kapcsolatban! 

Előzmény: dimelo (53890)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2021.03.22 0 0 53891

És akkor még a Hegyesbor Natura2000 területről nem is beszéltünk. Ld. pl. https://www.hnp.hu/uploads/files/termeszetvedelem/natura2000/Elfogadott%20tervek/HUHN20146_hegyesbor_ftt.pdf

A 21. oldali térkép alapján nagyon nem tűnik triviálisnak arra vezetni a nyomvonalat, persze az EU csatlakozás, főleg rendszerváltás előtt nem számoltak ezzel...

Előzmény: dimelo (53890)
dimelo Creative Commons License 2021.03.22 0 1 53890

Az elmúlt hetekben próbáltam többfelől tájékozódni,

az álláspontok összecsengenek a TED-en közzétett kiírással.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:138606-2021:TEXT:HU:HTML&src=0

 

1. Karcag elkerülő út bekötésének vizsgálata az M4 Kisújszállás (Kelet) – Püspökladány közötti gyorsforgalmi útszakaszhoz, tanulmányterv, környezeti hatástanulmány és KBHV elkészítése, illetve

a szükséges engedélyek beszerzése. Nyertes ajánlattevő feladata a Karcag keleti elkerülő út (3401 j. út – M4 közötti szakasz) vonatkozásában Tanulmányterv és Környezeti Hatástanulmány elkészítése, valamint környezetvédelmi engedély megszerzése 2x1 sávos főúti kialakítást figyelembe véve hozzávetőlegesen 12 km hosszon.

Akárhogy méregetem: a Karcag elkerülő 6+2 km,  ha az M4 új Karcag-Kelet csomópontig épül.

Ha az eredetileg jóváhagyott (piros) nyomvonalhoz vezető 4206. útig kivinnék, akkor 8 km.   (Mi lehet a 12 km?)

 

2. M4 Kisújszállás (Kelet) – Püspökladány közötti szakaszon, a Karcag térségét érintő 2x2 sávos rész-szakasz vonatkozásában, mintegy 22 km hosszon új Tanulmányterv elkészítése, amely ismételten megvizsgálja a korábban elkészített hasonló tanulmányok alapján kialakult nyomvonalat, továbbá új, lehetséges nyomvonalakra tesz javaslatot a 4. sz. főút, illetve annak környezetében, illetve

új Környezeti Hatástanulmány (KHt) és KBHV elkészítése, amely a Tanulmányterv által feltárt nyomvonalakra vonatkozóan a természeti értékek, környezeti hatások, a vízelvezetések koncepcióját, az új nyomvonalak

műszaki paramétereit vizsgálja, továbbá a forgalomnagyság becslésre is adatokat szolgáltat a KHt-ra vonatkozó jogszabályi előírások szerinti tartalommal, szükség esetén pedig új környezetvédelmi engedély megszerzése. Csomópontok várható mennyisége 2 db.

 

A Karcagi Önkormányzat határozatban kért csomópontot a 34103. (karcagpusztai ) út felüljárójához is.

Ha ezt is vizsgálják, akkor 4,5 km-es szakaszon 2 csomópont lenne, közte új sávon kellene vinni a 4. főutat. (A kiírás erről nem szól...)

Az M4 új Karcag-Kelet csomópontjához oda kellene vezetni a 4206. utat is.

 

A TED kiírásban nem szerepel határidő, az korábbról tudható, hogy az eredeti nyomvonal kiviteli terveit 2021. félévre kell elkészíteni, a módosításhoz szükséges környezeti hatástanulmány (KHt)

leghamarabb decemberre készülhet el, engedélyezéséhez újabb hónapok kellenek, azután lehetne a kiviteli terveket készíteni. (Bár láttam már meghökkentő improvizációkat...)

 

Egy év csúszás, ez a minimum...

 

Előzmény: szil93 (53887)
Aladár46 Creative Commons License 2021.03.21 0 0 53889

Az M4-es nyomvonalát tervezik újra 22km-en, valamint Karcag keleti elkerült terveztetik meg:

 

 

Előzmény: szil93 (53887)
dimelo Creative Commons License 2021.03.21 0 0 53888

Holnapra többet:)

 

Most csak a tudósítás minőségéről:

 

Betesznek egy google térképet és semmi konkrét vázlat, hol és mit terveznek.

Ha rákattintasz a TED szóra, nem azt kapod amit ígérnek, helyette egy korábbi cikket a 37-es útról (?!?)

 

 

Hasta Manana:)))

Előzmény: szil93 (53887)
szil93 Creative Commons License 2021.03.21 0 1 53887
rm40 Creative Commons License 2021.03.21 0 2 53886

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!