London környékén az A1(M) minden lehajtójánál van ilyen. Ott laktam, de szerencsére ritkán jártam a reggeli csúcsban a sztrádán, borzasztó sor van reggelente.
Itt a "közelben" Ausztriában az A9 Phyrnautobahn Selzthal csomópontjában található bal oldali lehajtás. Érdekes még, hogy a csomópontban nem minden ág található meg, a hiányzó kapcsolatot a szomszédos csomópont biztosítja. https://www.google.hu/maps/place/Selzthal,+Ausztria/@47.5532219,14.2941734,2103m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x47717444589df323:0xbdb93623629f6df9
Én Phoenix-ben láttam a 10-esen vagy a 101-esen, már nem emlékszem. Érdekes volt, reggel és délután megy, 10-15 autó várt a két sávban általában.
Másik érdekes dolog ott a left exit, belső carpool sávból lehet lehajtani a pályáról Phoenix downtown felé, mint pl. itt mutatja: https://www.flickr.com/photos/raymondyue/13900659443/ Így adta ki a csomópont, nem gyakori, de van néhány ilyen.
A harmadik, és a legmegdöbbentőbb, hogy pl. a 101-esen a carpool lane sok helyen üres, míg négy sáv tele van, azaz négy sávnyi autóban csak egy-egy ember ül. Kamera figyeli ugyanis, hogy ha csak egy ember ül az autóban a többemberes sávban, akkor bírság.
Akkor alkalmazzák, ha az autópályán egymásba érnek az autók, de nem áll meg a forgalom.
A probléma: ha az autópályán nagy a forgalom, és a felhajtóról folyamatosan jönnek az autók, akkor nem tudnak a külső sávba besorolni, kénytelenek lesznek a gyorsítósáv végén megállni, és visszatorlódik az egész, balesetveszélyesen. A lámpa ezt kezeli. Többszörösen forgalomnagyság alapján működik a vezérlése. Ha az autópálya teljesen megáll, ill. csak egészen lassan csorog, akkor nem működik a lámpa, ahogy akkor sem, ha kicsi a forgalom a külső sávban, és akkor sem, ha az autópálya forgalmas, de a felhajtó felől kevesen jönnek. Ezért van, hogy sokszor láttam már őket, de ma láttam először úgy, hogy működött is.
Sok helyen van ilyen a világban, ez nem kölni találmány, csak én itt járok rendszeresen, Amerikában meg mondjuk soha nem jártam, ezért az ottaniakról nincs tapasztalatom.
Csévharasztról reggel Kelenföld pu-ra a P+R-be volt az eljutásom autóval, és este vissza, és mivel a Kökinél a Sibrik felüljáró munkálatai miatt ma leterelés volt a Ferihegyi gyorsforgalmiról, és a Szerémi út környéke is kaotikus, bár ez utóbbi hétvégén nem okoz zavarokat, ezért alternatív útvonalat kerestem. Az fix volt, hogy az M0 felé kell menni, csak be az M5-ösön be a városba, vagy érdemes elmenni a 6-os útig. Végül is így döntöttem, és jól döntöttem, mert reggel 6-os indulással 45 perc alatt felértem. A M0-áson az M5-M51 között totál üres volt, sem előttem, sem mögöttem látótávolságra autó nem volt. Utána a 6-os úton meg 70-es táblák, majd a Budafokira áttérve 60-asok, és onnan lehetett csak a Galvani-Andor út felé balra fordulni, teljesen kényelmesen jó tempóban beértem. Vissza utána 19:45-kor startolva a parkolóból ugyan így, csak itt már a Szerémi útra fordulva az Andor útról, és a 6-os M0-4-esen Csévharasztra 44 perc volt az út. A M0D-n voltak autók, szokás szerint a középsőben egymás nyakán, majd utána az M51-M5 között megint üresség, majd az M5-4-es között folyamatosan aztán megint az M0D-hez hasonló érzékelhetően nagyobb autóforgalom. Egy jó ideje már a Pesti részen az M0K-n igénybe veszem, mert sokkal haladósabb a 4-es felől ha Újpalota, Újpest, Békásmegyer...stb jön szóba de most már egészen a Kelenföld környékéig az M0D is sokkal gyorsabb, mint a városon át a Rákóczi híd felé menni. Még ha nagyobb a forgalom, sőt kamionok is vannak, akkor is az M0K-n nekem azért nem nagyon volt a tempóval gond, de a 3 sávos M0D-n sem érzékeltem, mikor már arra jártam, az meg kiváló ötlet volt, hogy a Hárosi-Duna-hídon 4-4 sáv van, és a két part között átvezetik a fel-lehajtó sávokat.
Szép nyelv a német. Angolul ramp meter, német Zuflussregelungsanlage.
Sokszor láttam már, de még sosem úgy, hogy ténylegesen működött volna. A kölni autópálya-körgyűrű minden felhajtóján van, ma Leverkusenben ténylegesen is működött.
A lényege, hogy nagyon rövid zöldeket ad, egy zöld jelzésen 2 autó haladhat át. A piros se sokkal hosszabb, a teljes periódus valahol 15 másodperc körül lehet, becslésre.
Köszi, a kérdésem persze költői volt, pontosan így igaz :).
Éppen arra céloztam volt, hogy könnyen lehet (nyilván nem biztos): a mostani fejlesztés húsz év múlva visszatekintve majd előrelátónak bizonyul.
Ha már folytatódik az M3 (akár vmely más néven) valamelyik határig, akkor a Csenger/Záhony/Beregdaróc trióból a prioritást illetően bizony éppen a harmadik (az "M3") a legkevésbé fontos.
P.s.: Még emlékszem arra az időre, amikor a Záhonyt elkerülő (Szalóka-Tiszaszentmártonnál bejövő) "direkt" vasútvonalat a térképek nem tüntették fel :)))
Záhony vá. 1937-ben egy álmos, pár vágányos határállomás volt Csehszlovákia felé.
Különösebb vasúti teljesítménye nem volt.
Szerintem (magányvélemény) talán (??) napi 1 tehervonat mehetett ki is meg jöhetett be is.
Tudni kell, hogy az akkori MÁV teljes teljesítménye, a teljes ország területén csak évi 22 millió tonna volt, tehát ebből az iciri-piciri Záhony alig-alig részesedhetett.
Ugyanekkora területű országban 1975-ben már évi 130 millió tonnát szállítottak, ma meg már megint csak évi 40 millió tonna körül.
---------------------------
hogy ne csak offfoljunk a vasúttal.
Kevesen tudják, hogy a Záhonyi átrakó körzet az nem Záhonyban van, hanem egy hegyes szögű álló talpú háromszöget tessék elképzelni, melynek két ferde szára kb. 30-30 km és alsó összekötő talpa is majd 20 km.
Ezen a területen belül, bőven van belső és közforgalmú úthálózat.
Igen jól kiépített, hevenyészve kiépített de nagy tengelynyomással bíró, és bizony van bőven gyenge minőségű utak kusza hálózata is.
A világ nem pillanatfelvételek sorozata. Tény, ha 19-re húzok, igencsak mellényúlhatok :), viszont többek szerint a jelenlegi osztás még bőven 19 alatti.