nemrég jártam úgy na mondom kiprobálom munkám gyümölcsét: a felsővezeték ráteszem a leómat amin Fuggerth féle "áromszedő" van ment 20cm és és letépte aztán mondák hogy ha ilyen a fesővezeték a mozdonyok áromszedőjét úgy kell beállítani ha ráfújok akkor leerezkedjen de azon nyomban visszai is menjen felemelkedett állapotba
OK a videoklip elején szépen kiépített felsővezeték hálózat látszik, alatt felengedett szedővel a villanygép dudál - a kolléga jót húz a söréből... :)))) - DE a mozdony ÁLLT - NEM MOZDULT !!!!
Olyat szeretnék látni, ahol a delej valóban felülről érkezik a MOZGÓ - FUTÓ modellbe !
Láttam, sőt készítettem is, de írtam ANALÓG rendszerről volt szó, amely sok vonatkozásban jóval kevésbé érzékeny az esetleges érintkezési (kontakt) hibákra mint a szerintem MÉG JELENLEG IS FEJLESZTÉS ALATT ÁLLÓ és jócskán tökéletlen digitális rendszer. Remélem Te még megéred a digitalizálás sokkal magasabb szintjét és akkor elhiszed, hogy a jelenlegi állapot olyan, mint a TV korai, fekete-fehér korszaka. Figyeld, szinte havonta jelennek meg az új megoldások és több rendszerről már bebizonyosodott, hogy alapvetően hibás úton indultak el, most még megkísérlik toldani-foldani.
Én teljesen igazat adok igazi vasútüzem villamos mozdonyokkal csak felsővezetékkel lehet én is ekép építek ki modul mondom modul terepasztalon hasonlo képpen mint a vidón látszik: felsővezeték szóval enyit ja még az ki van feszítve 1 KG al Üdv Gábor
És Te láttál JÓL MŰKÖDŐ felsővezetékes betáplálású asztalt H0-ban ?
Olyat, ami nem rángat ha a szedő érintkezése néha nem tökéletes a munkavezetékkel, és ezáltal "nem gyötri" az erősítőt és a trafót ?
VALÓBAN kérdezem - elfogadom, hogy LEHET ilyen, bár szkeptikus vagyok...
(Természetesen tudom, hogy minden valamirevaló villanygép-modell leírásában benne van, hogy a modellben ki van alakítva a felsővezetékes megtáplálás - nade a "hétköznapi gyakorlatban" - tartós üzemnél is így van ???)
Magam a már említett diorámán felsővezetékes betáplálást tervezek - de úgy, hogy az álló mozdonynak csak a világítása fog így működni - különben állni fog...
Tévedni emberi dolog, mondják. Itt a "klasszikus vasútmodell könyv"-re célzok.
Pontosan az analóg időkben volt elfogadott, hogy egy megfelelő minőségben kiéoített felsővezeték rendszer esetén egy elektromos mozdonnyal és egy alsó betáplálású gőz- vagy dizel-mozdonnyal egypályán egymástól függetlenül két szerelvényt egymástól független közlekedtetésére nyilt lehetőség.
Mind a mai napig minden méretben - még a Z-ben is - beszerezhető tényleges üzemre alkalmas felsővezeték rendszer.
egy "klasszikus" vasútmodell könyv - azt hiszem a 80-as évekből - külön leírja, hogy a modellek TÉNYLEGES felsővezetékről való táplálása "nem kívánatos" - pedig akkor még csak analóg üzem volt...
Aki ragaszkodik a villanymozdonyok futtatásához, sajnos nem spórolhatja meg a felsővezeték kiépítését, ha élethű üzemet akar bemutatni.
Az áramszedők és az egész rendszer megóvására azonban van mód. Elegendő az áramszedőt csak egy optikailag optimális magasságig felengedni, ez egyszerűen megoldható. Az érintkezés a felső vezetékkel általában nem szülséges, miután az innen történő betáplálást igen ritkán alkalmazzuk. Ez a trükk nagyon közeli megfigyelés nélkül nem vehető észre.
Már sokszor leszögeztük, hogy a vasútmodellezés nem olcsó mulatság, azt is le kell nyelni, hogy mindenki addig takaródzon, ameddig a takarója ér.
El kell dönteni, hogy élethű modellasztalt, vagy Taurus gyüjtemény a célunk.
Mielőtt írtam, egymás mellé tettem egy V43-at és egy Piko Taut. Sajnos nagy a különbség. Vagy inkább úgy mondom, észrevehető. A pantográf jól néz ki, a félpantográf számomra már zavaró, pont amiatt, hogy túlnyúlik.
- valóban megfigyeltem, hogy az egyes modellek szedőpalettái különböző magasságokba nyúlnak ; - valóban - mint írtam - a munkavezetéket még odaképzelhetem, de a tartóoszlopokat már nem .
VISZONT : - van pár HANGOS villanymozdony-modellem, aminél a szedő fel- és leeresztése hanggal jár ( ez "zene a füleimnek... :)))))) hát akkor mulatságos volna, ha semmi "látható változás" nem volna a hanghatás mellett... - SZEBBEK a villanymozdonyok a menetirány szerinti hátsó szedővel - ez (is) különbözteti meg őket a gőzöseimtől és a Diesel-ektől ... :)))
Magam csak műkedvelő vagyok : egyelőre nemhogy felsővezeték hálózatom nincs, de még állandó terepasztalom sem - de én mindíg feleresztett szedővel futtatom a villanymozdonyaimat... (Felsővezetéket csak egy diaporámára tervezek - az is elég lesz...:)))))
(Az egész témát - RAVASZUL - azért vetettem fel, hátha megtudok vmi okosat a profiktól a modellek áramszedőinek megóvásáról / üzemeltetéséről / élettartamáról... :))))
OK István - ezek nyomós érvek a felsővezeték megépítése / üzemeltetése mellett...
De ettől még mehetnének a villanygépek feleresztett szedővel és - a már leírt - hajszálvékony munkavezetéket "odaképzelhetnék" a nézők - az is igaz, hogy a tartóoszlopokat már nem... :))))
Bocs - én NEM a felsővezetéket hiányolom, mert azt tudom, hogy nemcsak hogy iszonyú nagy munka megtervezni és kivitelezni ( megfelelő geometria, "éppen jó" magasság ) hanem jelentősen megnehezíti a karbantartást, de még egy siklás esetén is a helyrerakást... Különösen, hogy - mint tudjuk - H0-ban mérethelyes felsővezeték csak hajszálvékony drót lehetne, nem pedig a jóval vastagabb készen kapható "ormótlan" munkavezeték...
Az áramszedő felcsapása viszont "csak egy mozdulat" - nem kerül semmibe... :))))
Két érv szól a leeresztett áramszedővel futó villanygépekhez:
1: egy tiszteséges felsővezetékrendszer nem olcsó mulatság. Nem csak a beszerzésre gondolok, irdatlan munka, és csak utolsó lépésként jöhet szóba.
2: nagyon körülményessé teszi egy kiállításon a karbantartást. Pláne egy folytonosan vándorló, modulokból felépült pálya esetében.
Erre persze megoldás, hogy nem villamosított pályán nem futtatunk villanygépeket, vagy utánozzuk az előfogatolást, pl. németeknél elő-előfordult, hogy terelőútra vittek egy-egy IC-t, aminek az élén eredetileg BR103-van, de egy BR50-es viszi a nem villamosított kerülő útírányon.
DE van egyfajta közönségigény is, így mennie kell mindennek, villanynak is, ha van felsővezeték, ha nincs. Akkor meg inkább lehúzott szedővel, mert, ha nem méretezték az alagutat, vagy egy hidat a dróthoz, akkor... 4000Ft egy rendes áramszedő.