A kávé, kávéfőzők és -darálók tudománya és művészete.
Szeretettel várunk kérdéseiddel és véleményeddel, de előbb nézz szét a www.kavekorzo.hu weboldalon, ahol már sok elméleti és gyakorlati tudnivalót összefoglaltunk.
Én saját szelepes zacskójában tárolnám száraz hűvös helyen, megbontás után meg szétporcióznám minél kisebb adagokra (ha van szeleps fémgőzölt zacskód akkor abba, ha nem kisméretű befőttes üvegekbe, és egyszerre egy üvegynit öntenék a babtartályba).
Egy egyszerű és gyors kérdésem van: AVX-től rendeltem frissen pörkölt kávékat 1 kg-os, szelepes csomagolásban. Hogyan érdemes ezeket tárolni? Így, ahogyan vannak, van értelme egy nylon, simítózáras zacskóba IS beletenni? Elvileg sötét és még egy darabig hűvös helyen lesznek. Fagyasztó nem opció (ha egyáltalán ajánlott)... Sajna egyelőre automata gépbe megy, szóval nincs nüansznyi minőségi különbségre ok és lehetőség.
Megválnék fél éves La Lollinámtól 25k-ért. A forgalmazónál most akciósan 40. Csak Nordával ment, és kb 40-50 podot látott. Adok hozzá 20 különféle podot. Jó kávézást nektek !
Nem tudom, hogy mennyi a különbség a Lelit Gilda és a Victoria között, de a Gildát elég jól kivesézték. itt: https://caffe35.webnode.hu/lelit-pl41plust/ A Victoria sokkal szebb, a PID-je is jobb, de a bojler és a fej szerintem azonos. A legtöbb kritika a vékony lemezt éri amiből a Lelitek vannak, de hogy ez igaz-e a VIP Line sorozatra is azt az AVX-en tudod megkérdezni, ők a forgalmazók.
Hát igen, csak milyenre? Ha jól láttam egyetlen hőérzékelő van a kazánon, az onnan nyert információ (PTC vagy NTC?) alapján állítja be a hőmérsékletet a processzor.
Hátul van egy programozásra alkalmas csatlakozó hely, az gondolom a gyári szervíz csatlakozó és az onnan való beállítás lehetőségét hétpecsétes titokként kezelik a gyártók...
Ja, hogy te a kazánban mért és a kifolyó víz hőmérsékletének különbségéről beszélsz, az megint más. Az normális, de azért van a PID-eken az offset, hogy be tudd kalibrálni a kazán hőmérsékletét hogy a kifolyó vízé megfelelő legyen.
Sose volt Silviám, csak annak érzékeltetésére tettem be ezt a linket, hogy kb, hasonlóan viselkedik az én gépem is, bőven 100 fok feletti értékre kell állítani a PID hőmérsékletet, mert számolni kell ezzel a kb 10 fokos eltéréssel.
Én ugyan nem hűtő-fűtő csapolgatok ezzel sose. Így használom, sokáig 103 fokra volt állítva, pár hónapja emeltem fel 106-ra, így se égeti meg a kávét.
Az nem biztos, hogy a leginkább ideális módon használom, de így is ritkán iszom jobb kávét, mint otthon.
A Lelit Victoriáról tud valaki valamit ami aggályos lehet? Eddig ez a típus nem volt a látómezőmben, de most hirdetnek egyet. Azon kívül, hogy 15 perces eco-kikapcsolásra van gyárilag beállítva, más panaszt nem találtam rá így hirtelen. Eredetileg nikkelmentes cuccra pályáztam volna, de ejtettem azt a szempontot, mert nagyon bekorlátozott volna. Győzzetek meg, vagy beszéljetek le róla! :)
Remek és alapos, ám semmi értelme egy fel nem melegedett gépet vizsgálni. SEMMILYEN masinával nem lehet épkézláb kávét húzni teljes átmelegedés előtt, pláne nem az első felfűtés után, mert a még hideg fej elvezeti a hőt, és még ott a hideg kar és a szűrőkosár is. Való igaz, a Silvia eltolt feje nem egy szerencsés design, türelmesnek kell lenni vele. Belemelegedett gép esetén egy kis hűtőcsapolás. ami a Silvia esetében igazából fűtőcsapolás és a maradék hőmérséklet csökkenést is ki lehet küszöbölni. Nem vagyok Silviás, de azért nem véletlen, hogy már a hatodik verziót gyártják le lényegi változtatások nélkül. Ha olyan nagy hiba lenne az amit a tanulmány felvázol, nem volna ekkora sikere ennek a gépnek.
Nehany honapja beszereztem ety Sage Duo Temp Pro kavegepet (tudom, nem a legjobb, de probanak gondoltam jo lesz es most ebbol probalom meg kihozni a maximumot..) es most kezdem latni a 54mm-es fej hatranyait. Probalok profibb szurokosarat szerezni hozza, de meglehetosen nehez. Valakinek van hasonlo gepe es esetleg cserelte mar a kosarat, vagy rossz helyen tapogatozok? 🤔
Egyet talaltam, IMS Spaziale kosar, de nem vagyok biztos benne, hogy az illik-e a Sage-hez, vagy nem...
Több, mint 10 fokkal alacsonyabb a kifolyó víz hőmérséklete. A bojler alatt azért ott van a baby primo kilós réztömbje, az eleve nem tud olyan hőmérsékletű lenni. Annak a külsejénél eleve 20 fokkal kevesebbet lehet mérni, mint a bojlerben.
minden otthoni kis gépnél alkalmazható a trükk, hogy nem várod meg míg teljesen felfűt a gép (esetedben 180fok, ami azért tényleg jó magas), hanem előbb elkezdesz gőzölni. Így a gőzölés alatt folyamatos a fűtés, így nem esik (annyit) a hőmérséklet. Ha tényleg 180 foknál kapcsol ki a fűtés, akkor próbáld meg 160-nál indítani a gőzölést. De az az érzésem, hogy neked előbb kapcsol ki, csak azért megy fel 180-ig, mert akkor nem gőzölsz. Mindenesetre a 0 pont az a hőmérséklet, amikor kikapcsol a fűtés. Ettől ~15 fokkal korábbról indíts.
Nem tudom, végül is úgy vélem, ez nem ér meg több energiát.
Az egy fokon belüli lengés "akármi" is lehet. Van egy 3 decis bojler, amiben több fok különbség van az aljában és a tetejében levő víz között. Bele van lógatva egy PT100 hőelem, ami eleve kb 3 cm hosszú és eléggé közel van (pár cm) egy 1500 wattos fűtőszálhoz.
Lehet, hogy valamekkora hőmérséklet ingadozás bele van ebbe kódolva.
Nem igazán emlékszem, mert azt két éve próbáltam utoljára, azóta megelégedtem az egy fokon belüli kóválygással.
Arra emlékszem, hogy AT után mindig több fokkal felment a hőmérséklet a beállított célérték fölé, ott fel-le mozgott több fokot és ráadásul a mozgás "középértéke" nem a beállított célérték volt, hanem jóval feljebb.